REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W internecie można znaleźć wiele atrakcyjnych ofert wypełniania podatkowych zeznań rocznych. Niestety, często za niską ceną kryje się też niska jakość oferowanych usług. Jeśli internetowy doradca wypełni zeznanie nieprawidłowo, odpowiedzialność za błąd poniesie podatnik.

Wypełnienie rocznego PIT sprawia podatnikom kłopoty. Niestety, dla wielu z nich korzystanie z usług doradcy podatkowego jest zbyt kosztowne. Cena za wypełnienie zeznania u doradcy to koszt rzędu od 40 do 100 zł. Z pomocą przychodzi internet. W sieci można znaleźć atrakcyjne cenowo oferty wypełniania zeznań rocznych. Czasem już za 20 zł pseudoekspert oferuje zrealizowanie obowiązków wobec fiskusa, poprzez wypełnienie zeznania PIT. Przy korzystaniu z takich supertanich ofert warto zachować ostrożność. Za błędy w zeznaniu podatkowym odpowiada wyłącznie podatnik. On będzie musiał złożyć korektę formularza. On także może zostać ukarany sankcją karną.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja podatnika

Jeżeli zeznanie podatkowe będzie zawierało błędy, to podatnik naraża się na karę, którą może nałożyć na niego urząd skarbowy. Na ten aspekt zwraca uwagę Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, podkreślając, że w zeznaniu mogą też pojawić się błędy niekorzystne dla samego podatnika skutkujące zapłatą za wysokiego podatku. Oczywiście, ostatecznie to podatnik zawsze podejmuje decyzję, w jaki sposób przygotuje swoją roczną deklarację.

- Od lat rozliczenia ulegają uproszczeniom, liczba ulg została ograniczona, stąd wypełnianie formularzy stało się prostsze. Pomagają w tym zakresie pracownicy urzędów skarbowych czy profesjonalne programy komputerowe - tłumaczy Katarzyna Bieńkowska.

REKLAMA

Dodaje, że nie warto ryzykować dla pozornych oszczędności, gdyż ewentualna cena błędu może znacznie przewyższyć doraźny zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoc bez uprawnień

Pomoc w zakresie sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych jest czynnością doradztwa podatkowego. Jednak czynności doradztwa podatkowego mogą być wykonywane jedynie przez podmioty do tego uprawnione. Tomasz Biel, starszy asystent w BDO Numerica, podkreśla, że podmioty te gwarantują, że zlecone im zadania będą wykonane rzetelnie i z zachowaniem tajemnicy zawodowej. Podatnik, który przy wypełnianiu zeznania korzysta z pomocy podmiotów nieuprawnionych, nie ma gwarancji, że zeznanie zostanie sporządzone poprawnie oraz że wszelkie informacje powierzone temu podmiotowi - a niezbędne do prawidłowego sporządzenia zeznania, nie dostaną się w niepowołane ręce.

- Należy pamiętać, że to zawsze podatnik będzie ponosił negatywne konsekwencje błędów zawartych w zeznaniu, gdyż jest on osobą odpowiedzialną za jego prawidłowość - ostrzega Tomasz Biel.

Ubezpieczony doradca

Zgodnie z ustawą o doradztwie podatkowym sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie jest jedną z czynności doradztwa podatkowego. Zgodnie z ustawą zawodowe wykonywanie tych czynności zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy, tj. dla doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów, biegłych rewidentów oraz osób, które usługowo prowadzą księgi rachunkowe.

Wszystkie te osoby muszą posiadają ubezpieczenia OC, co oznacza, że w przypadku błędów możliwe jest ewentualne dochodzenie roszczeń. Odpowiednia umowa, określająca zakres obowiązków, może w tym pomóc.

- W przypadku osoby nieuprawnionej, bez zweryfikowanych kwalifikacji i bez ubezpieczenia wszelkie błędy (i ich finansowe konsekwencje) obciążą wyłącznie podatnika, a dochodzenie ewentualnych roszczeń może być bardzo trudne - podkreśla Katarzyna Bieńkowska.

Dodaje, że w przypadku sporu organ wezwie podatnika. To podatnik musi wówczas wyjaśnić sprawę. Trzeba też będzie ewentualnie dopłacić podatek i odsetki, ale jeśli to uprawiony doradca popełnił błąd, można domagać się od niego odszkodowania.

Sankcje karne

Nieprawidłowości zaistniałe w zeznaniach podatkowych składanych każdego roku przez podatników mogą powodować powstanie odpowiedzialności karnej skarbowej tych osób, niezależnie od faktu, kto takie zeznania sporządził.

Michał Roszkowski, starszy konsultant w Accreo Taxand, tłumaczy w rozmowie z nami, że podstawą odpowiedzialności karnej skarbowej jest wina osoby fizycznej, której przypisze się popełnienie (z zasady w sposób umyślny) czynu zabronionego przez przepisy karne skarbowe, np. niewykazanie części przychodów, zaniżenie przychodu, zawyżenie kosztów itp. Ponieważ zeznanie podatkowe dotyczy określonej osoby, która jako podatnik jest obowiązana do jego złożenia, negatywne skutki wszelkich nieprawidłowości w zeznaniu będą obciążały tę właśnie osobę.

- Zlecenie sporządzenia zeznania innej osobie oferującej swoje usługi w tym zakresie nie wpływa za zmianę odpowiedzialności podatnika. W końcu zeznanie dotyczy podatnika, a nie firmy księgowej - przypomina Michał Roszkowski.

Według niego podatnik, korzystając z tego typu usług, powinien dla własnego bezpieczeństwa zweryfikować zawarte w sporządzonym zeznaniu informacje, a ewentualne wątpliwości w tym zakresie wyjaśnić z osobą, która sporządzała zeznanie, jeszcze przed jego ostatecznym przesłaniem do urzędu skarbowego.

- Warto także przy wyborze osoby, która będzie sporządzała za nas zeznanie, zweryfikować jej rzetelność oraz renomę, np. poprzez sprawdzenie uprawnień takiej osoby oraz opinii dotyczących jej działalności wyrażanych na forach internetowych - podsumowuje Michał Roszkowski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenie roczne PIT za 2007 rok

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA