REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje na rzecz władz publicznych i problemy z VAT

EM

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają kłopoty z rozliczaniem VAT od tworzenia dodatkowych obiektów przy realizacji inwestycji budowlanych. Problemów tych nie rozwiązują także organy podatkowe, które różnie interpretują przepisy podatkowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

REKLAMA

TOMASZ RYSIAK

prawnik z Kancelarii Magnusson

W trakcie realizacji inwestycji budowlanych, a w szczególności w przypadku budowy wielkopowierzchniowej, inwestorzy często podejmują się realizacji dodatkowych obiektów przeznaczonych do wspólnego użytku, takich jak obiekty sportowe czy drogi. Nierzadko przyjęcie obowiązku realizacji inwestycji wskazanej przez organy publiczne jest jednym z koniecznych warunków do spełnienia w celu uzyskania przez inwestorów pozwolenia na budowę. Po realizacji tego rodzaju dodatkowej inwestycji obiekty te nie kreują u podatnika przychodów czy też sprzedaży opodatkowanej VAT. W konsekwencji trudności sprawia podatkowe rozliczenie nakładów dokonanych przez inwestorów na tego typu inwestycje. Problemów z prawidłowym rozliczeniem nakładów nie pomagają rozwiązać również organy podatkowe, nie zawsze jednolicie interpretując przepisy podatkowe w tym zakresie.

REKLAMA

Jednym z bardziej kontrowersyjnych zagadnień związanych z realizacją dodatkowej infrastruktury jest kwestia możliwości odliczenia VAT w przypadku, gdy inwestycja jest nieodpłatnie przekazywana władzom publicznym lub też gdy inwestycja od początku jest własnością władz publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym inwestora. Właśnie brzmieniem cytowanego przepisu część organów podatkowych uzasadnia brak możliwości odliczenia VAT naliczonego w przypadku nieodpłatnego przekazania infrastruktury. Dlatego też część organów podatkowych odmawia podatnikom prawa do odliczenia naliczonego VAT związanego z realizacją nieodpłatnie przekazywanej infrastruktury.

Orzecznictwo ETS (np. orzeczenie w sprawie Kretztechnik C-465/03) wskazuje jednak, że poniesione koszty usług wykorzystywanych bezpośrednio do dokonania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT stanowią koszty ogólne prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, jeżeli są elementem cenotwórczym tej działalności. Zdaniem ETS w takim przypadku podatek naliczony przy nabyciu tego rodzaju towarów czy usług podlega odliczeniu w całości, o ile działalność prowadzona przez podatnika jest w całości opodatkowana VAT. Również orzecznictwo polskich sądów administracyjnych potwierdza możliwość odliczenia naliczonego VAT w przypadku dokonania nakładów inwestycyjnych na rzecz przekazaną nieodpłatnie (np. wydany jeszcze pod rządami poprzedniej ustawy o VAT wyrok NSA z 28 października 2003 r.; sygn. akt III SA 1693/02).

Pomimo dosyć jednolitego stanowiska orzecznictwa oraz piśmiennictwa, w niedawno wydanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z nakładami na nieruchomość niebędącą własnością podatnika (interpretacja z 10 marca 2008 r.; nr 1401/PH-I/4407/14-43/07/EN/PV-I). Dyrektor warszawskiej izby wskazał, że w jego opinii brak jest bezpośredniego powiązania dokonanych przez podatnika nakładów ze sprzedażą opodatkowaną podatnika. Stanowisko izby jest tym bardziej zastanawiające, ponieważ w wydanej tydzień wcześniej interpretacji w zakresie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na gminną infrastrukturę do koszów uzyskania przychodów dyrektor dostrzegł pośredni związek dokonanych przez podatnika wydatków z jego przychodami. Pozostaje mieć nadzieję, że warszawska izba skarbowa rozważy zmianę swojego podejścia na korzyść podatników.

(EM)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA