REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe

Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe
Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów przygotowano projekt ustawy w sprawie utworzenia i funkcjonowania Centralnej Bazy Rachunków (CBR) bankowych. Ustawa mogłaby wejść w życie już w trakcie 2017 roku. Poinformował o tym 25 października 2016 r. wiceminister finansów Wiesław Jasiński. CBR ma umożliwić szybką identyfikację właścicieli rachunków bankowych i przyczynić się do zwalczania przestępczości podatkowej, także np. "karuzeli" VAT. Dzięki niej łatwiejsze ma być także odnajdowanie pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł. Minister Jasiński poinformował również, że MF przygotowało już tzw. pakiet przewozowy.

Centralna Baza Rachunków

Pytany przez PAP o to, kiedy CBR mogłaby zacząć działać, wiceminister odpowiedział, że resortowi finansów zależy na tym, aby stało się to jak najszybciej. "Przyszły rok jest jak najbardziej realny" - powiedział.

REKLAMA

Autopromocja

Jasiński, który jest także Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF), uczestniczył we wtorek w Kongresie Antyfraudowym zorganizowanym przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Wiceminister mówił m.in. o poprawie efektywności wykorzystania przez MF danych przekazywanych przez instytucje finansowe.

Poinformował m.in., że resort zakończył prace nad projektem ustawy o Centralnej Bazie Rachunków bankowych. "Bazie, którą będziemy chcieli stworzyć w Ministerstwie Finansów, z której będą korzystały różne podmioty" - powiedział.

Zdaniem Jasińskiego baza taka powinna powstać 26 lat temu, "dla korzyści wielu podmiotów; organów państwowych i sektora prywatnego". Wiceminister poinformował, że np. we Francji baza taka działa od 1982 r. w tamtejszym ministerstwie finansów. Od tamtej pory Francuzi stworzyli bazę siostrzaną do bazy rachunków bankowych - bazę polis i całą infrastrukturę baz, z której korzystają "w sposób cywilizowany" różne podmioty.

"W Polsce bazy takowej nie ma. Sama procedura zwalczania różnych kategorii przestępstw w sektorze finansowym jest przez to skomplikowana" - ocenił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z projektem baza ma pozwolić na szybką identyfikację właścicieli rachunków bankowych i płatniczych. Skuteczniejsze ma być zwalczanie przestępczości, w szczególności "karuzeli" VAT, a także odzyskiwanie mienia pochodzącego z przestępstw. Zwiększyć się ma też skuteczność i efektywność kontroli skarbowej dzięki szybszemu ujawnianiu nowych obszarów ryzyka. Zmniejszyć się też mają koszty funkcjonowania podmiotów publicznych i prywatnych - w bankach można by zlikwidować centra operacyjne udzielające odpowiedzi na pytania o rachunki.

Ponadto, projekt zakłada zwiększenie skuteczności i efektywności działań organów egzekucyjnych, które uzyskiwałyby informacje z jednego źródła. GIIF mógłby analizować dane z bazy i typować rachunki, co do których zachodzi podejrzenie, że są wykorzystywane do prania brudnych pieniędzy.

Jasiński zaznaczył, że baza ma być "szeroko dostępna", ale nie podał szczegółów procedury udostępniania informacji.

Wiceminister mówił ponadto, że Polska jest jednym z nielicznych krajów w UE, które nie mają odrębnej "ustawy o whistleblowingu", czyli o osobach, które powiadamiają o nadużyciach popełnionych w firmie, o ochronie tych osób, procedurach powiadamiania i wykorzystaniu tych informacji. Wskazał, że kwestie te są uregulowane w unijnej dyrektywie w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (dyrektywa AML), do której Polska musi się dostosować.

"Nasz projekt ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy uwzględnia taką instytucję, taki kanał, sposób przekazu anonimowego i całą infrastrukturę przepisów dotyczących whistleblowingu" - poinformował. Wskazał też na projekt przygotowany przez resort sprawiedliwości, który zakłada zniesienie tajemnicy skarbowej dla organów ścigania. Wyjaśnił, że dla organów ścigania tajemnica skarbowa jest barierą dla zwalczania różnego rodzaju przestępstw.

"W Polsce tak to jest skonstruowane, że policja faktycznie nie ma dostępu do informacji objętych tajemnicą skarbową. Ja osobiście uznaję to za pewien paradoks" - powiedział. Podkreślił, że MF zmianę taką popiera.

Pakiet przewozowy

REKLAMA

Wiceminister poinformował ponadto, że we wtorek rozpoczęła się procedura legislacyjna ustawy o monitorowaniu przemieszczania towarów. "Chcemy maksymalnie dużo informacji zassać i przetworzyć" - mówił. Zaznaczył jednak, że Węgrzy, którzy wprowadzili mechanizm takiego nadzoru są traktowani, jak ci, którzy działają wbrew prawu unijnemu. "Wiedząc o tym, idziemy w tę samą stronę, uszczelniamy, gdzie się da" - podkreślił.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami MF projekt tzw. pakiet przewozowy ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. System monitoringu będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałby się odbywać przez przewoźników np. za pomocą smartfonów. Dzięki temu resort zapewniłby sobie istotny dopływ informacji wykorzystywanych do kontroli.

Podczas kongresu przedstawiono raport z badania "Nadużycia w sektorze finansowym" przeprowadzonego przez KPF i EY. Wskazano w nim, że w tym roku nie nastąpiły istotne zmiany w podejściu sektora do przeciwdziałania nadużyciom w porównaniu do lat ubiegłych.

"Najszybciej rosnącym zagrożeniem są cyberataki. Instytucje sektora finansowego dwukrotnie częściej niż przed rokiem padały ofiarą ataków hakerskich. Jednocześnie odsetek instytucji, które spotkały się z cyberprzestępczością nadal nie jest wysoki. Cyberataki dotykają dwa razy mniej instytucji, niż wyłudzenia z wykorzystaniem skradzionego lub fałszywego dokumentu lub informacji – niezmiennie najpowszechniejszego od kilku lat rodzaju nadużyć w sektorze finansowym" - napisano w raporcie.


Zgodnie z dokumentem ankietowani w Polsce pytani o zmiany poziomu "cyberryzyka" dwukrotnie rzadziej wskazywali na jego wzrost, niż uczestnicy podobnego badania na skalę światową.

Wśród największych wyzwań związanych ze współpracą instytucji finansowych z organami ścigania wskazywano na niezrozumienie specyfiki nadużyć finansowych, przewlekłość postępowań, niską karalność, szczególnie w zakresie usiłowania popełnienia nadużycia, w sytuacji gdy instytucji udało się zapobiec przestępstwu. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA