REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe pomysły na uszczelnienie systemu podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe pomysły na uszczelnienie systemu podatkowego / Fot. Fotolia
Nowe pomysły na uszczelnienie systemu podatkowego / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieefektywny system podatkowy to poważny problem polskich finansów publicznych. Zdaniem ekspertów receptą na to może być m.in. ograniczenie kwartalnego rozliczania VAT czy wprowadzenie określonego limitu (np. 1000 zł) na transakcje gotówkowe.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

W ocenie ekspertów firmy doradczej Grant Thornton (GT) Warunkiem koniecznym jest jednak, aby ewentualne wprowadzane zmiany, mające uszczelniać system podatkowy, nie odbijały się negatywne na codziennej działalności uczciwych przedsiębiorstw, które rzetelnie odprowadzają podatki.

W ich ocenie istnieje kilka możliwych do wprowadzenia w relatywnie szybkim czasie rozwiązań, które pomogą uszczelnić system i bez szkody dla uczciwych podatników przyniosą korzyść finansową budżetowi państwa.

Ułatwienia w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym z pomysłów ekspertów jest zmiana koncepcji funkcjonowania PIT od działalności gospodarczej oraz CIT w Polsce. Miałaby ona polegać na tym, że podatek byłby płacony nie od wykazywanego na bieżąco przez firmę wyniku finansowego, a jedynie od wypłaty zysku na rzecz właściciela lub od wydatków firmy nieuznawanych za koszt uzyskania przychodu. "Czyli dopóki właściciel kumuluje zyski w firmie (a więc je reinwestuje), nie jest obciążany podatkiem. PIT i CIT naliczany jest dopiero wtedy, kiedy właściciel decyduje się zrealizować zysk, czyli przeznaczyć go na własne, prywatne cele" - wskazują eksperci GT.

Dodają, że system odroczenia momentu opodatkowania dochodów do czasu wypłaty zysku do właściciela wprowadzony został z powodzeniem m.in. w Estonii.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Innym pomysłem jest tzw. statut „dobrego podatnika”. "Państwo mogłoby nadać uczciwym przedsiębiorcom statut +dobrego podatnika+. Otrzymywaliby go przedsiębiorcy, którzy rzetelnie na przestrzeni ostatnich lat odprowadzali podatki, mają w pełni transparentne księgi i nigdy nie wzbudzali podejrzeń urzędów skarbowych" - czytamy w komunikacie GT.

Dodano w nim, że w nadawanie takiego statusu mogliby być zaangażowani niezależni, certyfikowani audytorzy. "Uzyskanie tego statusu wiązałoby się z różnego rodzaju przywilejami, przede wszystkim ze zmniejszeniem natężenia kontroli podatkowych. Dzięki temu organy skarbowe mogłyby skupić się na kontrolach w tych firmach, które budzą istotne podejrzenia o unikanie płacenia podatków" - napisano.

Innym pomysłem GT jest ograniczenie kwartalnego rozliczania VAT. Możliwość taką miałyby tylko te firmy, które nie budzą żadnych zastrzeżeń organów skarbowych, np. istnieją przynajmniej rok i przez ten czas ani razu nie spóźniły się z regulowaniem należności podatkowych.

Kolejny pomysł na uszczelnienie systemu podatkowego to wprowadzenie określonego limitu (np. 1000 zł) na transakcje gotówkowe. "Wszystkie transakcje powyżej tej kwoty musiałyby być przez przedsiębiorców rozliczane elektronicznie – kartą płatniczą lub przelewem. W razie przeprowadzenia transakcji w formie gotówkowej powyżej limitu, nabywca stawałby się solidarnie odpowiedzialny za ewentualnie nieodprowadzony VAT" - wyjaśnili eksperci GT.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Wskazali, że limity na transakcje gotówkowe w ostatnich latach obniżyły m.in. Francja, Belgia, Włochy i Hiszpania. Z kolei Norwegia do 2020 r. planuje całkowicie odejść od transakcji gotówkowych.

Eksperci GT proponują też utworzenie elektronicznej bazy faktur. "Przedsiębiorca wystawiając fakturę rejestrowałby ją automatycznie w centralnym rejestrze faktur, dzięki czemu organy skarbowe mogłyby na bieżąco monitorować realizowane transakcje i wyłapywać wystawione, a nieopłacone faktury oraz szybko identyfikować nieuczciwych przedsiębiorców" - przekonują.

Zaznaczają jednak, że pomysł ten wymagałby zmuszenia przedsiębiorców do przejścia na system elektronicznego fakturowania. Byłaby to skomplikowana operacja, jednak opłacalna dla budżetu państwa, a w długiej perspektywie przyniosłaby również znaczące ułatwienia w prowadzeniu rachunkowości dla samych firm.

Uproszczenia w naliczaniu odsetek w transakcjach handlowych

Kolejnym pomysłem jest tzw. split payment model. "Podatnik, który kupuje towar, płaci sprzedawcy tylko kwotę netto, natomiast VAT naliczony na fakturze wpłaca na specjalne konto tej firmy bezpośrednio w urzędzie skarbowym. Dzięki temu skarb państwa otrzymuje VAT od razu, niezależnie od uczciwości sprzedawcy towaru" - wyjaśniono w komunikacie GT.

"Wadą tego rozwiązania jest to, że ogranicza ona płynność sprzedawców (wskaźniki bieżącej płynności pomniejszyłyby się o wysokość otrzymywanego obecnie VAT). Jednak gdyby mogli oni regulować ze swojego +VAT-owskiego+ rachunku w urzędzie skarbowym inne swoje zobowiązania podatkowe, wspomniane ograniczenie płynności nie byłoby istotne" - dodano. (PAP)

rbk/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA