REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z VAT 2016 - nie będzie planowanych 128 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dochody z VAT 2016 - nie będzie planowanych 128 mld zł
Dochody z VAT 2016 - nie będzie planowanych 128 mld zł

REKLAMA

REKLAMA

Z dochodami budżetowymi z podatku od towarów i usług w 2016 roku będzie źle, podobnie jak w zeszłym roku – pisze profesor Witold Modzelewski. Powodem tego stanu jest utrzymywanie w przepisach dot. VAT patologicznych rozwiązań. Zdaniem Profesora realizacja pomysłów legislacyjnych MF nie przyniesie poprawy sytuacji.

Trochę lepszy w stosunku do poprzednich miesięcy wynik kasowy, który pojawił się w styczniu 2016 roku, nie ma żadnego znaczenia. Jest on prawdopodobnie wynikiem zabiegów czysto księgowych oraz blokady zwrotów dla małych i średnich firm (duzi – jak dotychczas – dostają co chcą: tu nie zmieniło się nic).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według zebranych informacji w grupie dość reprezentatywnych firm eksportowych prawie nikt nie otrzymał zwrotów w styczniu, a biorąc pod uwagę, że w zeszłym roku prawdopodobnie wypłacono łącznie ponad 90 mld zł, łatwo manipulować w krótkim okresie wielkością dochodów z tego podatku.

Małe urzędy skarbowe już od ponad dwóch lat wypłacają wszystko, co do nich wpłacono, a ciosem niszczącym ten podatek było faktyczne wprowadzenie stawki 0% na wyroby stalowe i metale kolorowe: teraz każdy może „zoptymalizować swój VAT”, czyli uzyskać zwroty podatku: wystarczy kupić np. 100 ton stali, sprzedać je, a potem odkupić, aby uzyskać dowolną kwotę zwrotu. Sami urzędnicy „w terenie” nazywają ten proceder „stalowymi zwrotami”.

Gdyby usunąć z ustawy tylko tę patologię, dochody budżetowe w 2016 r. wzrosłyby o 5,5 mld zł, czyli w budżecie byłoby ponad 130 mld zł (w zeszłym roku miało być 135, a było około 120 mld zł). Ale lobbyści branży stalowej są mocno usadowieni w strukturach resortowych i bronią swoich zdobyczy – w końcu dużo zainwestowali w biznes legislacyjny. Ostatnio resort finansów zamówił raport (ciekawe za ile?), gdzie nawet obliczono kwotę niewyłudzonych zwrotów: ciekawe jak obliczono jej wielkość – robiąc ankietę wśród przestępców?

REKLAMA

Jak dowiadujemy się z doniesień prasowych, resort wyrzucił do kosza projekt nowej ustawy o podatku od towarów i usług, który Prawo i Sprawiedliwość przedstawiło w trakcie kampanii wyborczej, a tam przecież likwidowano wszystkie przyczółki lobbingowe w tym podatku, w tym stawkę 0% na złom, wyroby stalowe i metalowe kolorowe. Resort ma przedstawić swój pomysł nowelizacji tego podatku. Oby nie był on na poziomie tzw. podatku od handlu, który zmobilizował przeciw rządowi wszystkich handlowców polskich, z wyjątkiem oczywiście zagranicznych hipermarketów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

Po tym, jak resort finansów przedstawił jeszcze w styczniu br. swój pomysł na uszczelnienie VAT-u (już opublikowano założenia tego projektu), powtórka błędu popełnionego w przypadku „podatku handlowego”, ale za to w wielokrotnie większej skali, jest wysoce prawdopodobna. Czy będą znów demonstracje przedsiębiorców, którzy dotychczas byli zwolennikami rządu? Może.

Czy wówczas minister finansów wyjdzie do demonstrujących? A czy miał odwagę bronić swój projekt opodatkowania handlu przed demonstrującymi handlowcami? Jakoś go tam nikt nie widział.

Nie piszmy jednak nowych scenariuszy. Trzeba jak najszybciej odsunąć od tworzenia projektów przepisów ludzi, którzy albo nie mają pojęcia co robią, albo działają w interesie lobbystów lub po prostu chcą wysadzić ten rząd w powietrze.

Cóż bowiem proponują, aby „uszczelnić” ten podatek? M.in. „rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy, będącego podatnikiem VAT za zobowiązania podatkowe sprzedawcy z tytułu należnego podatku od towarów i usług, w szczególności w sytuacji, gdy do określonego limitu nie dokonuje się płatności gotówkowych”. To jakiś bełkot, ale można domyślać się o co chodzi: każdy, kto kupi towar lub usługę i zapłaci inaczej niż przelewem  więcej niż np. 1000 zł, będzie odpowiadać za zaległości podatkowe kontrahenta.

Co to ma dać, poza zwykłą upierdliwością tym razem konserwatywno-liberalnych pomysłów resortu finansów (poprzednio były tylko „liberalne”)? Idzie o to, że każdego dowolnie wybranego przedsiębiorcę będzie można obciążyć długami podatkowymi jego dostawcy, który nie zapłaci VAT-u. Ciekawe, ile lat będą trwały spory na ten temat zanim „ostatecznie” nabywca uwolni się od odpowiedzialności.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Ma być również wprowadzony „limit, po przekroczeniu którego będzie stosowany mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji, których przedmiotem są towary objęte tym mechanizmem”. Czyli najważniejszy postulat uszczelnienia VAT-u sformułowany przez Prawo i Sprawiedliwość w czasie kampanii wyborczej, nie przyjął się w ministerstwie finansów, które w dalszym ciągu jest w tych samych rękach, a nowy rząd ma realizować będzie jej politykę pisania ustaw pod dyktando lobbystów, przy czym uchwalać je będzie już prawicowa większość. A opozycja? Ona będzie … krytykować (dla niepoznaki) te „księżycowe pomysły”.

W tych „założeniach” jest jeszcze więcej tego rodzaju wynalazków, ale szkoda czasu na ich omawianie. Jedno jest pewne: nie wpłynie do budżetu planowana na ten rok kwota wynosząca 128 mld zł, tak jak nie było 135 mld zł w zeszłym roku. Jaki będzie wynik? Sądzę, że gorszy niż w 2015 r. i możemy spaść poniżej 120 mld zł, czyli nominalnie wrócimy do poziomu planowanego na … 2011 rok. Czyli sukces, bo więcej pieniędzy zostanie w kieszeni podatników.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA