REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów utworzy rejestr dłużników podatkowych

Każdy sam bezpłatnie sprawdzi, czy kontrahent nie zalega z podatkami /Fot. Fotolia
Każdy sam bezpłatnie sprawdzi, czy kontrahent nie zalega z podatkami /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Powstanie Rejestr Dłużników Należności Publicznoprawnych, w którym każdy będzie mógł bezpłatnie sprawdzić, czy jego kontrahent albo najemca nie zalega z podatkami. Ministerstwo Finansów chce też dzięki utworzeniu rejestru zmotywować nierzetelnych płatników do uregulowania zobowiązań.

“Zbadaliśmy efektywność Biur Informacji Gospodarczej i okazało się, że jest ona na poziomie 30 proc. Wpisanie do BIG powoduje, że ten dłużnik spłaca swoje zobowiązania, bo chce np. kupić telefon w abonamencie, samochód czy telewizor na raty. Liczymy, że tak samo zwiększy się efektywność spłat długów wobec Skarbu Państwa, np. kierowców, którzy nie regulują mandatów” - powiedział Kapica.

REKLAMA

Autopromocja

Utworzenie rejestru dłużników, którzy zalegają z płaceniem należności wobec Skarbu Państwa przewiduje nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Projekt założeń zmian w ustawie, nad którym pracuje resort finansów, powinien trafić pod obrady Rady Ministrów w przyszłym miesiącu.

“Długi osób fizycznych wobec Skarbu Państwa są w tej chwili wyłączone z systemu jawności, który tworzą Biura Informacji Gospodarczej i Krajowy Rejestr Sądowy. Chcemy stworzyć rejestr, który każdemu pozwoli sprawdzić, czy potencjalny partner w biznesie albo np. przyszły najemca naszego mieszkania nie ma zaległych zobowiązań podatkowych, niezapłaconych mandatów czy grzywien” - powiedział PAP wiceminister finansów Jacek Kapica. Zdaniem MF relacja biznesowa z osobą zadłużoną wobec Skarbu Państwa wiąże się z większym ryzykiem i jej partnerzy powinni mieć tego świadomość.

Nowa ustawa o administracji podatkowej w 2015 r.

REKLAMA

“Będzie to narzędzie dostępne dla każdego, bezpłatne, a jednocześnie bezpieczne. Przy jego tworzeniu wzięliśmy pod uwagę sygnały zgłaszane przez środowiska społeczne, GIODO czy inne resorty, by ten rejestr nie był przeglądarką długów polskich obywateli” - zapewniał Kapica. Jak mówił, rejestr ma działać na zasadzie zapytania i odpowiedzi zadawanych przez osoby czy instytucje, którym zgodziliśmy się udostępnić nasze konkretne dane, czyli np. PESEL. Dostęp do danych będzie możliwy tylko przez konto na Portalu Podatkowym po oświadczeniu, że pytający ma zgodę osoby weryfikowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

“Nie ma obaw, że narzędzie to będzie służyć np. zaspokajaniu ciekawości sąsiadów, bo zweryfikowanie danej osoby będzie możliwe tylko w sytuacji, w której udostępnimy komuś swój PESEL. Po drugie rejestr nie będzie wskazywał dokładnej kwoty, ale pewien przedział kwotowy. Po trzecie nie będą w nim ujawniane dane adresowe, a tylko imię i nazwisko oraz PESEL, który i tak trzeba znać, żeby w ogóle skorzystać z serwisu. Każde zapytanie będzie rejestrowane i każdy będzie mógł uzyskać informację, kto o niego pytał. Podobnie jak w przypadku dostępu do danych BIG zapytanie bez zgody będzie zagrożone karą administracyjną” - przekonywał wiceszef MF.

Jakie będą zmiany w polityce podatkowej

Według Kapicy rejestr nie stworzy też zagrożenia, że po spłaceniu należności dłużnikowi pozostanie "zła historia" w ogólnodostępnym wykazie.

“Odpowiedź zawsze będzie +na dany moment+. Gdy ktoś spłaci zadłużenie, to nie będzie występował w naszej bazie danych, w związku z tym kolejne zapytanie będzie wskazywało, że nie ma długu. O aktualizację zadba system centralny” - zapewnił.

Jak mówił, w rejestrze znajdą się nazwiska tylko tych osób, które uporczywie nie realizują zobowiązań wobec Skarbu Państwa. Dolna granica wpisu do rejestru ma wynieść 500 zł.

“To nie będzie też tak, że jeśli się spóźnimy z wpłatą, to od razu zostaniemy wpisani do rejestru. Najpierw przecież powstaje dług, jest wystawiana decyzja o zobowiązaniu podatkowym, która musi być prawomocna, potem wystawiane jest upomnienie, następnie wystawiany jest tytuł egzekucyjny. Na każdym etapie podatnik ma możliwość odwołania i ostatecznie zaskarżenia do sądu, etc. Ten instrument będzie stosowany więc dopiero po długim okresie od zaistnienia zdarzenia. Oferujemy też pomoc w zarządzaniu długiem, bo każdemu może się zdarzyć jakiś poślizg czy kłopoty z terminem płatności, po to zresztą są ustawowe odsetki. Decyzja urzędu o rozłożeniu spłaty na raty oczywiście wstrzymuje egzekucję i wpis do rejestru” - mówił Kapica.

Zobacz wskaźnik: Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

Projekt założeń przewiduje także bezpłatną wymianę danych pomiędzy nowo tworzonym rejestrem i Biurami Informacji Gospodarczej: w zamian za bezpłatne otrzymywanie odpowiedzi na pytania z Biur na temat konkretnych podatników, resort chce im zaoferować automatyczny, ułatwiony dostęp do bazy. Ma on być jednak oparty na zasadzie zapytań o konkretnych dłużników, a nie udostępnienie całej bazy danych.

“Dzisiaj organy podatkowe nie mają informacji o tym, czy jakiś podatnik lub firma jest dłużnikiem w BIG, a jest to istotna informacja dla oceny wiarygodności tego podatnika. Chcemy uzyskać do tego dostęp, by wiedzieć, czy podatnik ma gdzieś długi, bo jeśli zrobił je gdziekolwiek, to jest ryzyko, że nie będzie wywiązywał się ze swoich zobowiązań podatkowych” - zaznaczył wiceminister finansów.

Jak powiedział, choć do końca kadencji nie zostało wiele czasu, resort dołoży starań, by zdążyć z uchwaleniem nowelizacji i utworzeniem nowego rejestru od 2016 roku.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA