REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skarbowcy chcą abolicji dla siebie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Rozpoczęta wczoraj akcja ostrzegawcza w urzędach skarbowych potrwa przynajmniej do końca kwietnia. Urzędnicy skarbówki wystąpili też do ministra finansów z wnioskiem o objęcie ich ubiegłorocznych zarobków zwolnieniem z podatków.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

W urzędach skarbowych roz- poczęła się akcja w związku z walką urzędników o lepsze warunki płacy i pracy. Czy wszystkie urzędy włączyły się do akcji?

- Nie wiem czy wszystkie. To jest akcja spontaniczna, którą jedynie koordynujemy na naszej stronie internetowej. Spodziewamy się jednak, że do akcji przyłączy się ponad 80 proc. urzędów, chociaż zgłaszane są do nas przypadki zastraszania pracowników chcących przystąpić do akcji.

Jak długo akcja potrwa?

- Akcja potrwa prawdopodobnie do końca kwietnia, ale nie można wykluczyć jej przedłużenia w przypadku braku reakcji na zgłoszone postulaty i brak propozycji rozwiązania zgłoszonych problemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O co tak naprawdę toczy się walka? Czy tylko o wyższe wynagrodzenia?

- Nie. Nie chodzi wyłącznie - jak informują niektóre media - o podwyżki wynagrodzeń. Mamy dość niestabilnego prawa podatkowego, niejasnych przepisów, ciągłego zwiększania obowiązków bez zwiększenia liczby etatów i środków niezbędnych do ich wykonywania. To wszystko wpływa na jakość obsługi podatników i powszechne niezadowolenie z istniejącego systemu podatkowego. Odbija się też niekorzystnie na naszym wizerunku, a my przecież musimy stosować prawo bez względu na stopień jego skomplikowania, nieracjonalności i poziomu krytyki ze strony przedsiębiorców i obywateli.

Czy akcję odczują podatnicy?

- Nie chcielibyśmy, żeby akcja spowodowała negatywne skutki dla podatników, chociaż nie możemy tego wykluczyć. Nie może być bowiem tak, że pracownicy, ze względu na niedoetatyzowanie urzędów, muszą pracować w pośpiechu sprzyjającym pomyłkom albo w godzinach nadliczbowych niepłatnych dodatkowo - jak gdzie indziej.

Pracownicy organów skarbowych wystąpili do ministra finansów z wnioskiem o objęcie zwolnieniem PIT ich zarobków za 2007 rok. To nic innego, jak abolicja podatkowa. Skąd ten pomysł? Zaraz mogą z podobnymi występować inne grupy zawodowe.

- To skutek ostatnich wypowiedzi niektórych przedstawicieli rządu. Jeżeli ktoś obiecuje niektórym grupom zawodowym lub społecznym dodatkowe, nieznane pozostałym podatnikom przywileje, np. w postaci zwolnienia z podatków z tytułu dochodów osiąganych za granicą, powinien się liczyć, że inne grupy zawodowe również będą wnosić o to samo. Dlaczego takie zwolnienie miałoby przysługiwać osobom osiągającym przecież o wiele wyższe dochody niż mają emeryci, renciści, nauczyciele czy wreszcie pracownicy skarbówki?

Minister finansów raczej odrzuci ten wniosek.

- Nie spodziewamy się pozytywnego spojrzenia na nasz wniosek. Chodziło raczej o zwrócenie uwagi, że z budżetu państwa finansowane są wydatki o podstawowym znaczeniu dla każdego Polaka i należy ostrożnie podchodzić do wszelkiego ograniczania wpływów budżetowych. Jest to istotne także z tej przyczyny, że z naszej konstytucji wynikają określone obowiązki, a zasada równości w ponoszeniu ciężarów, w tym podatków, dotyczyć powinna wszystkich.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Tomasz Ludwiński, przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA