REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

Zmiany w Administracji Podatkowej 2015/2016

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kapica, który jest szefem administracji podatkowej wziął udział w czwartek w konferencji poświęconej zmianom w tej administracji, które mają nastąpić 1 stycznia 2016 r. Jedna z nich polega na przekształceniu stołecznego Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w tzw. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy (KWUS). Od przyszłego roku będzie on obsługiwał prawie 4 tys. największych firm z całej Polski. Wiceminister pytany był m.in. o ryzyko, że zmiany w administracji podatkowej zostaną zatrzymane przez przyszły rząd.

Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł

"Jeżeli dojdzie do sytuacji zapowiadanej przez przyszłą partię rządzącą, wprowadzenia jakiegoś podatku od instytucji finansowych, to KWUS, który będzie obsługiwał instytucje finansowe, będzie jak znalazł do poboru jednego podatku. Ponieważ najłatwiej jest pobierać podatek przez jeden urząd skarbowy" - wskazał Kapica.

REKLAMA

Zaznaczył, że zapowiadane przez PiS zmiany merytoryczne prawa podatkowego (dotyczą VAT, CIT, wprowadzenia podatku od sklepów wielkopowierzchniowych i podatku od instytucji finansowych - PAP) będą wyzwaniem nie tylko dla podatników, ale także dla administracji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

"Możemy narzekać na przepisy prawa, ale jedną cechą ich jest to, że im bardziej są trwałe, tym mamy mniej sporów. Każda zmiana przepisów prawa prowadzi do tego, że najpierw spieramy się co do ich interpretacji, również na poziomie sądów administracyjnych" - powiedział. "Im prawo jest bardziej stabilne, tym jest lepsze i dla podatników, i dla administracji, która na tym prawie również pracuje" - powiedział.

Kapica nie sądzi jednak, aby nowy rząd chciał wstrzymać zmiany w administracji podatkowej. Zwrócił uwagę, że nie były one kontestowane politycznie, czy w toku prowadzenia prac parlamentarnych.

"Nie mogę podzielić takiej opinii (że nie mają sensu - PAP), bo wysyłaliśmy w toku konsultacji społecznych te dokumenty i projekty do organizacji biznesowych i nie otrzymywaliśmy stamtąd krytycznych opinii. Co nie znaczy, że w sferze publicznej, w bogactwie autorytetów znających się na podatkach i zdrowiu w Polsce, będą mieli ludzie różne opinie na temat podatków, jak i zdrowia i tak jest. Każdy ma prawo do wyrażania opinii, ponieważ każdy chodzi do lekarza i każdy płaci podatki" - powiedział.

Podatek bankowy może zaszkodzić polskim instytucjom finansowym

"W toku procesu parlamentarnego ustawy o administracji podatkowej nie były wyrażane krytyczne uwagi ze strony ówczesnej opozycji, a dzisiaj partii konstruującej rząd. One odnosiły się raczej do sfer społecznych funkcjonowania administracji podatkowej, bo takie poprawki były wnoszone, natomiast nie odnosiły się do zmiany wynikającej z systemu obsługi i wsparcia podatnika" - dodał Kapica.

Zaznaczył, że w czasie, kiedy został opublikowany krytyczny pod adresem administracji podatkowej raport MFW, resort finansów był raczej wskazywany, jako ten, którzy przez wiele lat nie podejmował tego typu zmian i był mobilizowany do ich przeprowadzenia.

Zdaniem resortu finansów relacje z dużymi firmami są najważniejsze z punktu widzenia budżetu państwa. Dlatego, zgodnie z ustawą o administracji podatkowej, od 1 stycznia KWUS ma się zajmować podatnikami o przychodach powyżej 50 mln euro. Od połowy przyszłego roku podatnicy podlegający KWUS mają dostarczać dane do urzędu w ramach tzw. jednolitego pliku kontrolnego, co umożliwi elektroniczny nadzór nad rozliczeniami takich podmiotów.

Będą to m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne oraz firmy i osoby fizyczne o rocznych przychodach powyżej 50 mln euro. Przewiduje się, że każda firma podlegająca urzędowi będzie miała swojego opiekuna podatkowego w urzędzie, który będzie osobą do pierwszego kontaktu z podatnikiem, będzie się zajmował ich bieżącą obsługą, będzie prowadził tzw. czynności sprawdzające, udzielał informacji itp. Opiekunowie tacy będą funkcjonować także w pozostałych wyspecjalizowanych urzędach skarbowych. Firmy spoza Warszawy będą mogły się kontaktować z lokalnymi opiekunami, którzy będą pracować w terenie.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Natomiast wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą skierowane do obsługi podatników o przychodach powyżej 3 mln euro.

Ustawa o administracji podatkowej nadaje status organu podatkowego dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej, który będzie właściwy w sprawach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Natomiast minister finansów swoje zadania będzie wykonywać przy pomocy Szefa Administracji Podatkowej – sekretarza albo podsekretarza stanu w urzędzie obsługującym ministra finansów.

Nowe regulacje zawierają przepisy dotyczące obsługi i wsparcia podatnika - w związku z tym utworzone mają zostać centra obsługi podatnika oraz powołana zostanie instytucja asystenta podatnika. W centrach obsługi podatnika pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Zapewnieniu jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej ma służyć Baza Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane m.in. interpretacje prawa podatkowego oraz orzeczenia sądowe. Zgodnie z ustawą organy administracji podatkowej będą wykonywać swoje zadania przy wykorzystaniu Centralnego Rejestru Danych Podatkowych prowadzonego w systemie teleinformatycznym. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA