REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych

Subskrybuj nas na Youtube
projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia
projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister sprawiedliwości Borys Budka jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić projekt ustawy o bezpłatnej pomocy, informacji i edukacji prawnej dla niezamożnych. Nowe regulacje przewidują m.in. utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej.

Budka wziął udział w Chorzowie w IV Kongresie „Obywatel Senior”, gdzie przedstawił seniorom założenia rządowego projektu ustawy ws. pomocy prawnej.

REKLAMA

Na początku wystąpienia Budka zaznaczył, że w ramach realizacji expose premier Ewy Kopacz dostał za zadanie „doprowadzenie do końca w parlamencie” tej „pierwszej ustawy, która kompleksowo reguluje kwestie bezpłatnej pomocy prawnej na etapie przedsądowym”.

Coraz więcej przepisów prawnych

Podkreślił, że to „regulacja przewidująca utworzenie blisko 1,6 tys. punktów bezpłatnej pomocy prawnej” (co najmniej dwa w każdym powiecie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Punkty te będą obsługiwane bądź to przez organizacje pozarządowe, które to organizacje wykażą się odpowiednim, co najmniej dwuletnim doświadczeniem; bądź też - w drugiej części - przez fachowych pełnomocników, radców prawnych lub adwokatów, którzy to pełnomocnicy, w ramach samorządów zawodowych, będą zawierali umowy z starostami” – powiedział Budka.

„Po raz pierwszy gwarantujemy w budżecie państwa środki - w przyszłym roku ponad 90 mln zł na prowadzenie tych punktów pomocy prawnej. Co więcej, środki te nie są przeznaczane na biurokrację, to nie jest tworzenie nowych miejsc dla urzędników (…). 97 proc. idzie bezpośrednio, żeby zapłacić za pomoc prawną, tylko 3 proc. to kwestia administracyjna” – dodał.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Minister zapewnił, że samorządy są bardzo zainteresowane tego typu pomocą i wiedzą, jak bardzo pomoc prawna jest potrzebna ich mieszkańcom.

„Dlatego też udało się te koszty zminimalizować. Samorząd da pomieszczenia, wkład w postaci ekspertów zapewnia państwo, ale tak jak wspomniałem na zasadzie konkursowej, na zasadzie zlecenia tego fachowcom z organizacji pozarządowych bądź też radcom prawnym lub adwokatom. To pozwoli, że te olbrzymie środki - bo zaprojektowane jest to na najbliższe 10 lat w kwocie przekraczającej miliard zł – trafią do osób najbardziej potrzebujących” – mówił szef resortu sprawiedliwości.

Problemy z wykonywaniem wyroków Trybunału Konstytucyjnego

Z bezpłatnej pomocy prawnej będą mogli skorzystać m.in. seniorzy, osoby objęte Kartą Dużej Rodziny, objęte pomocą społeczną, kombatanci, weterani. Z szacunków wynika – dodał Budka - że z bezpłatnej pomocy prawnej będzie mogło skorzystać ponad 5 mln obywateli.

„Należy wyraźnie podkreślić: nie zamykamy dotychczasowej drogi pomocy prawnej, dalej będziemy starać się wspomagać inne organizacje pozarządowe, wspomagać również fundacje, stowarzyszenia, żeby mogły tę pomoc prawną mieć na dotychczasowych zasadach. Jest to dołożenie nowej cegiełki, wypełnienie pewnej luki z pozostawieniem tego, co świetnie funkcjonuje do tej pory” - mówił minister. Jak dodał, że jest „bardzo zbudowany i optymistycznie nastawiony do tej ustawy”.

„Odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie i wszystkie ugrupowania bez wyjątku poparły ten projekt. Tu nie ma polityki, to jest pomoc obywatelom. Na szczęście wszyscy chcemy tego samego. Nie wiadomo, co będzie w październiku, ale wiemy jedno, my wszyscy zostaniemy tu na dole z problemami prawnymi i dlatego też jestem głęboko przekonany, że jeszcze w tej kadencji uda się uchwalić ten projekt ustawy, po to, żeby już od października starostowie rozpisywali konkursy, żeby od 1 stycznia móc ruszyć z bezpłatną pomocą” – mówił do seniorów minister sprawiedliwości.

Dodatkowe opodatkowanie producentów niezdrowej żywności

Drugim filarem regulacji - zaznaczył Budka - jest dostęp do "bezpłatnej informacji o prawie”, dla każdego obywatela. Przewiduje się uruchomienie infolinii, gdzie będzie można m.in. dowiedzieć się, gdzie szukać rozwiązania, punktów pomocy prawnej. Trzeci filar to edukacja prawna. „Wykorzystanie potencjału organizacji pozarządowej pozwoli na to, żeby dotrzeć z informacjami o prawie do jak najszerszej grupy osób” – zapowiedział Budka.

Dwudniowy IV Kongres „Obywatel Senior” rozpoczął się w niedzielę w Chorzowie. Dotąd udział w nim wzięło ponad tysiąc seniorów. (PAP)

ktp/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA