REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

Zmiany w Administracji Podatkowej 2015/2016

REKLAMA

Autopromocja

Kapica, który jest szefem administracji podatkowej wziął udział w czwartek w konferencji poświęconej zmianom w tej administracji, które mają nastąpić 1 stycznia 2016 r. Jedna z nich polega na przekształceniu stołecznego Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w tzw. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy (KWUS). Od przyszłego roku będzie on obsługiwał prawie 4 tys. największych firm z całej Polski. Wiceminister pytany był m.in. o ryzyko, że zmiany w administracji podatkowej zostaną zatrzymane przez przyszły rząd.

Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł

"Jeżeli dojdzie do sytuacji zapowiadanej przez przyszłą partię rządzącą, wprowadzenia jakiegoś podatku od instytucji finansowych, to KWUS, który będzie obsługiwał instytucje finansowe, będzie jak znalazł do poboru jednego podatku. Ponieważ najłatwiej jest pobierać podatek przez jeden urząd skarbowy" - wskazał Kapica.

Zaznaczył, że zapowiadane przez PiS zmiany merytoryczne prawa podatkowego (dotyczą VAT, CIT, wprowadzenia podatku od sklepów wielkopowierzchniowych i podatku od instytucji finansowych - PAP) będą wyzwaniem nie tylko dla podatników, ale także dla administracji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

"Możemy narzekać na przepisy prawa, ale jedną cechą ich jest to, że im bardziej są trwałe, tym mamy mniej sporów. Każda zmiana przepisów prawa prowadzi do tego, że najpierw spieramy się co do ich interpretacji, również na poziomie sądów administracyjnych" - powiedział. "Im prawo jest bardziej stabilne, tym jest lepsze i dla podatników, i dla administracji, która na tym prawie również pracuje" - powiedział.

Kapica nie sądzi jednak, aby nowy rząd chciał wstrzymać zmiany w administracji podatkowej. Zwrócił uwagę, że nie były one kontestowane politycznie, czy w toku prowadzenia prac parlamentarnych.

"Nie mogę podzielić takiej opinii (że nie mają sensu - PAP), bo wysyłaliśmy w toku konsultacji społecznych te dokumenty i projekty do organizacji biznesowych i nie otrzymywaliśmy stamtąd krytycznych opinii. Co nie znaczy, że w sferze publicznej, w bogactwie autorytetów znających się na podatkach i zdrowiu w Polsce, będą mieli ludzie różne opinie na temat podatków, jak i zdrowia i tak jest. Każdy ma prawo do wyrażania opinii, ponieważ każdy chodzi do lekarza i każdy płaci podatki" - powiedział.

Podatek bankowy może zaszkodzić polskim instytucjom finansowym

REKLAMA

"W toku procesu parlamentarnego ustawy o administracji podatkowej nie były wyrażane krytyczne uwagi ze strony ówczesnej opozycji, a dzisiaj partii konstruującej rząd. One odnosiły się raczej do sfer społecznych funkcjonowania administracji podatkowej, bo takie poprawki były wnoszone, natomiast nie odnosiły się do zmiany wynikającej z systemu obsługi i wsparcia podatnika" - dodał Kapica.

Zaznaczył, że w czasie, kiedy został opublikowany krytyczny pod adresem administracji podatkowej raport MFW, resort finansów był raczej wskazywany, jako ten, którzy przez wiele lat nie podejmował tego typu zmian i był mobilizowany do ich przeprowadzenia.

Zdaniem resortu finansów relacje z dużymi firmami są najważniejsze z punktu widzenia budżetu państwa. Dlatego, zgodnie z ustawą o administracji podatkowej, od 1 stycznia KWUS ma się zajmować podatnikami o przychodach powyżej 50 mln euro. Od połowy przyszłego roku podatnicy podlegający KWUS mają dostarczać dane do urzędu w ramach tzw. jednolitego pliku kontrolnego, co umożliwi elektroniczny nadzór nad rozliczeniami takich podmiotów.

Będą to m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne oraz firmy i osoby fizyczne o rocznych przychodach powyżej 50 mln euro. Przewiduje się, że każda firma podlegająca urzędowi będzie miała swojego opiekuna podatkowego w urzędzie, który będzie osobą do pierwszego kontaktu z podatnikiem, będzie się zajmował ich bieżącą obsługą, będzie prowadził tzw. czynności sprawdzające, udzielał informacji itp. Opiekunowie tacy będą funkcjonować także w pozostałych wyspecjalizowanych urzędach skarbowych. Firmy spoza Warszawy będą mogły się kontaktować z lokalnymi opiekunami, którzy będą pracować w terenie.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Natomiast wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą skierowane do obsługi podatników o przychodach powyżej 3 mln euro.

Ustawa o administracji podatkowej nadaje status organu podatkowego dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej, który będzie właściwy w sprawach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Natomiast minister finansów swoje zadania będzie wykonywać przy pomocy Szefa Administracji Podatkowej – sekretarza albo podsekretarza stanu w urzędzie obsługującym ministra finansów.

Nowe regulacje zawierają przepisy dotyczące obsługi i wsparcia podatnika - w związku z tym utworzone mają zostać centra obsługi podatnika oraz powołana zostanie instytucja asystenta podatnika. W centrach obsługi podatnika pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Zapewnieniu jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej ma służyć Baza Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane m.in. interpretacje prawa podatkowego oraz orzeczenia sądowe. Zgodnie z ustawą organy administracji podatkowej będą wykonywać swoje zadania przy wykorzystaniu Centralnego Rejestru Danych Podatkowych prowadzonego w systemie teleinformatycznym. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA