REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych

projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia
projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister sprawiedliwości Borys Budka jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych. Nowe regulacje przewidują m.in. utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej.

Budka wziął udział w Chorzowie w IV Kongresie „Obywatel Senior”, gdzie przedstawił seniorom założenia rządowego projektu ustawy ws. pomocy prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku wystąpienia Budka zaznaczył, że w ramach realizacji expose premier Ewy Kopacz dostał za zadanie „doprowadzenie do końca w parlamencie” tej „pierwszej ustawy, która kompleksowo reguluje kwestie bezpłatnej pomocy prawnej na etapie przedsądowym”.

Coraz więcej przepisów prawnych

REKLAMA

Podkreślił, że to „regulacja przewidująca utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej” (co najmniej dwa w każdym powiecie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Punkty te będą obsługiwane bądź to przez organizacje pozarządowe, które to organizacje wykażą się odpowiednim, co najmniej dwuletnim doświadczeniem; bądź też - w drugiej części - przez fachowych pełnomocników, radców prawnych lub adwokatów, którzy to pełnomocnicy, w ramach samorządów zawodowych, będą zawierali umowy z starostami” – powiedział Budka.

„Po raz pierwszy gwarantujemy w budżecie państwa środki - w przyszłym roku ponad 90 mln zł na prowadzenie tych punktów pomocy prawnej. Co więcej, środki te nie są przeznaczane na biurokrację, to nie jest tworzenie nowych miejsc dla urzędników (…). 97 proc. idzie bezpośrednio, żeby zapłacić za pomoc prawną, tylko 3 proc. to kwestia administracyjna” – dodał.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Minister zapewnił, że samorządy są bardzo zainteresowane tego typu pomocą i wiedzą, jak bardzo pomoc prawna jest potrzebna ich mieszkańcom.

„Dlatego też udało się te koszty zminimalizować. Samorząd da pomieszczenia, wkład w postaci ekspertów zapewnia państwo, ale tak jak wspomniałem na zasadzie konkursowej, na zasadzie zlecenia tego fachowcom z organizacji pozarządowych bądź też radcom prawnym lub adwokatom. To pozwoli, że te olbrzymie środki - bo zaprojektowane jest to na najbliższe 10 lat w kwocie przekraczającej miliard zł – trafią do osób najbardziej potrzebujących” – mówił szef resortu sprawiedliwości.

Problemy z wykonywaniem wyroków Trybunału Konstytucyjnego

Z bezpłatnej pomocy prawnej będą mogli skorzystać m.in. seniorzy, osoby objęte Kartą Dużej Rodziny, objęte pomocą społeczną, kombatanci, weterani. Z szacunków wynika – dodał Budka - że z bezpłatnej pomocy prawnej będzie mogło skorzystać ponad 5 mln obywateli.

„Należy wyraźnie podkreślić: nie zamykamy dotychczasowej drogi pomocy prawnej, dalej będziemy starać się wspomagać inne organizacje pozarządowe, wspomagać również fundacje, stowarzyszenia, żeby mogły tę pomoc prawną mieć na dotychczasowych zasadach. Jest to dołożenie nowej cegiełki, wypełnienie pewnej luki z pozostawieniem tego, co świetnie funkcjonuje do tej pory” - mówił minister. Jak dodał, że jest „bardzo zbudowany i optymistycznie nastawiony do tej ustawy”.

„Odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie i wszystkie ugrupowania bez wyjątku poparły ten projekt. Tu nie ma polityki, to jest pomoc obywatelom. Na szczęście wszyscy chcemy tego samego. Nie wiadomo, co będzie w październiku, ale wiemy jedno, my wszyscy zostaniemy tu na dole z problemami prawnymi i dlatego też jestem głęboko przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić ten projekt ustawy, po to, żeby już od października starostowie rozpisywali konkursy, żeby od 1 stycznia móc ruszyć z bezpłatną pomocą” – mówił do seniorów minister sprawiedliwości.

Dodatkowe opodatkowanie producentów niezdrowej żywności

Drugim filarem regulacji - zaznaczył Budka - jest dostęp do "bezpłatnej informacji o prawie”, dla każdego obywatela. Przewiduje się uruchomienie infolinii, gdzie będzie można m.in. dowiedzieć się, gdzie szukać rozwiązania, punktów pomocy prawnej. Trzeci filar to edukacja prawna. „Wykorzystanie potencjału organizacji pozarządowej pozwoli na to, żeby dotrzeć z informacjami o prawie do jak najszerszej grupy osób” – zapowiedział Budka.

Dwudniowy IV Kongres „Obywatel Senior” rozpoczął się w niedzielę w Chorzowie. Dotąd udział w nim wzięło ponad tysiąc seniorów. (PAP)

ktp/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA