REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Panama Papers - wnioski dla Polski
Panama Papers - wnioski dla Polski
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już drugie upublicznienie dokumentów potwierdzających istnienie gigantycznego rynku podatkowego (Panama papers) stawia polityków w dość trudnej sytuacji: mają ustosunkować się do tego zjawiska – nie mają wyjścia. Komentuje profesor Witold Modzelewski.

Polityczny instynkt podpowiada im, że nie mogą pochwalać działań „optymalizujących ciężary podatkowe”, choć dotychczas w pełni akceptowali ten proceder. Nie tylko w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Kim jest szef Rady Europejskiej? Jakie interesy robiło luksemburskie ministerstwo finansów pod jego rządami z tzw. wielką czwórką, aby również w naszym kraju budżet tracił miliardowe kwoty? I co? Podał się do dymisji? Potępił, przynajmniej moralnie, te działania? Chyba nie.

A u nas? Kto doradzał rządowi w sprawach gospodarczych? M.in. firmy będące liderami owej „czwórki”. Może ministerstwo skarbu ujawniłoby ile spółki skarbu państwa wypłaciły za „doradztwo”, zwłaszcza podatkowe, tymże podmiotom? Ponoć idzie tu o kwoty liczone w setkach milionów złotych rocznie. W resorcie finansów jeszcze poprzedni minister finansów powołał Radę Konsultacyjną, której członkami, a jakże, byli (są?) pracownicy firm, które „optymalizują” obciążenia podatkowe, czyli działają na szkodę interesu publicznego.

REKLAMA

Czekamy teraz na wyciek dokumentów z archiwów liderów tego rynku, bo panamskie antypody, są tylko wierzchołkiem góry lodowej. Wierzę, że to niebawem nastąpi, bo wtedy poznamy kto, ile i za co wziął miliony, aby nasz budżet (czyli Polski) tracił ponad 60 mld zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Międzynarodowy biznes podatkowy jest gangreną, która niszczy współczesną gospodarkę, demoralizuje polityków i zagraża demokracji. Związki z tym biznesem są hańbą, której nie zmyje z siebie „liberalna” klasa polityczna. Tu potrzebna jest, w każdym tego słowa znaczeniu, dobra zmiana. Nowa władza w naszym kraju, aby utrzymać swoją wiarygodność, musi tu szybko zrobić porządek. Co trzeba zrobić?

Czarne listy rajów podatkowych

Plan jest relatywnie prosty. Trzeba:

  • sprawdzić, które przepisy podatkowe powstały w wyniku lobbingu biznesu podatkowego i szybko je uchylić,
  • wszcząć kontrolę oraz śledztwa, które muszą sprawdzić, czy „optymalizując” swoje obciążenia nie naruszono prawa podatkowego i karnego, bo jakoś nie chce mi się wierzyć, że fikcyjna firma założona w raju podatkowym może świadczyć obiektywnie jakieś usługi, które są kosztem uzyskania przychodu,
  • wprowadzić ustawowy zakaz jakichkolwiek kontaktów między sędziami, urzędnikami i politykami a ową gangreną - tu nie może być żadnych kompromisów.

Mamy też swoje problemy jako doradcy podatkowi. Dziś nasz wizerunek legł w gruzach, bo obywatelom kojarzymy się z szwindlami podatkowymi. Podejmowano próby opanowania organów izby doradców podatkowych przez ludzi z tej bajki – zresztą w poprzedniej kadencji nawet z pewnym sukcesem. Ówczesny jej szef, oczywiście wywodzący się z jednej z firm z owej „czwórki”, opowiadał coś o jakimś „prestiżu” zawodu, a po cichu współdziałał z resortem finansów w „deregulacji” doradztwa podatkowego, czyli dopuszczenie do świadczenia usług ludzi bez zasad, wiedzy i skrupułów. I udało się to zrobić.

MF chce zmniejszyć lukę VAT - w 2017 r. nie zmienią się stawki VAT

Teraz już czas na porządki, bo doradca podatkowy nie może być kojarzony z „międzynarodową optymalizacją podatkową” i działaniami wszelkiej maści „andersenów”. Musi być znów zawodem zaufania publicznego.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA