REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur

Wiceszef MF: chcemy wyższych kar za wystawianie fikcyjnych faktur /Fot. Fotolia
Wiceszef MF: chcemy wyższych kar za wystawianie fikcyjnych faktur /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lepsza ściągalność podatków powinna dać budżetowi państwa minimum 12 mld zł w 2017 r., 10 mld zł w 2018 r. i 8 mld zł w kolejnym - mówi wiceszef Ministerstwa Finansów Wiesław Jasiński. Podkreśla także, że resort finansów chce wprowadzić zmiany legislacyjne zakładające wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur.

Grupy przestępcze zrobiły sobie z konstrukcji VAT Eldorado; jestem tu od tego, by robić za policjanta i je ścigać - mówi Jasiński w wywiadzie dla PAP.

REKLAMA

Autopromocja

PAP: Jak duża według szacunków resortu jest luka w VAT i CIT? Do tej pory MF samo nie określało wielkości tych luk.

Wiesław Jasiński: Zgadzam się, że to nie PwC czy inne firmy konsultingowe, tylko Ministerstwo Finansów powinno określać lukę, do tego celu zmierzamy. Szacunki zewnętrzne określają lukę w VAT na czterdzieści kilka miliardów, a podległy mi Departament Kontroli Skarbowej ocenia, że może być to znacznie więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w prawie ograniczające lukę w VAT

Co do CIT, to nawet firmy audytorskie nie określają luki w tym podatku, ciekawe dlaczego... Ewidentnie mamy jednak problem z CIT-em. Od 2011 roku obserwuję badania Global Financial Integrity. Pokazują one Polskę w absolutnie złym świetle - jesteśmy jedynym państwem członkowskim UE od kilkunastu lat reprezentowanym w pierwszej dwudziestce państw o największej skali unikania opodatkowania CIT, obok Serbii, Rosji czy Białorusi. Za rok 2014 polską lukę w CIT oszacowano na ponad dwadzieścia miliardów złotych.

PAP: PiS szło do wyborów z hasłem poprawy ściągalności podatków, wydatki budżetowe istotnie wzrosły - m.in. w związku z 500+. Ile w przyszłym roku uda się więc uzyskać dzięki zapowiadanej lepszej ściągalności podatków?

W.J.: Wiceminister Leszek Skiba mówił o 12 mld zł i ja to potwierdzam. Planujemy, że w przyszłym roku nasze działania przyniosą co najmniej 12 mld zł, w 2018 - 10 mld zł, a w kolejnym 8 mld zł. W miarę uszczelniania systemu, te dodatkowe korzyści będą coraz mniejsze.

PAP: W jaki sposób resort chce zatem doprowadzić do poprawy ściągalności podatków?

W.J.: Jeśli chodzi o VAT, mamy do czynienia ze zorganizowaną przestępczością skarbową. Grupy przestępcze zrobiły sobie z tej konstrukcji podatku Eldorado. Zawsze znajdą w podatku VAT jakąś lukę. W związku z tym w sposób ciągły będziemy musieli takie luki identyfikować, a potem tak zmieniać prawo, by je eliminować.

Narzędzia informatyczne pomogą walczyć z oszustwami w VAT

Te zmiany prawa muszą być permanentne - nawet co kwartał. Musimy tu być niezwykle ofensywni i dynamiczni. Tu nie można tracić czasu, bo chodzi o walkę ze zorganizowaną przestępczością generującą olbrzymie straty w budżecie państwa. Zarazem będziemy tak konstruować te przepisy, by nie dokładać obowiązków uczciwym podatnikom. Musimy więc bardzo precyzyjnie zidentyfikować mechanizm wykorzystywany przez przestępców.

PAP: Jednak proces legislacyjny nie jest taki szybki.

W.J.: No właśnie! Tym bardziej, że musimy konsultować te zmiany z Brukselą. Teraz mamy przygotowany projekt nowelizacji ustaw o podatku akcyzowym, podatku od towarów i usług, o kontroli skarbowej, Ordynacji podatkowej i Prawa energetycznego. Zmierzamy do zmiany definicji zarejestrowanego odbiorcy, tak aby bardziej powiązać go z systemem podatku VAT.


PAP: Projekt będzie rządowy czy poselski?

W.J.: Tego nie wiem, ścieżka poselska jest szybsza, bardzo nam zależy na skutecznym zwalczaniu przestępczości w VAT, a to wymaga szybkich działań. W następnej kolejności planujemy zmiany w odniesieniu do innych branż - na pierwszy ogień pójdzie paliwowa, potem spirytusowa etc.

PAP: Czy - skoro wyłudzenia VAT to robota zorganizowanych grup przestępczych - powinni się nimi zajmować urzędnicy kontroli skarbowej czy raczej jednak policja?

W.J.: Najlepsze kwalifikacje w tej sprawie mają pracownicy kontroli skarbowej. Powołujemy Krajową Administrację Skarbową (KAS), która będzie silną organizacją zajmującą się obsługą podatnika, ale przede wszystkim zwalczaniem przestępczości skarbowej. W tym celu w KAS wzmocnimy pion zwalczający przestępczość. Policja tego nie zrobi, bo nie jest przygotowana do walki z przestępczością skarbową.

Krajowa Administracja Skarbowa zacznie działać od 1 stycznia 2017 r.

PAP: Czy w kwestii kar za przestępstwa skarbowe potrzebna jest jakaś zmiana w Kodeksie karnym skarbowym? Teraz kary więzienia stosowane są sporadycznie - to kwestia sądów czy przepisów?

W.J.: Przepisów.

PAP: Trzeba je zmienić?

W.J.: Tak, z taką zmianą już wystąpiliśmy. 22 grudnia zwróciliśmy się z pismem w tej sprawie do Ministerstwa Sprawiedliwości, które jest gospodarzem Kodeksu karnego. Zaproponowaliśmy wprowadzenie zmiany w brzmieniu: "Kto wystawia fakturę, podając w niej nieprawdę co do wykonania czynności, o których mowa w artykule 106a ustawy VAT podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 5". Generalnie jesteśmy za większym karaniem za wystawianie fikcyjnych faktur. Potem będziemy analizować, czy represja karna odnosi skutek. Obecnie statystyki kryminalne są bowiem porażająco niskie, ale wynika to z wadliwej konstrukcji Kodeksu karnego.

Jeszcze większe problemy mamy z Kodeksem karnym skarbowym. Niektóre jego przepisy są różnie interpretowane, co powoduje, że są nieskuteczne. Dlatego zaproponowaliśmy kompleksowe zmiany doprecyzowujące ten kodeks, aby sądy nie miały wątpliwości, jak go stosować. Proponujemy też podwyższenie kar. To też zostanie już wkrótce wysłane do Ministerstwa Sprawiedliwości.

PAP: W kampanii wyborczej PiS zapowiadało projekt zupełnie nowej ustawy o VAT, który m.in. przewidywał likwidację odwróconego VAT czy wprowadzenie centralnego rejestru faktur. Z kuluarowych informacji wynika, że w MF nie ma entuzjazmu wobec tego projektu. Czego możemy się spodziewać w tym zakresie?

W.J: W pierwszej kolejności będziemy mieć małą nowelizację ustawy o VAT. Co do dużej zmiany, to kluczowe jest to, co dzieje się w Brukseli, a tam rozważa się już tylko dwa projekty regulacji VAT UE. Pierwszy to powszechny VAT odwrócony, a drugi zakłada rozliczenie podatku od WNT już w kraju wysyłki towaru ale według stawek obowiązujących w kraju przeznaczenia. Nie wiem, który przejdzie. W zależności od rozstrzygnięć w Brukseli, będziemy podejmować decyzje.

PAP: Zatem nie będzie centralnego rejestru faktur?

W.J.: Póki co od 1 lipca ma zacząć działać Jednolity Plik Kontrolny dla dużych firm, a po dwóch latach dla pozostałych firm. Jest to inicjatywa pracowników kontroli skarbowej, którzy uznali, że kontrolę można usprawnić. Będzie to z pożytkiem zarówno dla państwa, jak i podatników, bowiem nie będziemy typować i nękać kontrolami uczciwych podatników. To inicjatywa zdecydowanie uszczelniająca system, jednak centralny rejestr faktur będzie jeszcze skuteczniejszy, jeśli chodzi o uszczelnienie systemu VAT. Byłoby to najbardziej efektywne rozwiązanie, jeśli chodzi o dochodowość.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Nad centralnym rejestrem faktur pracujemy koncepcyjnie, wymaga on jednak zmian prawnych. Potrzebna byłaby też olbrzymia kampania informacyjna tłumacząca, na czym to rozwiązanie polega, żeby podatnicy zechcieli je zaakceptować, dotyczyłoby ono bowiem wszystkich podatników.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT


PAP: Kiedy rejestr mógłby ruszyć?

W.J.: Nie podam precyzyjnego terminu.

PAP: A jakie macie pomysły na łatanie luki w CIT?

W.J.: Dużo sobie obiecuję po klauzuli obejścia prawa, która zacznie obowiązywać w tym roku. Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie, który zajmuje się CIT-em czeka na to rozwiązanie. To jest główna jednostka w Polsce, która ma najlepsze wyniki w walce z unikaniem CIT-u.

Kolejna sprawa, to skierowanie większej liczby osób do zwalczania uszczupleń w CIT związanych z cenami transferowymi. W ciągu kilkunastu lat kontrola skarbowa wygenerowała tylko 130 specjalistów w tym zakresie, na 2,5 tys. inspektorów kontroli skarbowej! Taki stan rzeczy zastałem w grudniu, nikt nic w tym obszarze nie robił. Teraz to nadrabiamy, szkolimy tych ludzi. Wytypowaliśmy do kontroli na ten rok setki podmiotów, teraz potrzeba ludzi, którzy będą te kontrole prowadzić.

Nowe wymogi dotyczące dokumentacji cen transferowych od 2017 r.

Następny problem wiąże się z mentalnością pracowników kontroli skarbowej. Żeby zobrazować problem, podam przykład UKS w niedużym województwie, w którym do tej pory cenami transferowymi się nie zajmowano. Nowy, młody dyrektor wytypował podmioty do kontroli i pyta mnie, czy może się zająć podmiotem z udziałem państwowego kapitału hiszpańskiego. Obawiał się konfliktu międzynarodowego. To pokazuje sposób myślenia tych ludzi, który musimy szybko zmienić.

PAP: Nie obawia się pan kolejnych zarzutów o "kręceniu bata na przedsiębiorców", fiskus ma w Polsce fatalny wizerunek, co zamierzacie zrobić, by przekonać Polaków, że od podatków zależy jakość życia nas wszystkich?

W.J.: Ja jestem od tego, żeby robić tu za policjanta i ścigać zorganizowaną przestępczość. W resorcie finansów są inne osoby odpowiedzialne za edukację i ja je wspieram.

Rozmawiali Marcin Musiał i Sonia Sobczyk (PAP)

mmu/ son/ jzi/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA