REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenie umożliwi aktualizację nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Wartość nieruchomości w sprawozdaniach polskich firm jest zaniżona. Minister powinien wydać przepisy umożliwiające podwyższenie ich wartości. Poprawi to wizerunek firm u inwestorów i innych partnerów handlowych.

Spółki podlegające ustawie o rachunkowości mogą wykazywać w bilansie zaniżoną wartość aktywów. Jest to widoczne szczególnie w przypadku posiadanych nieruchomości, które w ostatnich latach znacznie zyskały na wartości. Dzieje się tak za sprawą przepisów ustawy o rachunkowości, które dla celów księgowych nie pozwalają podwyższać wartości środków trwałych poza jednym wyjątkiem - gdy zostaną wydane odrębne przepisy. Ostatnia taka aktualizacja odbyła się jednak 13 lat temu (w 1995 roku) na podstawie ministerialnego rozporządzenia. W związku z tym minister finansów powinien rozważyć konieczność ponownego wydania rozporządzenia, które umożliwi spółkom przeszacowanie wartości aktywów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaniżona wartość nieruchomości

Roman Seredyński, biegły rewident, prezes Europejskiego Centrum Audytu, przyznaje, że w ciągu kilku ostatnich lat rynek nieruchomości w Polsce zanotował gwałtowny wzrost cen. Przy ich obecnym trendzie mamy do czynienia ze stałym przyrostem realnej wartości aktywów przedsiębiorstw (w przypadku gdy posiadają one nieruchomości).

- Zgodnie z ustawą o rachunkowości w księgach rachunkowych widoczny jest natomiast systematyczny spadek wartości wszystkich środków trwałych, co szczególnie w przypadku nieruchomości nie ma żadnego powiązania ze stanem faktycznym wynikającym z rzeczywistości gospodarczej, wobec czego jest sprzeczne z podstawowymi zasadami rachunkowości - twierdzi nasz rozmówca.

REKLAMA

Odrębne przepisy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert dodaje, że przepisy przewidują możliwość podwyższenia wartości początkowej środków trwałych na podstawie odrębnych przepisów, a ustalona w wyniku aktualizacji wartość nie może być wyższa od wartości godziwej. Powstała w wyniku aktualizacji różnica wartości netto środków trwałych jest odnoszona na kapitał z aktualizacji wyceny. Warto więc podkreślić, że nie może być ona przeznaczona do podziału.

- Poprzez sformułowanie odrębne przepisy ustawodawca rozumie przepisy podatkowe, zgodnie z którymi o aktualizacji wyceny środków trwałych decyduje minister finansów w drodze rozporządzenia - podkreśla nasz rozmówca.

Uważa również, że z punktu widzenia realiów rynkowych jest to sytuacja wskazująca na rażące zaniedbanie ministerstwa w zakresie urealniania wartości księgowej majątku przedsiębiorstw. W związku z tym minister finansów powinien niezwłocznie wydać stosowne rozporządzenie.

Jednak najlepszym rozwiązaniem w obecnej sytuacji - według Romana Seredyńskiego - byłoby poddanie modyfikacji przepisów ustawy o rachunkowości, które dotyczą aktualizacji wartości środków trwałych. Za wzorcowe podejście w tym zakresie należałoby uznać regulacje zawarte w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR). MSR 16 pozostawia jednostce gospodarczej swobodę wyboru metody wyceny rzeczowych aktywów trwałych. Może to być metoda oparta na koszcie historycznym lub na wartości przeszacowanej, w której to spółka decyduje o momencie przeszacowania aktywów trwałych.

Arkadiusz Lenarcik, kierownik działu w Europejskim Centrum Audytu, wyjaśnia, że model kosztowy zakłada wycenę rzeczowych aktywów trwałych według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia pomniejszonego o umorzenie oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Takie podejście do wyceny jest zgodne z modelem zaprezentowanym w polskich standardach rachunkowości.

- Z kolei model wartości przeszacowanej, po początkowym ujęciu rzeczowych aktywów trwałych, na dzień bilansowy pozwala wykazać je w wartości przeszacowanej, która odpowiada aktualnej wartości godziwej, pomniejszonej o dotychczasowe umorzenie oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości - twierdzi nasz rozmówca.

Ekspert tłumaczy, że jeżeli w skutek przeszacowania wzrosła wartość aktywów, to zwiększenie takie należy odnieść bezpośrednio na kapitał własny przedsiębiorstwa.

Jak twierdzi Arkadiusz Lenarcik, wybrany przez jednostkę sposób wyceny rzeczowych aktywów trwałych ma więc również istotny wpływ na wartość prezentowanego w sprawozdaniu finansowym kapitału własnego. W przypadku wartości przeszacowanej jest on odzwierciedleniem realnego majątku spółki, co może być bardzo korzystne w przypadku debiutu giełdowego.

Konieczne przeszacowanie

Również Maciej Czapiewski, biegły rewident, partner w M2 Audyt, widzi ten problem.

Podkreśla, że w przypadku nieruchomości zaliczonych do środków trwałych polskie regulacje dopuszczają wyłącznie model wyceny w cenach nabycia pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne.

- Wartość bilansowa nieruchomości nabytych kilka bądź kilkanaście lat wcześniej może istotnie odbiegać od ich bieżącej, wyższej wartości rynkowej, a brak opcji wyceny w wartości godziwej uniemożliwia podwyższenie kapitałów własnych z tytułu przeszacowania - twierdzi nasz rozmówca.

W konsekwencji oznacza to gorszy odbiór jednostki przez inwestorów, banki i innych partnerów gospodarczych. Ekspert uważa więc za celowe dopuszczenie przez regulacje krajowe rozwiązania analogicznego do Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, które przewidują opcję wyceny w wartościach godziwych.

13 lat minęło od ostatniej aktualizacji wartości środków trwałych dla celów rachunkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Jacek Rostowski, minister finansów, powinien niezwłocznie wydać rozporządzenie umożliwiające spółkom zwiększenie wartości nieruchomości dla celów księgowych

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA