REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

15 lat Instytutu Audytorów Wewnętrznych – Oczekiwania interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego w organizacji

15 lat IIA – Oczekiwania interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego w organizacji /shutterstock.com
15 lat IIA – Oczekiwania interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego w organizacji /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku obchodzimy jubileusz 15-lecia działalności Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska. To czas podsumowań, refleksji, ale również identyfikacji nowych kierunków działania w ciągle zmieniającym się otoczeniu organizacyjnym, przy uwzględnieniu aspektów m.in. prawnych, ekonomicznych i zarządczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Termin audyt wewnętrzny wywodzi się z języka łacińskiego, gdzie audire oznacza: słyszeć, słuchać, przesłuchiwać, badać. Jeszcze do niedawna niewinnie brzmiące słowo audyt wewnętrzny stało się ciężkim od oczekiwań wyzwaniem menagerów współczesnych organizacji w Polsce. Z drugiej strony oczekiwania interesariuszy wobec audytu wewnętrznego także niejednokrotnie stanowią nie lada wyzwanie. A zatem mamy do czynienia z gamą oczekiwań zarówno po stronie dostawcy usług (audyt), jak również odbiorcy (interesariusze), który musi nieustająco brać pod uwagę zmienność warunków, w jakich funkcjonuje organizacja.

Należy także podkreślić, przy tak skierowanych wektorach oczekiwań, że ma miejsce swego rodzaju paradoks, otóż turbulentne otoczenie, znacznie bardziej niż immobilizm, stwarza audytowi nadzwyczajną szansę na udowodnienie swojej wartości w organizacji.

Audyt jest doskonałym narzędziem wspierającym zarządzanie organizacją, o ile z jego funkcji, w sposób efektywny korzysta najwyższe kierownictwo. Ponadto wartym podkreślenia jest fakt, że audyt pełni wyjątkową, a jednocześnie kluczową rolę w strukturze ładu organizacyjnego. W znaczeniu instytucjonalnym jest rozumiany jako narzędzie gwarantujące wysoką sprawność poprzez identyfikację i eliminowanie ryzyka zagrażającego osiągnięciu celów organizacji i racjonalne zapewnienie. Szeroko ujęte „usprawnienie działań organizacji” jest bardziej wyzwaniem dla audytu wewnętrznego, niż zadaniem sensu stricto wynikającym z definicji, czy przepisów prawa. Zarówno praktycy, jak również teoretycy zajmujący się zagadnieniem audytu wewnętrznego zgodnie twierdzą, że żadne narzędzie zarządzania nie zostało obciążone taką odpowiedzialnością. Tym bardziej, że systemowe i zdyscyplinowane podejście w audycie polegające na identyfikacji i ocenie procesów, oraz selektywnym testowaniu systemu kontroli służącemu wspomaganiu zarządzania w organizacji, wymaga nowoczesnej metodologii oraz odpowiedniego przygotowania audytora wewnętrznego.

REKLAMA

Konieczne są umiejętności diagnostyczne oraz wnioskowanie ukierunkowane na przyszłość, przy uwzględnieniu misji prewencyjnego działania audytu wewnętrznego. By audyt wewnętrzny spełnił swoje zdania i został zaakceptowany, jako ważny i niealternatywny instrument przez kierownictwo na wszystkich poziomach organizacji, musi funkcjonować w adekwatnym zakresie, w ramach stosownych upoważnień, być niezależnym i dysponować odpowiednimi i wystarczającymi zasobami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wyposażony audyt wewnętrzny umożliwia osobom zarządzającym organizacją lepsze opanowanie ryzyka, a różnym kategoriom akcjonariuszy, którzy skupiają się przede wszystkim na sukcesie organizacji w realizacji jej misji udowodnienie, że działania przynoszące szkodę organizacji, zostaną wykryte i odpowiednio potraktowane.

Audyt wewnętrzny na świecie, jak również w Polsce ma długą tradycję dostarczania interesariuszom zapewnienia, że ryzyka odnoszące się do celów finansowych, operacyjnych i zgodności są odpowiednio zarządzane. Przez lata swojej działalności audyt ewaluował z tradycyjnej roli zapewniającej, na inne doradcze i konsultacyjne role. Poziom działalności doradczej i zapotrzebowanie na takiego rodzaju usługi zależy od organizacji. W ocenie interesariuszy, którzy dostrzegli i zidentyfikowali szereg czynników, które powodują te różnice, konieczna jest ich dyferencjacja na dwa istotne rodzaje. Pierwszym jest dojrzałość organizacji. Poziom działalności doradczej zależy zarówno od dojrzałości organizacji. jak również kraju (w którym) prowadzona jest działalność. Organizacje mniej dojrzałe oraz te działające w krajach rozwijających się mogą mieć większe zapotrzebowanie na usługi zapewniające wykraczające ponad podstawowe aspekty działalności organizacji.

Drugim są kompetencje funkcji audytu wewnętrznego. Audyt wewnętrzny powinien być postrzegany, jako będący w stanie dostarczyć wiedzę i wartość poprzez działalność doradczą lub konsultacyjną. Pomiędzy interesariuszami są także sceptycy, co do tego, czy audyt wewnętrzny ma takie kompetencje.

Audyt wewnętrzny istnieje, po to, aby służyć swojej organizacji i interesariuszom. Zrozumienie potrzeb i poglądów interesariuszy pomoże audytorom wewnętrznym lepiej wypełniać ich rolę. Każda komórka audytu wewnętrznego powinna uwzględnić swoją indywidualną sytuację i swoją specyficzną grupę interesariuszy, a także ocenić jakich zmian potrzebuje, aby być bardziej wartościową dla swojej organizacji.

Między innymi o oczekiwaniach interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego (ale nie tylko) będziemy debatować z ekspertami z kraju i zagranicy w kontekście teorii i praktyki roli i znaczenia audytu wewnętrznego w Polsce podczas najbliższego, jubileuszowego wydarzenia, organizowanego przez IIA Polska.

Konferencja organizowana z okazji 15-lecia działalności IIA Polska to doskonała okazja do podsumowania kolejnego okresu działalności audytu wewnętrznego w Polsce i spojrzenia w nadchodzącą przyszłość naszego zawodu. To także nieoceniona możliwość wymiany doświadczeń i poglądów podczas paneli dyskusyjnych i sesji plenarnych.

Na konferencję zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby włączyć się w dyskusję o funkcji audytu wewnętrznego w organizacji i oczekiwań interesariuszy. Przy założeniu, że, głównie od audytorów wewnętrznych zależy, jak funkcja audytu wewnętrznego wniesie wartość dodaną do organizacji.

W imieniu Zarządu oraz Biura IIA Polska, serdecznie zapraszam do udziału w Konferencji.

Do zobaczenia w Józefowie!

Iwona Bogucka

Członek Zarządu IIA Polska

Więcej: Jubileuszowa Konferencja IIA Polska

Iwona Bogucka, Członek Zarządu IIA Polska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA