REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych

projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia
projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister sprawiedliwości Borys Budka jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych. Nowe regulacje przewidują m.in. utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej.

Budka wziął udział w Chorzowie w IV Kongresie „Obywatel Senior”, gdzie przedstawił seniorom założenia rządowego projektu ustawy ws. pomocy prawnej.

REKLAMA

Autopromocja

Na początku wystąpienia Budka zaznaczył, że w ramach realizacji expose premier Ewy Kopacz dostał za zadanie „doprowadzenie do końca w parlamencie” tej „pierwszej ustawy, która kompleksowo reguluje kwestie bezpłatnej pomocy prawnej na etapie przedsądowym”.

Coraz więcej przepisów prawnych

Podkreślił, że to „regulacja przewidująca utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej” (co najmniej dwa w każdym powiecie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Punkty te będą obsługiwane bądź to przez organizacje pozarządowe, które to organizacje wykażą się odpowiednim, co najmniej dwuletnim doświadczeniem; bądź też - w drugiej części - przez fachowych pełnomocników, radców prawnych lub adwokatów, którzy to pełnomocnicy, w ramach samorządów zawodowych, będą zawierali umowy z starostami” – powiedział Budka.

„Po raz pierwszy gwarantujemy w budżecie państwa środki - w przyszłym roku ponad 90 mln zł na prowadzenie tych punktów pomocy prawnej. Co więcej, środki te nie są przeznaczane na biurokrację, to nie jest tworzenie nowych miejsc dla urzędników (…). 97 proc. idzie bezpośrednio, żeby zapłacić za pomoc prawną, tylko 3 proc. to kwestia administracyjna” – dodał.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Minister zapewnił, że samorządy są bardzo zainteresowane tego typu pomocą i wiedzą, jak bardzo pomoc prawna jest potrzebna ich mieszkańcom.

„Dlatego też udało się te koszty zminimalizować. Samorząd da pomieszczenia, wkład w postaci ekspertów zapewnia państwo, ale tak jak wspomniałem na zasadzie konkursowej, na zasadzie zlecenia tego fachowcom z organizacji pozarządowych bądź też radcom prawnym lub adwokatom. To pozwoli, że te olbrzymie środki - bo zaprojektowane jest to na najbliższe 10 lat w kwocie przekraczającej miliard zł – trafią do osób najbardziej potrzebujących” – mówił szef resortu sprawiedliwości.

Problemy z wykonywaniem wyroków Trybunału Konstytucyjnego

Z bezpłatnej pomocy prawnej będą mogli skorzystać m.in. seniorzy, osoby objęte Kartą Dużej Rodziny, objęte pomocą społeczną, kombatanci, weterani. Z szacunków wynika – dodał Budka - że z bezpłatnej pomocy prawnej będzie mogło skorzystać ponad 5 mln obywateli.

„Należy wyraźnie podkreślić: nie zamykamy dotychczasowej drogi pomocy prawnej, dalej będziemy starać się wspomagać inne organizacje pozarządowe, wspomagać również fundacje, stowarzyszenia, żeby mogły tę pomoc prawną mieć na dotychczasowych zasadach. Jest to dołożenie nowej cegiełki, wypełnienie pewnej luki z pozostawieniem tego, co świetnie funkcjonuje do tej pory” - mówił minister. Jak dodał, że jest „bardzo zbudowany i optymistycznie nastawiony do tej ustawy”.

„Odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie i wszystkie ugrupowania bez wyjątku poparły ten projekt. Tu nie ma polityki, to jest pomoc obywatelom. Na szczęście wszyscy chcemy tego samego. Nie wiadomo, co będzie w październiku, ale wiemy jedno, my wszyscy zostaniemy tu na dole z problemami prawnymi i dlatego też jestem głęboko przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić ten projekt ustawy, po to, żeby już od października starostowie rozpisywali konkursy, żeby od 1 stycznia móc ruszyć z bezpłatną pomocą” – mówił do seniorów minister sprawiedliwości.

Dodatkowe opodatkowanie producentów niezdrowej żywności

Drugim filarem regulacji - zaznaczył Budka - jest dostęp do "bezpłatnej informacji o prawie”, dla każdego obywatela. Przewiduje się uruchomienie infolinii, gdzie będzie można m.in. dowiedzieć się, gdzie szukać rozwiązania, punktów pomocy prawnej. Trzeci filar to edukacja prawna. „Wykorzystanie potencjału organizacji pozarządowej pozwoli na to, żeby dotrzeć z informacjami o prawie do jak najszerszej grupy osób” – zapowiedział Budka.

Dwudniowy IV Kongres „Obywatel Senior” rozpoczął się w niedzielę w Chorzowie. Dotąd udział w nim wzięło ponad tysiąc seniorów. (PAP)

ktp/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA