REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

Zmiany w Administracji Podatkowej 2015/2016

REKLAMA

Kapica, który jest szefem administracji podatkowej wziął udział w czwartek w konferencji poświęconej zmianom w tej administracji, które mają nastąpić 1 stycznia 2016 r. Jedna z nich polega na przekształceniu stołecznego Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w tzw. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy (KWUS). Od przyszłego roku będzie on obsługiwał prawie 4 tys. największych firm z całej Polski. Wiceminister pytany był m.in. o ryzyko, że zmiany w administracji podatkowej zostaną zatrzymane przez przyszły rząd.

Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł

REKLAMA

"Jeżeli dojdzie do sytuacji zapowiadanej przez przyszłą partię rządzącą, wprowadzenia jakiegoś podatku od instytucji finansowych, to KWUS, który będzie obsługiwał instytucje finansowe, będzie jak znalazł do poboru jednego podatku. Ponieważ najłatwiej jest pobierać podatek przez jeden urząd skarbowy" - wskazał Kapica.

Zaznaczył, że zapowiadane przez PiS zmiany merytoryczne prawa podatkowego (dotyczą VAT, CIT, wprowadzenia podatku od sklepów wielkopowierzchniowych i podatku od instytucji finansowych - PAP) będą wyzwaniem nie tylko dla podatników, ale także dla administracji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

"Możemy narzekać na przepisy prawa, ale jedną cechą ich jest to, że im bardziej są trwałe, tym mamy mniej sporów. Każda zmiana przepisów prawa prowadzi do tego, że najpierw spieramy się co do ich interpretacji, również na poziomie sądów administracyjnych" - powiedział. "Im prawo jest bardziej stabilne, tym jest lepsze i dla podatników, i dla administracji, która na tym prawie również pracuje" - powiedział.

Kapica nie sądzi jednak, aby nowy rząd chciał wstrzymać zmiany w administracji podatkowej. Zwrócił uwagę, że nie były one kontestowane politycznie, czy w toku prowadzenia prac parlamentarnych.

"Nie mogę podzielić takiej opinii (że nie mają sensu - PAP), bo wysyłaliśmy w toku konsultacji społecznych te dokumenty i projekty do organizacji biznesowych i nie otrzymywaliśmy stamtąd krytycznych opinii. Co nie znaczy, że w sferze publicznej, w bogactwie autorytetów znających się na podatkach i zdrowiu w Polsce, będą mieli ludzie różne opinie na temat podatków, jak i zdrowia i tak jest. Każdy ma prawo do wyrażania opinii, ponieważ każdy chodzi do lekarza i każdy płaci podatki" - powiedział.

Podatek bankowy może zaszkodzić polskim instytucjom finansowym

REKLAMA

"W toku procesu parlamentarnego ustawy o administracji podatkowej nie były wyrażane krytyczne uwagi ze strony ówczesnej opozycji, a dzisiaj partii konstruującej rząd. One odnosiły się raczej do sfer społecznych funkcjonowania administracji podatkowej, bo takie poprawki były wnoszone, natomiast nie odnosiły się do zmiany wynikającej z systemu obsługi i wsparcia podatnika" - dodał Kapica.

Zaznaczył, że w czasie, kiedy został opublikowany krytyczny pod adresem administracji podatkowej raport MFW, resort finansów był raczej wskazywany, jako ten, którzy przez wiele lat nie podejmował tego typu zmian i był mobilizowany do ich przeprowadzenia.

Zdaniem resortu finansów relacje z dużymi firmami są najważniejsze z punktu widzenia budżetu państwa. Dlatego, zgodnie z ustawą o administracji podatkowej, od 1 stycznia KWUS ma się zajmować podatnikami o przychodach powyżej 50 mln euro. Od połowy przyszłego roku podatnicy podlegający KWUS mają dostarczać dane do urzędu w ramach tzw. jednolitego pliku kontrolnego, co umożliwi elektroniczny nadzór nad rozliczeniami takich podmiotów.

Będą to m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne oraz firmy i osoby fizyczne o rocznych przychodach powyżej 50 mln euro. Przewiduje się, że każda firma podlegająca urzędowi będzie miała swojego opiekuna podatkowego w urzędzie, który będzie osobą do pierwszego kontaktu z podatnikiem, będzie się zajmował ich bieżącą obsługą, będzie prowadził tzw. czynności sprawdzające, udzielał informacji itp. Opiekunowie tacy będą funkcjonować także w pozostałych wyspecjalizowanych urzędach skarbowych. Firmy spoza Warszawy będą mogły się kontaktować z lokalnymi opiekunami, którzy będą pracować w terenie.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Natomiast wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą skierowane do obsługi podatników o przychodach powyżej 3 mln euro.

Ustawa o administracji podatkowej nadaje status organu podatkowego dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej, który będzie właściwy w sprawach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Natomiast minister finansów swoje zadania będzie wykonywać przy pomocy Szefa Administracji Podatkowej – sekretarza albo podsekretarza stanu w urzędzie obsługującym ministra finansów.

Nowe regulacje zawierają przepisy dotyczące obsługi i wsparcia podatnika - w związku z tym utworzone mają zostać centra obsługi podatnika oraz powołana zostanie instytucja asystenta podatnika. W centrach obsługi podatnika pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Zapewnieniu jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej ma służyć Baza Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane m.in. interpretacje prawa podatkowego oraz orzeczenia sądowe. Zgodnie z ustawą organy administracji podatkowej będą wykonywać swoje zadania przy wykorzystaniu Centralnego Rejestru Danych Podatkowych prowadzonego w systemie teleinformatycznym. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA