REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów utworzy rejestr dłużników podatkowych

Każdy sam bezpłatnie sprawdzi, czy kontrahent nie zalega z podatkami /Fot. Fotolia
Każdy sam bezpłatnie sprawdzi, czy kontrahent nie zalega z podatkami /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Powstanie Rejestr Dłużników Należności Publicznoprawnych, w którym każdy będzie mógł bezpłatnie sprawdzić, czy jego kontrahent albo najemca nie zalega z podatkami. Ministerstwo Finansów chce też dzięki utworzeniu rejestru zmotywować nierzetelnych płatników do uregulowania zobowiązań.

“Zbadaliśmy efektywność Biur Informacji Gospodarczej i okazało się, że jest ona na poziomie 30 proc. Wpisanie do BIG powoduje, że ten dłużnik spłaca swoje zobowiązania, bo chce np. kupić telefon w abonamencie, samochód czy telewizor na raty. Liczymy, że tak samo zwiększy się efektywność spłat długów wobec Skarbu Państwa, np. kierowców, którzy nie regulują mandatów” - powiedział Kapica.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Utworzenie rejestru dłużników, którzy zalegają z płaceniem należności wobec Skarbu Państwa przewiduje nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Projekt założeń zmian w ustawie, nad którym pracuje resort finansów, powinien trafić pod obrady Rady Ministrów w przyszłym miesiącu.

“Długi osób fizycznych wobec Skarbu Państwa są w tej chwili wyłączone z systemu jawności, który tworzą Biura Informacji Gospodarczej i Krajowy Rejestr Sądowy. Chcemy stworzyć rejestr, który każdemu pozwoli sprawdzić, czy potencjalny partner w biznesie albo np. przyszły najemca naszego mieszkania nie ma zaległych zobowiązań podatkowych, niezapłaconych mandatów czy grzywien” - powiedział PAP wiceminister finansów Jacek Kapica. Zdaniem MF relacja biznesowa z osobą zadłużoną wobec Skarbu Państwa wiąże się z większym ryzykiem i jej partnerzy powinni mieć tego świadomość.

Nowa ustawa o administracji podatkowej w 2015 r.

REKLAMA

“Będzie to narzędzie dostępne dla każdego, bezpłatne, a jednocześnie bezpieczne. Przy jego tworzeniu wzięliśmy pod uwagę sygnały zgłaszane przez środowiska społeczne, GIODO czy inne resorty, by ten rejestr nie był przeglądarką długów polskich obywateli” - zapewniał Kapica. Jak mówił, rejestr ma działać na zasadzie zapytania i odpowiedzi zadawanych przez osoby czy instytucje, którym zgodziliśmy się udostępnić nasze konkretne dane, czyli np. PESEL. Dostęp do danych będzie możliwy tylko przez konto na Portalu Podatkowym po oświadczeniu, że pytający ma zgodę osoby weryfikowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

“Nie ma obaw, że narzędzie to będzie służyć np. zaspokajaniu ciekawości sąsiadów, bo zweryfikowanie danej osoby będzie możliwe tylko w sytuacji, w której udostępnimy komuś swój PESEL. Po drugie rejestr nie będzie wskazywał dokładnej kwoty, ale pewien przedział kwotowy. Po trzecie nie będą w nim ujawniane dane adresowe, a tylko imię i nazwisko oraz PESEL, który i tak trzeba znać, żeby w ogóle skorzystać z serwisu. Każde zapytanie będzie rejestrowane i każdy będzie mógł uzyskać informację, kto o niego pytał. Podobnie jak w przypadku dostępu do danych BIG zapytanie bez zgody będzie zagrożone karą administracyjną” - przekonywał wiceszef MF.

Jakie będą zmiany w polityce podatkowej

Według Kapicy rejestr nie stworzy też zagrożenia, że po spłaceniu należności dłużnikowi pozostanie "zła historia" w ogólnodostępnym wykazie.

“Odpowiedź zawsze będzie +na dany moment+. Gdy ktoś spłaci zadłużenie, to nie będzie występował w naszej bazie danych, w związku z tym kolejne zapytanie będzie wskazywało, że nie ma długu. O aktualizację zadba system centralny” - zapewnił.

Jak mówił, w rejestrze znajdą się nazwiska tylko tych osób, które uporczywie nie realizują zobowiązań wobec Skarbu Państwa. Dolna granica wpisu do rejestru ma wynieść 500 zł.

“To nie będzie też tak, że jeśli się spóźnimy z wpłatą, to od razu zostaniemy wpisani do rejestru. Najpierw przecież powstaje dług, jest wystawiana decyzja o zobowiązaniu podatkowym, która musi być prawomocna, potem wystawiane jest upomnienie, następnie wystawiany jest tytuł egzekucyjny. Na każdym etapie podatnik ma możliwość odwołania i ostatecznie zaskarżenia do sądu, etc. Ten instrument będzie stosowany więc dopiero po długim okresie od zaistnienia zdarzenia. Oferujemy też pomoc w zarządzaniu długiem, bo każdemu może się zdarzyć jakiś poślizg czy kłopoty z terminem płatności, po to zresztą są ustawowe odsetki. Decyzja urzędu o rozłożeniu spłaty na raty oczywiście wstrzymuje egzekucję i wpis do rejestru” - mówił Kapica.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

Projekt założeń przewiduje także bezpłatną wymianę danych pomiędzy nowo tworzonym rejestrem i Biurami Informacji Gospodarczej: w zamian za bezpłatne otrzymywanie odpowiedzi na pytania z Biur na temat konkretnych podatników, resort chce im zaoferować automatyczny, ułatwiony dostęp do bazy. Ma on być jednak oparty na zasadzie zapytań o konkretnych dłużników, a nie udostępnienie całej bazy danych.

“Dzisiaj organy podatkowe nie mają informacji o tym, czy jakiś podatnik lub firma jest dłużnikiem w BIG, a jest to istotna informacja dla oceny wiarygodności tego podatnika. Chcemy uzyskać do tego dostęp, by wiedzieć, czy podatnik ma gdzieś długi, bo jeśli zrobił je gdziekolwiek, to jest ryzyko, że nie będzie wywiązywał się ze swoich zobowiązań podatkowych” - zaznaczył wiceminister finansów.

Jak powiedział, choć do końca kadencji nie zostało wiele czasu, resort dołoży starań, by zdążyć z uchwaleniem nowelizacji i utworzeniem nowego rejestru od 2016 roku.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA