REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie można zdobyć certyfikat audytora wewnętrznego?

Audyt/fot. shutterstock
Audyt/fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Największą rozpoznawalną międzynarodową organizacją certyfikującą zawód audytora wewnętrznego jest Instytut Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors (IIA Global), który został powołany w 1941 roku. Jest najstarszą i największą na świecie organizacją, skupiającą audytorów wewnętrznych. W blisko 200 oddziałach narodowych i organizacjach afiliowanych jest zrzeszonych ponad 170 000 osób. W Polsce IIA reprezentowany jest przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska. Aktualnie do Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska należy ponad 1500 osób z całego kraju i liczba ta systematycznie rośnie. Instytut, to również rozwijające się Koła Regionalne i Branżowe.

Rozmowa z Katarzyną Lenczyk-Woroniecką- Członkiem Zarządu Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wioleta Matela-Marszałek, Infor.pl: Certyfikacja zawodu audytora wewnętrznego proponowana przez IIA kojarzy się głównie z certyfikatem CIA. Co decyduje o tym, że jest on tak popularny?

Katarzyna Lenczyk-Woroniecka: Jeśli chodzi o certyfikację promowaną przez IIA, to w Polsce o popularności tego certyfikatu decydują zarówno przesłanki prawne, jak i wypracowana przez samych audytorów jakość świadczonych usług kojarzona z posiadanym certyfikatem. Warto tu zwrócić uwagę, że w sposób bezpośredni zawód audytora jest zawodem regulowanym w sektorze finansów publicznych na podstawie zapisów ustawy 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późń. zm. ). Audytorem wewnętrznym może być osoba, która m.in. posiada Certified Internal Auditor (CIA).

W sektorze prywatnym, zasadniczo nie ma konkretnych przepisów regulujących niezbędne do tej pracy kwalifikacje. Często więc przyjmuje się, że są identyczne, jak w sektorze publicznym. Istotna jest również bardzo dobra znajomość regulacji prawnych w konkretnej branży. To od zatrudniającego zależy jakie wymagania stawia pracownikom komórki audytu wewnętrznego. Warto prześledzić tutaj wymagania z ogłoszeń o pracę, które potwierdzają, że posiadanie certyfikatów zawodowych jest pożądane. Ponadto duży wpływ na zainteresowanie certyfikacją mają „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2016”, które stanowią zbiór zasad ładu korporacyjnego i pomimo nie dookreślenia wymogów kwalifikacyjnych dotyczących audytora wewnętrznego, podkreślają potrzebę skuteczności jego działania. Jest ona kojarzona z uzyskaniem certyfikatu CIA, który uprawnia do pracy nie tylko na terenie całej UE, ale również poza Europą. Jako stowarzyszenie obserwujemy również większe zainteresowanie uzyskaniem certyfikatu CIA pracowników sektora bankowego. Niewątpliwie ma na to wpływ Uchwała Nr 141/2017 KNF z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie wydania Rekomendacji H dotyczącej systemu kontroli wewnętrznej w bankach. Stanowi ona zbiór dobrych praktyk w zakresie systemu kontroli wewnętrznej, które przedstawiają jej oczekiwania wobec banków w zakresie postępowania zgodnego z przepisami dotyczącymi zasad funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w banku i faktycznie zawiera wskazówki co do kwalifikacji audytora wewnętrznego. Zawiera zapisy nakazujące opracowanie przez kierującego komórką audytu wewnętrznego i zatwierdzenie przez zarząd banku oraz radę nadzorczą kartę audytu, która powinna określać m.in. odpowiednią liczbę audytorów wewnętrznych posiadających stosowne certyfikaty zawodowe uznanych organizacji międzynarodowych przydatne w pracach audytora wewnętrznego (np. CIA).

REKLAMA

Podsumowując posiadanie certyfikatu CIA nawet jeśli nie wynika z przepisów prawa jest pożądane i rekomendowane. Ponadto standaryzacja przepisów i wprowadzanie dobrych praktyk jest coraz silniej widoczne na rynku przedsiębiorstw prywatnych. Dodatkowo tendencje związane z porządkowaniem ładu korporacyjnego w sektorze prywatnym, zwłaszcza w instytucjach zainteresowania publicznego wskazują na zwiększenie zainteresowania certyfikacją usług audytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co trzeba zrobić, aby uzyskać certyfikat CIA?

Osoba chcąca zdobyć certyfikat nie musi być członkiem IIA, ale członkowie IIA mają liczne zniżki w opłatach, na książki i w szkoleniach przygotowujących do egzaminu (więcej informacji pod linkiem: https://www.iia.org.pl/faq oraz w zakładce Certyfikacja). W celu zapisania się na egzaminy IIA, należy zarejestrować się w systemie CCMS do właściwego programu certyfikacyjnego (CIA), tj. złożyć aplikację, dokonać opłaty aplikacyjnej (kartą kredytową), przesłać wymagane dokumenty, a następnie zaczekać na aprobatę aplikacji. Jeśli aplikacja zostanie zaaprobowana, należy wypełnić formularz rejestracyjny na odpowiedni egzamin oraz dokonać opłaty egzaminacyjnej (kartą kredytową). Po dokonaniu opłaty egzaminacyjnej na adres e-mail podany w systemie CCMS przyjdzie wiadomość potwierdzająca możliwość podejścia do egzaminu, zawierająca link do systemu Pearson VUE oraz instrukcję dalszego postępowania. Warto podkreślić, że w okresie od 01.05 do 31.05 br. IIA Global znosi opłatę aplikacyjną do programu certyfikacyjnego CIA, która dla członków IIA wynosi 115 USD, a dla pozostałych osób 230 USD.

Czy certyfikat CIA jest nadawany dożywotnio? Co należy zrobić, aby certyfikat ten był aktywny?

Po uzyskaniu certyfikatu należy przestrzegać wymogu stałego rozwoju zawodowego, co wiąże się z koniecznością zdobycia i zaraportowania 40 godzin szkoleniowych (CPE) dla certyfikatu CIA przy aktywnym wykonaniu zawodu audytora wewnętrznego, każdego roku do 31 grudnia. W przeciwnym przypadku certyfikat traci ważność. Szczegółowe informacje o zdobywaniu godzin CPE znajdują się w Dyrektywie Administracyjnej nr 4 IIA Global, która dostępna jest na stronie IIA Polska, przy czym należy zaznaczyć, że formy zdobywania punktów są różnorodne. Jak widać zdobycie certyfikatu IIA jest połączone z doskonaleniem zawodowym, stąd gwarantuje odpowiednią jakość usług.

W trakcie naszej rozmowy przewija się wątek jakości pracy audytu związanej z posiadaniem certyfikatu CIA. Czy o jej poziomie można mówić tylko w kontekście doskonalenia zawodowego? Przecież zdobywanie samej wiedzy nie musi być jednoznaczne z umiejętnościami jej wykorzystania. Czy są jakieś mechanizmy, które pozwalają utrzymać wysoką jakość usług certyfikowanego audytora wewnętrznego?

Oczywiście konieczne jest sprawdzanie i ciągłe doskonalenie działalności audytu wewnętrznego w celu zwiększenia jego skuteczności i wydajności. Audytor wewnętrzny jest zobowiązany do działania zgodnego z Międzynarodowymi Standardami oraz obowiązującymi krajowymi przepisami i regulacjami. Zgodnie ze Standardem 1300, każda działalność audytu wewnętrznego – niezależnie od branży, sektora, skali działania – musi mieć wdrożony program zapewnienia i poprawy jakości (QAIP), który zawiera bieżące oceny wewnętrzne oraz ocenę zewnętrzną przeprowadzaną co najmniej raz na pięć lat. Należy podkreślić, że IIA Polska posiada, jako jedyny podmiot na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, licencje do korzystania z praw autorskich materiałów IIA Global w zakresie oceny jakości audytu wewnętrznego. Wobec tego oferujemy usługi obejmujące ocenę prowadzoną według tej metodologii. Dysponujemy specjalistyczną wiedzą oraz zasobami, które pozwalają nam wykonywać usługi oceny jakości audytu wewnętrznego na najwyższym poziomie. Nasi eksperci mają wieloletnie doświadczenie w wykonywaniu zewnętrznych ocen jakości oraz wysokie kwalifikacje potwierdzone uznanymi, międzynarodowymi kwalifikacjami; Certified Internal Auditor (CIA) oraz Quality Assessment Validator (QV). Należy pamiętać, że zewnętrzna ocena jakości audytu wewnętrznego nie jest audytem audytorów, lecz przeglądem procesów i praktyk w ramach funkcji audytu wewnętrznego. W związku z tym jest to idealna okazja, aby skorzystać ze sformalizowanej i wiarygodnej partnerskiej oceny przeprowadzonej przez podmiot normalizujący.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę.

Polecamy serwis: Obrót gospodarczy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA