REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Po zniesieniu kaucji VAT potrzebna będzie procedura jej zwrotu. Nowe zasady rozliczeń kwartalnych VAT nie będą korzystne dla wszystkich. Zmiany w opodatkowaniu VAT nieruchomości nie są w ogóle potrzebne.

Znane są już propozycje resortu finansów zmian do ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt nowelizacji zawiera wiele propozycji korzystnych dla podatników. Warto tu wskazać m.in. na pomył powrotu do zwolnienia podmiotowego VAT po roku, rezygnację z kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 tys. zł, zniesienie 30-proc. sankcji VAT czy możliwość składania kwartalnych deklaracji przez wszystkich podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów Kancelarii Ożóg i Wspólnicy projekt noweli ustawy o VAT tylko na pierwszy rzut oka zawiera pomysły korzystne dla podatników. Po głębszej analizie, jeśli zaproponowane rozwiązania nie zostaną dopracowane, mogą spowodować wiele problemów przy ich stosowaniu.

Korzystne zmiany

Obecnie nowi podatnicy chcący dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych w okresie 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności mogą występować o zwrot różnicy podatku w terminie 180 dni, niezależnie od rodzaju nabywanego towaru lub usługi. Jak wskazuje Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, jedyna możliwość przywrócenia dla takiego podatnika terminów zwrotu, jakie obowiązują innych podatników, polega na wpłaceniu kaucji w wysokości 250 tys. zł. Jednak po upływie 12 miesięcy (lub czterech kwartałów), za które podatnik składał deklarację, nie ma zastosowania wydłużony termin zwrotu podatku. W tym też terminie podatnik może wystąpić do urzędu skarbowego o zwolnienie lub zwrot wpłaconej kaucji. Sama instytucja kaucji została zakwestionowana przez rzecznika Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

REKLAMA

Proponowana nowelizacja ustawy o VAT zmienia zasady odzyskiwania wpłaconej kaucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podatnik będzie mógł uzyskać zwrot lub zwolnienie kaucji na wniosek, po upływie 180 dni od dnia złożenia ostatniej deklaracji z wykazaną kwotą do zwrotu za okres rozliczeniowy poprzedzający okres rozliczeniowy, w którym wejdzie ustawa nowelizująca. Wejście w życie tej ustawy jest planowane na 1 lipca 2008 r. - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.

Dodaje, że podmioty, które rozpoczęły działalność po 1 lipca 2007 r. i złożyły kaucję przed 31 grudnia 2007 r., mogłyby odzyskać kaucję po upływie 12 miesięcy, za jakie składały deklarację, tj. już 1 lipca 2008 r. niezależnie od tego, czy w deklaracjach wykazywały zwroty.

Jeśli jednak planowane zmiany weszłyby w życie, podmioty, które wykazały zwroty różnicy podatku w deklaracjach za poszczególne okresy rozliczeniowe 2008 roku będą uprawnione do odzyskania kaucji dopiero po 180 dniach od dnia ostatniej deklaracji z wykazanym zwrotem.

- Jeśli podmiot taki wykazałby podatek do zwrotu za czerwiec 2008 r. (w deklaracji składanej do 25 lipca) i kaucja nie zostałaby zwrócona lub zwolniona (a nie dotyczy to podatników, którzy rozpoczęli działalność po 1 lipca 2007 r., gdyż nie upłynęło 12 miesięcy od złożenia kaucji i nie mieli oni możliwości jej odzyskania), odzyskają kaucję dopiero w styczniu 2009 r. - tłumaczy Andrzej Nikończyk.

Według naszego rozmówcy, podatnicy tacy będą zmuszeni do utrzymywania kaucji nawet przez półtora roku, zamiast 12 miesięcy, jak planowali. W najgorszej sytuacji mogą znaleźć się przedsiębiorcy, którzy pożyczyli środki na kaucję. Tylko dla części podatników będzie to korzystne rozwiązanie, pozwalające wcześniej odzyskać kaucję.

- W celu uniknięcia pogorszenia sytuacji podatników, którzy złożyli kaucję zgodnie z obowiązującymi przepisami i mogą odzyskać kaucję w terminie wcześniejszym, nie należałoby stosować do nich nowych przepisów - twierdzi Andrzej Nikończyk.

Rozliczenia kwartalne

Stworzenie możliwości kwartalnych rozliczeń VAT wszystkim podatnikom (a nie jak dotychczas tylko małym oraz rolnikom ryczałtowym) jest dobrym rozwiązaniem. Na ten aspekt zwraca uwagę Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, który twierdzi, że wątpliwości budzi jednak zasadność wprowadzenia instytucji zaliczek na podatek w proponowanym wydaniu, tj. obliczanych na podstawie kwot wykazanych w ostatniej deklaracji. W niektórych sytuacjach wybór takiego sposobu rozliczeń mógłby się okazać bardzo niekorzystny.

- Podatnicy, którzy w poprzednim kwartale wykazaliby nieproporcjonalnie wysoką kwotę podatku, np. w związku z incydentalną sprzedażą środka trwałego o dużej wartości, byliby zobowiązani do uiszczenia wysokich zaliczek na podatek, które mogłyby nie mieć żadnego pokrycia w bieżących wpłatach od kontrahentów - podkreśla Tomasz Siennicki.

Wskazuje też, że ewentualna nadpłata wynikająca z ostatecznego rozliczenia podlegałaby zwrotowi dopiero w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia deklaracji kwartalnej. Na zwrot kwoty pierwszej zaliczki, i to bez odsetek, podatnik musiałby więc czekać nawet pięć miesięcy. Dochodziłoby do sytuacji, że podatnicy finansowaliby przez kilka miesięcy budżet państwa nie tylko przysługującą im do zwrotu nadwyżką podatku naliczonego, ale także wpłaconą kwotą zaliczek.

Zwolnienia dla budynków

Planowana nowela wprowadza zwolnienie z VAT wszystkich budynków i budowli lub ich części po pierwszym zasiedleniu. Przewidziana została także opcja wyboru opodatkowania VAT dostawy takich towarów. Rafał Kłagisz, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, oceniając tę propozycję twierdzi, że projektowane przepisy uzależniają wybór tej opcji od łącznego spełnienia trzech przesłanek, w tym m.in. faktu wykorzystywania przez nabywcę budynku na potrzeby wykonywania czynności, w związku z którymi będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia co najmniej 50 proc. kwoty podatku naliczonego. Projekt nie zawiera ram czasowych, w których ten warunek miałby być spełniony.

Takie rozwiązanie przerzuca na dostawcę budynku odpowiedzialność za przyszłe działania bądź zaniechania nabywcy.

- Prawo dostawcy do odliczenia VAT naliczonego będzie zależało od tego, jak nabywca wykorzysta taką nieruchomość. Jeżeli niezgodnie z warunkiem zwolnienia, dostawa będzie nadal sprzedażą zwolnioną, a zbywcy można byłoby zakwestionować prawo do odliczenia podatku przy nabyciu budynku - mówi Rafał Kłagisz.

Jego zdaniem, obecnie funkcjonujące mechanizmy VAT w sposób wystarczający zabezpieczają przed ewentualnymi nadużyciami ze strony nabywców i nie ma potrzeby dodatkowego karania dostawców za działania, na które nie mają wpływu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Co trzeba zmienić w projekcie ustawy o VAT

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno dopracować niektóre rozwiązania, zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy o VAT.

eWA MATYSZEWska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA