REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcje gospodarcze UE wobec Rosji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Unia Europejska, Sankcje gospodarcze UE wobec Rosji
Unia Europejska, Sankcje gospodarcze UE wobec Rosji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 sierpnia 2014 r. obowiązują nowe sankcje nałożone przez Unię Europejską wobec Rosji w związku z konfliktem na Ukrainie. Podstawą prawną sankcji stanowi Rozporządzenie Rady (EU) nr 833/2014 z 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Zakres sankcji

Sankcje wprowadzają szereg ograniczeń w wymianie handlowej i dokonywaniu transakcji z podmiotami rosyjskimi. Między innymi wprowadza się:

REKLAMA

Autopromocja
  • zakaz sprzedaży, przekazywania lub wywozu na rzecz jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej w Rosji tzw. towarów podwójnego zastosowania, jeżeli towary te mogą być w całości lub w części wykorzystane do użytku wojskowego;
  • wymóg uzyskania stosownego zezwolenia na sprzedaż, przekazanie lub wywóz na rzecz jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej w Rosji określonych technologii m.in. związanych z wydobyciem ropy naftowej i gazu. Zezwolenie nie zostanie wydane, jeżeli będzie można stwierdzić, że sprzedaż, przekazanie lub wywóz ww. technologii dokonywane jest z przeznaczeniem na projekty głębinowej eksploracji i produkcji ropy naftowej, arktycznej eksploracji i produkcji ropy naftowej oraz projekty związane z gazem łupkowym w Rosji;
  • zakaz udzielania pomocy technicznej w postaci np. doradztwa, szkoleń na rzecz osoby fizycznej lub prawnej w Rosji, jeżeli pomoc ta jest związana z obsługą techniczną uzbrojenia lub tzw. towarów podwójnego zastosowania, które mogą być wykorzystane do użytku wojskowego;
  • zakaz udzielania finansowania w związku z uzbrojeniem lub tzw. towarami podwójnego zastosowania, jeżeli mogą być wykorzystane do użytku wojskowego, w szczególności na potrzeby ich sprzedaży, dostawy lub przekazania na rzecz jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej w Rosji;
  • zakaz kupna, sprzedaży i świadczenia innych usług w odniesieniu do zbywalnych papierów wartościowych oraz instrumentów rynku pieniężnego, które mają termin zapadalności przekraczający 90 dni i zostały wydane przez określone rosyjskie instytucje finansowe.

Powyższe ograniczenia dotyczą umów i porozumień zawartych po 1 sierpnia 2014 r.

Skutki wprowadzenia sankcji

Rozporządzenie Rady wprowadzające sankcje ma bezpośredni skutek we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a więc również w Polsce. W konsekwencji, sankcje mogą mieć wpływ na działalność polskich podmiotów prowadzących wymianę handlową z Rosją.

W szczególności, sankcje mogą mieć znaczenie dla działalności podmiotów sprzedających na rynek rosyjski tzw. towary podwójnego zastosowania, czyli takie które mają co do zasady zastosowanie cywilne, ale mogą być również wykorzystywane do celów militarnych. Są to np. niektóre substancje chemiczne, zaawansowane technologie, np. niektóre komputery, ale również np. niektóre łożyska czy materiały o dużej wytrzymałości. Sankcje oznaczają również ograniczenia w wymianie handlowej podmiotów, które sprzedają do Rosji technologie związane z wydobyciem ropy naftowej i gazu. Zezwolenie będzie bowiem wymagane na wywóz do Rosji m.in. niektórych rur stosowanych do rurociągów oraz do wierceń ropy naftowej i gazu, narzędzi do wiercenia w kamieniu lub wierceń ziemnych, platform wiertniczych, niektórych jednostek pływających, części do niektórych maszyn.

Podmioty będące oddziałami spółek amerykańskich mogą być dodatkowo zobowiązane do przestrzegania ograniczeń wynikających z sankcji nałożonych przez Stany Zjednoczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Konsekwencje nieprzestrzeganie sankcji

Rozporządzenie 833/2014 nie wprowadza kar za naruszenie przepisów dotyczących sankcji na Rosję. Zgodnie z Rozporządzeniem państwa członkowskie mają przyjąć przepisy określające takie kary. Na ten moment, w polskim prawie brak jest bezpośrednich regulacji w tym zakresie. Obowiązuje jednak ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, która przewiduje kary finansowe i sankcje karne za wywóz towarów bez stosownego zezwolenia.

Polskie organy mogą więc próbować nakładać kary za naruszenie przepisów dotyczących sankcji wobec Rosji w oparciu o przepisy ww. ustawy. Warto również pamiętać, że na podmioty będące oddziałami spółek amerykańskich mogą być dodatkowo nałożone kary za naruszenie sankcji nałożonych przez Stany Zjednoczone.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF


Co należy zrobić?

Podmioty dokonujące transakcji z podmiotami rosyjskimi powinny w szczególności dokonać weryfikacji swoich towarów w celu identyfikacji tych, których wywóz nie będzie możliwy ze względu na wprowadzone sankcje lub będzie wymagał uzyskania stosownego zezwolenia. Dodatkowo, rekomendowane jest wprowadzenie odpowiednich procedur mających na celu identyfikację „na bieżąco” transakcji z podmiotami rosyjskimi, które mogą podlegać ograniczeniom. Warto również dokonać analizy planowanych kontraktów z podmiotami rosyjskimi m.in. w celu uwzględnienia w nich odpowiednich postanowień zabezpieczających pozycję Spółki w związku z wprowadzonymi sankcjami.

Zapraszamy do rejestracji na webcast: Jakie nowe regulacje i zmiany niesie za sobą nowelizacja ordynacji podatkowej?

Kontakt:

Joanna Stawowska
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+ 48 (22) 511 08 49
jstawowska@deloitteCE.com

Agnieszka Radzikowska
Deloitte
Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (22) 511 07 69
aradzikowska@deloitteCE.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA