REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie - rozmowa z wiceministrem finansów Jarosławem Nenemanem
Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie - rozmowa z wiceministrem finansów Jarosławem Nenemanem

REKLAMA

REKLAMA

Z wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów dla mediów wynikało, że na jesieni 2015 roku możemy mieć do czynienia z zasadniczymi zmianami w VAT (w szczególności powrót do poprzednich stawek – 22% i 7%, czy nawet wprowadzenie jednolitej stawki VAT) oraz w PIT (zwiększenie kosztów pracowniczych, czy podwyższenie kwoty wolnej). Postanowiliśmy zapytać wprost nad jakimi zmianami w tych podatkach pracuje aktualnie MF. Zapytaliśmy także o ewentualne wprowadzenie podatku dochodowego w rolnictwie i podatek katastralny. Odpowiedzi udzielił wiceminister finansów Jarosław Neneman.

VAT

REKLAMA

Autopromocja

Infor.pl: Ostatnie lata przyniosły gruntowne zmiany w VAT, najważniejszym dla budżetu podatku. Czy Ministerstwo Finansów planuje kolejne zmiany w podatku od towarów i usług w najbliższym czasie? Jeżeli tak, to jakie?

Jarosław Neneman: W najbliższym czasie kolejnych zmian nie będzie. Natomiast ostatnio wprowadziliśmy bardzo ważne zmiany uszczelniające system VAT. Dotyczą one m.in. rozszerzenia mechanizmu odwróconego obciążenia (tzw. reverse chargé), czy wysokości kaucji gwarancyjnej. Oczywiście główną ideą jest wyeliminowanie z rynku nieuczciwych podmiotów i poprawa kondycji przedsiębiorców prawidłowo wywiązujących się ze swoich obowiązków podatkowych.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Infor.pl: Wielu ekspertów jest zdania, że wprowadzenie jednolitej stawki VAT uprościłoby istotnie system VAT. Wypowiadali się w tym tonie również w bieżącym roku minister Szczurek, minister Kotecki, a także Pan. Czy Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie jednej stawki VAT na wszystko? Jeżeli tak, to jakie stawki są rozważane? Podobno efektywna stawka VAT w Polsce, to ok. 10-12% - taka jednolita stawka VAT zrobiłaby wrażenie na wszystkich. Problemem w tym kontekście (zakładam, że MF rozważa jednak wyższą jednolitą stawkę niż 10%) może być istotny wzrost opodatkowania żywności. Jak MF zamierza ten problem rozwiązać, by przekonać do tego rozwiązania także najuboższych, którzy wydają istotny procent swoich dochodów na żywność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jarosław Neneman: Obecnie, nie planujemy takiej zmiany, choć na pewno uprościłaby ona VAT. Z drugiej strony oznaczałoby to także likwidację obniżonych stawek. Znacząco wzrósłby np. podatek na żywność, a tego nie chcemy.

Infor.pl: Niedawno rozszerzono stosowanie tzw. odwrotnego obciążenia w VAT na kolejne towary (m.in. komputery, tablety, smartfony). Ale sam Pan podkreślał w wywiadzie dla PAP w czerwcu br., że nie jest „fanem” tego rozwiązania, bo „Odwrócone obciążenie eliminuje jedną istotną patologię, ale też stwarza możliwości do innych nadużyć.” Wiadomo jednak, że oszuści wyłudzający VAT mogą zacząć handlować innymi towarami. Czy zatem czeka nas odwrócenie całego VAT? Czy obserwujemy swoiste bankructwo idei podatku VAT, czy też może problem tkwi w czymś innym? Np. w skuteczności wykrywania wyłudzeń. Może w braku takich rozwiązań, jak centralny rejestr faktur? Jak z tym problemem radzą sobie inne państwa? Co zdaniem MF trzeba zrobić, by zwiększyć dochody budżetowe z VAT?

Jarosław Neneman: Nieuczciwe praktyki w podatku VAT to problem występujący w całej Unii Europejskiej, a nie specyfika jedynie polskiej gospodarki. Stąd też na forum unijnym temat wypracowania wspólnego, docelowego systemu VAT, odpornego na oszustwa jest przedmiotem ożywionej debaty. Na zlecenie Komisji Europejskiej powstał niedawno raport, w którym analizowane są różne opcje na przyszłość. Rozwiązania, jakie zostaną ostatecznie przyjęte w tym zakresie będą również stosowane przez Polskę.

Nie czekając jednak na decyzje unijne podejmujemy działania mające na celu  uszczelnianie systemu VAT. Rozwiązania przyjęte w Polsce w tym obszarze, między innymi w zakresie odwróconego obciążenia na złoto, komputery przenośne, telefony komórkowe, konsole do gier wideo, metale nieżelazne itp. współgrają z tymi, które wprowadziły inne państwa członkowskie UE.

Dodatkowo prowadzimy analizy możliwych rozwiązań na innych płaszczyznach, takich jak np. koncepcja elektronicznej scentralizowanej bazy faktur VAT oraz alternatywnie tzw. Podzielonej płatności (split payment).

Jarosław Neneman, wiceminister finansów, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów

PIT

Infor.pl: Wszystkich obywateli naszego kraju interesuje podatek dochodowy osób fizycznych. Zwłaszcza kwestia zwiększenia kwoty wolnej od PIT rozpala ostatnio opinię publiczną. Jakie zmiany w PIT Ministerstwo Finansów szykuje na jesień 2015 r.? Czy możemy się spodziewać podniesienia kwoty wolnej od podatku? A może pierwszy raz od 7-8 lat wzrosną koszty uzyskania przychodu?

Jarosław Neneman: Z dochodu wolnego od podatku, korzystają wszystkie osoby rozliczające się według skali podatkowej. Niezależnie od formy i postawy uzyskiwanego dochodu, czyli np. zarówno z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy, emerytury, renty, dochodu z działalności gospodarczej, dochodu z umowy zlecenia czy o dzieło. Nie ma tu także znaczenia wysokość uzyskanego dochodu. To zaś oznacza, że podatnik uzyskujący roczne dochody mieszczące się w drugim przedziale dochodowym, np. w wysokości 90 000 zł również korzysta z dochodu wolnego od podatku.

Postrzeganie systemu podatku dochodowego jedynie poprzez wysokość „kwoty wolnej od podatku” to zbyt duże uproszczenie. Jest on bowiem, o wiele bardziej złożony, ponieważ na wysokość obciążeń podatkowych wpływają zarówno parametry skali podatkowej, tj. stawki podatku, progi dochodu jak i  kwota zmniejszająca podatek. Znaczenie mają również preferencje podatkowe, w tym także te dotyczące sposobu opodatkowania dochodów przez małżonków albo osoby samotnie wychowujące dzieci. Ponadto, ulgi odliczane od dochodu np. składki na ubezpieczenia społeczne, darowizny, a także szeroki katalog dochodów zwolnionych od podatku, które zwiększają realny dochód podatnika, a nie są opodatkowane.

Zatem koncentrowanie się na wysokości kwoty zmniejszającej podatek nie daje pełnego obrazu faktycznych obciążeń podatkowych. Choć ta kwota jest stosunkowo niska, to i tak płacimy niższy PIT niż nam się wydaje. Według danych z zeznań podatkowych za 2013 r. średnia efektywna stawka podatku dochodowego od osób fizycznych wyniosła 8,24%, w tym 7,13% w pierwszym przedziale dochodu (do kwoty 85 528 zł) i 15,73% w drugim przedziale dochodu (powyżej 85 528 zł).

W ostatnich latach zainicjowano także szereg działań wspierających rodziny. Można tu wymienić choćby wprowadzenie Karty Dużej Rodziny, zwiększenie kwoty ulgi na dzieci, wprowadzenie mechanizmu „złotówka za złotówkę” do systemu świadczeń rodzinnych. Ponadto, waloryzację świadczenia pielęgnacyjnego, objęcie młodych matek, którym nie przysługuje zasiłek macierzyński rocznym świadczeniem macierzyńskim w wysokości 1000 zł. To wszystko powinniśmy zaliczać do systemu określającego wysokość „kwoty wolnej od podatku”.

Infor.pl: Czy Ministerstwo pracuje nad koncepcją objęcia podatkiem dochodowym rolników? Jeżeli tak, to jakie są założenia tej koncepcji.

Jarosław Neneman: Obecnie nie ma takich prac.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Podatek katastralny

Infor.pl: Niemal wszyscy eksperci podatkowi zgodnie podnoszą, że Polska ma archaiczny model opodatkowania nieruchomości. Podatek oblicza się co do zasady „od metra kwadratowego” a nie od wartości. Podatek katastralny obecny w wielu systemach podatkowych ma w polskiej opinii publicznej bardzo negatywny odbiór. Co jakiś czas Ministerstwo Finansów dementuje pogłoski, że pracuje nad wprowadzeniem tego podatku. Czy MF nie forsuje tego nowoczesnego podatku właśnie z uwagi na „zły klimat” polityczny? Może wystarczyłoby zaproponować zwolnienie z tego podatku pierwszych mieszkań i domów. Opinia publiczna być może przyklasnęłaby opodatkowaniu tych zamożnych, którzy posiadają więcej niż jeden dom lub mieszkanie.

Jarosław Neneman: Tak to prawda, podatek jest archaiczny. Jednak obecnie nie prowadzimy prac dotyczących podatku katastralnego czy też szerszych zmian dotyczących obowiązującego podatku od nieruchomości.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA