REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł
Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na konwencji programowej PiS w Katowicach Beata Szydło przedstawiła zasadnicze założenia programowe. Głównymi propozycjami są prorodzinne dopłaty, podniesienie kwoty wolnej od podatku oraz obniżenie wieku emerytalnego. Źródeł ich finansowania jest kilka, w tym podatek bankowy, który miałby zapewnić około 5 mld zł wpływów do budżetu.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kampania wyborcza Andrzeja Dudy w wykonaniu Beaty Szydło to kawał dobrej roboty. Brawa dla prezydenta elekta nie zdążyły jednak jeszcze wybrzmieć, gdy ten zaczął wspierać, byłą już, szefową swojego sztabu wyborczego w jej własnej kampanii.

Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie

Wyborcza kiełbasa

REKLAMA

Podczas konwencji programowej PiS w Katowicach, Beata Szydło przedstawiła kluczowe pomysły, z którymi będzie walczyła o wygraną partii w jesiennych wyborach parlamentarnych. Kandydatka na premiera proponuje m.in. obniżenie podatku VAT do 22 proc., podniesienie kwoty wolnej od podatku z obecnych 3091 zł do 8000 zł, obniżenie wieku emerytalnego, a także uruchomienie systemu dopłat prorodzinnych w wysokości po 500 złotych na drugie i każde kolejne dziecko oraz dzieci z rodzin najuboższych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Koszty realizacji trzech głównych propozycji, eksperci PiS wyliczyli na 39 miliardów złotych. Koszt obniżenia wieku emerytalnego ma wynieść 10 mln zł, dopłaty na dzieci mają pochłonąć 22 mld zł, a podniesienie kwoty wolnej od podatku ma być obciążeniem dla budżetu państwa w wysokości 7 mld zł rocznie.

Źródła finansowania propozycji

Zgodnie ze wskazaniami Szydło, środki na spełnienie powyższych obietnic pochodzić mają z pięciu źródeł. Pierwszym z nich jest sam VAT (9 mld zł) uzyskany od 39 mld zł, jakie pozostaną lub trafią do portfeli Polaków. Kolejnymi są uszczelnienie systemu podatkowego oraz ograniczenie wypływu podatków z Polski

Jakie mogą być skutki wprowadzenia podatku bankowego?

do rajów podatkowych, przy czym według wskazań wiceszefowej PiS bonus finansowy ma tu wynosić odpowiednio 52 oraz 4 mld zł rocznie. Ostatnimi dwoma źródłami mają być dający 3 mld zł podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych oraz podatek bankowy, który ma zagwarantować wpływy w wysokości 5 mld zł. Szydło wskazuje na uprzywilejowaną pozycję banków i ich wysokie zyski. Podatek miałyby obejmować aktywa bankowe i wynosić 0,39 proc. „Chcemy pokazać, że w Polsce można zrobić dobre programy prospołeczne, że jest nie tylko pomysł w jaki sposób je przeprowadzić, ale mamy także konkretne źródła finansowania. Proponujemy, by jednym z takich źródeł był podatek bankowy. Po raz pierwszy z tą propozycją wyszliśmy wtedy, kiedy Platforma Obywatelska obciążała Polaków podwyższając VAT. Zaproponowaliśmy wówczas, by zamiast podwyżki VATu, wprowadzić właśnie podatek bankowy. Banki są dzisiaj instytucjami, które mają w Polsce niezwykle uprzywilejowaną pozycję i osiągają bardzo wysokie zyski. W 2014 roku, zysk ten to ponad 16 mld zł.(…) Proponujemy, by tym zyskiem ze społeczeństwem, z obywatelami się podzieliły, i by ten podatek bankowy pozwolił na realizację dobrych programów prospołecznych” – wyjaśniała Beata Szydło na konferencji prasowej zorganizowanej w Sejmie. Wiceszefowa PiS zaznaczała jednocześnie, że podatek bankowy funkcjonuje w wielu państwach, a także, że nie obawia się jego przerzucenia na klientów, co miałoby być zagwarantowane przez rynkową konkurencję.

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych

Plan finansowania wskazany przez Szydło jest bardzo chybotliwy i niestety wykłada się już na polu matematycznych obliczeń. Ponadto nie ma żadnej pewności uzyskania wyniku rzędu 73 mld zł. Jedynymi pewnikami w tym równaniu, są pieniądze pochodzące z opodatkowania banków oraz z podatku obrotowego od sklepów wielkopowierzchniowych.

Portal Skarbiec.Biz – największy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA