REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie danych pozafinansowych od 2017 roku - polskie firmy nie są gotowe

Raportowanie danych pozafinansowych od 2017 roku - polskie firmy nie są gotowe
Raportowanie danych pozafinansowych od 2017 roku - polskie firmy nie są gotowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2017 r. na mocy przepisów UE duże firmy będą musiały raportować także dane pozafinansowe, dot. m.in. przeciwdziałania korupcji, wpływu na środowisko, poszanowania praw pracowniczych. Polskie spółki nie są na to przygotowane - ocenia firma doradcza Deloitte.

Obowiązek raportowania danych pozafinansowych wprowadza dyrektywa unijna przyjęta we wrześniu 2014 r. Na jej mocy największe firmy będą musiały w rocznych raportach zamieszczać szczegółowe informacje i opisy polityki firmy m.in. z zakresu:

REKLAMA

Autopromocja

- przeciwdziałania korupcji i łapownictwu,

- wpływu na środowisko naturalne (np. zarządzania energią, emisji zanieczyszczeń, zużycia wody),

- warunków pracy (np. sposobów dialogu z załogą, przestrzegania BHP, równouprawnienia, poszanowania praw związkowych),

- wpływu na lokalną społeczność czy poszanowania praw człowieka. ,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Chodzi o zwiększenie przejrzystości działań biznesu oraz zwrócenie uwagi na ich społeczne i ekologiczne skutki.

Obowiązek ten obejmie firmy, które zatrudniają powyżej 500 osób i mają sumę bilansową powyżej 20 mln euro lub przychody netto powyżej 40 mln euro, co - jak ocenia Deloitte - będzie w Polsce dotyczyło co najmniej 300 największych przedsiębiorstw: spółek giełdowych, banków czy funduszy emerytalnych. Obowiązek raportowania ma dotyczyć także łańcuchów dostaw i podwykonawców.

Według Deloitte polskie firmy, nawet największe spółki giełdowe, nie dostosowują się do nowych wymagań wystarczająco poważnie.

"Ponad 80 proc. ze 118 dużych spółek notowanych na giełdzie nie przygotowuje w tej chwili takich raportów" - powiedziała Irena Pichola z Deloitte. Tymczasem z oceny firmy doradczej wynika, że przedsiębiorstwa powinny zacząć przygotowywać się do nowych obowiązków już od początku tego roku, gdyż przygotowanie pierwszego raportu społecznego trwa mniej więcej pół roku, wymaga zaangażowania ok. 50 osób i określenia ok. 100 wskaźników.

Jak szacuje Deloitte, co roku jedynie ok. 40 polskich organizacji różnej wielkości raportuje dane pozafinansowe, z czego tylko kilka robi to w sposób zintegrowany, czyli łączący dane finansowe i pozafinansowe w jednym spójnym dokumencie opracowanym według określonych standardów.

Wskaźniki i stawki

Dzieje się to pomimo że - jak podkreśla opracowanie naukowców z Politechniki Śląskiej "Ewolucja w raportowaniu danych pozafinansowych przedsiębiorstw" - nacisk na ujawnianie takich danych pojawił się w Europie już ponad 30 lat temu i rośnie wraz ze zwiększającymi się obawami społecznymi dotyczącymi wyzysku pracowniczego, katastrof ekologicznych czy dyskryminacji oraz coraz większą presją otoczenia.

Tymczasem - zdaniem Deloitte - raportowanie danych pozafinansowych jest korzystne także dla samych firm, oznacza bowiem dla nich definiowanie swojego wpływu na otoczenie i może przynieść im korzyści w postaci wzrostu transparentności organizacji, wzmocnienia wewnętrznych systemów zarządzania czy zwiększenia trafności decyzji biznesowych. (PAP)

Kalkulatory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA