REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe
Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. A zatem, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2016 r., IBPP4/4513-116/16/EK.

REKLAMA

REKLAMA

W sprawie rozpatrywanej przez katowicki organ podatkowy Spółka (Wnioskodawca) wskazała, że planuje dostarczać wyprodukowane w jej składzie podatkowym oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, m.in. w ramach eksportu do krajów spoza Unii Europejskiej. Wyprowadzenie wyrobów akcyzowych poza obszar celny Unii Europejskiej może się odbywać przez urząd wyprowadzenia znajdujący się na terytorium kraju lub poza terytorium kraju.

Do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych Spółka będzie dołączała m.in. fakturę VAT, dokument handlowy, którego wzór zostanie opracowany przez Wnioskodawcę oraz list przewozowy (CMR). W dokumencie handlowym zostaną wskazane m.in. informacje odnoszące się do Wnioskodawcy (w tym nazwa, adres, nr VAT i nr składu podatkowego), odbiorcy (w tym nazwa i adres), miejsca odbioru, środka transportu oraz informacje odnoszące się do przemieszczanych olejów smarowych. Dokument handlowy będzie posiadał swój niepowtarzalny numer.

List przewozowy (CMR), który Spółka będzie załączała do wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych będzie zawierał m.in. następujące informacje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • numer listu przewozowego,
  • dane nadawcy transportu (w tym podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe, tj. Spółki),
  • dane odbiorcy wyrobów akcyzowych,
  • miejsce przeznaczenia,
  • miejsce i data załadowania,
  • cechy, nazwa i rodzaj towaru (w tym kod CN),
  • ilość towaru (w tym waga i/lub objętość),
  • dane przewoźnika, w tym numer rejestracyjny pojazdu i rodzaj pojazdu,
  • podpis i stempel nadawcy,
  • podpis i stempel przewoźnika,
  • podpis i stempel odbiorcy.

Kiedy ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 Spółka ma prawo do objęcia tych olejów na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy...
  2. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju...
  3. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju...
  4. W jaki sposób należy udokumentować wygaśnięcie ciążącego na Spółce obowiązku podatkowego wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju...
  5. W jaki sposób należy udokumentować zakończenie procedury zawieszania poboru akcyzy stosowanej wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 Spółka ma prawo do objęcia tych olejów na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
  2. Aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju konieczne jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.
  3. Aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju wystarczające jest dołączenie do tych olejów dokumentu handlowego.
  4. Wygaśnięcie ciążącego na Spółce obowiązku podatkowego wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju należy udokumentować raportem wywozu albo dokumentem zastępującym raport wywozu lub alternatywnym dowodem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
  5. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy stosowanej wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju może być udokumentowane odesłanym do Spółki (i) dokumentem handlowym podpisanym przez odbiorcę olejów smarowych lub (ii) dokumentem przewozowym (CMR) podpisanym przez odbiorcę tych olejów albo (iii) komunikatem IE 599 z Systemu ECS potwierdzającym wyprowadzenie wyrobów objętych procedurą wywozu poza obszar celny Unii Europejskiej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego

Oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 w świetle art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym są wyrobami energetycznymi. Dla tych wyrobów, w art. 89 ust. 1 pkt 11 cytowanej ustawy określono stawkę podatku akcyzowego W wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99. Powyższa stawka akcyzy jest stosowana niezależnie od tego, do jakich celów oleje smarowe są wykorzystywane.

REKLAMA

Procedura zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jednocześnie oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 należą do grupy wyrobów akcyzowych, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w którym zostały wskazane wyroby, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym.

Równocześnie zgodnie z art. 40 ust. 6 cytowanej ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z ogólną regułą wskazaną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia akcyzy jeżeli jest ona związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Sprzedawcy oleju opałowego mogą odzyskiwać nadpłaconą akcyzę

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym należy wnioskować zatem, że ustawodawca dopuszcza stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, a zatem m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, w przypadku przemieszczania ich na terytorium kraju w ramach eksportu.

A zatem, w przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 Spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.


Uzasadnienie w zakresie pytania drugiego

Stosownie do treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99), warunki, o których mowa w ust. 1 (czyli zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego), mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju.

A zatem, aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju konieczne jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Uzasadnienie w zakresie pytania trzeciego

Stosownie do treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99), warunki, o których mowa w ust. 1 (czyli zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego), mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju. Natomiast w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Informacja o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy

Z treści przywołanego wyżej przepisu wynika zatem, że w przypadku przemieszczania na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych. Jednocześnie ustawodawca nie wskazuje w tym, ani w jakim innym przepisie ustawy o podatku akcyzowym jakie są warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju.

W ocenie Spółki, warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju, powinny być takie same jak w przypadku przemieszczania olejów smarowych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Oleje smarowe nie stanowią bowiem wyrobów akcyzowych na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. W konsekwencji brak jest możliwości uzyskania raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W rezultacie zastosowanie powinny znaleźć takie same warunki, jak przy dostawach wewnątrzwspólnotowych tj. dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w dokumencie „Instrukcja dla podmiotów, jako użytkowników Systemu EMCS PL/EMCS PL 2”, w którym stwierdzono, że „W przypadku przemieszczeń olejów smarowych i obejmowania ich procedurą wywozu tak, że urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza Polską, nie ma możliwości wskazywania w zgłoszeniu wywozowym w ECS w polu 40 jako dokumentu poprzedniego nr ARC. Przemieszczenie takie odbywa się bowiem na podstawie dokumentu handlowego”.

Uzasadnienie do pytania czwartego

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia akcyzy jeżeli jest ona związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD,
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju.

Z kolei, stosownie do treści art. 41 ust. 5 cytowanej ustawy, przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
  3. alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

- w części objętej potwierdzeniem.

A zatem, wygaśnięcie ciążącego na Spółce obowiązku podatkowego wobec wysyłanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd celny wywozu jak i urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju należy udokumentować raportem wywozu albo dokumentem zastępującym raport wywozu lub alternatywnym dowodem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.


Uzasadnienie w zakresie pytania piątego

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 42 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje - w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99) - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego (lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

Dla akcyzy fakty powinny być ważniejsze od formalności

Wnioskodawca wskazuje, że ustawodawca nie opracował w ramach przepisów ustawy o podatku akcyzowym, ani przepisów wykonawczych do tej ustawy urzędowego wzoru dokumentu handlowego, czy też instrukcji posługiwania się takim dokumentem dla celów stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, a tym bardziej dla celów dokumentowania dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej w odniesieniu do wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6. Ustawa o podatku akcyzowym w art. 138e nakłada m.in. na podmioty prowadzące skład podatkowy jedynie obowiązek prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Natomiast § 37 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2015 r. poz. 2361) określa zakres danych jakie powinna zawierać powyższa ewidencja w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej i przemieszczania ich na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
Ewidencja ta powinna zawierać następujące dane:

  1. numer dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego odbiór wyrobów akcyzowych w państwie członkowskim albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacyjny podmiotu, do którego zostały wysłane wyroby akcyzowe,
  3. ilość i nazwę wyrobów akcyzowych wraz z ich kodem Nomenklatury Scalonej (CN),
  4. datę zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy.

W konsekwencji, jeżeli Spółka otrzyma dokument handlowy lub dokument przewozowy (CMR) podpisany przez odbiorcę olejów smarowych albo komunikat IE 599 z Systemu ECS, który potwierdzi ich wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej, wobec tych olejów zakończy się procedura zawieszenia procedura zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym, zobowiązanie podatkowe nie powstanie i wygaśnie powstały w wyniku wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego obowiązek podatkowy ciążący na Spółce, z chwilą otrzymania przez nią tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA