REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaty na PFRON – nowe przepisy w zakresie ulg

Subskrybuj nas na Youtube
Wpłaty na PFRON – nowe przepisy w zakresie ulg / Fotolia
Wpłaty na PFRON – nowe przepisy w zakresie ulg / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w sytuacjach, gdy dochodzi do nieprawidłowości w wystawianiu ulg lub opóźnień w wystawianiu informacji o wysokości ulg - to główne z założeń projektu nowelizacji ustawy, który poparła sejmowa komisja polityki społecznej i rodziny.

REKLAMA

Podczas posiedzenia komisji odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

Poseł Sławomir Piechota (PO) powiedział, że jednym z głównych celów projektowanych zmian jest „tworzenie warunków zapewniających stabilność funkcjonowania PFRON". Wyjaśniał, że Funduszowi zagraża "wyrwa w przychodach (…) powodowana narastającą liczbą udzielanych ulg". Dodał, że przeprowadzane kontrole wykazują, że znaczna część ulg jest udzielana bezpodstawnie. Projekt noweli zakłada wprowadzenie wpłat na Fundusz w przypadkach, w których obecnie dochodzi do nieprawidłowości w ich wystawianiu (np. w przypadkach wystawiania ulg przez podmiot nieuprawniony lub opóźnienia w wystawianiu informacji o wysokości ulg).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacje z PFRON - zmiany od 1 czerwca i 1 października 2015 r.

Kolejnym celem projektowanej ustawy - zaznaczył Piechota - jest „wprowadzenie nowego standardu dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność”. Jak wyjaśnił, obecnie niektóre osoby mają problem z udokumentowaniem swojej niepełnosprawności np. podczas podróży zagranicznych. Autorzy projektu chcą, by na legitymacji znalazły się m.in. okres jej ważności i zdjęcie osoby uprawnionej do korzystania z niej, a także by było wskazane orzeczenie, na podstawie którego została wystawiona.

Polecamy produkt: Dokumentacja pracownicza 2015 - ponad 280 wzorów z komentarzem (z suplementem elektronicznym) (książka)

Piechota zaznaczył, że projekt noweli ma też doprecyzować wiele przepisów i uporządkować istniejący system, np. poprzez zwolnienie zakładów opiekuńczo-leczniczych z konieczności wpłat na PFRON, tak jak jest to w przypadku domów pomocy społecznej. Autorzy projektu argumentują, że mimo, że osoby przebywające w zakładach opiekuńczo-leczniczych nie zawsze mają orzeczenie o niepełnosprawności, to jednak "ich sytuacja zdrowotna w sposób oczywisty wskazuje na taki stan".

Ponadto w projekcie m.in. ustala stany zatrudnienia i wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a także reguluje zasady pokrywania kosztów podróży członków Krajowej Rady Konsultacyjnej.

Niższe wpłaty na PFRON

Piechota przyznał, że autorzy noweli otrzymali do niej liczne uwagi, w związku z tym przygotowany został szereg zmian. Wiele wątpliwości wzbudziła np. propozycja wyłączenia z prawa do udzielania ulg usług polegających na świadczeniu najmu, dzierżawy i leasingu. Poseł powiedział, że po analizie autorzy projektu doszli do wniosku, że "są wątpliwości co do obiektywnego wydzielenia takiego zakresu usług, jeżeli jest to związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych". Zaznaczył jednak, że wprowadzone zostaną inne kryteria oceny, na ile osoby niepełnosprawne są zaangażowane przy realizacji tego rodzaju usług.

„Pewnie koniec kadencji to nie jest dobry czas na uchwalanie ustaw, ale (…) uznaliśmy, że czas, który upłynie, zanim nowo wybrany parlament będzie mógł zająć się tą kwestią, będzie na tyle długi, że może spowodować poważne konsekwencje dla stabilności i systemu wspierania aktywności osób niepełnosprawnych” – wyjaśnił Piechota.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Poseł Stanisław Szwed (PiS) wyraził opinię, że ze względu na zbliżający się koniec kadencji Sejmu, właściwe byłoby przyjęcie w nowelizacji tylko takich zmian, "które nie budzą żadnych kontrowersji”. Zwrócił uwagę, że środowiska osób niepełnosprawnych i przedsiębiorcy zgłaszali wiele poprawek do projektu, a jedynie część z nich została uwzględniona. Poseł zaproponował skierowanie projektu ustawy do dalszych prac w podkomisji, komisja jednak nie poparła tego wniosku. (PAP)

ozk/ pz/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA