REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia gotówkowe firm do 3 tys. euro?

Rozliczenia gotówkowe firm do  3 tys. euro?
Rozliczenia gotówkowe firm do 3 tys. euro?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów chce, by limit płatności gotówkowej między firmami wynosił 3 tys. euro - dziś to 15 tys. euro. Argumentuje, że nie będzie to obciążenie dla przedsiębiorców, a pomoże zmniejszyć szarą strefę, która w Polsce szacowana jest aż na 25 proc. PKB.

Postulat obniżenia z 15 tys. do 3 tys. euro progu dla obowiązkowego rozliczania się bezgotówkowego przez przedsiębiorców znalazła się w opinii Ministerstwa Finansów do projektu założeń ustawy Prawo działalności gospodarczej. Resort finansów zaproponował, by włączyć taki przepis do Pdg lub do ewentualnej nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Próg 3 tys. euro obowiązywał już wcześniej, jednak zmieniło go wejście w życie właśnie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej 21 sierpnia 2004 r.

REKLAMA

Autopromocja

Celem ponownego obniżenia progu jest ograniczenie szarej strefy, a dzięki temu ograniczenie deficytu budżetowego i długu publicznego.

"Zmniejszenie limitu gotówkowej płatności pomiędzy firmami sprawi, że znacznie większa część transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi będzie rejestrowana na rachunkach bankowych, co zmniejszy możliwość i chęć niektórych przedsiębiorców do nierejestrowania takich transakcji i nieodprowadzania należytego podatku", napisał MF w uzasadnieniu.

Resort powołuje się na raport "The Shadow Economy in Europe 2013" (Szara strefa w Europie 2013), z którego wynika, że zwiększenie płatności elektronicznych o około 10 proc. rocznie przez okres kolejnych czterech lat może ograniczyć obszar szarej strefy do 5 proc. Jak pisze MF, raport ten pokazuje również istotną korelację w poszczególnych krajach UE pomiędzy wielkością szarej strefy a przeciętną liczbą płatności elektronicznych na mieszkańca. Autorzy opracowania oszacowali szarą strefę w Polsce w latach 2008-2013 w przedziale 23,8-25,9 proc. PKB, przy średniej unijnej ok. 19 proc. W kilku krajach - Austrii, Luksemburgu i Holandii - nie sięga ona 10 proc. PKB.

Dodatkowo, zdaniem MF, argumenty, które 10 lat temu przemawiały za pięciokrotnym podniesieniem progu obowiązkowego rozliczania się bezgotówkowego przez przedsiębiorców, dziś straciły na aktualności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wskazał resort, krok ten motywowano wówczas tym, że wielu przedsiębiorców nie ma rachunków bankowych, sieć placówek bankowych i bankomatów jest zbyt rzadka, a koszty obsługi rachunku bankowego stanowią znaczne obciążenie dla najmniejszych firm.

Ulga z tytułu wychowywania dzieci 2014 / 2015

REKLAMA

Zdaniem MF "powyższe bariery uległy likwidacji lub znaczącemu ograniczeniu", gdyż dziś zdecydowana większość podmiotów gospodarczych ma rachunki bankowe, a od 2005 r. następuje stały wzrost liczby placówek instytucji oferujących usługi płatnicze, tj. w szczególności banków, SKOK-ów czy instytucji płatniczych. Według resortu w 2012 r. Polska była na trzecim miejscu w Europie, jeśli chodzi o liczbę placówek oferujących usługi płatnicze w stosunku do liczby ludności.

"Należy także zauważyć, że rynek bankowy w Polsce jest konkurencyjny i w ostatnich latach wiele banków wprowadziło do swojej oferty dedykowane rachunki bankowe dla różnego rodzaju przedsiębiorstw. (...) W ślad za zwiększeniem zakresu oferty dla podmiotów gospodarczych, pojawiły się w bankach również konkurencyjne cenowo konta firmowe. (...) Coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw korzysta również z bankowości internetowej, co także pozwala na zmniejszenie kosztów usług bankowych i lepsze śledzenie stanu, i obrotów na koncie firmowym" - napisało MF.

Resort podkreślił także, iż obowiązek dokonywania płatności za pomocą rachunku bankowego już istnieje, więc - jego zdaniem - proponowana zmiana nie stanowi próby wprowadzenia jakiejś nowej regulacji, a jednocześnie nie wpływa na zmianę przyzwyczajeń przedsiębiorców, bo te są już ukształtowane, a prowadzi jedynie do zmiany parametrów tego obowiązku. Firmy niebędące mikroprzedsiębiorcami muszą mieć rachunki bankowe, by regulować podatki, wpłaty na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, etc.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Wobec tego, jak uzasadniło MF, tak naprawdę konieczność zakładania nowych rachunków będzie więc dotyczyć ewentualnie tylko mikroprzedsiębiorców.

Według resortu nie ma też żadnego uzasadnienia, by łączyć limit rozliczania się w gotówce między przedsiębiorcami z limitem dla transakcji wymagających rejestracji, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, który także wynosi obecnie 15 tys. euro.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

By ułatwić przystosowanie do nowych regulacji, MF proponuje, żeby albo wydłużyć okres dostosowawczy dla mikroprzedsiębiorców, albo schodkowo obniżać limit gotówkowy dla wszystkich przedsiębiorców, w tym mikroprzedsiębiorców, w ciągu 4 lat. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA