REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie - rozmowa z wiceministrem finansów Jarosławem Nenemanem
Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w PIT i VAT w najbliższym czasie - rozmowa z wiceministrem finansów Jarosławem Nenemanem

REKLAMA

REKLAMA

Z wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów dla mediów wynikało, że na jesieni 2015 roku możemy mieć do czynienia z zasadniczymi zmianami w VAT (w szczególności powrót do poprzednich stawek – 22% i 7%, czy nawet wprowadzenie jednolitej stawki VAT) oraz w PIT (zwiększenie kosztów pracowniczych, czy podwyższenie kwoty wolnej). Postanowiliśmy zapytać wprost nad jakimi zmianami w tych podatkach pracuje aktualnie MF. Zapytaliśmy także o ewentualne wprowadzenie podatku dochodowego w rolnictwie i podatek katastralny. Odpowiedzi udzielił wiceminister finansów Jarosław Neneman.

VAT

REKLAMA

Autopromocja

Infor.pl: Ostatnie lata przyniosły gruntowne zmiany w VAT, najważniejszym dla budżetu podatku. Czy Ministerstwo Finansów planuje kolejne zmiany w podatku od towarów i usług w najbliższym czasie? Jeżeli tak, to jakie?

Jarosław Neneman: W najbliższym czasie kolejnych zmian nie będzie. Natomiast ostatnio wprowadziliśmy bardzo ważne zmiany uszczelniające system VAT. Dotyczą one m.in. rozszerzenia mechanizmu odwróconego obciążenia (tzw. reverse chargé), czy wysokości kaucji gwarancyjnej. Oczywiście główną ideą jest wyeliminowanie z rynku nieuczciwych podmiotów i poprawa kondycji przedsiębiorców prawidłowo wywiązujących się ze swoich obowiązków podatkowych.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Infor.pl: Wielu ekspertów jest zdania, że wprowadzenie jednolitej stawki VAT uprościłoby istotnie system VAT. Wypowiadali się w tym tonie również w bieżącym roku minister Szczurek, minister Kotecki, a także Pan. Czy Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie jednej stawki VAT na wszystko? Jeżeli tak, to jakie stawki są rozważane? Podobno efektywna stawka VAT w Polsce, to ok. 10-12% - taka jednolita stawka VAT zrobiłaby wrażenie na wszystkich. Problemem w tym kontekście (zakładam, że MF rozważa jednak wyższą jednolitą stawkę niż 10%) może być istotny wzrost opodatkowania żywności. Jak MF zamierza ten problem rozwiązać, by przekonać do tego rozwiązania także najuboższych, którzy wydają istotny procent swoich dochodów na żywność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jarosław Neneman: Obecnie, nie planujemy takiej zmiany, choć na pewno uprościłaby ona VAT. Z drugiej strony oznaczałoby to także likwidację obniżonych stawek. Znacząco wzrósłby np. podatek na żywność, a tego nie chcemy.

Infor.pl: Niedawno rozszerzono stosowanie tzw. odwrotnego obciążenia w VAT na kolejne towary (m.in. komputery, tablety, smartfony). Ale sam Pan podkreślał w wywiadzie dla PAP w czerwcu br., że nie jest „fanem” tego rozwiązania, bo „Odwrócone obciążenie eliminuje jedną istotną patologię, ale też stwarza możliwości do innych nadużyć.” Wiadomo jednak, że oszuści wyłudzający VAT mogą zacząć handlować innymi towarami. Czy zatem czeka nas odwrócenie całego VAT? Czy obserwujemy swoiste bankructwo idei podatku VAT, czy też może problem tkwi w czymś innym? Np. w skuteczności wykrywania wyłudzeń. Może w braku takich rozwiązań, jak centralny rejestr faktur? Jak z tym problemem radzą sobie inne państwa? Co zdaniem MF trzeba zrobić, by zwiększyć dochody budżetowe z VAT?

REKLAMA

Jarosław Neneman: Nieuczciwe praktyki w podatku VAT to problem występujący w całej Unii Europejskiej, a nie specyfika jedynie polskiej gospodarki. Stąd też na forum unijnym temat wypracowania wspólnego, docelowego systemu VAT, odpornego na oszustwa jest przedmiotem ożywionej debaty. Na zlecenie Komisji Europejskiej powstał niedawno raport, w którym analizowane są różne opcje na przyszłość. Rozwiązania, jakie zostaną ostatecznie przyjęte w tym zakresie będą również stosowane przez Polskę.

Nie czekając jednak na decyzje unijne podejmujemy działania mające na celu  uszczelnianie systemu VAT. Rozwiązania przyjęte w Polsce w tym obszarze, między innymi w zakresie odwróconego obciążenia na złoto, komputery przenośne, telefony komórkowe, konsole do gier wideo, metale nieżelazne itp. współgrają z tymi, które wprowadziły inne państwa członkowskie UE.

Dodatkowo prowadzimy analizy możliwych rozwiązań na innych płaszczyznach, takich jak np. koncepcja elektronicznej scentralizowanej bazy faktur VAT oraz alternatywnie tzw. Podzielonej płatności (split payment).

Jarosław Neneman, wiceminister finansów, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów

PIT

Infor.pl: Wszystkich obywateli naszego kraju interesuje podatek dochodowy osób fizycznych. Zwłaszcza kwestia zwiększenia kwoty wolnej od PIT rozpala ostatnio opinię publiczną. Jakie zmiany w PIT Ministerstwo Finansów szykuje na jesień 2015 r.? Czy możemy się spodziewać podniesienia kwoty wolnej od podatku? A może pierwszy raz od 7-8 lat wzrosną koszty uzyskania przychodu?

Jarosław Neneman: Z dochodu wolnego od podatku, korzystają wszystkie osoby rozliczające się według skali podatkowej. Niezależnie od formy i postawy uzyskiwanego dochodu, czyli np. zarówno z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy, emerytury, renty, dochodu z działalności gospodarczej, dochodu z umowy zlecenia czy o dzieło. Nie ma tu także znaczenia wysokość uzyskanego dochodu. To zaś oznacza, że podatnik uzyskujący roczne dochody mieszczące się w drugim przedziale dochodowym, np. w wysokości 90 000 zł również korzysta z dochodu wolnego od podatku.

Postrzeganie systemu podatku dochodowego jedynie poprzez wysokość „kwoty wolnej od podatku” to zbyt duże uproszczenie. Jest on bowiem, o wiele bardziej złożony, ponieważ na wysokość obciążeń podatkowych wpływają zarówno parametry skali podatkowej, tj. stawki podatku, progi dochodu jak i  kwota zmniejszająca podatek. Znaczenie mają również preferencje podatkowe, w tym także te dotyczące sposobu opodatkowania dochodów przez małżonków albo osoby samotnie wychowujące dzieci. Ponadto, ulgi odliczane od dochodu np. składki na ubezpieczenia społeczne, darowizny, a także szeroki katalog dochodów zwolnionych od podatku, które zwiększają realny dochód podatnika, a nie są opodatkowane.

Zatem koncentrowanie się na wysokości kwoty zmniejszającej podatek nie daje pełnego obrazu faktycznych obciążeń podatkowych. Choć ta kwota jest stosunkowo niska, to i tak płacimy niższy PIT niż nam się wydaje. Według danych z zeznań podatkowych za 2013 r. średnia efektywna stawka podatku dochodowego od osób fizycznych wyniosła 8,24%, w tym 7,13% w pierwszym przedziale dochodu (do kwoty 85 528 zł) i 15,73% w drugim przedziale dochodu (powyżej 85 528 zł).

W ostatnich latach zainicjowano także szereg działań wspierających rodziny. Można tu wymienić choćby wprowadzenie Karty Dużej Rodziny, zwiększenie kwoty ulgi na dzieci, wprowadzenie mechanizmu „złotówka za złotówkę” do systemu świadczeń rodzinnych. Ponadto, waloryzację świadczenia pielęgnacyjnego, objęcie młodych matek, którym nie przysługuje zasiłek macierzyński rocznym świadczeniem macierzyńskim w wysokości 1000 zł. To wszystko powinniśmy zaliczać do systemu określającego wysokość „kwoty wolnej od podatku”.

Infor.pl: Czy Ministerstwo pracuje nad koncepcją objęcia podatkiem dochodowym rolników? Jeżeli tak, to jakie są założenia tej koncepcji.

Jarosław Neneman: Obecnie nie ma takich prac.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Podatek katastralny

Infor.pl: Niemal wszyscy eksperci podatkowi zgodnie podnoszą, że Polska ma archaiczny model opodatkowania nieruchomości. Podatek oblicza się co do zasady „od metra kwadratowego” a nie od wartości. Podatek katastralny obecny w wielu systemach podatkowych ma w polskiej opinii publicznej bardzo negatywny odbiór. Co jakiś czas Ministerstwo Finansów dementuje pogłoski, że pracuje nad wprowadzeniem tego podatku. Czy MF nie forsuje tego nowoczesnego podatku właśnie z uwagi na „zły klimat” polityczny? Może wystarczyłoby zaproponować zwolnienie z tego podatku pierwszych mieszkań i domów. Opinia publiczna być może przyklasnęłaby opodatkowaniu tych zamożnych, którzy posiadają więcej niż jeden dom lub mieszkanie.

Jarosław Neneman: Tak to prawda, podatek jest archaiczny. Jednak obecnie nie prowadzimy prac dotyczących podatku katastralnego czy też szerszych zmian dotyczących obowiązującego podatku od nieruchomości.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA