REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Po zniesieniu kaucji VAT potrzebna będzie procedura jej zwrotu. Nowe zasady rozliczeń kwartalnych VAT nie będą korzystne dla wszystkich. Zmiany w opodatkowaniu VAT nieruchomości nie są w ogóle potrzebne.

Znane są już propozycje resortu finansów zmian do ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt nowelizacji zawiera wiele propozycji korzystnych dla podatników. Warto tu wskazać m.in. na pomył powrotu do zwolnienia podmiotowego VAT po roku, rezygnację z kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 tys. zł, zniesienie 30-proc. sankcji VAT czy możliwość składania kwartalnych deklaracji przez wszystkich podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów Kancelarii Ożóg i Wspólnicy projekt noweli ustawy o VAT tylko na pierwszy rzut oka zawiera pomysły korzystne dla podatników. Po głębszej analizie, jeśli zaproponowane rozwiązania nie zostaną dopracowane, mogą spowodować wiele problemów przy ich stosowaniu.

Korzystne zmiany

Obecnie nowi podatnicy chcący dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych w okresie 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności mogą występować o zwrot różnicy podatku w terminie 180 dni, niezależnie od rodzaju nabywanego towaru lub usługi. Jak wskazuje Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, jedyna możliwość przywrócenia dla takiego podatnika terminów zwrotu, jakie obowiązują innych podatników, polega na wpłaceniu kaucji w wysokości 250 tys. zł. Jednak po upływie 12 miesięcy (lub czterech kwartałów), za które podatnik składał deklarację, nie ma zastosowania wydłużony termin zwrotu podatku. W tym też terminie podatnik może wystąpić do urzędu skarbowego o zwolnienie lub zwrot wpłaconej kaucji. Sama instytucja kaucji została zakwestionowana przez rzecznika Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

REKLAMA

Proponowana nowelizacja ustawy o VAT zmienia zasady odzyskiwania wpłaconej kaucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podatnik będzie mógł uzyskać zwrot lub zwolnienie kaucji na wniosek, po upływie 180 dni od dnia złożenia ostatniej deklaracji z wykazaną kwotą do zwrotu za okres rozliczeniowy poprzedzający okres rozliczeniowy, w którym wejdzie ustawa nowelizująca. Wejście w życie tej ustawy jest planowane na 1 lipca 2008 r. - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.

Dodaje, że podmioty, które rozpoczęły działalność po 1 lipca 2007 r. i złożyły kaucję przed 31 grudnia 2007 r., mogłyby odzyskać kaucję po upływie 12 miesięcy, za jakie składały deklarację, tj. już 1 lipca 2008 r. niezależnie od tego, czy w deklaracjach wykazywały zwroty.

Jeśli jednak planowane zmiany weszłyby w życie, podmioty, które wykazały zwroty różnicy podatku w deklaracjach za poszczególne okresy rozliczeniowe 2008 roku będą uprawnione do odzyskania kaucji dopiero po 180 dniach od dnia ostatniej deklaracji z wykazanym zwrotem.

- Jeśli podmiot taki wykazałby podatek do zwrotu za czerwiec 2008 r. (w deklaracji składanej do 25 lipca) i kaucja nie zostałaby zwrócona lub zwolniona (a nie dotyczy to podatników, którzy rozpoczęli działalność po 1 lipca 2007 r., gdyż nie upłynęło 12 miesięcy od złożenia kaucji i nie mieli oni możliwości jej odzyskania), odzyskają kaucję dopiero w styczniu 2009 r. - tłumaczy Andrzej Nikończyk.

Według naszego rozmówcy, podatnicy tacy będą zmuszeni do utrzymywania kaucji nawet przez półtora roku, zamiast 12 miesięcy, jak planowali. W najgorszej sytuacji mogą znaleźć się przedsiębiorcy, którzy pożyczyli środki na kaucję. Tylko dla części podatników będzie to korzystne rozwiązanie, pozwalające wcześniej odzyskać kaucję.

- W celu uniknięcia pogorszenia sytuacji podatników, którzy złożyli kaucję zgodnie z obowiązującymi przepisami i mogą odzyskać kaucję w terminie wcześniejszym, nie należałoby stosować do nich nowych przepisów - twierdzi Andrzej Nikończyk.

Rozliczenia kwartalne

Stworzenie możliwości kwartalnych rozliczeń VAT wszystkim podatnikom (a nie jak dotychczas tylko małym oraz rolnikom ryczałtowym) jest dobrym rozwiązaniem. Na ten aspekt zwraca uwagę Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, który twierdzi, że wątpliwości budzi jednak zasadność wprowadzenia instytucji zaliczek na podatek w proponowanym wydaniu, tj. obliczanych na podstawie kwot wykazanych w ostatniej deklaracji. W niektórych sytuacjach wybór takiego sposobu rozliczeń mógłby się okazać bardzo niekorzystny.

- Podatnicy, którzy w poprzednim kwartale wykazaliby nieproporcjonalnie wysoką kwotę podatku, np. w związku z incydentalną sprzedażą środka trwałego o dużej wartości, byliby zobowiązani do uiszczenia wysokich zaliczek na podatek, które mogłyby nie mieć żadnego pokrycia w bieżących wpłatach od kontrahentów - podkreśla Tomasz Siennicki.

Wskazuje też, że ewentualna nadpłata wynikająca z ostatecznego rozliczenia podlegałaby zwrotowi dopiero w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia deklaracji kwartalnej. Na zwrot kwoty pierwszej zaliczki, i to bez odsetek, podatnik musiałby więc czekać nawet pięć miesięcy. Dochodziłoby do sytuacji, że podatnicy finansowaliby przez kilka miesięcy budżet państwa nie tylko przysługującą im do zwrotu nadwyżką podatku naliczonego, ale także wpłaconą kwotą zaliczek.

Zwolnienia dla budynków

Planowana nowela wprowadza zwolnienie z VAT wszystkich budynków i budowli lub ich części po pierwszym zasiedleniu. Przewidziana została także opcja wyboru opodatkowania VAT dostawy takich towarów. Rafał Kłagisz, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, oceniając tę propozycję twierdzi, że projektowane przepisy uzależniają wybór tej opcji od łącznego spełnienia trzech przesłanek, w tym m.in. faktu wykorzystywania przez nabywcę budynku na potrzeby wykonywania czynności, w związku z którymi będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia co najmniej 50 proc. kwoty podatku naliczonego. Projekt nie zawiera ram czasowych, w których ten warunek miałby być spełniony.

Takie rozwiązanie przerzuca na dostawcę budynku odpowiedzialność za przyszłe działania bądź zaniechania nabywcy.

- Prawo dostawcy do odliczenia VAT naliczonego będzie zależało od tego, jak nabywca wykorzysta taką nieruchomość. Jeżeli niezgodnie z warunkiem zwolnienia, dostawa będzie nadal sprzedażą zwolnioną, a zbywcy można byłoby zakwestionować prawo do odliczenia podatku przy nabyciu budynku - mówi Rafał Kłagisz.

Jego zdaniem, obecnie funkcjonujące mechanizmy VAT w sposób wystarczający zabezpieczają przed ewentualnymi nadużyciami ze strony nabywców i nie ma potrzeby dodatkowego karania dostawców za działania, na które nie mają wpływu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Co trzeba zmienić w projekcie ustawy o VAT

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno dopracować niektóre rozwiązania, zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy o VAT.

eWA MATYSZEWska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA