REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja akcyzy na samochody osobowe od 1 stycznia 2018 r.

Likwidacja akcyzy na samochody osobowe
Likwidacja akcyzy na samochody osobowe

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy popierają propozycję likwidacji podatku akcyzowego od samochodów osobowych, zawartą w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Ich zdaniem likwidacja akcyzy, która miałaby nastąpić od 1 stycznia 2018 r., przyniesie korzyści gospodarcze, środowiskowe i społeczne, pod warunkiem jednak, że w zamian, w miejsce akcyzy, nie zostaną wprowadzone inne uciążliwe opłaty.

Samochody elektryczne i hybrydowe (typu plug-in) bez akcyzy

REKLAMA

Autopromocja

Likwidacja akcyzy na samochody osobowe, w opinii Business Centre Club (BCC), znacznie obniży cenę nowych samochodów osobowych przez co staną się one bardziej dostępne dla szerokiej rzeszy odbiorców, w tym również dla ludzi mniej zamożnych. W długofalowej perspektywie może wpłynąć to na wyeliminowanie z rynku samochodów w znacznym stopniu wysłużonych i nie ekologicznych.

Obniżenie ceny nowych samochodów nabywanych w kraju powinno też pozytywnie wpłynąć na polską gospodarkę, ponieważ więcej obywateli decydować się będzie na zakup samochodów nowych, z których przynajmniej część będzie produkcji krajowej.

Obecnie wysokie stawki podatku akcyzowego dla samochodów osobowych, zwłaszcza dla aut o dużej pojemności silnika, oraz dodatkowy ciężar podatków i opłat nakładanych na paliwo powoduje, że zdecydowana większość obywateli decyduje się na zakup samochodów używanych i mocno wyeksploatowanych. Ma to negatywny wpływ na środowisko naturalne, ze względu na wysoki poziom emisji spalin, oraz na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

INFORAKADEMIA poleca: VAT w transporcie i spedycji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja od 1 stycznia 2018 r. opodatkowania akcyzą samochodów osobowych to główne założenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Według projektodawców, objęcie samochodów osobowych akcyzą przyczynia się do nałożenia na obywateli ciężaru opodatkowania niewspółmiernego do panujących w Polsce uwarunkowań społeczno-gospodarczych i w praktyce prowadzi do podwójnego opodatkowania tego samego towaru. Najpierw, akcyzą objęte są samochody w momencie ich nabycia a następnie w trakcie ich użytkowania – poprzez nałożenie dodatkowych danin takich jak akcyza i opłata paliwowa.

Polska jest jedynym krajem członkowskim Unii Europejskiej, w którym istnieje podatek akcyzowy od importu samochodów osobowych. Ponadto, stawki akcyzy na samochody osobowe są wysokie. Dlatego coraz częściej można spotkać się z sytuacją, w której Polacy, nabywając samochody osobowe w innych państwach UE, nie rejestrują ich w Polsce, lecz w krajach z Polską sąsiadujących (np. w Czechach). Nie sposób też stwierdzić, że nałożenie akcyzy na import samochodów osobowych ma na celu zachęcenie obywateli do nabywania nowych samochodów w kraju, ponieważ różnica w cenie występująca między samochodami importowanymi a nabytymi w kraju sprawia, że towary te są wzajemnie niekonkurencyjne.

Pomysłodawcy projektu wskazują ponadto, że w żadnym innym kraju członkowskim UE nie funkcjonuje podatek akcyzowy dla samochodów osobowych. Należy jednak zwrócić uwagę, że w innych krajach UE samochody osobowe objęte są często innymi ciężarami fiskalnymi, takimi jak np. podatki ekologiczne. Często wiążą się one z koniecznością comiesięcznej zapłaty. Tak ukształtowane podatki stają się jeszcze bardziej uciążliwe dla obywateli niż jednorazowe uiszczenie podatku akcyzowego przy nabyciu nowego samochodu.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Pomysł likwidacji podatku akcyzowego od samochodów osobowych zasługuje na aprobatę  pod warunkiem, że w miejsce akcyzy nie zostaną wprowadzone inne dolegliwe opłaty takie jak właśnie podatek ekologiczny.

Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Specjalna ulga dla rodzin: 85 tys. zł bez podatku! Kto może skorzystać w rozliczeniu PIT?

Rodzice co najmniej czworga dzieci mogą liczyć na znaczącą ulgę podatkową. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, kto może skorzystać ze zwolnienia z PIT i jakie warunki trzeba spełnić. Sprawdź, czy należy Ci się ulga 4+ i na jakich zasadach działa!

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatku katastralnego w Polsce nie będzie przez 10 lat. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

REKLAMA

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA