REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paying Taxes 2017 - Polska wyżej w rankingu

Paying Taxes 2017 - Polska wyżej w rankingu
Paying Taxes 2017 - Polska wyżej w rankingu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polska zajęła 47. miejsce w raporcie „Paying Taxes 2017” przygotowanym przez PwC i Bank Światowy, pod względem skomplikowania systemu podatkowego zajmuje obecnie. Jest to awans o 11 pozycji w porównaniu z zestawieniem z zeszłego roku. Pierwsze miejsce zajął Katar.

Wyniki raportu PwC i Banku Światowego wskazują, że przeciętnie polski przedsiębiorca dokonywał w 2015 r. 7 płatności podatku rocznie, poświęcając na spełnienie wszystkich podatkowych wymogów 271 godzin rocznie (oba wskaźniki takie same jak w poprzedniej edycji raportu). Całkowita stopa podatkowa dla Polski wynosi 40,4% (w poprzedniej edycji wskaźnik ten plasował się na poziomie 40,3 %). Na tle danych dla wszystkich krajów Unii Europejskiej Polska wypada stosunkowo dobrze z liczbą rocznych płatności (średnia dla UE i EFTA to 11,8) oraz całkowitą stopą podatkową (w UE i EFTA 40,3%). Zdecydowanie słabiej wygląda jednak porównanie liczby godzin spędzonych na sprawach podatkowych – średnia dla krajów UE i EFTA to 164 godziny.

Autopromocja

Wyniki najnowszego badania Paying Taxes potwierdzają, że polski system podatkowy sukcesywnie zmienia się na lepsze. Jeszcze dwa lata temu w zestawieniu dla wszystkich badanych krajów byliśmy na 87. pozycji. Awans zawdzięczamy m.in. konsekwentnie realizowanemu programowi e-administracji. Wciąż jest jednak wiele do zrobienia, m.in. w zakresie trwałości i konsekwencji prawa podatkowego, co uwidacznia się na przykład w niezmiennie dużej liczbie godzin, jakie przedsiębiorcy poświęcają na dokonywanie płatności” – mówi Tomasz Barańczyk, partner zarządzający działem prawno-podatkowym PwC.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Najważniejsze wnioski z raportu "Paying Taxes 2017" dla krajów UE i EFTA

  • W 2015 r. średniej wielkości spółka w regionie UE i EFTA była opodatkowana średnią łączną stawką opodatkowania w wysokości 40,3%.
  • Średni czas potrzebny na spełnienie wymogów w regionie UE i EFTA wynosi 164 godziny i jest o 87 godzin krótszy od średniej światowej (251 godzin); jest też najniższy wśród wszystkich regionów poza Bliskim Wschodem (157 godzin). Tylko w 32 krajach czas potrzebny na spełnienie wymogów jest dłuższy od średniej światowej.
  • Z uwagi na powszechne stosowanie elektronicznych systemów składania dokumentów i dokonywania płatności, wskaźnik liczby płatności w regionie, wynoszący 11,8, jest najniższy spośród wszystkich regionów, oprócz Ameryki Północnej. Jednak region UE i EFTA był jedynym, w którym liczba płatności wzrosła z uwagi na wprowadzenie podatku, dla którego nie można składać dokumentacji, ani którego nie można opłacać elektronicznie.
  • W 2015 r. łączna stawka podatkowa spadła o 0,4 punktu procentowego, czas na spełnienie wymogów został ograniczony o 3 godziny, a wskaźnik liczby płatności wzrósł o 0,3. Postępy reform w zakresie elektronicznego składania deklaracji i płatności, głównie w Portugalii, we Włoszech i na Łotwie, prowadzą do dalszego obniżenia wskaźnika czasu potrzebnego na spełnienie wymogów.
  • W 21 krajach regionu przeprowadzono reformy, które miały wpływ na łączną stawkę podatkową. Zmiany były kwotowo niewielkie i dotyczyły całego spektrum podatków: dochodowych, pracowniczych i innych. Obraz jest niejednolity, gdyż w 11 gospodarkach łączna stawka podatkowa została obniżona, a w 10 wzrosła.
  • Największy spadek łącznej stawki podatkowej nastąpił w San Marino, o 5,1 pkt. proc., do 35,4%, gdyż przykładowa spółka korzysta z nowej, niższej stawki podatku dochodowego od osób prawnych nakładanego na nowe spółki. Największy wzrost łącznej stawki podatkowej wystąpił na Malcie, o 2,4 pkt. proc., do 43,8%, z uwagi na zastąpienie podatku od zysków kapitałowych podatkiem od przeniesienia majątku.
  • W 2015 r. podatki pracownicze i obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców nadal stanowiły największą część średniej łącznej stawki podatkowej w regionie (65%) i wymagały najdłuższego czasu na spełnienie obowiązków (46%), ale odpowiadają za jedynie 25% wskaźnika liczby płatności. 
  • Średni czas na spełnienie wymogów dotyczących wniosku o zwrot VAT w regionie wynosi 7,1 godzin, a uzyskanie zwrotu VAT wymaga średnio 14,8 tygodni. W Chorwacji, Niemczech, na Łotwie, w Holandii, Hiszpanii i na Malcie zwrot VAT nie wymaga dodatkowego czasu, jako że wniosek składany jest na standardowej deklaracji VAT. 

Zobacz raport "Paying Taxes 2017"

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA