REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

Zmiany w Administracji Podatkowej 2015/2016

REKLAMA

Autopromocja

Kapica, który jest szefem administracji podatkowej wziął udział w czwartek w konferencji poświęconej zmianom w tej administracji, które mają nastąpić 1 stycznia 2016 r. Jedna z nich polega na przekształceniu stołecznego Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w tzw. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy (KWUS). Od przyszłego roku będzie on obsługiwał prawie 4 tys. największych firm z całej Polski. Wiceminister pytany był m.in. o ryzyko, że zmiany w administracji podatkowej zostaną zatrzymane przez przyszły rząd.

Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł

"Jeżeli dojdzie do sytuacji zapowiadanej przez przyszłą partię rządzącą, wprowadzenia jakiegoś podatku od instytucji finansowych, to KWUS, który będzie obsługiwał instytucje finansowe, będzie jak znalazł do poboru jednego podatku. Ponieważ najłatwiej jest pobierać podatek przez jeden urząd skarbowy" - wskazał Kapica.

Zaznaczył, że zapowiadane przez PiS zmiany merytoryczne prawa podatkowego (dotyczą VAT, CIT, wprowadzenia podatku od sklepów wielkopowierzchniowych i podatku od instytucji finansowych - PAP) będą wyzwaniem nie tylko dla podatników, ale także dla administracji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

"Możemy narzekać na przepisy prawa, ale jedną cechą ich jest to, że im bardziej są trwałe, tym mamy mniej sporów. Każda zmiana przepisów prawa prowadzi do tego, że najpierw spieramy się co do ich interpretacji, również na poziomie sądów administracyjnych" - powiedział. "Im prawo jest bardziej stabilne, tym jest lepsze i dla podatników, i dla administracji, która na tym prawie również pracuje" - powiedział.

Kapica nie sądzi jednak, aby nowy rząd chciał wstrzymać zmiany w administracji podatkowej. Zwrócił uwagę, że nie były one kontestowane politycznie, czy w toku prowadzenia prac parlamentarnych.

"Nie mogę podzielić takiej opinii (że nie mają sensu - PAP), bo wysyłaliśmy w toku konsultacji społecznych te dokumenty i projekty do organizacji biznesowych i nie otrzymywaliśmy stamtąd krytycznych opinii. Co nie znaczy, że w sferze publicznej, w bogactwie autorytetów znających się na podatkach i zdrowiu w Polsce, będą mieli ludzie różne opinie na temat podatków, jak i zdrowia i tak jest. Każdy ma prawo do wyrażania opinii, ponieważ każdy chodzi do lekarza i każdy płaci podatki" - powiedział.

Podatek bankowy może zaszkodzić polskim instytucjom finansowym

REKLAMA

"W toku procesu parlamentarnego ustawy o administracji podatkowej nie były wyrażane krytyczne uwagi ze strony ówczesnej opozycji, a dzisiaj partii konstruującej rząd. One odnosiły się raczej do sfer społecznych funkcjonowania administracji podatkowej, bo takie poprawki były wnoszone, natomiast nie odnosiły się do zmiany wynikającej z systemu obsługi i wsparcia podatnika" - dodał Kapica.

Zaznaczył, że w czasie, kiedy został opublikowany krytyczny pod adresem administracji podatkowej raport MFW, resort finansów był raczej wskazywany, jako ten, którzy przez wiele lat nie podejmował tego typu zmian i był mobilizowany do ich przeprowadzenia.

Zdaniem resortu finansów relacje z dużymi firmami są najważniejsze z punktu widzenia budżetu państwa. Dlatego, zgodnie z ustawą o administracji podatkowej, od 1 stycznia KWUS ma się zajmować podatnikami o przychodach powyżej 50 mln euro. Od połowy przyszłego roku podatnicy podlegający KWUS mają dostarczać dane do urzędu w ramach tzw. jednolitego pliku kontrolnego, co umożliwi elektroniczny nadzór nad rozliczeniami takich podmiotów.

Będą to m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne oraz firmy i osoby fizyczne o rocznych przychodach powyżej 50 mln euro. Przewiduje się, że każda firma podlegająca urzędowi będzie miała swojego opiekuna podatkowego w urzędzie, który będzie osobą do pierwszego kontaktu z podatnikiem, będzie się zajmował ich bieżącą obsługą, będzie prowadził tzw. czynności sprawdzające, udzielał informacji itp. Opiekunowie tacy będą funkcjonować także w pozostałych wyspecjalizowanych urzędach skarbowych. Firmy spoza Warszawy będą mogły się kontaktować z lokalnymi opiekunami, którzy będą pracować w terenie.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Natomiast wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą skierowane do obsługi podatników o przychodach powyżej 3 mln euro.

Ustawa o administracji podatkowej nadaje status organu podatkowego dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej, który będzie właściwy w sprawach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Natomiast minister finansów swoje zadania będzie wykonywać przy pomocy Szefa Administracji Podatkowej – sekretarza albo podsekretarza stanu w urzędzie obsługującym ministra finansów.

Nowe regulacje zawierają przepisy dotyczące obsługi i wsparcia podatnika - w związku z tym utworzone mają zostać centra obsługi podatnika oraz powołana zostanie instytucja asystenta podatnika. W centrach obsługi podatnika pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Zapewnieniu jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej ma służyć Baza Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane m.in. interpretacje prawa podatkowego oraz orzeczenia sądowe. Zgodnie z ustawą organy administracji podatkowej będą wykonywać swoje zadania przy wykorzystaniu Centralnego Rejestru Danych Podatkowych prowadzonego w systemie teleinformatycznym. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA