Likwidacja akcyzy na samochody osobowe od 1 stycznia 2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
Samochody elektryczne i hybrydowe (typu plug-in) bez akcyzy
REKLAMA
Likwidacja akcyzy na samochody osobowe, w opinii Business Centre Club (BCC), znacznie obniży cenę nowych samochodów osobowych przez co staną się one bardziej dostępne dla szerokiej rzeszy odbiorców, w tym również dla ludzi mniej zamożnych. W długofalowej perspektywie może wpłynąć to na wyeliminowanie z rynku samochodów w znacznym stopniu wysłużonych i nie ekologicznych.
Obniżenie ceny nowych samochodów nabywanych w kraju powinno też pozytywnie wpłynąć na polską gospodarkę, ponieważ więcej obywateli decydować się będzie na zakup samochodów nowych, z których przynajmniej część będzie produkcji krajowej.
Obecnie wysokie stawki podatku akcyzowego dla samochodów osobowych, zwłaszcza dla aut o dużej pojemności silnika, oraz dodatkowy ciężar podatków i opłat nakładanych na paliwo powoduje, że zdecydowana większość obywateli decyduje się na zakup samochodów używanych i mocno wyeksploatowanych. Ma to negatywny wpływ na środowisko naturalne, ze względu na wysoki poziom emisji spalin, oraz na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
INFORAKADEMIA poleca: VAT w transporcie i spedycji
Likwidacja od 1 stycznia 2018 r. opodatkowania akcyzą samochodów osobowych to główne założenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Według projektodawców, objęcie samochodów osobowych akcyzą przyczynia się do nałożenia na obywateli ciężaru opodatkowania niewspółmiernego do panujących w Polsce uwarunkowań społeczno-gospodarczych i w praktyce prowadzi do podwójnego opodatkowania tego samego towaru. Najpierw, akcyzą objęte są samochody w momencie ich nabycia a następnie w trakcie ich użytkowania – poprzez nałożenie dodatkowych danin takich jak akcyza i opłata paliwowa.
Polska jest jedynym krajem członkowskim Unii Europejskiej, w którym istnieje podatek akcyzowy od importu samochodów osobowych. Ponadto, stawki akcyzy na samochody osobowe są wysokie. Dlatego coraz częściej można spotkać się z sytuacją, w której Polacy, nabywając samochody osobowe w innych państwach UE, nie rejestrują ich w Polsce, lecz w krajach z Polską sąsiadujących (np. w Czechach). Nie sposób też stwierdzić, że nałożenie akcyzy na import samochodów osobowych ma na celu zachęcenie obywateli do nabywania nowych samochodów w kraju, ponieważ różnica w cenie występująca między samochodami importowanymi a nabytymi w kraju sprawia, że towary te są wzajemnie niekonkurencyjne.
Pomysłodawcy projektu wskazują ponadto, że w żadnym innym kraju członkowskim UE nie funkcjonuje podatek akcyzowy dla samochodów osobowych. Należy jednak zwrócić uwagę, że w innych krajach UE samochody osobowe objęte są często innymi ciężarami fiskalnymi, takimi jak np. podatki ekologiczne. Często wiążą się one z koniecznością comiesięcznej zapłaty. Tak ukształtowane podatki stają się jeszcze bardziej uciążliwe dla obywateli niż jednorazowe uiszczenie podatku akcyzowego przy nabyciu nowego samochodu.
Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018
Pomysł likwidacji podatku akcyzowego od samochodów osobowych zasługuje na aprobatę pod warunkiem, że w miejsce akcyzy nie zostaną wprowadzone inne dolegliwe opłaty takie jak właśnie podatek ekologiczny.
Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. prawa podatkowego
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat