REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje na rzecz władz publicznych i problemy z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają kłopoty z rozliczaniem VAT od tworzenia dodatkowych obiektów przy realizacji inwestycji budowlanych. Problemów tych nie rozwiązują także organy podatkowe, które różnie interpretują przepisy podatkowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

TOMASZ RYSIAK

prawnik z Kancelarii Magnusson

REKLAMA

W trakcie realizacji inwestycji budowlanych, a w szczególności w przypadku budowy wielkopowierzchniowej, inwestorzy często podejmują się realizacji dodatkowych obiektów przeznaczonych do wspólnego użytku, takich jak obiekty sportowe czy drogi. Nierzadko przyjęcie obowiązku realizacji inwestycji wskazanej przez organy publiczne jest jednym z koniecznych warunków do spełnienia w celu uzyskania przez inwestorów pozwolenia na budowę. Po realizacji tego rodzaju dodatkowej inwestycji obiekty te nie kreują u podatnika przychodów czy też sprzedaży opodatkowanej VAT. W konsekwencji trudności sprawia podatkowe rozliczenie nakładów dokonanych przez inwestorów na tego typu inwestycje. Problemów z prawidłowym rozliczeniem nakładów nie pomagają rozwiązać również organy podatkowe, nie zawsze jednolicie interpretując przepisy podatkowe w tym zakresie.

Jednym z bardziej kontrowersyjnych zagadnień związanych z realizacją dodatkowej infrastruktury jest kwestia możliwości odliczenia VAT w przypadku, gdy inwestycja jest nieodpłatnie przekazywana władzom publicznym lub też gdy inwestycja od początku jest własnością władz publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym inwestora. Właśnie brzmieniem cytowanego przepisu część organów podatkowych uzasadnia brak możliwości odliczenia VAT naliczonego w przypadku nieodpłatnego przekazania infrastruktury. Dlatego też część organów podatkowych odmawia podatnikom prawa do odliczenia naliczonego VAT związanego z realizacją nieodpłatnie przekazywanej infrastruktury.

Orzecznictwo ETS (np. orzeczenie w sprawie Kretztechnik C-465/03) wskazuje jednak, że poniesione koszty usług wykorzystywanych bezpośrednio do dokonania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT stanowią koszty ogólne prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, jeżeli są elementem cenotwórczym tej działalności. Zdaniem ETS w takim przypadku podatek naliczony przy nabyciu tego rodzaju towarów czy usług podlega odliczeniu w całości, o ile działalność prowadzona przez podatnika jest w całości opodatkowana VAT. Również orzecznictwo polskich sądów administracyjnych potwierdza możliwość odliczenia naliczonego VAT w przypadku dokonania nakładów inwestycyjnych na rzecz przekazaną nieodpłatnie (np. wydany jeszcze pod rządami poprzedniej ustawy o VAT wyrok NSA z 28 października 2003 r.; sygn. akt III SA 1693/02).

Pomimo dosyć jednolitego stanowiska orzecznictwa oraz piśmiennictwa, w niedawno wydanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z nakładami na nieruchomość niebędącą własnością podatnika (interpretacja z 10 marca 2008 r.; nr 1401/PH-I/4407/14-43/07/EN/PV-I). Dyrektor warszawskiej izby wskazał, że w jego opinii brak jest bezpośredniego powiązania dokonanych przez podatnika nakładów ze sprzedażą opodatkowaną podatnika. Stanowisko izby jest tym bardziej zastanawiające, ponieważ w wydanej tydzień wcześniej interpretacji w zakresie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na gminną infrastrukturę do koszów uzyskania przychodów dyrektor dostrzegł pośredni związek dokonanych przez podatnika wydatków z jego przychodami. Pozostaje mieć nadzieję, że warszawska izba skarbowa rozważy zmianę swojego podejścia na korzyść podatników.

(EM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA