REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaty na PFRON – nowe przepisy w zakresie ulg

Wpłaty na PFRON – nowe przepisy w zakresie ulg / Fotolia
Wpłaty na PFRON – nowe przepisy w zakresie ulg / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w sytuacjach, gdy dochodzi do nieprawidłowości w wystawianiu ulg lub opóźnień w wystawianiu informacji o wysokości ulg - to główne z założeń projektu nowelizacji ustawy, który poparła sejmowa komisja polityki społecznej i rodziny.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas posiedzenia komisji odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

REKLAMA

Poseł Sławomir Piechota (PO) powiedział, że jednym z głównych celów projektowanych zmian jest „tworzenie warunków zapewniających stabilność funkcjonowania PFRON". Wyjaśniał, że Funduszowi zagraża "wyrwa w przychodach (…) powodowana narastającą liczbą udzielanych ulg". Dodał, że przeprowadzane kontrole wykazują, że znaczna część ulg jest udzielana bezpodstawnie. Projekt noweli zakłada wprowadzenie wpłat na Fundusz w przypadkach, w których obecnie dochodzi do nieprawidłowości w ich wystawianiu (np. w przypadkach wystawiania ulg przez podmiot nieuprawniony lub opóźnienia w wystawianiu informacji o wysokości ulg).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacje z PFRON - zmiany od 1 czerwca i 1 października 2015 r.

Kolejnym celem projektowanej ustawy - zaznaczył Piechota - jest „wprowadzenie nowego standardu dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność”. Jak wyjaśnił, obecnie niektóre osoby mają problem z udokumentowaniem swojej niepełnosprawności np. podczas podróży zagranicznych. Autorzy projektu chcą, by na legitymacji znalazły się m.in. okres jej ważności i zdjęcie osoby uprawnionej do korzystania z niej, a także by było wskazane orzeczenie, na podstawie którego została wystawiona.

Polecamy produkt: Dokumentacja pracownicza 2015 - ponad 280 wzorów z komentarzem (z suplementem elektronicznym) (książka)

Piechota zaznaczył, że projekt noweli ma też doprecyzować wiele przepisów i uporządkować istniejący system, np. poprzez zwolnienie zakładów opiekuńczo-leczniczych z konieczności wpłat na PFRON, tak jak jest to w przypadku domów pomocy społecznej. Autorzy projektu argumentują, że mimo, że osoby przebywające w zakładach opiekuńczo-leczniczych nie zawsze mają orzeczenie o niepełnosprawności, to jednak "ich sytuacja zdrowotna w sposób oczywisty wskazuje na taki stan".

Ponadto w projekcie m.in. ustala stany zatrudnienia i wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a także reguluje zasady pokrywania kosztów podróży członków Krajowej Rady Konsultacyjnej.

Niższe wpłaty na PFRON

Piechota przyznał, że autorzy noweli otrzymali do niej liczne uwagi, w związku z tym przygotowany został szereg zmian. Wiele wątpliwości wzbudziła np. propozycja wyłączenia z prawa do udzielania ulg usług polegających na świadczeniu najmu, dzierżawy i leasingu. Poseł powiedział, że po analizie autorzy projektu doszli do wniosku, że "są wątpliwości co do obiektywnego wydzielenia takiego zakresu usług, jeżeli jest to związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych". Zaznaczył jednak, że wprowadzone zostaną inne kryteria oceny, na ile osoby niepełnosprawne są zaangażowane przy realizacji tego rodzaju usług.

„Pewnie koniec kadencji to nie jest dobry czas na uchwalanie ustaw, ale (…) uznaliśmy, że czas, który upłynie, zanim nowo wybrany parlament będzie mógł zająć się tą kwestią, będzie na tyle długi, że może spowodować poważne konsekwencje dla stabilności i systemu wspierania aktywności osób niepełnosprawnych” – wyjaśnił Piechota.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Poseł Stanisław Szwed (PiS) wyraził opinię, że ze względu na zbliżający się koniec kadencji Sejmu, właściwe byłoby przyjęcie w nowelizacji tylko takich zmian, "które nie budzą żadnych kontrowersji”. Zwrócił uwagę, że środowiska osób niepełnosprawnych i przedsiębiorcy zgłaszali wiele poprawek do projektu, a jedynie część z nich została uwzględniona. Poseł zaproponował skierowanie projektu ustawy do dalszych prac w podkomisji, komisja jednak nie poparła tego wniosku. (PAP)

ozk/ pz/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA