REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe
Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów przygotowano projekt ustawy w sprawie utworzenia i funkcjonowania Centralnej Bazy Rachunków (CBR) bankowych. Ustawa mogłaby wejść w życie już w trakcie 2017 roku. Poinformował o tym 25 października 2016 r. wiceminister finansów Wiesław Jasiński. CBR ma umożliwić szybką identyfikację właścicieli rachunków bankowych i przyczynić się do zwalczania przestępczości podatkowej, także np. "karuzeli" VAT. Dzięki niej łatwiejsze ma być także odnajdowanie pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł. Minister Jasiński poinformował również, że MF przygotowało już tzw. pakiet przewozowy.

Centralna Baza Rachunków

Pytany przez PAP o to, kiedy CBR mogłaby zacząć działać, wiceminister odpowiedział, że resortowi finansów zależy na tym, aby stało się to jak najszybciej. "Przyszły rok jest jak najbardziej realny" - powiedział.

REKLAMA

Jasiński, który jest także Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF), uczestniczył we wtorek w Kongresie Antyfraudowym zorganizowanym przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Wiceminister mówił m.in. o poprawie efektywności wykorzystania przez MF danych przekazywanych przez instytucje finansowe.

Poinformował m.in., że resort zakończył prace nad projektem ustawy o Centralnej Bazie Rachunków bankowych. "Bazie, którą będziemy chcieli stworzyć w Ministerstwie Finansów, z której będą korzystały różne podmioty" - powiedział.

Zdaniem Jasińskiego baza taka powinna powstać 26 lat temu, "dla korzyści wielu podmiotów; organów państwowych i sektora prywatnego". Wiceminister poinformował, że np. we Francji baza taka działa od 1982 r. w tamtejszym ministerstwie finansów. Od tamtej pory Francuzi stworzyli bazę siostrzaną do bazy rachunków bankowych - bazę polis i całą infrastrukturę baz, z której korzystają "w sposób cywilizowany" różne podmioty.

"W Polsce bazy takowej nie ma. Sama procedura zwalczania różnych kategorii przestępstw w sektorze finansowym jest przez to skomplikowana" - ocenił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z projektem baza ma pozwolić na szybką identyfikację właścicieli rachunków bankowych i płatniczych. Skuteczniejsze ma być zwalczanie przestępczości, w szczególności "karuzeli" VAT, a także odzyskiwanie mienia pochodzącego z przestępstw. Zwiększyć się ma też skuteczność i efektywność kontroli skarbowej dzięki szybszemu ujawnianiu nowych obszarów ryzyka. Zmniejszyć się też mają koszty funkcjonowania podmiotów publicznych i prywatnych - w bankach można by zlikwidować centra operacyjne udzielające odpowiedzi na pytania o rachunki.

Ponadto, projekt zakłada zwiększenie skuteczności i efektywności działań organów egzekucyjnych, które uzyskiwałyby informacje z jednego źródła. GIIF mógłby analizować dane z bazy i typować rachunki, co do których zachodzi podejrzenie, że są wykorzystywane do prania brudnych pieniędzy.

Jasiński zaznaczył, że baza ma być "szeroko dostępna", ale nie podał szczegółów procedury udostępniania informacji.

Wiceminister mówił ponadto, że Polska jest jednym z nielicznych krajów w UE, które nie mają odrębnej "ustawy o whistleblowingu", czyli o osobach, które powiadamiają o nadużyciach popełnionych w firmie, o ochronie tych osób, procedurach powiadamiania i wykorzystaniu tych informacji. Wskazał, że kwestie te są uregulowane w unijnej dyrektywie w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (dyrektywa AML), do której Polska musi się dostosować.

"Nasz projekt ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy uwzględnia taką instytucję, taki kanał, sposób przekazu anonimowego i całą infrastrukturę przepisów dotyczących whistleblowingu" - poinformował. Wskazał też na projekt przygotowany przez resort sprawiedliwości, który zakłada zniesienie tajemnicy skarbowej dla organów ścigania. Wyjaśnił, że dla organów ścigania tajemnica skarbowa jest barierą dla zwalczania różnego rodzaju przestępstw.

"W Polsce tak to jest skonstruowane, że policja faktycznie nie ma dostępu do informacji objętych tajemnicą skarbową. Ja osobiście uznaję to za pewien paradoks" - powiedział. Podkreślił, że MF zmianę taką popiera.

Pakiet przewozowy

Wiceminister poinformował ponadto, że we wtorek rozpoczęła się procedura legislacyjna ustawy o monitorowaniu przemieszczania towarów. "Chcemy maksymalnie dużo informacji zassać i przetworzyć" - mówił. Zaznaczył jednak, że Węgrzy, którzy wprowadzili mechanizm takiego nadzoru są traktowani, jak ci, którzy działają wbrew prawu unijnemu. "Wiedząc o tym, idziemy w tę samą stronę, uszczelniamy, gdzie się da" - podkreślił.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami MF projekt tzw. pakiet przewozowy ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. System monitoringu będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałby się odbywać przez przewoźników np. za pomocą smartfonów. Dzięki temu resort zapewniłby sobie istotny dopływ informacji wykorzystywanych do kontroli.

Podczas kongresu przedstawiono raport z badania "Nadużycia w sektorze finansowym" przeprowadzonego przez KPF i EY. Wskazano w nim, że w tym roku nie nastąpiły istotne zmiany w podejściu sektora do przeciwdziałania nadużyciom w porównaniu do lat ubiegłych.

"Najszybciej rosnącym zagrożeniem są cyberataki. Instytucje sektora finansowego dwukrotnie częściej niż przed rokiem padały ofiarą ataków hakerskich. Jednocześnie odsetek instytucji, które spotkały się z cyberprzestępczością nadal nie jest wysoki. Cyberataki dotykają dwa razy mniej instytucji, niż wyłudzenia z wykorzystaniem skradzionego lub fałszywego dokumentu lub informacji – niezmiennie najpowszechniejszego od kilku lat rodzaju nadużyć w sektorze finansowym" - napisano w raporcie.


Zgodnie z dokumentem ankietowani w Polsce pytani o zmiany poziomu "cyberryzyka" dwukrotnie rzadziej wskazywali na jego wzrost, niż uczestnicy podobnego badania na skalę światową.

Wśród największych wyzwań związanych ze współpracą instytucji finansowych z organami ścigania wskazywano na niezrozumienie specyfiki nadużyć finansowych, przewlekłość postępowań, niską karalność, szczególnie w zakresie usiłowania popełnienia nadużycia, w sytuacji gdy instytucji udało się zapobiec przestępstwu. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA