REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w opodatkowaniu akcyzą energii odczują konsumenci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Projekt nowej ustawy akcyzowej trafi dziś, najpóźniej w poniedziałek do uzgodnień międzyresortowych. Wprowadza on sporo zmian w opodatkowaniu energii, które mogą przyczynić się do wzrostu cen.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Jak dowiedziała się Gazeta Prawna, projekt nowej ustawy akcyzowej dziś, a najpóźniej w poniedziałek, trafi do uzgodnień międzyresortowych. Został już zaakceptowany przez kierownictwo Ministerstwa Finansów. Wprowadza on m.in. wiele istotnych zmian w zakresie opodatkowania energii. Po pierwsze, podatek akcyzowy od energii elektrycznej będą płacić dystrybutorzy, a nie jak dziś producenci.

- Ta zmiana powinna być wprowadzona już dawno, ze względu na konieczność dostosowania przepisów krajowych do regulacji unijnych - podkreślał w wywiadzie dla GP wiceminister finansów Jacek Kapica.

Po drugie, akcyza obejmie węgiel i koks ze zwolnieniem do 2012 roku.

My postanowiliśmy sprawdzić, czy te zmiany wpłyną na ceny energii, które w ostatnim czasie rosną w przerażającym tempie. Niestety eksperci, z którymi rozmawialiśmy, nie mają dobrych wiadomości - zmiany w opodatkowaniu energii wpłyną przynajmniej częściowo na ceny energii. Ceny wzrosną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływ częściowy

Zmiana zasad opodatkowania akcyzą energii elektrycznej zagwarantuje długo oczekiwaną pewność obrotu. Szymon Parulski, menedżer w grupie akcyzowo-celnej Ernst & Young zwraca uwagę, że obecnie energia wprowadzona do sieci jest obciążana akcyzą. W efekcie, jej eksport lub też dostawa wewnątrzwspólnotowa wymaga ubiegania się o zwrot, który w wielu przypadkach jest utrudniony lub co najmniej czasochłonny. W nowym systemie energia nie będzie opodatkowana akcyzą, do etapu dostawy nabywcy końcowemu. System taki wyeliminuje akcyzę z wcześniejszych etapów obrotu, a w rezultacie problemy z tym związane.

- Jednak zmiany zasad mogą wiązać się ze wzrostem ceny energii dla nabywcy końcowego. Trudno oczekiwać, że wytwórcy obniżą cenę sprzedaży o kwotę równą płaconej przez nich obecnie akcyzie. W efekcie, w części podatek akcyzowy będzie musiał być pokryty przez dystrybutorów oraz nabywców końcowych - podkreśla Szymon Parulski.

Jednocześnie dodaje, że planowane na 2012 rok efektywne opodatkowanie węgla i koksu nie powinno mieć jednak wpływu na cenę energii. Jej wytwórcy będą korzystali ze zwolnienia od akcyzy, w związku z wykorzystaniem węgla i koksu do produkcji energii.

- Negatywne konsekwencje opodatkowania węgla i energii mogą więc spaść na barki gospodarstw domowych oraz innych przedsiębiorców, którzy nadal w szerokim zakresie wykorzystują węgiel do celów opałowych. W przypadku gospodarstw domowych możliwe będzie zwolnienie od akcyzy węgla i koksu wykorzystywanego do celów opałowych. Zwolnienie takie wynika z dyrektywy energetycznej (zwolnienie takie stosują m.in. Węgrzy) - wyjaśnia Szymon Parulski.

Po pierwsze, prawo UE

REKLAMA

Zgodnie z Dyrektywą Rady UE 2003/96/WE z 27 października 2003 r. gaz ziemny, węgiel oraz koks (tak jak energia elektryczna, olej opałowy i inne paliwa płynne) są produktami energetycznymi, które powinny podlegać opodatkowaniu w państwach członkowskich najpóźniej od 1 stycznia 2004 r. Krzysztof Flis, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy wyjaśnia nam, że minimalne stawki opodatkowania dla tych produktów są identyczne i wynoszą odpowiednio w zależności od wykorzystania: dla celów gospodarczych - 0,15 euro, a dla potrzeb indywidualnych - 0,30 euro za każdy gigadżul wartości kalorycznej brutto.

- Na podstawie przewidzianych w Dyrektywie 2003/96 okresów przejściowych Polska nie jest obecnie zobowiązana do opodatkowania wskazanych nośników energii. Zgodnie z art. 15 (g) Dyrektywy państwa członkowskie, w których udział gazu w krajowej konsumpcji energii nie przekraczał 15 proc. w 2000 roku, mogą nie opodatkowywać tego nośnika energii do 1 stycznia 2013 r., chyba że w tym okresie jego udział w konsumpcji energii przekroczy 25 proc. W Polsce w 2000 roku udział gazu ziemnego w krajowej konsumpcji energii wynosił 11 proc. i jego wzrost przed końcem 2012 roku do 25 proc. nie wydaje się realny - zauważa Krzysztof Flis.

Według niego, w przypadku węgla i koksu termin, w którym Polska powinna dostosować przepisy do Dyrektywy 2003/96, przypada najpóźniej 1 stycznia 2012 r. Należy się więc spodziewać, że w tym samym terminie nastąpi również opodatkowanie gazu ziemnego, ponieważ wcześniejsze opodatkowanie węgla i pozostawienie poza opodatkowaniem gazu ziemnego mogłoby mieć negatywny społeczny odbiór.

- W projekcie nowej ustawy akcyzowej, która m. in. dostosowuje opodatkowanie energii elektrycznej do zasad prze- widzianych w Dyrektywie 2003/96, przenosząc opodatkowanie z poziomu producentów na ostatecznych dystrybutorów, gaz ziemny, węgiel i koks zostały objęte zakresem opodatkowania, jednocześnie jednak czasowo zwolnione z podatku (z wyjątkiem gazu ziemnego używanego jako paliwo do napędu samochodów) - argumentuje Krzysztof Flis.

Bez zmian, będą kary

Już od dłuższego czasu polskie przepisy regulujące opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej powinny być dostosowane do tzw. Dyrektywy energetycznej (2003/96). Wojciech Sztuba, partner i doradca podatkowy w TPA Horwath wskazuje, że powszechnie przyjmuje się, choć nie do końca słusznie, że w przypadku niedokonania odpowiednich zmian Polsce grozi nałożenie sankcji przez Unię Europejską.

- Jedną z podstawowych zmian planowanych w związku z dostosowaniem polskich przepisów akcyzowych jest przesunięcie obowiązku podatkowego z momentu wprowadzenia energii elektrycznej do sieci do momentu dostawy energii elektrycznej przez dystrybutora do ostatecznego odbiorcy. Paradoksalnie, przy niezmienionej stawce podatku akcyzowego efektem wprowadzenia tej zmiany może być obniżenie wpływów budżetowych z tytułu akcyzy przy jednoczesnym podwyższeniu kosztów energii dla jej finalnych odbiorców - uważa Wojciech Sztuba.

Podkreśla też, że obniżone wpływy do budżetu będą spowodowane faktem, że akcyza będzie nałożona na energię fizycznie skonsumowaną (wykazaną na licznikach odbiorców), której łączny wolumen w związku ze stratami przesyłu jest niższy od łącznej ilości energii wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci.

- Z drugiej natomiast strony prawdopodobne jest, iż chcąc sobie zrekompensować brak pełnego pokrycia akcyzy w cenach hurtowych energii w latach poprzednich, producenci energii elektrycznej nie dokonają znaczącego obniżenia swoich cen pomimo zdjęcia z nich obowiązku zapłaty akcyzy - stwierdza Wojciech Sztuba.

Natomiast według Łukasza Strzelca, doradcy podatkowego w TPA Horwath, za ważną zmianę wymuszoną przez przepisy Dyrektywy energetycznej należy również uznać uporządkowanie katalogu przedmiotowego i objęcie opodatkowaniem takich produktów energetycznych jak węgiel kamienny, węgiel brunatny, koks i gaz ziemny.

- Wszystkie te produkty będą opodatkowane jako paliwa silnikowe lub opałowe, z tym że węgiel i koks będą zwolnione z opodatkowania do początku roku 2012, natomiast gaz ziemny najpóźniej do 31 października 2013 r. Z dniem wygaśnięcia zwolnień wszystkie te nośniki będą opodatkowane stawką nie niższą niż minimalna stawka przewidziana w Dyrektywie energetycznej - podsumowuje Łukasz Strzelec.

Ważne!

Gdy ETS uzna, że nie dostosowaliśmy prawa m.in. w zakresie opodatkowania akcyzą energii, podatnicy będą mogli wnioskować o odszkodowania. Unia może także nałożyć na Polskę kary finansowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w opodatkowaniu energii

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA