REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Panama Papers - wnioski dla Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Panama Papers - wnioski dla Polski
Panama Papers - wnioski dla Polski
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już drugie upublicznienie dokumentów potwierdzających istnienie gigantycznego rynku podatkowego (Panama papers) stawia polityków w dość trudnej sytuacji: mają ustosunkować się do tego zjawiska – nie mają wyjścia. Komentuje profesor Witold Modzelewski.

Polityczny instynkt podpowiada im, że nie mogą pochwalać działań „optymalizujących ciężary podatkowe”, choć dotychczas w pełni akceptowali ten proceder. Nie tylko w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Kim jest szef Rady Europejskiej? Jakie interesy robiło luksemburskie ministerstwo finansów pod jego rządami z tzw. wielką czwórką, aby również w naszym kraju budżet tracił miliardowe kwoty? I co? Podał się do dymisji? Potępił, przynajmniej moralnie, te działania? Chyba nie.

A u nas? Kto doradzał rządowi w sprawach gospodarczych? M.in. firmy będące liderami owej „czwórki”. Może ministerstwo skarbu ujawniłoby ile spółki skarbu państwa wypłaciły za „doradztwo”, zwłaszcza podatkowe, tymże podmiotom? Ponoć idzie tu o kwoty liczone w setkach milionów złotych rocznie. W resorcie finansów jeszcze poprzedni minister finansów powołał Radę Konsultacyjną, której członkami, a jakże, byli (są?) pracownicy firm, które „optymalizują” obciążenia podatkowe, czyli działają na szkodę interesu publicznego.

REKLAMA

Czekamy teraz na wyciek dokumentów z archiwów liderów tego rynku, bo panamskie antypody, są tylko wierzchołkiem góry lodowej. Wierzę, że to niebawem nastąpi, bo wtedy poznamy kto, ile i za co wziął miliony, aby nasz budżet (czyli Polski) tracił ponad 60 mld zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Międzynarodowy biznes podatkowy jest gangreną, która niszczy współczesną gospodarkę, demoralizuje polityków i zagraża demokracji. Związki z tym biznesem są hańbą, której nie zmyje z siebie „liberalna” klasa polityczna. Tu potrzebna jest, w każdym tego słowa znaczeniu, dobra zmiana. Nowa władza w naszym kraju, aby utrzymać swoją wiarygodność, musi tu szybko zrobić porządek. Co trzeba zrobić?

Czarne listy rajów podatkowych

Plan jest relatywnie prosty. Trzeba:

  • sprawdzić, które przepisy podatkowe powstały w wyniku lobbingu biznesu podatkowego i szybko je uchylić,
  • wszcząć kontrolę oraz śledztwa, które muszą sprawdzić, czy „optymalizując” swoje obciążenia nie naruszono prawa podatkowego i karnego, bo jakoś nie chce mi się wierzyć, że fikcyjna firma założona w raju podatkowym może świadczyć obiektywnie jakieś usługi, które są kosztem uzyskania przychodu,
  • wprowadzić ustawowy zakaz jakichkolwiek kontaktów między sędziami, urzędnikami i politykami a ową gangreną - tu nie może być żadnych kompromisów.

Mamy też swoje problemy jako doradcy podatkowi. Dziś nasz wizerunek legł w gruzach, bo obywatelom kojarzymy się z szwindlami podatkowymi. Podejmowano próby opanowania organów izby doradców podatkowych przez ludzi z tej bajki – zresztą w poprzedniej kadencji nawet z pewnym sukcesem. Ówczesny jej szef, oczywiście wywodzący się z jednej z firm z owej „czwórki”, opowiadał coś o jakimś „prestiżu” zawodu, a po cichu współdziałał z resortem finansów w „deregulacji” doradztwa podatkowego, czyli dopuszczenie do świadczenia usług ludzi bez zasad, wiedzy i skrupułów. I udało się to zrobić.

MF chce zmniejszyć lukę VAT - w 2017 r. nie zmienią się stawki VAT

Teraz już czas na porządki, bo doradca podatkowy nie może być kojarzony z „międzynarodową optymalizacją podatkową” i działaniami wszelkiej maści „andersenów”. Musi być znów zawodem zaufania publicznego.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA