REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe
Centralna Baza Rachunków pomoże zwalczać przestępstwa podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów przygotowano projekt ustawy w sprawie utworzenia i funkcjonowania Centralnej Bazy Rachunków (CBR) bankowych. Ustawa mogłaby wejść w życie już w trakcie 2017 roku. Poinformował o tym 25 października 2016 r. wiceminister finansów Wiesław Jasiński. CBR ma umożliwić szybką identyfikację właścicieli rachunków bankowych i przyczynić się do zwalczania przestępczości podatkowej, także np. "karuzeli" VAT. Dzięki niej łatwiejsze ma być także odnajdowanie pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł. Minister Jasiński poinformował również, że MF przygotowało już tzw. pakiet przewozowy.

Centralna Baza Rachunków

Pytany przez PAP o to, kiedy CBR mogłaby zacząć działać, wiceminister odpowiedział, że resortowi finansów zależy na tym, aby stało się to jak najszybciej. "Przyszły rok jest jak najbardziej realny" - powiedział.

REKLAMA

Autopromocja

Jasiński, który jest także Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF), uczestniczył we wtorek w Kongresie Antyfraudowym zorganizowanym przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Wiceminister mówił m.in. o poprawie efektywności wykorzystania przez MF danych przekazywanych przez instytucje finansowe.

Poinformował m.in., że resort zakończył prace nad projektem ustawy o Centralnej Bazie Rachunków bankowych. "Bazie, którą będziemy chcieli stworzyć w Ministerstwie Finansów, z której będą korzystały różne podmioty" - powiedział.

Zdaniem Jasińskiego baza taka powinna powstać 26 lat temu, "dla korzyści wielu podmiotów; organów państwowych i sektora prywatnego". Wiceminister poinformował, że np. we Francji baza taka działa od 1982 r. w tamtejszym ministerstwie finansów. Od tamtej pory Francuzi stworzyli bazę siostrzaną do bazy rachunków bankowych - bazę polis i całą infrastrukturę baz, z której korzystają "w sposób cywilizowany" różne podmioty.

"W Polsce bazy takowej nie ma. Sama procedura zwalczania różnych kategorii przestępstw w sektorze finansowym jest przez to skomplikowana" - ocenił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z projektem baza ma pozwolić na szybką identyfikację właścicieli rachunków bankowych i płatniczych. Skuteczniejsze ma być zwalczanie przestępczości, w szczególności "karuzeli" VAT, a także odzyskiwanie mienia pochodzącego z przestępstw. Zwiększyć się ma też skuteczność i efektywność kontroli skarbowej dzięki szybszemu ujawnianiu nowych obszarów ryzyka. Zmniejszyć się też mają koszty funkcjonowania podmiotów publicznych i prywatnych - w bankach można by zlikwidować centra operacyjne udzielające odpowiedzi na pytania o rachunki.

Ponadto, projekt zakłada zwiększenie skuteczności i efektywności działań organów egzekucyjnych, które uzyskiwałyby informacje z jednego źródła. GIIF mógłby analizować dane z bazy i typować rachunki, co do których zachodzi podejrzenie, że są wykorzystywane do prania brudnych pieniędzy.

Jasiński zaznaczył, że baza ma być "szeroko dostępna", ale nie podał szczegółów procedury udostępniania informacji.

REKLAMA

Wiceminister mówił ponadto, że Polska jest jednym z nielicznych krajów w UE, które nie mają odrębnej "ustawy o whistleblowingu", czyli o osobach, które powiadamiają o nadużyciach popełnionych w firmie, o ochronie tych osób, procedurach powiadamiania i wykorzystaniu tych informacji. Wskazał, że kwestie te są uregulowane w unijnej dyrektywie w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (dyrektywa AML), do której Polska musi się dostosować.

"Nasz projekt ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy uwzględnia taką instytucję, taki kanał, sposób przekazu anonimowego i całą infrastrukturę przepisów dotyczących whistleblowingu" - poinformował. Wskazał też na projekt przygotowany przez resort sprawiedliwości, który zakłada zniesienie tajemnicy skarbowej dla organów ścigania. Wyjaśnił, że dla organów ścigania tajemnica skarbowa jest barierą dla zwalczania różnego rodzaju przestępstw.

"W Polsce tak to jest skonstruowane, że policja faktycznie nie ma dostępu do informacji objętych tajemnicą skarbową. Ja osobiście uznaję to za pewien paradoks" - powiedział. Podkreślił, że MF zmianę taką popiera.

Pakiet przewozowy

REKLAMA

Wiceminister poinformował ponadto, że we wtorek rozpoczęła się procedura legislacyjna ustawy o monitorowaniu przemieszczania towarów. "Chcemy maksymalnie dużo informacji zassać i przetworzyć" - mówił. Zaznaczył jednak, że Węgrzy, którzy wprowadzili mechanizm takiego nadzoru są traktowani, jak ci, którzy działają wbrew prawu unijnemu. "Wiedząc o tym, idziemy w tę samą stronę, uszczelniamy, gdzie się da" - podkreślił.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami MF projekt tzw. pakiet przewozowy ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. System monitoringu będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałby się odbywać przez przewoźników np. za pomocą smartfonów. Dzięki temu resort zapewniłby sobie istotny dopływ informacji wykorzystywanych do kontroli.

Podczas kongresu przedstawiono raport z badania "Nadużycia w sektorze finansowym" przeprowadzonego przez KPF i EY. Wskazano w nim, że w tym roku nie nastąpiły istotne zmiany w podejściu sektora do przeciwdziałania nadużyciom w porównaniu do lat ubiegłych.

"Najszybciej rosnącym zagrożeniem są cyberataki. Instytucje sektora finansowego dwukrotnie częściej niż przed rokiem padały ofiarą ataków hakerskich. Jednocześnie odsetek instytucji, które spotkały się z cyberprzestępczością nadal nie jest wysoki. Cyberataki dotykają dwa razy mniej instytucji, niż wyłudzenia z wykorzystaniem skradzionego lub fałszywego dokumentu lub informacji – niezmiennie najpowszechniejszego od kilku lat rodzaju nadużyć w sektorze finansowym" - napisano w raporcie.


Zgodnie z dokumentem ankietowani w Polsce pytani o zmiany poziomu "cyberryzyka" dwukrotnie rzadziej wskazywali na jego wzrost, niż uczestnicy podobnego badania na skalę światową.

Wśród największych wyzwań związanych ze współpracą instytucji finansowych z organami ścigania wskazywano na niezrozumienie specyfiki nadużyć finansowych, przewlekłość postępowań, niską karalność, szczególnie w zakresie usiłowania popełnienia nadużycia, w sytuacji gdy instytucji udało się zapobiec przestępstwu. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA