REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt zmian opodatkowania wyciągów narciarskich do opinii rządu i samorządów

Projekt zmian opodatkowania wyciągów narciarskich do opinii rządu i samorządów
Projekt zmian opodatkowania wyciągów narciarskich do opinii rządu i samorządów

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowe komisje skierowały projekt nowelizacji Prawa budowlanego, która miałaby zmniejszyć wymiar podatków od wyciągów narciarskich, do oceny komisji wspólnej rządu i samorządów. Posłowie uznali, że projektowana ustawa mogłaby zmniejszyć dochody gmin.

W środę 8 lipca 2015 r. na posiedzeniu połączonych komisji: kultury fizycznej, sportu i turystyki oraz infrastruktury miało miejsce pierwsze czytanie komisyjnego projektu nowelizacji ustawy Prawo budowlane. Wnioskodawcą projektu nowelizacji jest komisja kultury fizycznej.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

W proponowanych zmianach zapisano jednoznacznie, że podatek na rzecz gmin od nieruchomości, który płacą właściciele kolejek linowych i wyciągów narciarskich, jest naliczany tylko od wartości części budowlanych takich nieruchomości - tj. fundamentów, podpór i budynków stacji. Taki zapis miałby ujednolicić opłaty podatkowe stosowane przez gminy przez doprecyzowanie zapisów Prawa budowlanego, które definiuje pojęcie budowli.

Autorzy projektu wykazują w uzasadnieniu, że obecnie stosowanie zapisów Prawa budowlanego w odniesieniu do kolejek linowych i wyciągów narciarskich nie jest jednolite - niektóre gminy naliczają ten podatek od całej wartości wyciągów, czyli także od lin, siłowni, krzesełek itp., co ma związek z wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego.

REKLAMA

"Zgłaszany problem polega na tym, że do roku 2010 przepisy prawa były w miarę jednolicie interpretowane - przyjmowano, że za budowlę powinno się uznawać nie całą kolej linową/wyciąg, lecz jedynie jej/jego części budowlane, tj. fundamenty, podpory trasowe i budynki stacji. Jednakże obecnie interpretacja ta nie jest już jednolicie przyjmowana, w szczególności nie podzielił jej Naczelny Sąd Administracyjny" - napisali posłowie komisji kultury fizycznej w uzasadnianiu do projektu nowelizacji. "Prowadzi to do absurdalnej sytuacji, w której podatkiem od nieruchomości opodatkowane są takie części kolei jak lina, mechanizm napędowy czy też krzesełka i urządzenia holujące. Wobec rozbieżnej interpretacji tego pojęcia w praktyce organów państwowych i sądów zasadne jest rozwiązanie niniejszego problemu na poziomie ustawowym, zwłaszcza że przekłada się on na obciążenia fiskalne polskich przedsiębiorców" - dodali.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczyli, że proponowana zmiana przepisów pozwoliłaby na jednoznaczne rozstrzygnięcie, iż za budowlę mogą być uznane wyłącznie części budowlane urządzeń transportu linowego, tj. budynki stacji, podpory trasowe i fundamenty.

Projekt wywołał szeroką dyskusję wśród posłów obu komisji. Nie przekonało ich zapewnienie zawarte w uzasadnieniu, że zmniejszenie opodatkowania przyczyni się do rozwoju turystyki zimowej i narciarstwa, a zatem poprawi kondycję społeczeństwa i da dodatkowe dochody do budżetów gmin i państwa przez większe obroty całej branży turystycznej. Posłowie opozycji, ale także koalicji rządzącej, podnosili argumenty, że ustawa w tym kształcie poważnie zmniejszy wpływy budżetowe gmin, a także pozbawi je decyzyjności w zakresie kształtowania własnej polityki podatkowej. Nie daje też gwarancji, że zmniejszenie podatków właścicielom takich obiektów przyczyni się do poprawy jakości ich usług i zwiększy ruch turystyczny. Padały też głosy, że projekt może być niezgodny z Konstytucją i naruszać samorządność gmin.

Do projektu ustawy zastrzeżenia wniósł, jako przedstawiciel strony społecznej, Związek Powiatów Polskich, który negatywnie ocenił projekt. Pozytywnie oceniła go natomiast adwokat Małgorzata Kulig-Juźwiak, która poinformowała, że jako prawnik reprezentuje inwestorów i właścicieli obiektów narciarskich. Jej zdaniem w innych państwach m.in. we Francji opodatkowaniu podlegają tylko części budowlane wyciągów, a polscy właściciele dużych obiektów tracą rocznie nawet "kilkaset tysięcy zł" płacąc podatki od kolejek i wyciągów jako całości.

Projekt nie był jeszcze opiniowany przez rząd, pomimo tego wiceszef resortu infrastruktury Paweł Orłowski ocenił, że komisyjny projekt jest "neutralny" z punktu widzenia jego resortu. Takiej oceny nie potwierdził jednak Jarosław Neneman podsekretarz stanu w ministerstwie finansów. W jego ocenie rząd, który pracuje nad swoim stanowiskiem do projektu nowelizacji, przyjmie negatywną opinię.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

Pomimo tych wątpliwości szef komisji infrastruktury Stanisław Żmijan (PO) wnioskował o przyjęcie projektu przez połączone komisje. Jego wniosek jednak przepadł, bo jego klubowa koleżanka Jagna Marczułajtis-Walczak (PO) złożyła wniosek o przerwanie posiedzenia i skierowanie projektu do komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego z prośbą o stanowisko. Posłowie połączonych komisji poparli wniosek posłanki PO.

W rozmowie z PAP Marczułajtis-Walczak wyjaśniła, że choć nie jest przeciwna wprowadzeniu zmian w sposobie podatkowania wyciągów narciarskich, to projektowana ustawa nie daje gwarancji zwiększenia ruchu turystycznego, bo na to mają wpływ ceny biletów, a nie wysokość podatków. Ich obniżenie w taki sposób jak przewidują autorzy projektu może być natomiast szkodliwe dla finansów gmin. (PAP)

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane – przebieg procedury legislacyjnej

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA