REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady ustalania odsetek w transakcjach handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Ekspert Lewiatana: projekt o terminach zapłaty korzystny dla wierzycieli
Ekspert Lewiatana: projekt o terminach zapłaty korzystny dla wierzycieli
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana metodologii ustalania odsetek za zwłokę w transakcjach handlowych - takie rozwiązanie zakłada projekt zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw, którym zajmie się Sejm. Ekspert Lewiatana Bartosz Wyżykowski zwraca uwagę, że kwestię tę w inny sposób reguluje ustawa antylichwiarska.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Celem projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw jest "przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym". Projekt przygotowało Ministerstwo Gospodarki. Najważniejsze zmiany, według Ministerstwa Gospodarki, to między innymi wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym i nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego.

"Co do zasady, pierwotnie ten projekt ocenialiśmy pozytywnie, bo zmienia on metodologię ustalania odsetek" - powiedział PAP radca prawny Bartosz Wyżykowski, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego Konfederacji Lewiatan. "Dzisiaj mamy właściwie tylko jeden sposób ustalania odsetek od czynności prawnych, czyli czterokrotność stopy lombardowej. Ale ostatnio mamy permanentny spadek stóp procentowych, teoretycznie moglibyśmy dojść do zera. A to by nie było korzystne, bo odsetki cywilne i karne powinny się należeć i być na określonym poziomie niezależnie od tego, jak kształtują się stopy. I w tym sensie ta propozycja, żeby był (oprócz stopy referencyjnej) element stały jest dobra. Wiadomo będzie, że jest stopa NBP plus 3 procent albo stopa referencyjna plus 5 procent. Niezależnie od tego, co się będzie działo" - mówił.

Zbyt niskie odsetki ustawowe

"Z punktu widzenia wierzycieli jest to pozytywne, bo mamy element stały i nie będzie takiej sytuacji, że kiedyś odsetki spadną na przykład do zera. Z punktu widzenia dłużnika jest to w tym sensie dobrze, że nakładany jest limit też w przypadku odsetek karnych i nie będzie można go przekroczyć. Przynajmniej w relacji przedsiębiorca-konsument. Niektórzy przedsiębiorcy- wierzyciele narzekali z tego powodu, że w pierwotnej wersji projektu te stopy były skalkulowane nieco wyżej, czyli stopa plus 4 i 6 procent. Z niewiadomych powodów w drugiej wersji zmniejszono to do 3 i 5 procent" - dodał Wyżykowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Zmiany wprowadzone w zakresie podatku od towarów i usług od 1 lipca 2015 - Wyjaśnienia MF (PDF)

Zwrócił uwagę, że "jest w tym projekcie jedna rzecz, która w przyszłości może budzić duże wątpliwości". "Otóż w Senacie będzie rozpatrywana, uchwalona już przez Sejm, ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym zwana +prawem antylichwiarskim+. W tej ustawie utrzymuje się dotychczasową zasadę, że odsetki wynikające z czynności cywilnoprawnych to będzie maksymalnie czterokrotność stopy lombardowej, i taki mamy limit. Natomiast jeśli chodzi o odsetki karne, wprowadza się sześciokrotność stopy lombardowej. To, że one są różne i to, że karne są wyższe niż cywilne, to w porządku. Tylko, że z jednej strony mamy ustawę, której projekt przyjęła Rada Ministrów, która pozostaje przy lombardzie, z drugiej mamy projekt autorstwa Ministerstwa Gospodarki, również przyjęty przez Radę Ministrów, w którym wprowadzamy stopę referencyjną i ten stały element" - mówił.

"+Prawo antylichwiarskie+ ma wejść w życie za pół roku, a nowelizacja w sprawie odsetek wchodzi w życie wcześniej, 1 stycznia 2016 roku. Zgodnie z obowiązującym prawem przepisy wchodzące w życie później uchylają, jeśli jest sprzeczność, te uchwalone wcześniej. Zmiany dotyczą Kodeksu cywilnego. Jeżeli nic się nie zrobi, od 1 stycznia 2016 roku wejdą w życie przepisy zaproponowane przez MG, ale już na przełomie lutego i marca wejdzie w życie ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym. I będziemy mieli znowu powrót do lombardu. Zakładam, że nie jest intencją ustawodawcy to, aby przez 2 miesiące mieć próbę ze stopą referencyjną, a na przełomie lutego i marca wracamy do lombardu. Myślę, że doszło do zbiegu okoliczności, trzeba skorelować te dwie ustawy" - zwrócił uwagę Bartosz Wyżykowski. (PAP)

mah/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA