REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberataki wymierzone w dyrektorów finansowych - jak się chronić?

Michał Jarski
Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro
Cyberataki wymierzone w dyrektorów finansowych - jak się chronić?
Cyberataki wymierzone w dyrektorów finansowych - jak się chronić?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie pracownicy odpowiedzialni za firmowe finanse są szczególnie narażeni na działania cyberprzestępców. Dyrektorzy finansowi (CFO) czy księgowi z uprawnieniami do wykonywania przelewów wysokich kwot stają się ofiarami ataków polegających na rozsyłaniu przez internetowych oszustów fałszywych biznesowych wiadomości e-mail (ang. Business Email Compromise, BEC). Mechanizm jest prosty - opiera się na wykorzystaniu zaufania i szacunku, jakim cieszą się osoby zajmujące najwyższe stanowiska w organizacji.

Kampanie BEC bez wątpienia są jednym z największych cyberzagrożeń wymierzonych w przedsiębiorstwa, niezależnie od ich wielkości czy rodzaju prowadzonej działalności. Przeprowadzenie takich ataków nie zależy od komponentów złośliwego oprogramowania – opiera się na zwykłym oszustwie i socjotechnice, co czyni je tak trudnymi do wykrycia. Działania ukierunkowane są bezpośrednio na pracowników odpowiedzialnych za finanse oraz osoby podatne na podstępne taktyki (m.in. przedstawicieli kadry zarządzającej, pracowników działu kadr czy asystentów). Wykorzystanie tych mechanizmów powoduje, że ataki BEC mogą doprowadzić firmę do ruiny w bardzo krótkim czasie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Trend Micro, tylko w latach 2013–2015 kampanie BEC spowodowały łączne straty w wysokości 3,1 mld USD i zostały odnotowane w 79 krajach świata*. Ich ofiarą padło ponad 22 000 firm. Prowadzone od kliku lat badania i analizy zagrożeń BEC pozwoliły ustalić pewne prawidłowości, które mogą pomóc przedsiębiorcom w zwalczaniu tego typu ataków i obraniu odpowiedniej strategii obrony. Okazało się, że w ciągu ostatnich dwóch lat aż 40% ataków BEC najczęściej było wymierzonych w dyrektorów finansowych, a w 31% przypadków przestępcy podszyli się pod dyrektora generalnego, aby skutecznie przeprowadzić atak. Najpopularniejsze tematy wiadomości BEC zawierały słowa „Transfer” (transfer), „Request” (prośba) i „Urgent” (pilne). Do tego rodzaju ataków dochodziło najczęściej w krajach takich jak Kanada, USA, UK, Belgia czy Australia, co oznacza, że polskie firmy współpracujące z kontrahentami z tych państw powinny zwracać szczególną uwagę na wszelkie kwestie dotyczące finansów, przelewów oraz poprawności danych widniejących w przesyłanych za pomocą poczty internetowej dokumentach. Tym bardziej, że są już znane przypadki skutecznych ataków BEC wymierzonych w firmy i organizacje publiczne w Polsce.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Różnorodne metody wyłudzania pieniędzy

Oprócz popularnego ostatnio podszywania się pod przedstawicieli kadry zarządzającej, oszustwa związane z przelewami mogą być przeprowadzane na wiele innych sposobów. Nierzadko dochodzi do włamań na konto pocztowe, a następnie wykonania przelewu na rachunek oszusta. Stosując phishing lub oprogramowanie keylogger, cyberprzestępcy mogą również wykraść dane uwierzytelniania, które następnie umożliwią im wysyłanie poleceń przelewu.

REKLAMA

Niektórzy z nich tworzą jeszcze większe pozory legalności, wykonując krótkie telefony w celu zatwierdzenia transakcji. Przykładem może być jedna z wielkich polskich firm, która w marcu bieżącego roku finalizowała przejęcie spółki z branży. Cyberprzestępcy wykorzystali tę sytuację do przeprowadzenia ataku. Spreparowany mail, którego nadawcą miał być prezes organizacji, wpłynął do skrzynki odbiorczej głównej księgowej. Ta – postępując zgodnie z instrukcją – skontaktowała się z prawnikiem przejmowanej firmy, który miał zdradzić szczegóły transakcji: wysokość pierwszej transzy oraz numer konta bankowego. Szczęśliwie, osoba odpowiedzialna za realizację przelewów zauważyła błąd w adresie prezesa, co uchroniło firmę przed stratą 2 mln USD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwa prowadzące interesy z zagranicznymi dostawcami mogą stanowić dobry cel ataków polegających na modyfikacji płatności, w tym np. jej odbiorcy. Kilka lat temu ofiarą tej metody padło warszawskie metro, a w zeszłym roku także Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Mechanizm był podobny: do księgowości wpłynęło pismo z informacją o zmianie numeru konta bankowego podwykonawcy – w ten sposób stracono 560 tys. zł w przypadku metra oraz 3,7 mln zł w przypadku PZDW. Nikt nie czuł potrzeby weryfikacji prawdziwości dokumentów.

Zagrożenie stało się tak popularne, że 4 marca 2016 roku Związek Banków Polskich opublikował w swoim serwisie internetowym komunikat o treści: „Zagrożenie dla przedsiębiorców. Oszukańcze zlecenia wykonania wysokokwotowych poleceń przelewu”.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Jak skutecznie walczyć z atakami BEC?

Aby chronić swoją firmę przed tymi cyberzagrożeniami przedsiębiorcy powinni przede wszystkim edukować pracowników na temat mechanizmów działania oszustów BEC. Minęły czasy, kiedy wiadomości e-mail rozsyłane przez cyberprzestępców można było łatwo rozpoznać po rażących błędach gramatycznych lub niewiarygodnych historiach o wygranej na loterii czy wysokich tantiemach. Ataki te nie wymagają zaawansowanych umiejętności technicznych, narzędzi czy usług powszechnie dostępnych w cyberprzestępczym podziemiu – wystarczy nieostrożność jednego pracownika, którego zarażone konto pozwoli okradać biznes oraz poszerzać skalę ataku. Jak więc skutecznie walczyć z tego rodzaju atakami? Kierownictwo firmy powinno przede wszystkim rozważyć wprowadzenie dwustopniowego procesu weryfikacji podczas rozporządzania finansami czy zasobami, obejmującego na przykład alternatywny kanał komunikacyjny czy cyfrowy podpis. Niezbędne jest także bieżące informowanie pracowników o pojawiających się mechanizmach ataku odkrytych przez specjalistów ds. bezpieczeństwa IT czy rządowe agencje.

Co więcej, wszyscy pracownicy (nie tylko managerowie IT) powinni być zaznajomieni z technikami rozsyłania fałszywych wiadomości wśród osób związanych z finansami w firmie. Powinni również dbać o higienę korzystania z cyfrowych zasobów – dzięki zachowaniu podstawowych zasad bezpiecznego i poprawnego korzystania ze skrzynki pocztowej (uważne przeglądanie wiadomości e-mail, kilkukrotne sprawdzanie danych odbiorcy przed dokonaniem opłat za fakturę czy natychmiastowe usuwanie wiadomości spam). FBI, które wystosowało specjalny komunikat poświęcony tym zagrożeniom, zaleca również używanie przycisku „przekaż” zamiast „odpowiedz”, dzięki czemu nadawca będzie miał pewność, że w polu odbiorcy został wpisany poprawny adres.

Menedżerom IT zaleca się korzystanie z rozwiązań zabezpieczających wiadomości email. Na rynku istnieje wiele narzędzi, które oferują zwiększoną ochronę przed atakiem posługującym się metodami inżynierii społecznej, pomagają wykrywać zaawansowane złośliwe oprogramowanie i inne zagrożenia.


Ze względu na podstępny charakter ataków BEC bazujących głównie na socjotechnice, nawet najlepsze procedury lub zabezpieczenia nie stanowią wystarczającej ochrony. W ostatecznym rozrachunku wszystko zależy od pracowników – to oni stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony w zabezpieczeniu cennych zasobów cyfrowych organizacji. To głównie od ich świadomości na temat istniejących zagrożeń oraz niezbędnych form ostrożności zależy, czy firma uchroni się przed coraz zuchwalszymi działaniami cyberprzestępców.

* http://www.trendmicro.com/vinfo/us/security/news/cybercrime-and-digital-threats/billion-dollar-scams-the-numbers-behind-business-email-compromise

Michał Jarski, dyrektor regionalny ds. sprzedaży, Trend Micro

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA