REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych

projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia
projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister sprawiedliwości Borys Budka jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych. Nowe regulacje przewidują m.in. utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej.

Budka wziął udział w Chorzowie w IV Kongresie „Obywatel Senior”, gdzie przedstawił seniorom założenia rządowego projektu ustawy ws. pomocy prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na początku wystąpienia Budka zaznaczył, że w ramach realizacji expose premier Ewy Kopacz dostał za zadanie „doprowadzenie do końca w parlamencie” tej „pierwszej ustawy, która kompleksowo reguluje kwestie bezpłatnej pomocy prawnej na etapie przedsądowym”.

Coraz więcej przepisów prawnych

REKLAMA

Podkreślił, że to „regulacja przewidująca utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej” (co najmniej dwa w każdym powiecie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Punkty te będą obsługiwane bądź to przez organizacje pozarządowe, które to organizacje wykażą się odpowiednim, co najmniej dwuletnim doświadczeniem; bądź też - w drugiej części - przez fachowych pełnomocników, radców prawnych lub adwokatów, którzy to pełnomocnicy, w ramach samorządów zawodowych, będą zawierali umowy z starostami” – powiedział Budka.

„Po raz pierwszy gwarantujemy w budżecie państwa środki - w przyszłym roku ponad 90 mln zł na prowadzenie tych punktów pomocy prawnej. Co więcej, środki te nie są przeznaczane na biurokrację, to nie jest tworzenie nowych miejsc dla urzędników (…). 97 proc. idzie bezpośrednio, żeby zapłacić za pomoc prawną, tylko 3 proc. to kwestia administracyjna” – dodał.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Minister zapewnił, że samorządy są bardzo zainteresowane tego typu pomocą i wiedzą, jak bardzo pomoc prawna jest potrzebna ich mieszkańcom.

„Dlatego też udało się te koszty zminimalizować. Samorząd da pomieszczenia, wkład w postaci ekspertów zapewnia państwo, ale tak jak wspomniałem na zasadzie konkursowej, na zasadzie zlecenia tego fachowcom z organizacji pozarządowych bądź też radcom prawnym lub adwokatom. To pozwoli, że te olbrzymie środki - bo zaprojektowane jest to na najbliższe 10 lat w kwocie przekraczającej miliard zł – trafią do osób najbardziej potrzebujących” – mówił szef resortu sprawiedliwości.

Problemy z wykonywaniem wyroków Trybunału Konstytucyjnego

Z bezpłatnej pomocy prawnej będą mogli skorzystać m.in. seniorzy, osoby objęte Kartą Dużej Rodziny, objęte pomocą społeczną, kombatanci, weterani. Z szacunków wynika – dodał Budka - że z bezpłatnej pomocy prawnej będzie mogło skorzystać ponad 5 mln obywateli.

„Należy wyraźnie podkreślić: nie zamykamy dotychczasowej drogi pomocy prawnej, dalej będziemy starać się wspomagać inne organizacje pozarządowe, wspomagać również fundacje, stowarzyszenia, żeby mogły tę pomoc prawną mieć na dotychczasowych zasadach. Jest to dołożenie nowej cegiełki, wypełnienie pewnej luki z pozostawieniem tego, co świetnie funkcjonuje do tej pory” - mówił minister. Jak dodał, że jest „bardzo zbudowany i optymistycznie nastawiony do tej ustawy”.

„Odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie i wszystkie ugrupowania bez wyjątku poparły ten projekt. Tu nie ma polityki, to jest pomoc obywatelom. Na szczęście wszyscy chcemy tego samego. Nie wiadomo, co będzie w październiku, ale wiemy jedno, my wszyscy zostaniemy tu na dole z problemami prawnymi i dlatego też jestem głęboko przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić ten projekt ustawy, po to, żeby już od października starostowie rozpisywali konkursy, żeby od 1 stycznia móc ruszyć z bezpłatną pomocą” – mówił do seniorów minister sprawiedliwości.

Dodatkowe opodatkowanie producentów niezdrowej żywności

Drugim filarem regulacji - zaznaczył Budka - jest dostęp do "bezpłatnej informacji o prawie”, dla każdego obywatela. Przewiduje się uruchomienie infolinii, gdzie będzie można m.in. dowiedzieć się, gdzie szukać rozwiązania, punktów pomocy prawnej. Trzeci filar to edukacja prawna. „Wykorzystanie potencjału organizacji pozarządowej pozwoli na to, żeby dotrzeć z informacjami o prawie do jak najszerszej grupy osób” – zapowiedział Budka.

Dwudniowy IV Kongres „Obywatel Senior” rozpoczął się w niedzielę w Chorzowie. Dotąd udział w nim wzięło ponad tysiąc seniorów. (PAP)

ktp/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA