REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł
Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na konwencji programowej PiS w Katowicach Beata Szydło przedstawiła zasadnicze założenia programowe. Głównymi propozycjami są prorodzinne dopłaty, podniesienie kwoty wolnej od podatku oraz obniżenie wieku emerytalnego. Źródeł ich finansowania jest kilka, w tym podatek bankowy, który miałby zapewnić około 5 mld zł wpływów do budżetu.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Kampania wyborcza Andrzeja Dudy w wykonaniu Beaty Szydło to kawał dobrej roboty. Brawa dla prezydenta elekta nie zdążyły jednak jeszcze wybrzmieć, gdy ten zaczął wspierać, byłą już, szefową swojego sztabu wyborczego w jej własnej kampanii.

Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie

Wyborcza kiełbasa

Podczas konwencji programowej PiS w Katowicach, Beata Szydło przedstawiła kluczowe pomysły, z którymi będzie walczyła o wygraną partii w jesiennych wyborach parlamentarnych. Kandydatka na premiera proponuje m.in. obniżenie podatku VAT do 22 proc., podniesienie kwoty wolnej od podatku z obecnych 3091 zł do 8000 zł, obniżenie wieku emerytalnego, a także uruchomienie systemu dopłat prorodzinnych w wysokości po 500 złotych na drugie i każde kolejne dziecko oraz dzieci z rodzin najuboższych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Koszty realizacji trzech głównych propozycji, eksperci PiS wyliczyli na 39 miliardów złotych. Koszt obniżenia wieku emerytalnego ma wynieść 10 mln zł, dopłaty na dzieci mają pochłonąć 22 mld zł, a podniesienie kwoty wolnej od podatku ma być obciążeniem dla budżetu państwa w wysokości 7 mld zł rocznie.

Źródła finansowania propozycji

Zgodnie ze wskazaniami Szydło, środki na spełnienie powyższych obietnic pochodzić mają z pięciu źródeł. Pierwszym z nich jest sam VAT (9 mld zł) uzyskany od 39 mld zł, jakie pozostaną lub trafią do portfeli Polaków. Kolejnymi są uszczelnienie systemu podatkowego oraz ograniczenie wypływu podatków z Polski

Jakie mogą być skutki wprowadzenia podatku bankowego?

do rajów podatkowych, przy czym według wskazań wiceszefowej PiS bonus finansowy ma tu wynosić odpowiednio 52 oraz 4 mld zł rocznie. Ostatnimi dwoma źródłami mają być dający 3 mld zł podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych oraz podatek bankowy, który ma zagwarantować wpływy w wysokości 5 mld zł. Szydło wskazuje na uprzywilejowaną pozycję banków i ich wysokie zyski. Podatek miałyby obejmować aktywa bankowe i wynosić 0,39 proc. „Chcemy pokazać, że w Polsce można zrobić dobre programy prospołeczne, że jest nie tylko pomysł w jaki sposób je przeprowadzić, ale mamy także konkretne źródła finansowania. Proponujemy, by jednym z takich źródeł był podatek bankowy. Po raz pierwszy z tą propozycją wyszliśmy wtedy, kiedy Platforma Obywatelska obciążała Polaków podwyższając VAT. Zaproponowaliśmy wówczas, by zamiast podwyżki VATu, wprowadzić właśnie podatek bankowy. Banki są dzisiaj instytucjami, które mają w Polsce niezwykle uprzywilejowaną pozycję i osiągają bardzo wysokie zyski. W 2014 roku, zysk ten to ponad 16 mld zł.(…) Proponujemy, by tym zyskiem ze społeczeństwem, z obywatelami się podzieliły, i by ten podatek bankowy pozwolił na realizację dobrych programów prospołecznych” – wyjaśniała Beata Szydło na konferencji prasowej zorganizowanej w Sejmie. Wiceszefowa PiS zaznaczała jednocześnie, że podatek bankowy funkcjonuje w wielu państwach, a także, że nie obawia się jego przerzucenia na klientów, co miałoby być zagwarantowane przez rynkową konkurencję.

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych

Plan finansowania wskazany przez Szydło jest bardzo chybotliwy i niestety wykłada się już na polu matematycznych obliczeń. Ponadto nie ma żadnej pewności uzyskania wyniku rzędu 73 mld zł. Jedynymi pewnikami w tym równaniu, są pieniądze pochodzące z opodatkowania banków oraz z podatku obrotowego od sklepów wielkopowierzchniowych.

Portal Skarbiec.Biz – największy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA