REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje na rzecz władz publicznych i problemy z VAT

EM

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają kłopoty z rozliczaniem VAT od tworzenia dodatkowych obiektów przy realizacji inwestycji budowlanych. Problemów tych nie rozwiązują także organy podatkowe, które różnie interpretują przepisy podatkowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

TOMASZ RYSIAK

prawnik z Kancelarii Magnusson

W trakcie realizacji inwestycji budowlanych, a w szczególności w przypadku budowy wielkopowierzchniowej, inwestorzy często podejmują się realizacji dodatkowych obiektów przeznaczonych do wspólnego użytku, takich jak obiekty sportowe czy drogi. Nierzadko przyjęcie obowiązku realizacji inwestycji wskazanej przez organy publiczne jest jednym z koniecznych warunków do spełnienia w celu uzyskania przez inwestorów pozwolenia na budowę. Po realizacji tego rodzaju dodatkowej inwestycji obiekty te nie kreują u podatnika przychodów czy też sprzedaży opodatkowanej VAT. W konsekwencji trudności sprawia podatkowe rozliczenie nakładów dokonanych przez inwestorów na tego typu inwestycje. Problemów z prawidłowym rozliczeniem nakładów nie pomagają rozwiązać również organy podatkowe, nie zawsze jednolicie interpretując przepisy podatkowe w tym zakresie.

REKLAMA

Jednym z bardziej kontrowersyjnych zagadnień związanych z realizacją dodatkowej infrastruktury jest kwestia możliwości odliczenia VAT w przypadku, gdy inwestycja jest nieodpłatnie przekazywana władzom publicznym lub też gdy inwestycja od początku jest własnością władz publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym inwestora. Właśnie brzmieniem cytowanego przepisu część organów podatkowych uzasadnia brak możliwości odliczenia VAT naliczonego w przypadku nieodpłatnego przekazania infrastruktury. Dlatego też część organów podatkowych odmawia podatnikom prawa do odliczenia naliczonego VAT związanego z realizacją nieodpłatnie przekazywanej infrastruktury.

Orzecznictwo ETS (np. orzeczenie w sprawie Kretztechnik C-465/03) wskazuje jednak, że poniesione koszty usług wykorzystywanych bezpośrednio do dokonania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT stanowią koszty ogólne prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, jeżeli są elementem cenotwórczym tej działalności. Zdaniem ETS w takim przypadku podatek naliczony przy nabyciu tego rodzaju towarów czy usług podlega odliczeniu w całości, o ile działalność prowadzona przez podatnika jest w całości opodatkowana VAT. Również orzecznictwo polskich sądów administracyjnych potwierdza możliwość odliczenia naliczonego VAT w przypadku dokonania nakładów inwestycyjnych na rzecz przekazaną nieodpłatnie (np. wydany jeszcze pod rządami poprzedniej ustawy o VAT wyrok NSA z 28 października 2003 r.; sygn. akt III SA 1693/02).

Pomimo dosyć jednolitego stanowiska orzecznictwa oraz piśmiennictwa, w niedawno wydanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z nakładami na nieruchomość niebędącą własnością podatnika (interpretacja z 10 marca 2008 r.; nr 1401/PH-I/4407/14-43/07/EN/PV-I). Dyrektor warszawskiej izby wskazał, że w jego opinii brak jest bezpośredniego powiązania dokonanych przez podatnika nakładów ze sprzedażą opodatkowaną podatnika. Stanowisko izby jest tym bardziej zastanawiające, ponieważ w wydanej tydzień wcześniej interpretacji w zakresie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na gminną infrastrukturę do koszów uzyskania przychodów dyrektor dostrzegł pośredni związek dokonanych przez podatnika wydatków z jego przychodami. Pozostaje mieć nadzieję, że warszawska izba skarbowa rozważy zmianę swojego podejścia na korzyść podatników.

(EM)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA