REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberataki wymierzone w dyrektorów finansowych - jak się chronić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Jarski
Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro
Cyberataki wymierzone w dyrektorów finansowych - jak się chronić?
Cyberataki wymierzone w dyrektorów finansowych - jak się chronić?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie pracownicy odpowiedzialni za firmowe finanse są szczególnie narażeni na działania cyberprzestępców. Dyrektorzy finansowi (CFO) czy księgowi z uprawnieniami do wykonywania przelewów wysokich kwot stają się ofiarami ataków polegających na rozsyłaniu przez internetowych oszustów fałszywych biznesowych wiadomości e-mail (ang. Business Email Compromise, BEC). Mechanizm jest prosty - opiera się na wykorzystaniu zaufania i szacunku, jakim cieszą się osoby zajmujące najwyższe stanowiska w organizacji.

REKLAMA

Kampanie BEC bez wątpienia są jednym z największych cyberzagrożeń wymierzonych w przedsiębiorstwa, niezależnie od ich wielkości czy rodzaju prowadzonej działalności. Przeprowadzenie takich ataków nie zależy od komponentów złośliwego oprogramowania – opiera się na zwykłym oszustwie i socjotechnice, co czyni je tak trudnymi do wykrycia. Działania ukierunkowane są bezpośrednio na pracowników odpowiedzialnych za finanse oraz osoby podatne na podstępne taktyki (m.in. przedstawicieli kadry zarządzającej, pracowników działu kadr czy asystentów). Wykorzystanie tych mechanizmów powoduje, że ataki BEC mogą doprowadzić firmę do ruiny w bardzo krótkim czasie.

REKLAMA

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Trend Micro, tylko w latach 2013–2015 kampanie BEC spowodowały łączne straty w wysokości 3,1 mld USD i zostały odnotowane w 79 krajach świata*. Ich ofiarą padło ponad 22 000 firm. Prowadzone od kliku lat badania i analizy zagrożeń BEC pozwoliły ustalić pewne prawidłowości, które mogą pomóc przedsiębiorcom w zwalczaniu tego typu ataków i obraniu odpowiedniej strategii obrony. Okazało się, że w ciągu ostatnich dwóch lat aż 40% ataków BEC najczęściej było wymierzonych w dyrektorów finansowych, a w 31% przypadków przestępcy podszyli się pod dyrektora generalnego, aby skutecznie przeprowadzić atak. Najpopularniejsze tematy wiadomości BEC zawierały słowa „Transfer” (transfer), „Request” (prośba) i „Urgent” (pilne). Do tego rodzaju ataków dochodziło najczęściej w krajach takich jak Kanada, USA, UK, Belgia czy Australia, co oznacza, że polskie firmy współpracujące z kontrahentami z tych państw powinny zwracać szczególną uwagę na wszelkie kwestie dotyczące finansów, przelewów oraz poprawności danych widniejących w przesyłanych za pomocą poczty internetowej dokumentach. Tym bardziej, że są już znane przypadki skutecznych ataków BEC wymierzonych w firmy i organizacje publiczne w Polsce.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Różnorodne metody wyłudzania pieniędzy

REKLAMA

Oprócz popularnego ostatnio podszywania się pod przedstawicieli kadry zarządzającej, oszustwa związane z przelewami mogą być przeprowadzane na wiele innych sposobów. Nierzadko dochodzi do włamań na konto pocztowe, a następnie wykonania przelewu na rachunek oszusta. Stosując phishing lub oprogramowanie keylogger, cyberprzestępcy mogą również wykraść dane uwierzytelniania, które następnie umożliwią im wysyłanie poleceń przelewu.

Niektórzy z nich tworzą jeszcze większe pozory legalności, wykonując krótkie telefony w celu zatwierdzenia transakcji. Przykładem może być jedna z wielkich polskich firm, która w marcu bieżącego roku finalizowała przejęcie spółki z branży. Cyberprzestępcy wykorzystali tę sytuację do przeprowadzenia ataku. Spreparowany mail, którego nadawcą miał być prezes organizacji, wpłynął do skrzynki odbiorczej głównej księgowej. Ta – postępując zgodnie z instrukcją – skontaktowała się z prawnikiem przejmowanej firmy, który miał zdradzić szczegóły transakcji: wysokość pierwszej transzy oraz numer konta bankowego. Szczęśliwie, osoba odpowiedzialna za realizację przelewów zauważyła błąd w adresie prezesa, co uchroniło firmę przed stratą 2 mln USD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwa prowadzące interesy z zagranicznymi dostawcami mogą stanowić dobry cel ataków polegających na modyfikacji płatności, w tym np. jej odbiorcy. Kilka lat temu ofiarą tej metody padło warszawskie metro, a w zeszłym roku także Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Mechanizm był podobny: do księgowości wpłynęło pismo z informacją o zmianie numeru konta bankowego podwykonawcy – w ten sposób stracono 560 tys. zł w przypadku metra oraz 3,7 mln zł w przypadku PZDW. Nikt nie czuł potrzeby weryfikacji prawdziwości dokumentów.

Zagrożenie stało się tak popularne, że 4 marca 2016 roku Związek Banków Polskich opublikował w swoim serwisie internetowym komunikat o treści: „Zagrożenie dla przedsiębiorców. Oszukańcze zlecenia wykonania wysokokwotowych poleceń przelewu”.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Jak skutecznie walczyć z atakami BEC?

Aby chronić swoją firmę przed tymi cyberzagrożeniami przedsiębiorcy powinni przede wszystkim edukować pracowników na temat mechanizmów działania oszustów BEC. Minęły czasy, kiedy wiadomości e-mail rozsyłane przez cyberprzestępców można było łatwo rozpoznać po rażących błędach gramatycznych lub niewiarygodnych historiach o wygranej na loterii czy wysokich tantiemach. Ataki te nie wymagają zaawansowanych umiejętności technicznych, narzędzi czy usług powszechnie dostępnych w cyberprzestępczym podziemiu – wystarczy nieostrożność jednego pracownika, którego zarażone konto pozwoli okradać biznes oraz poszerzać skalę ataku. Jak więc skutecznie walczyć z tego rodzaju atakami? Kierownictwo firmy powinno przede wszystkim rozważyć wprowadzenie dwustopniowego procesu weryfikacji podczas rozporządzania finansami czy zasobami, obejmującego na przykład alternatywny kanał komunikacyjny czy cyfrowy podpis. Niezbędne jest także bieżące informowanie pracowników o pojawiających się mechanizmach ataku odkrytych przez specjalistów ds. bezpieczeństwa IT czy rządowe agencje.

Co więcej, wszyscy pracownicy (nie tylko managerowie IT) powinni być zaznajomieni z technikami rozsyłania fałszywych wiadomości wśród osób związanych z finansami w firmie. Powinni również dbać o higienę korzystania z cyfrowych zasobów – dzięki zachowaniu podstawowych zasad bezpiecznego i poprawnego korzystania ze skrzynki pocztowej (uważne przeglądanie wiadomości e-mail, kilkukrotne sprawdzanie danych odbiorcy przed dokonaniem opłat za fakturę czy natychmiastowe usuwanie wiadomości spam). FBI, które wystosowało specjalny komunikat poświęcony tym zagrożeniom, zaleca również używanie przycisku „przekaż” zamiast „odpowiedz”, dzięki czemu nadawca będzie miał pewność, że w polu odbiorcy został wpisany poprawny adres.

Menedżerom IT zaleca się korzystanie z rozwiązań zabezpieczających wiadomości email. Na rynku istnieje wiele narzędzi, które oferują zwiększoną ochronę przed atakiem posługującym się metodami inżynierii społecznej, pomagają wykrywać zaawansowane złośliwe oprogramowanie i inne zagrożenia.


Ze względu na podstępny charakter ataków BEC bazujących głównie na socjotechnice, nawet najlepsze procedury lub zabezpieczenia nie stanowią wystarczającej ochrony. W ostatecznym rozrachunku wszystko zależy od pracowników – to oni stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony w zabezpieczeniu cennych zasobów cyfrowych organizacji. To głównie od ich świadomości na temat istniejących zagrożeń oraz niezbędnych form ostrożności zależy, czy firma uchroni się przed coraz zuchwalszymi działaniami cyberprzestępców.

* http://www.trendmicro.com/vinfo/us/security/news/cybercrime-and-digital-threats/billion-dollar-scams-the-numbers-behind-business-email-compromise

Michał Jarski, dyrektor regionalny ds. sprzedaży, Trend Micro

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA