REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Biznesu - dla przedsiębiorców prawo nie będzie działać wstecz

Konstytucja Biznesu - dla przedsiębiorców prawo nie będzie działać wstecz
Konstytucja Biznesu - dla przedsiębiorców prawo nie będzie działać wstecz

REKLAMA

REKLAMA

Wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki zapowiedział przedstawienie (jeszcze tej jesieni) projektu "Konstytucji Biznesu", w którym znajdzie się m.in. "klauzula pewności prawa", gwarantująca przedsiębiorcom, że prawo wobec nich nie będzie działać wstecz. Ma ona m.in. skutkować tym, by firmy nie ponosiły negatywnych skutków zmiany wykładni prawa.

Morawiecki wziął w czwartek 22 września 2016 r. udział w spotkaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Gospodarczego, wraz z zaproszonymi przedsiębiorcami. Tematem spotkania była kwestia ochrony przedsiębiorców przed ponoszeniem negatywnych skutków, wynikających ze zmiany wykładni przepisów prawa przez organy państwa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak mówił szef zespołu Adam Abramowicz (PiS), skomplikowane i niejednoznaczne polskie prawo stwarza ogromne problemy polskim przedsiębiorcom. Wielu z nich, zwłaszcza dotyczy to małych firm, pada ofiarą nagłych zmian interpretacji prawa przez urzędy i egzekwowania tych interpretacji wstecz. Naraża to, jak mówił, przedsiębiorców na ogromne koszty, a czasem na upadłość.

Przykłady takich sytuacji przedstawił prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Cezary Kaźmierczak. Według niego twórcą pomysłu, by stosować wstecz nowe interpretacje prawne był wiceminister finansów i szef Służby Celnej w rządach PO Jacek Kapica.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

"Kiedyś upatrzył sobie tych, którzy montowali szafy i pobierali za to 8 proc. VAT, to kilkadziesiąt tysięcy małych firm w Polsce" - mówił Kaźmierczak. Jak dodał, minister zmienił interpretację prawną, uznając, że stawka VAT powinna wynosić 23 proc. i kazał podatek płacić wstecz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy, jak mówił, zaczęli się bronić, nie mając z czego oddać tych pieniędzy. "Wygrali tę wojnę, ale politycznie to był początek upadku Platformy Obywatelskiej, bo od szafiarzy zaczął się upadek przedsiębiorców PO" - komentował.

Kaźmierczak podał też przykład importerów samochodów homologowanych jako ciężarowe. "Tu były już mega akrobacje ze strony służb podatkowych, bo ci ludzie byli skazywani na dwa sposoby. Na potrzeby VAT fiskus uznał, że to nie są samochody ciężarowe, ale już na potrzeby akcyzy to były samochody ciężarowe" - relacjonował prezes ZPP. W efekcie "część popłaciła, część pobankrutowała".

Dodał, że przychody budżetu państwa, gdy te samochody były homologowane jako ciężarowe, wynosiły w granicach 300 mln złotych rocznie, a od czterech lat "wpływy z akcyzy i z VAT wynoszą zero".

Podczas posiedzenia zespołu wypowiedział się też Ryszard Florek, szef firmy FAKRO, która jako producent okien dachowych odniosła ogromy sukces rynkowy. Przyznał, że przywołane przez Kaźmierczaka przykłady "to właśnie życie przedsiębiorcy w Polsce". "Niech więc nikt się nie dziwi, że Polacy wyjeżdżają za granicę" - mówił.

Polecamy: Biuletyn VAT

Podkreślał, że polski przedsiębiorca, który ma konkurować na rynkach światowych, musi "połowę czasu tracić na szamotanie się z urzędami", podczas gdy jego zagraniczni konkurenci nie mają tego problemu.

Ponadto musi płacić adwokatom i doradcom finansowym, którzy pomagają mu walczyć z urzędami, co też przekłada się na koszty produkcji. Nie mówiąc już o tym, że "zapycha setkami spraw sądy".

"Prowadzę działalność od 30 lat, prowadziłem też w PRL i wtedy było najlepiej" - zaznaczył Florek. Dobrze też, jak dodał, było "za Wilczka" (Mieczysław Wilczek - minister przemysłu PRL w latach 1988-89, współautor przełomowych ustaw o wolności działalności gospodarczej - PAP), a potem było coraz gorzej. Dziś natomiast, jak dodał, jest "nadmiar prawa", który powoduje m.in. korupcję.

W podobnym tonie wypowiadali się inni zaproszeni na posiedzenie zespołu przedsiębiorcy. Niektórzy z nich, poza stosowaniem przez urzędy interpretacji prawa wstecz, narzekali na ustawę o VAT, zwłaszcza solidarną odpowiedzialność za ten podatek. Postulowali m.in. wprowadzenie tzw. odwróconego VAT na wiele towarów, choćby na paliwa, co by ich zdaniem zakończyło problem z wyłudzaniem tego podatku. Na postulat ten zebrani zareagowali oklaskami.

Wicepremier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że jego resort pracuje nad pakietem zmian prawnych, które będą "wychodzić naprzeciw postulatom przedsiębiorców". W tym pakiecie będzie "ponad 100 uproszczeń", a zostanie to wdrożone "w ciągu 2-3 miesięcy". Będą w tym pakiecie takie rozwiązania, jak np. zmniejszenie czasu archiwizacji dokumentów z 50 lat do 5 - mówił.

Na jesień Morawiecki zapowiedział także "konstytucję dla biznesu", która zapewni "większą dbałość i pewność co do przepisów prawa". Właśnie te rozwiązania będą gwarantować przestrzeganie zasady "lex retro non agit" (prawo nie działa wstecz) - informował wicepremier. "Przedsiębiorca nie powinien odpowiadać za to, jeśli był w zgodzie z przepisami prawa, że ten stan prawny się zmienił" - zaznaczył Morawiecki.

Przyznał zarazem, że "wspiera ministra finansów w jego staraniach domknięcia luki podatkowej", co jest czasem "kwadraturą koła". Bo rzeczywiście, mówił Morawiecki, "coś jest nie tak" skoro w niektórych obszarach gospodarki "zyski rosną o 70 procent", a wpływy z CIT "spadają o 15 procent".

"Zatem każda strona w tym sporze powinna uderzyć się trochę w pierś" - ocenił Morawiecki. Bo urzędy nie są zawsze w porządku, ale i polscy przedsiębiorcy też są "znakomici w omijaniu procedur, zwłaszcza podatkowych".

Wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj, odpowiedzialny za przygotowanie gwarantującej niedziałania prawa wstecz "klauzuli pewności prawa", zapewniał, że służyć ona będzie właśnie temu, by "strona postępowania nie ponosiła negatywnych skutków zmiany wykładni prawa". Zapowiedział, że jesienią projekt ten powinien trafić na posiedzenie rządowego komitetu stałego.


Obecny na posiedzeniu zespołu dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego MF Leszek Grzybowski (także sekretarz Rady ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania) zapewnił, że resort finansów nie będzie przeciwny tej klauzuli.

Na zakończenie posiedzenia Parlamentarny Zespół ds. Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Gospodarczego opowiedział się za jak najszybszym wprowadzeniem w życie "klauzuli pewności prawa". (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA