REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Jednolity Plik Kontrolny zwiększy dochody budżetu państwa?

Czy Jednolity Plik Kontrolny zwiększy dochody budżetu państwa?
Czy Jednolity Plik Kontrolny zwiększy dochody budżetu państwa?

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Wiesława Jasińskiego, wiceministra finansów i Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej Jednolity Plik Kontrolny może przyczynić się do zmniejszenia luki w podatku VAT i CIT. Dzięki JPK administracja zaoszczędzi ok. 200-300 mln zł na kontrolach.

Od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły żądać od podatników prowadzących księgi podatkowe w formie elektronicznej przekazania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w postaci tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli pliku komputerowego w formie i strukturze określonej przez ministra finansów.

REKLAMA

Autopromocja

8 marca 2016 r. resort finansów opublikował tzw. struktury logiczne JPK, które od lipca 2016 r. będą stosowane wobec największych firm. Tych struktur jest siedem, a dotyczyć mają m.in. ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji magazynowych, wyciągów z rachunków bankowych czy faktur.

Po opublikowaniu tych struktur podatnicy powinni niezwłocznie dostosować swoje systemy księgowe oraz wewnętrzne procedury podatkowe w taki sposób, aby w przypadku ewentualnej kontroli podatkowej możliwe było przekazanie kontrolującym dokumentów w wymaganym formacie.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Od 1 lipca 2016 r. JPK ma dotyczyć największych firm. Jak poinformował w środę PAP wiceminister Wiesław Jasiński, będą to firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników i przekraczające 50 mln euro obrotu. Małe i średnie firmy będą musiały udostępniać w tej formie księgi rachunkowe dopiero od 1 lipca 2018 r., ale - jak zaznaczył Jasiński - resort liczy, że zaczną robić to wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efektem wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego - według MF - będzie m.in. skrócenie czasu kontroli, zmniejszenie jej uciążliwości oraz obniżenie kosztów.

Jasiński przyznał w rozmowie z PAP, że wprowadzenie JPK może obniżyć koszty samych kontroli o 200-300 mln zł rocznie. Mniej więcej tyle - dodał - można szacować opierając się np. na doświadczeniach Portugali, która wprowadziła podobny system.

Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej zaznaczył, że wprowadzenie JPK służyć będzie zarówno uszczelnieniu podatków, jak i lepszemu zapewnieniu uczciwej konkurencji. "Będziemy je wykorzystywać do np. typowania podatników do kontroli, prowadzenia kontroli" - powiedział PAP.

Monitor Księgowego

To z kolei, jego zdaniem, przyczyni się do zmniejszenia luki w VAT i CIT, wpływając na skuteczniejsze przeciwdziałania np. wyłudzeniom VAT. Obecnie to jeden z największych problemów polskiego systemu podatkowego.

Inne korzyści z wprowadzenia JPK to - według MF - m.in. przyspieszenie czynności sprawdzających, skuteczniejsze reagowanie np. na przerzucanie dochodów do rajów podatkowych, a także likwidacja barier w przekazywaniu danych elektronicznych, wprowadzenie możliwości przekazywania zestawień faktur w formacie xml (arkusza kalkulacyjnego Excel). (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

REKLAMA

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA