Warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy dla zakładów energochłonnych w 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
Nowela ustawy o akcyzie została popisana przez prezydenta Andrzeja Dudę w dniu 7 grudnia br.
REKLAMA
"Celem ustawy jest dostosowanie katalogu zwolnień od podatku akcyzowego do wymagań dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej" - poinformowała w komunikacie Kancelaria Prezydenta.
Wyjaśniono, że nowelizacja ma ścisły związek z zastrzeżeniem Komisji Europejskiej w sprawie szerszego - niż przewidziany w art. 17 dyrektywy 2003/96/WE - stosowania przez Polskę zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.
"Po nowelizacji, zakłady energochłonne wykorzystujące wyroby węglowe do celów opałowych, jeśli nadal będą chciały korzystać ze zwolnienia od akcyzy, będą musiały mieć systemy związane z ochroną środowiska lub zwiększaniem efektywności energetycznej" - dodano.
Obecnie funkcjonują dwa niezależne zwolnienia dla wyrobów węglowych: przeznaczonych do celów opałowych przez zakład energochłonny oraz przeznaczonych do opału przez podmiot gospodarczy, który wprowadził systemy chroniące środowisko lub prowadzące do podwyższenia efektywności energetycznej. Taka konstrukcja została zakwestionowana przez Komisję Europejską, która uznała, iż zwolnienie jest zbyt szerokie.
Według resortu finansów wdrożenie zmian pozwoli uniknąć wszczęcia przez KE formalnego postępowania przeciw Polsce, co mogłoby narazić nasz kraj na kary finansowe.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
Po nowelizacji ze zwolnienia nie będą mogły korzystać podmioty, które zainstalowały system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, ale nie są zakładami energochłonnymi. Natomiast zakłady energochłonne, które nie mają odpowiednich systemów, aby skorzystać ze zwolnienia, będą musiały je wprowadzić.
W przypadku podmiotów, które są zakładami energochłonnymi i wprowadziły system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, nic się nie zmieni.
W Ocenie Skutków Regulacji wyjaśniono, że wejście w życie zmiany ustawy może zwiększyć dochody budżetu państwa o ok. 25 mln zł rocznie, a w 2017 r. o ok. 10 mln zł. Obecnie z takich ulg korzysta ok. 300 podmiotów, ale MF szacuje, że po wprowadzeniu zmian ich liczba może spaść o połowę.
Jednocześnie, zdaniem MF, nowa regulacja powinna przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego - będzie oddziaływać na podmioty energochłonne, motywując je do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia negatywnego wpływu ich działalności na środowisko.
Zmiana wejdzie w życie 1 lipca 2017 r.
Zgodnie z ustawą o akcyzie zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe to "podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10 proc. w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział". Ustawa mówi, że zakład taki "nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".
Ponadto, według ustawy o akcyzie, zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe to także podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe. Ustawa zastrzega, że podmiot taki musi złożyć w urzędzie celnym stosowne oświadczenie o planowanym osiągnięciu 10-proc. udziału zakupów węglowych w wartości produkcji sprzedanej. (PAP)
mmu/ pad/
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat