REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt zmian opodatkowania wyciągów narciarskich do opinii rządu i samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Projekt zmian opodatkowania wyciągów narciarskich do opinii rządu i samorządów
Projekt zmian opodatkowania wyciągów narciarskich do opinii rządu i samorządów

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowe komisje skierowały projekt nowelizacji Prawa budowlanego, która miałaby zmniejszyć wymiar podatków od wyciągów narciarskich, do oceny komisji wspólnej rządu i samorządów. Posłowie uznali, że projektowana ustawa mogłaby zmniejszyć dochody gmin.

W środę 8 lipca 2015 r. na posiedzeniu połączonych komisji: kultury fizycznej, sportu i turystyki oraz infrastruktury miało miejsce pierwsze czytanie komisyjnego projektu nowelizacji ustawy Prawo budowlane. Wnioskodawcą projektu nowelizacji jest komisja kultury fizycznej.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

W proponowanych zmianach zapisano jednoznacznie, że podatek na rzecz gmin od nieruchomości, który płacą właściciele kolejek linowych i wyciągów narciarskich, jest naliczany tylko od wartości części budowlanych takich nieruchomości - tj. fundamentów, podpór i budynków stacji. Taki zapis miałby ujednolicić opłaty podatkowe stosowane przez gminy przez doprecyzowanie zapisów Prawa budowlanego, które definiuje pojęcie budowli.

Autorzy projektu wykazują w uzasadnieniu, że obecnie stosowanie zapisów Prawa budowlanego w odniesieniu do kolejek linowych i wyciągów narciarskich nie jest jednolite - niektóre gminy naliczają ten podatek od całej wartości wyciągów, czyli także od lin, siłowni, krzesełek itp., co ma związek z wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego.

REKLAMA

"Zgłaszany problem polega na tym, że do roku 2010 przepisy prawa były w miarę jednolicie interpretowane - przyjmowano, że za budowlę powinno się uznawać nie całą kolej linową/wyciąg, lecz jedynie jej/jego części budowlane, tj. fundamenty, podpory trasowe i budynki stacji. Jednakże obecnie interpretacja ta nie jest już jednolicie przyjmowana, w szczególności nie podzielił jej Naczelny Sąd Administracyjny" - napisali posłowie komisji kultury fizycznej w uzasadnianiu do projektu nowelizacji. "Prowadzi to do absurdalnej sytuacji, w której podatkiem od nieruchomości opodatkowane są takie części kolei jak lina, mechanizm napędowy czy też krzesełka i urządzenia holujące. Wobec rozbieżnej interpretacji tego pojęcia w praktyce organów państwowych i sądów zasadne jest rozwiązanie niniejszego problemu na poziomie ustawowym, zwłaszcza że przekłada się on na obciążenia fiskalne polskich przedsiębiorców" - dodali.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczyli, że proponowana zmiana przepisów pozwoliłaby na jednoznaczne rozstrzygnięcie, iż za budowlę mogą być uznane wyłącznie części budowlane urządzeń transportu linowego, tj. budynki stacji, podpory trasowe i fundamenty.

Projekt wywołał szeroką dyskusję wśród posłów obu komisji. Nie przekonało ich zapewnienie zawarte w uzasadnieniu, że zmniejszenie opodatkowania przyczyni się do rozwoju turystyki zimowej i narciarstwa, a zatem poprawi kondycję społeczeństwa i da dodatkowe dochody do budżetów gmin i państwa przez większe obroty całej branży turystycznej. Posłowie opozycji, ale także koalicji rządzącej, podnosili argumenty, że ustawa w tym kształcie poważnie zmniejszy wpływy budżetowe gmin, a także pozbawi je decyzyjności w zakresie kształtowania własnej polityki podatkowej. Nie daje też gwarancji, że zmniejszenie podatków właścicielom takich obiektów przyczyni się do poprawy jakości ich usług i zwiększy ruch turystyczny. Padały też głosy, że projekt może być niezgodny z Konstytucją i naruszać samorządność gmin.

Do projektu ustawy zastrzeżenia wniósł, jako przedstawiciel strony społecznej, Związek Powiatów Polskich, który negatywnie ocenił projekt. Pozytywnie oceniła go natomiast adwokat Małgorzata Kulig-Juźwiak, która poinformowała, że jako prawnik reprezentuje inwestorów i właścicieli obiektów narciarskich. Jej zdaniem w innych państwach m.in. we Francji opodatkowaniu podlegają tylko części budowlane wyciągów, a polscy właściciele dużych obiektów tracą rocznie nawet "kilkaset tysięcy zł" płacąc podatki od kolejek i wyciągów jako całości.

Projekt nie był jeszcze opiniowany przez rząd, pomimo tego wiceszef resortu infrastruktury Paweł Orłowski ocenił, że komisyjny projekt jest "neutralny" z punktu widzenia jego resortu. Takiej oceny nie potwierdził jednak Jarosław Neneman podsekretarz stanu w ministerstwie finansów. W jego ocenie rząd, który pracuje nad swoim stanowiskiem do projektu nowelizacji, przyjmie negatywną opinię.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

Pomimo tych wątpliwości szef komisji infrastruktury Stanisław Żmijan (PO) wnioskował o przyjęcie projektu przez połączone komisje. Jego wniosek jednak przepadł, bo jego klubowa koleżanka Jagna Marczułajtis-Walczak (PO) złożyła wniosek o przerwanie posiedzenia i skierowanie projektu do komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego z prośbą o stanowisko. Posłowie połączonych komisji poparli wniosek posłanki PO.

W rozmowie z PAP Marczułajtis-Walczak wyjaśniła, że choć nie jest przeciwna wprowadzeniu zmian w sposobie podatkowania wyciągów narciarskich, to projektowana ustawa nie daje gwarancji zwiększenia ruchu turystycznego, bo na to mają wpływ ceny biletów, a nie wysokość podatków. Ich obniżenie w taki sposób jak przewidują autorzy projektu może być natomiast szkodliwe dla finansów gmin. (PAP)

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane – przebieg procedury legislacyjnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA