REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za błędy odpowiada podatnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W internecie można znaleźć wiele atrakcyjnych ofert wypełniania podatkowych zeznań rocznych. Niestety, często za niską ceną kryje się też niska jakość oferowanych usług. Jeśli internetowy doradca wypełni zeznanie nieprawidłowo, odpowiedzialność za błąd poniesie podatnik.

Wypełnienie rocznego PIT sprawia podatnikom kłopoty. Niestety, dla wielu z nich korzystanie z usług doradcy podatkowego jest zbyt kosztowne. Cena za wypełnienie zeznania u doradcy to koszt rzędu od 40 do 100 zł. Z pomocą przychodzi internet. W sieci można znaleźć atrakcyjne cenowo oferty wypełniania zeznań rocznych. Czasem już za 20 zł pseudoekspert oferuje zrealizowanie obowiązków wobec fiskusa, poprzez wypełnienie zeznania PIT. Przy korzystaniu z takich supertanich ofert warto zachować ostrożność. Za błędy w zeznaniu podatkowym odpowiada wyłącznie podatnik. On będzie musiał złożyć korektę formularza. On także może zostać ukarany sankcją karną.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja podatnika

Jeżeli zeznanie podatkowe będzie zawierało błędy, to podatnik naraża się na karę, którą może nałożyć na niego urząd skarbowy. Na ten aspekt zwraca uwagę Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, podkreślając, że w zeznaniu mogą też pojawić się błędy niekorzystne dla samego podatnika skutkujące zapłatą za wysokiego podatku. Oczywiście, ostatecznie to podatnik zawsze podejmuje decyzję, w jaki sposób przygotuje swoją roczną deklarację.

- Od lat rozliczenia ulegają uproszczeniom, liczba ulg została ograniczona, stąd wypełnianie formularzy stało się prostsze. Pomagają w tym zakresie pracownicy urzędów skarbowych czy profesjonalne programy komputerowe - tłumaczy Katarzyna Bieńkowska.

REKLAMA

Dodaje, że nie warto ryzykować dla pozornych oszczędności, gdyż ewentualna cena błędu może znacznie przewyższyć doraźny zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoc bez uprawnień

Pomoc w zakresie sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych jest czynnością doradztwa podatkowego. Jednak czynności doradztwa podatkowego mogą być wykonywane jedynie przez podmioty do tego uprawnione. Tomasz Biel, starszy asystent w BDO Numerica, podkreśla, że podmioty te gwarantują, że zlecone im zadania będą wykonane rzetelnie i z zachowaniem tajemnicy zawodowej. Podatnik, który przy wypełnianiu zeznania korzysta z pomocy podmiotów nieuprawnionych, nie ma gwarancji, że zeznanie zostanie sporządzone poprawnie oraz że wszelkie informacje powierzone temu podmiotowi - a niezbędne do prawidłowego sporządzenia zeznania, nie dostaną się w niepowołane ręce.

- Należy pamiętać, że to zawsze podatnik będzie ponosił negatywne konsekwencje błędów zawartych w zeznaniu, gdyż jest on osobą odpowiedzialną za jego prawidłowość - ostrzega Tomasz Biel.

Ubezpieczony doradca

Zgodnie z ustawą o doradztwie podatkowym sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie jest jedną z czynności doradztwa podatkowego. Zgodnie z ustawą zawodowe wykonywanie tych czynności zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy, tj. dla doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów, biegłych rewidentów oraz osób, które usługowo prowadzą księgi rachunkowe.

Wszystkie te osoby muszą posiadają ubezpieczenia OC, co oznacza, że w przypadku błędów możliwe jest ewentualne dochodzenie roszczeń. Odpowiednia umowa, określająca zakres obowiązków, może w tym pomóc.

- W przypadku osoby nieuprawnionej, bez zweryfikowanych kwalifikacji i bez ubezpieczenia wszelkie błędy (i ich finansowe konsekwencje) obciążą wyłącznie podatnika, a dochodzenie ewentualnych roszczeń może być bardzo trudne - podkreśla Katarzyna Bieńkowska.

Dodaje, że w przypadku sporu organ wezwie podatnika. To podatnik musi wówczas wyjaśnić sprawę. Trzeba też będzie ewentualnie dopłacić podatek i odsetki, ale jeśli to uprawiony doradca popełnił błąd, można domagać się od niego odszkodowania.

Sankcje karne

Nieprawidłowości zaistniałe w zeznaniach podatkowych składanych każdego roku przez podatników mogą powodować powstanie odpowiedzialności karnej skarbowej tych osób, niezależnie od faktu, kto takie zeznania sporządził.

Michał Roszkowski, starszy konsultant w Accreo Taxand, tłumaczy w rozmowie z nami, że podstawą odpowiedzialności karnej skarbowej jest wina osoby fizycznej, której przypisze się popełnienie (z zasady w sposób umyślny) czynu zabronionego przez przepisy karne skarbowe, np. niewykazanie części przychodów, zaniżenie przychodu, zawyżenie kosztów itp. Ponieważ zeznanie podatkowe dotyczy określonej osoby, która jako podatnik jest obowiązana do jego złożenia, negatywne skutki wszelkich nieprawidłowości w zeznaniu będą obciążały tę właśnie osobę.

- Zlecenie sporządzenia zeznania innej osobie oferującej swoje usługi w tym zakresie nie wpływa za zmianę odpowiedzialności podatnika. W końcu zeznanie dotyczy podatnika, a nie firmy księgowej - przypomina Michał Roszkowski.

Według niego podatnik, korzystając z tego typu usług, powinien dla własnego bezpieczeństwa zweryfikować zawarte w sporządzonym zeznaniu informacje, a ewentualne wątpliwości w tym zakresie wyjaśnić z osobą, która sporządzała zeznanie, jeszcze przed jego ostatecznym przesłaniem do urzędu skarbowego.

- Warto także przy wyborze osoby, która będzie sporządzała za nas zeznanie, zweryfikować jej rzetelność oraz renomę, np. poprzez sprawdzenie uprawnień takiej osoby oraz opinii dotyczących jej działalności wyrażanych na forach internetowych - podsumowuje Michał Roszkowski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenie roczne PIT za 2007 rok

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA