REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Faktur od 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Centralny Rejestr Faktur od 2017 r.
Centralny Rejestr Faktur od 2017 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zamierza jak najszybciej uruchomić Centralny Rejestr Faktur, być może już w 2017 roku - mówił wiceminister finansów Wiesław Jasiński podczas konferencji "Przeciwdziałanie szarej strefie - wspólne działanie dla rozwoju Polski".

Zdaniem wiceprezesa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową Bohdana Wyżnikiewicza walkę z szarą strefą należy zacząć w szkole.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jasiński, który jest także Głównym Inspektorem Kontroli Skarbowej mówił o Rządowej Strategii Zwalczania Szarej Strefy. Ocenił, że poprzednie rządowe programy miały charakter statyczny - ciężko je było zmienić, natomiast proponowana przez MF strategia jest osadzona w expose premier Beaty Szydło i ma charakter aktywny. "Ona bardzo dynamicznie będzie się rozwijać i będzie się zmieniać" - powiedział Jasiński.

Wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur

REKLAMA

Poinformował, że w ramach strategii przewidziane są działania legislacyjne, organizacyjne i instytucjonalne. Jego zdaniem w ramach uszczelniania systemu podatkowego należy m.in. wprowadzić: klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania; elektroniczną bazę nabywców wyrobów akcyzowych i elektroniczną kontrolę skarbową w branży paliwowej; monitorowanie przepływu towarów do chwili wywozu towaru i złożenia wniosku o zwrot VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jasiński przedstawił statystyki kontroli skarbowej za 2015 r. Wynika z nich, że w tym czasie przeprowadzono około 10 tys. kontroli, które ustaliły nieprawidłowości na kwotę ok. 18 mld zł, ale ściągnąć udało się tylko ok. 1,1 mld zł. "Odsetek podatników VAT objętych kontrolą wyniósł 0,0037 - tak rzadkim wydarzeniem w Polsce jest kontrola skarbowa" - mówił.

Zdaniem wiceministra fiskus ma zdecydowanie za mało kontrolerów skarbowych - najmniej w UE. "Takie zasoby umożliwiają kontrolę skarbową czynnego podatnika raz na 270 lat" - dodał. Zaznaczył, że w przypadku karuzeli VAT należy kontrolować jednocześnie kilka podmiotów.

Plan uszczelnienia systemu VAT w Unii Europejskiej

Według Jasińskiego potrzebne są też szybkie i zdeterminowane decyzje organizacyjne. Chodzi o pozbawienie oszustów możliwości osiągania korzyści kosztem budżetu; ograniczenie wyłudzenia zwrotu VAT; zwiększenie efektywności kontroli; lepsze typowanie podmiotów do kontroli.

GIKS zwrócił uwagę na rolę informatyki w walce z oszustwami podatkowymi. Wskazał, że ma powstać spółka celowa, która przygotuje resortowi odpowiednie narzędzia informatyczne, pozwalające gromadzić informacje o podatnikach, a od 1 lipca 2016 r. w największych firmach zacznie obowiązywać tzw. Jednolity Plik Kontrolny. Ma on umożliwić przeprowadzenie elektronicznych kontroli.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)


Jasiński zapowiedział także powstanie Centralnego Rejestru Faktur. "To krok następny, który chcemy dokonać szybko (...), chcielibyśmy, by może w przyszłym roku ten system powstał" - wskazał. Zaznaczył, że jak dotąd takie rozwiązanie funkcjonuje tylko w Portugalii.

Zdaniem Jasińskiego w walkę z szarą strefą wpisuje się także ograniczanie nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych. Wiceminister przypomniał też plan integracji służb skarbowych w ramach Krajowej Administracji Skarbowej.

Krajowa Administracja Skarbowa zacznie działać od 1 stycznia 2017 r.

Obecny na konferencji wiceprezes IBnGR Bohdan Wyżnikiewicz zgodził się z propozycjami resortu finansów, choć jego zdaniem w walce z szarą strefą większy nacisk należy kłaść na zmiany systemowe, a mniej na represje. Według niego początek szarej strefy ma miejsce w szkole, która daje przyzwolenie na ściąganie. "Jeżeli młody człowiek przyzwyczaja się, że opłaca się oszukiwać, to dlaczego ma nie oszukiwać w dorosłym życiu?" - pytał Wyżnikiewicz. "Proponowałbym program +Zero tolerancji dla ściągania+" - dodał.

Zwrócił uwagę, że administracja w walce z szarą strefą nie reaguje na otrzymywane informacje. Wskazał np. na nieprawidłowości w branży utylizacji elektrozłomu.

Wiceminister Rozwoju Mariusz Haładyj mówił natomiast, że szara strefa to oszukiwanie konkurentów, co przekłada się na ograniczanie uczciwej konkurencji na rynku. W słowa te wpisało się oświadczenie prezesa Polskiej Federacji Budownictwa Romana Tarnowskiego, który stwierdził, że około połowa VAT od materiałów budowlanych wykorzystywanych w indywidualnym budownictwie mieszkaniowym nie trafia do budżetu. Znaczna część materiałów jest bowiem sprzedawana jako usługa budowana opodatkowana niższą stawką, a uczciwe firmy przegrywają z oszustami.

Narzędzia informatyczne pomogą walczyć z oszustwami w VAT

O planach Najwyższej Izby Kontroli związanych ze zwalczaniem szarej strefy mówił jej prezes Krzysztof Kwiatkowski. Zapowiedział, że przedmiotem troski NIK będzie obszar związany z zapewnieniem równowagi finansów państwa, zostanie też przeprowadzona kontrola skuteczności działań na rzecz poprawy ściągalności podatku akcyzowego, a także kontrola skuteczności poboru podatku od instytucji finansowych oraz podatku od sprzedaży detalicznej. NIK przyjrzy się także problemowi wyprowadzania dochodów za granicę przy użyciu cen transferowych oraz przeanalizuje działania MF w celu zwiększenia efektywności administracji podatkowej.(PAP)

mmu/ mhr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA