REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe
Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. A zatem, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2016 r., IBPP4/4513-116/16/EK.

REKLAMA

W sprawie rozpatrywanej przez katowicki organ podatkowy Spółka (Wnioskodawca) wskazała, że planuje dostarczać wyprodukowane w jej składzie podatkowym oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, m.in. w ramach eksportu do krajów spoza Unii Europejskiej. Wyprowadzenie wyrobów akcyzowych poza obszar celny Unii Europejskiej może się odbywać przez urząd wyprowadzenia znajdujący się na terytorium kraju lub poza terytorium kraju.

Do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych Spółka będzie dołączała m.in. fakturę VAT, dokument handlowy, którego wzór zostanie opracowany przez Wnioskodawcę oraz list przewozowy (CMR). W dokumencie handlowym zostaną wskazane m.in. informacje odnoszące się do Wnioskodawcy (w tym nazwa, adres, nr VAT i nr składu podatkowego), odbiorcy (w tym nazwa i adres), miejsca odbioru, środka transportu oraz informacje odnoszące się do przemieszczanych olejów smarowych. Dokument handlowy będzie posiadał swój niepowtarzalny numer.

List przewozowy (CMR), który Spółka będzie załączała do wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych będzie zawierał m.in. następujące informacje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • numer listu przewozowego,
  • dane nadawcy transportu (w tym podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe, tj. Spółki),
  • dane odbiorcy wyrobów akcyzowych,
  • miejsce przeznaczenia,
  • miejsce i data załadowania,
  • cechy, nazwa i rodzaj towaru (w tym kod CN),
  • ilość towaru (w tym waga i/lub objętość),
  • dane przewoźnika, w tym numer rejestracyjny pojazdu i rodzaj pojazdu,
  • podpis i stempel nadawcy,
  • podpis i stempel przewoźnika,
  • podpis i stempel odbiorcy.

Kiedy ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 Spółka ma prawo do objęcia tych olejów na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy...
  2. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju...
  3. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju...
  4. W jaki sposób należy udokumentować wygaśnięcie ciążącego na Spółce obowiązku podatkowego wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju...
  5. W jaki sposób należy udokumentować zakończenie procedury zawieszania poboru akcyzy stosowanej wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 Spółka ma prawo do objęcia tych olejów na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
  2. Aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju konieczne jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.
  3. Aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju wystarczające jest dołączenie do tych olejów dokumentu handlowego.
  4. Wygaśnięcie ciążącego na Spółce obowiązku podatkowego wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju należy udokumentować raportem wywozu albo dokumentem zastępującym raport wywozu lub alternatywnym dowodem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
  5. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy stosowanej wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju może być udokumentowane odesłanym do Spółki (i) dokumentem handlowym podpisanym przez odbiorcę olejów smarowych lub (ii) dokumentem przewozowym (CMR) podpisanym przez odbiorcę tych olejów albo (iii) komunikatem IE 599 z Systemu ECS potwierdzającym wyprowadzenie wyrobów objętych procedurą wywozu poza obszar celny Unii Europejskiej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego

Oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 w świetle art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym są wyrobami energetycznymi. Dla tych wyrobów, w art. 89 ust. 1 pkt 11 cytowanej ustawy określono stawkę podatku akcyzowego W wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99. Powyższa stawka akcyzy jest stosowana niezależnie od tego, do jakich celów oleje smarowe są wykorzystywane.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jednocześnie oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 należą do grupy wyrobów akcyzowych, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w którym zostały wskazane wyroby, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym.

Równocześnie zgodnie z art. 40 ust. 6 cytowanej ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z ogólną regułą wskazaną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia akcyzy jeżeli jest ona związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Sprzedawcy oleju opałowego mogą odzyskiwać nadpłaconą akcyzę

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym należy wnioskować zatem, że ustawodawca dopuszcza stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, a zatem m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, w przypadku przemieszczania ich na terytorium kraju w ramach eksportu.

A zatem, w przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 Spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.


Uzasadnienie w zakresie pytania drugiego

Stosownie do treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99), warunki, o których mowa w ust. 1 (czyli zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego), mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju.

A zatem, aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju konieczne jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Uzasadnienie w zakresie pytania trzeciego

Stosownie do treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99), warunki, o których mowa w ust. 1 (czyli zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego), mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju. Natomiast w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Informacja o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy

Z treści przywołanego wyżej przepisu wynika zatem, że w przypadku przemieszczania na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych. Jednocześnie ustawodawca nie wskazuje w tym, ani w jakim innym przepisie ustawy o podatku akcyzowym jakie są warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju.

W ocenie Spółki, warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju, powinny być takie same jak w przypadku przemieszczania olejów smarowych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Oleje smarowe nie stanowią bowiem wyrobów akcyzowych na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. W konsekwencji brak jest możliwości uzyskania raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W rezultacie zastosowanie powinny znaleźć takie same warunki, jak przy dostawach wewnątrzwspólnotowych tj. dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w dokumencie „Instrukcja dla podmiotów, jako użytkowników Systemu EMCS PL/EMCS PL 2”, w którym stwierdzono, że „W przypadku przemieszczeń olejów smarowych i obejmowania ich procedurą wywozu tak, że urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza Polską, nie ma możliwości wskazywania w zgłoszeniu wywozowym w ECS w polu 40 jako dokumentu poprzedniego nr ARC. Przemieszczenie takie odbywa się bowiem na podstawie dokumentu handlowego”.

Uzasadnienie do pytania czwartego

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia akcyzy jeżeli jest ona związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD,
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju.

Z kolei, stosownie do treści art. 41 ust. 5 cytowanej ustawy, przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
  3. alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

- w części objętej potwierdzeniem.

A zatem, wygaśnięcie ciążącego na Spółce obowiązku podatkowego wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju należy udokumentować raportem wywozu albo dokumentem zastępującym raport wywozu lub alternatywnym dowodem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.


Uzasadnienie w zakresie pytania piątego

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 42 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje - w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99) - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego (lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

Dla akcyzy fakty powinny być ważniejsze od formalności

Wnioskodawca wskazuje, że ustawodawca nie opracował w ramach przepisów ustawy o podatku akcyzowym, ani przepisów wykonawczych do tej ustawy urzędowego wzoru dokumentu handlowego, czy też instrukcji posługiwania się takim dokumentem dla celów stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, a tym bardziej dla celów dokumentowania dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej w odniesieniu do wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6. Ustawa o podatku akcyzowym w art. 138e nakłada m.in. na podmioty prowadzące skład podatkowy jedynie obowiązek prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Natomiast § 37 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2015 r. poz. 2361) określa zakres danych jakie powinna zawierać powyższa ewidencja w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej i przemieszczania ich na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
Ewidencja ta powinna zawierać następujące dane:

  1. numer dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego odbiór wyrobów akcyzowych w państwie członkowskim albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacyjny podmiotu, do którego zostały wysłane wyroby akcyzowe,
  3. ilość i nazwę wyrobów akcyzowych wraz z ich kodem Nomenklatury Scalonej (CN),
  4. datę zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy.

W konsekwencji, jeżeli Spółka otrzyma dokument handlowy lub dokument przewozowy (CMR) podpisany przez odbiorcę olejów smarowych albo komunikat IE 599 z Systemu ECS, który potwierdzi ich wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej, wobec tych olejów zakończy się procedura zawieszenia procedura zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym, zobowiązanie podatkowe nie powstanie i wygaśnie powstały w wyniku wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego obowiązek podatkowy ciążący na Spółce, z chwilą otrzymania przez nią tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA