REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmrożenie skali podatkowej najwcześniej w 2017 r.

Odmrożenie skali podatkowej najwcześniej w 2017 r. / Fot. Fotolia
Odmrożenie skali podatkowej najwcześniej w 2017 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęty przez rząd w kwietniu tego roku „Wieloletni plan finansowy państwa” na lata 2014-2017 zakłada, że do 2017 r. po raz kolejny utrzymane zostaną na obecnym poziomie: kwota wolna od podatku - 3091 zł rocznie, koszty uzyskania przychodu - 1335 zł rocznie, jak również próg podatkowy - 85 528 zł rocznie.

Jak wyjaśnił Janusz Cichoń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, w odpowiedzi na interpelację poselską nr 26209 w sprawie wzrostu obciążeń podatkowych Polaków w związku z kolejnym zamrożeniem progów podatkowych do 2017 r., zgodnie z konstytucyjną zasadą wyrażoną w art. 84 ustawy zasadniczej każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Regulacja ta nie tylko obliguje wszystkich obywateli do płacenia podatków, ale również jasno wskazuje, iż te świadczenia publiczne muszą wynikać z ustaw. Oznacza to, że tego rodzaju obciążenia w państwie demokratycznym mogą być nakładane tylko w drodze ustawy, a więc w wyniku działalności ustawodawczej Sejmu i Senatu.

REKLAMA

Autopromocja

Regulację określającą skalę podatkową zawiera art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą. Należy wyjaśnić, iż w pierwotnym kształcie przepisów ustawy obowiązujących od dnia 1 stycznia 1992 r. w art. 27 ustawodawca przewidział podstawę prawną waloryzacji skali podatkowej, jednakże z dniem 1 stycznia 2004 r. na skutek wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) została ona ostatecznie uchylona.

Obecne brzmienie ww. regulacji nie zawiera zatem podstawy prawnej do „automatycznej” waloryzacji przedziałów skali podatkowej i kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej. W konsekwencji począwszy od 2004 r. każdorazowa zmiana skali podatkowej uzależniona jest wyłącznie od suwerennej decyzji ustawodawcy. Po raz ostatni decyzję co do waloryzacji skali podatkowej parlament podjął w dniu 16 listopada 2006 r., uchwalając ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588).

Wydawanie indywidualnych interpretacji podatkowych – zmiany 2015

Ustawa ta począwszy od 2009 r. wprowadziła dwustopniową skalę podatkową ze stawkami podatkowymi w wysokości 18% i 32%, kwotą zmniejszającą podatek określoną w pierwszym przedziale skali podatkowej w wysokości 556,02 zł oraz jednym progiem dochodowym 85 528 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dochodzenie do dwustopniowej skali podatkowej było rozłożone w czasie, bowiem do dochodów uzyskanych w 2007 r. i w 2008 r. miała zastosowanie trzystopniowa skala podatkowa ze stawkami w wysokości 19%, 30% i 40% oraz ze zmienionymi (na każdy rok podatkowy) progami dochodowymi i kwotą zmniejszającą podatek.

Nowa dwustopniowa skala podatkowa przyczyniła się do zmniejszenia obciążeń fiskalnych ogółu podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Skutek finansowy zastosowania ww. skali wyniósł łącznie 8,6 mld zł.

W 2015 r. deklaracje PIT-11, PIT-8C, PIT-R i PIT-40 tylko przez internet

MF poinformował, iż utrzymywanie na niezmienionym poziomie górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej pozostaje bez większego wpływu na wysokość obciążenia zdecydowanej większości podatników, których dochody są opodatkowane przy zastosowaniu skali podatkowej. Od rozliczenia za 2009 r. udział podatników uzyskujących dochody mieszczące się w pierwszym przedziale skali podatkowej utrzymywał się na niemal niezmiennym wysokim poziomie i wynosił 98,41%, odpowiednio za 2010 r. – 98,11%, za 2011 r. – 97,86% i za 2012 r. – 97,69%1).

Z powyższego wynika, że udział podatników uzyskujących dochody mieszczące się w drugim przedziale skali podatkowej wynosił odpowiednio 1,59%, 1,89%, 2,14% i 2,31%.

Jak zauważa resort finansów, według danych z zeznań podatkowych za 2012 r. średnia efektywna stawka podatku dochodowego od osób fizycznych wynosiła 8,15%, w tym 6,91% w pierwszym przedziale dochodu (do kwoty 85 528 zł) i 16,17% w drugim przedziale dochodu (powyżej 85 528 zł). Zatem efektywna stawka opodatkowania dochodów z pierwszego przedziału skali jest blisko trzykrotnie niższa od stawki nominalnej, zaś dla dochodów z drugiego przedziału skali – dwukrotnie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wskazać należy, że Polska objęta jest obecnie procedurą nadmiernego deficytu (EDP). Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami Rady UE:

- Polska powinna podjąć działania, które pozwolą na zlikwidowanie nadmiernego deficytu w sposób wiarygodny i stabilny do 2015 r.;

- poprawa wyniku strukturalnego w roku 2014 powinna wynieść 1% PKB, a w 2015 r. – 1,2% PKB.

Dlatego też Polska powinna rygorystycznie realizować podjęte lub ogłoszone działania mające na celu zmniejszenie nierównowagi fiskalnej. Działania te w przypadku zagrożenia realizacji celu, jakim jest zlikwidowanie nadmiernego deficytu w roku 2015, powinny być uzupełnione dodatkowymi działaniami zmniejszającymi nierównowagę fiskalną. Jednym z działań strukturalnych realizujących ten cel jest niezmienianie skali podatkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przyjętym w dniu 22 kwietnia br. przez Radę Ministrów Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2014–2017 nie przewiduje się na lata 2014–2017 waloryzacji obowiązujących progów podatkowych oraz ustawowych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów i kwoty zmniejszającej podatek.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014–2017 znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów: http://www.mf.gov.pl/documents/764034/1002171/WPFP+na+lata+2014-2017.pdf

Dodatkowo, w udzielonym „Rzeczpospolitej” wywiadzie „Podatki obniżymy, gdy wszyscy będą płacić”, opublikowanym w dniu 5 maja 2014 r., w którym na pytanie, kiedy rząd odmrozi skalę podatkową, minister finansów stwierdził: „Dopiero gdy wyjdziemy z procedury nadmiernego deficytu, co powinno zostać potwierdzone w 2016 r., chciałbym, by odmrożenie skali nastąpiło jak najszybciej, bo rzeczywiście ulega ona spłaszczeniu”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA