REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelę VAT trzeba poprawić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Po zniesieniu kaucji VAT potrzebna będzie procedura jej zwrotu. Nowe zasady rozliczeń kwartalnych VAT nie będą korzystne dla wszystkich. Zmiany w opodatkowaniu VAT nieruchomości nie są w ogóle potrzebne.

Znane są już propozycje resortu finansów zmian do ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt nowelizacji zawiera wiele propozycji korzystnych dla podatników. Warto tu wskazać m.in. na pomył powrotu do zwolnienia podmiotowego VAT po roku, rezygnację z kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 tys. zł, zniesienie 30-proc. sankcji VAT czy możliwość składania kwartalnych deklaracji przez wszystkich podatników.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem ekspertów Kancelarii Ożóg i Wspólnicy projekt noweli ustawy o VAT tylko na pierwszy rzut oka zawiera pomysły korzystne dla podatników. Po głębszej analizie, jeśli zaproponowane rozwiązania nie zostaną dopracowane, mogą spowodować wiele problemów przy ich stosowaniu.

Korzystne zmiany

Obecnie nowi podatnicy chcący dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych w okresie 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności mogą występować o zwrot różnicy podatku w terminie 180 dni, niezależnie od rodzaju nabywanego towaru lub usługi. Jak wskazuje Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, jedyna możliwość przywrócenia dla takiego podatnika terminów zwrotu, jakie obowiązują innych podatników, polega na wpłaceniu kaucji w wysokości 250 tys. zł. Jednak po upływie 12 miesięcy (lub czterech kwartałów), za które podatnik składał deklarację, nie ma zastosowania wydłużony termin zwrotu podatku. W tym też terminie podatnik może wystąpić do urzędu skarbowego o zwolnienie lub zwrot wpłaconej kaucji. Sama instytucja kaucji została zakwestionowana przez rzecznika Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Proponowana nowelizacja ustawy o VAT zmienia zasady odzyskiwania wpłaconej kaucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podatnik będzie mógł uzyskać zwrot lub zwolnienie kaucji na wniosek, po upływie 180 dni od dnia złożenia ostatniej deklaracji z wykazaną kwotą do zwrotu za okres rozliczeniowy poprzedzający okres rozliczeniowy, w którym wejdzie ustawa nowelizująca. Wejście w życie tej ustawy jest planowane na 1 lipca 2008 r. - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.

Dodaje, że podmioty, które rozpoczęły działalność po 1 lipca 2007 r. i złożyły kaucję przed 31 grudnia 2007 r., mogłyby odzyskać kaucję po upływie 12 miesięcy, za jakie składały deklarację, tj. już 1 lipca 2008 r. niezależnie od tego, czy w deklaracjach wykazywały zwroty.

Jeśli jednak planowane zmiany weszłyby w życie, podmioty, które wykazały zwroty różnicy podatku w deklaracjach za poszczególne okresy rozliczeniowe 2008 roku będą uprawnione do odzyskania kaucji dopiero po 180 dniach od dnia ostatniej deklaracji z wykazanym zwrotem.

- Jeśli podmiot taki wykazałby podatek do zwrotu za czerwiec 2008 r. (w deklaracji składanej do 25 lipca) i kaucja nie zostałaby zwrócona lub zwolniona (a nie dotyczy to podatników, którzy rozpoczęli działalność po 1 lipca 2007 r., gdyż nie upłynęło 12 miesięcy od złożenia kaucji i nie mieli oni możliwości jej odzyskania), odzyskają kaucję dopiero w styczniu 2009 r. - tłumaczy Andrzej Nikończyk.

Według naszego rozmówcy, podatnicy tacy będą zmuszeni do utrzymywania kaucji nawet przez półtora roku, zamiast 12 miesięcy, jak planowali. W najgorszej sytuacji mogą znaleźć się przedsiębiorcy, którzy pożyczyli środki na kaucję. Tylko dla części podatników będzie to korzystne rozwiązanie, pozwalające wcześniej odzyskać kaucję.

- W celu uniknięcia pogorszenia sytuacji podatników, którzy złożyli kaucję zgodnie z obowiązującymi przepisami i mogą odzyskać kaucję w terminie wcześniejszym, nie należałoby stosować do nich nowych przepisów - twierdzi Andrzej Nikończyk.

Rozliczenia kwartalne

Stworzenie możliwości kwartalnych rozliczeń VAT wszystkim podatnikom (a nie jak dotychczas tylko małym oraz rolnikom ryczałtowym) jest dobrym rozwiązaniem. Na ten aspekt zwraca uwagę Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, który twierdzi, że wątpliwości budzi jednak zasadność wprowadzenia instytucji zaliczek na podatek w proponowanym wydaniu, tj. obliczanych na podstawie kwot wykazanych w ostatniej deklaracji. W niektórych sytuacjach wybór takiego sposobu rozliczeń mógłby się okazać bardzo niekorzystny.

- Podatnicy, którzy w poprzednim kwartale wykazaliby nieproporcjonalnie wysoką kwotę podatku, np. w związku z incydentalną sprzedażą środka trwałego o dużej wartości, byliby zobowiązani do uiszczenia wysokich zaliczek na podatek, które mogłyby nie mieć żadnego pokrycia w bieżących wpłatach od kontrahentów - podkreśla Tomasz Siennicki.

Wskazuje też, że ewentualna nadpłata wynikająca z ostatecznego rozliczenia podlegałaby zwrotowi dopiero w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia deklaracji kwartalnej. Na zwrot kwoty pierwszej zaliczki, i to bez odsetek, podatnik musiałby więc czekać nawet pięć miesięcy. Dochodziłoby do sytuacji, że podatnicy finansowaliby przez kilka miesięcy budżet państwa nie tylko przysługującą im do zwrotu nadwyżką podatku naliczonego, ale także wpłaconą kwotą zaliczek.

Zwolnienia dla budynków

Planowana nowela wprowadza zwolnienie z VAT wszystkich budynków i budowli lub ich części po pierwszym zasiedleniu. Przewidziana została także opcja wyboru opodatkowania VAT dostawy takich towarów. Rafał Kłagisz, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, oceniając tę propozycję twierdzi, że projektowane przepisy uzależniają wybór tej opcji od łącznego spełnienia trzech przesłanek, w tym m.in. faktu wykorzystywania przez nabywcę budynku na potrzeby wykonywania czynności, w związku z którymi będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia co najmniej 50 proc. kwoty podatku naliczonego. Projekt nie zawiera ram czasowych, w których ten warunek miałby być spełniony.

Takie rozwiązanie przerzuca na dostawcę budynku odpowiedzialność za przyszłe działania bądź zaniechania nabywcy.

- Prawo dostawcy do odliczenia VAT naliczonego będzie zależało od tego, jak nabywca wykorzysta taką nieruchomość. Jeżeli niezgodnie z warunkiem zwolnienia, dostawa będzie nadal sprzedażą zwolnioną, a zbywcy można byłoby zakwestionować prawo do odliczenia podatku przy nabyciu budynku - mówi Rafał Kłagisz.

Jego zdaniem, obecnie funkcjonujące mechanizmy VAT w sposób wystarczający zabezpieczają przed ewentualnymi nadużyciami ze strony nabywców i nie ma potrzeby dodatkowego karania dostawców za działania, na które nie mają wpływu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Co trzeba zmienić w projekcie ustawy o VAT

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno dopracować niektóre rozwiązania, zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy o VAT.

eWA MATYSZEWska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA