REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie można zdobyć certyfikat audytora wewnętrznego?

Audyt/fot. shutterstock
Audyt/fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Największą rozpoznawalną międzynarodową organizacją certyfikującą zawód audytora wewnętrznego jest Instytut Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors (IIA Global), który został powołany w 1941 roku. Jest najstarszą i największą na świecie organizacją, skupiającą audytorów wewnętrznych. W blisko 200 oddziałach narodowych i organizacjach afiliowanych jest zrzeszonych ponad 170 000 osób. W Polsce IIA reprezentowany jest przez Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska. Aktualnie do Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska należy ponad 1500 osób z całego kraju i liczba ta systematycznie rośnie. Instytut, to również rozwijające się Koła Regionalne i Branżowe.

Rozmowa z Katarzyną Lenczyk-Woroniecką- Członkiem Zarządu Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska

REKLAMA

Autopromocja

Wioleta Matela-Marszałek, Infor.pl: Certyfikacja zawodu audytora wewnętrznego proponowana przez IIA kojarzy się głównie z certyfikatem CIA. Co decyduje o tym, że jest on tak popularny?

Katarzyna Lenczyk-Woroniecka: Jeśli chodzi o certyfikację promowaną przez IIA, to w Polsce o popularności tego certyfikatu decydują zarówno przesłanki prawne, jak i wypracowana przez samych audytorów jakość świadczonych usług kojarzona z posiadanym certyfikatem. Warto tu zwrócić uwagę, że w sposób bezpośredni zawód audytora jest zawodem regulowanym w sektorze finansów publicznych na podstawie zapisów ustawy 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późń. zm. ). Audytorem wewnętrznym może być osoba, która m.in. posiada Certified Internal Auditor (CIA).

W sektorze prywatnym, zasadniczo nie ma konkretnych przepisów regulujących niezbędne do tej pracy kwalifikacje. Często więc przyjmuje się, że są identyczne, jak w sektorze publicznym. Istotna jest również bardzo dobra znajomość regulacji prawnych w konkretnej branży. To od zatrudniającego zależy jakie wymagania stawia pracownikom komórki audytu wewnętrznego. Warto prześledzić tutaj wymagania z ogłoszeń o pracę, które potwierdzają, że posiadanie certyfikatów zawodowych jest pożądane. Ponadto duży wpływ na zainteresowanie certyfikacją mają „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2016”, które stanowią zbiór zasad ładu korporacyjnego i pomimo nie dookreślenia wymogów kwalifikacyjnych dotyczących audytora wewnętrznego, podkreślają potrzebę skuteczności jego działania. Jest ona kojarzona z uzyskaniem certyfikatu CIA, który uprawnia do pracy nie tylko na terenie całej UE, ale również poza Europą. Jako stowarzyszenie obserwujemy również większe zainteresowanie uzyskaniem certyfikatu CIA pracowników sektora bankowego. Niewątpliwie ma na to wpływ Uchwała Nr 141/2017 KNF z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie wydania Rekomendacji H dotyczącej systemu kontroli wewnętrznej w bankach. Stanowi ona zbiór dobrych praktyk w zakresie systemu kontroli wewnętrznej, które przedstawiają jej oczekiwania wobec banków w zakresie postępowania zgodnego z przepisami dotyczącymi zasad funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w banku i faktycznie zawiera wskazówki co do kwalifikacji audytora wewnętrznego. Zawiera zapisy nakazujące opracowanie przez kierującego komórką audytu wewnętrznego i zatwierdzenie przez zarząd banku oraz radę nadzorczą kartę audytu, która powinna określać m.in. odpowiednią liczbę audytorów wewnętrznych posiadających stosowne certyfikaty zawodowe uznanych organizacji międzynarodowych przydatne w pracach audytora wewnętrznego (np. CIA).

Podsumowując posiadanie certyfikatu CIA nawet jeśli nie wynika z przepisów prawa jest pożądane i rekomendowane. Ponadto standaryzacja przepisów i wprowadzanie dobrych praktyk jest coraz silniej widoczne na rynku przedsiębiorstw prywatnych. Dodatkowo tendencje związane z porządkowaniem ładu korporacyjnego w sektorze prywatnym, zwłaszcza w instytucjach zainteresowania publicznego wskazują na zwiększenie zainteresowania certyfikacją usług audytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co trzeba zrobić, aby uzyskać certyfikat CIA?

Osoba chcąca zdobyć certyfikat nie musi być członkiem IIA, ale członkowie IIA mają liczne zniżki w opłatach, na książki i w szkoleniach przygotowujących do egzaminu (więcej informacji pod linkiem: https://www.iia.org.pl/faq oraz w zakładce Certyfikacja). W celu zapisania się na egzaminy IIA, należy zarejestrować się w systemie CCMS do właściwego programu certyfikacyjnego (CIA), tj. złożyć aplikację, dokonać opłaty aplikacyjnej (kartą kredytową), przesłać wymagane dokumenty, a następnie zaczekać na aprobatę aplikacji. Jeśli aplikacja zostanie zaaprobowana, należy wypełnić formularz rejestracyjny na odpowiedni egzamin oraz dokonać opłaty egzaminacyjnej (kartą kredytową). Po dokonaniu opłaty egzaminacyjnej na adres e-mail podany w systemie CCMS przyjdzie wiadomość potwierdzająca możliwość podejścia do egzaminu, zawierająca link do systemu Pearson VUE oraz instrukcję dalszego postępowania. Warto podkreślić, że w okresie od 01.05 do 31.05 br. IIA Global znosi opłatę aplikacyjną do programu certyfikacyjnego CIA, która dla członków IIA wynosi 115 USD, a dla pozostałych osób 230 USD.

Czy certyfikat CIA jest nadawany dożywotnio? Co należy zrobić, aby certyfikat ten był aktywny?

Po uzyskaniu certyfikatu należy przestrzegać wymogu stałego rozwoju zawodowego, co wiąże się z koniecznością zdobycia i zaraportowania 40 godzin szkoleniowych (CPE) dla certyfikatu CIA przy aktywnym wykonaniu zawodu audytora wewnętrznego, każdego roku do 31 grudnia. W przeciwnym przypadku certyfikat traci ważność. Szczegółowe informacje o zdobywaniu godzin CPE znajdują się w Dyrektywie Administracyjnej nr 4 IIA Global, która dostępna jest na stronie IIA Polska, przy czym należy zaznaczyć, że formy zdobywania punktów są różnorodne. Jak widać zdobycie certyfikatu IIA jest połączone z doskonaleniem zawodowym, stąd gwarantuje odpowiednią jakość usług.

REKLAMA

W trakcie naszej rozmowy przewija się wątek jakości pracy audytu związanej z posiadaniem certyfikatu CIA. Czy o jej poziomie można mówić tylko w kontekście doskonalenia zawodowego? Przecież zdobywanie samej wiedzy nie musi być jednoznaczne z umiejętnościami jej wykorzystania. Czy są jakieś mechanizmy, które pozwalają utrzymać wysoką jakość usług certyfikowanego audytora wewnętrznego?

Oczywiście konieczne jest sprawdzanie i ciągłe doskonalenie działalności audytu wewnętrznego w celu zwiększenia jego skuteczności i wydajności. Audytor wewnętrzny jest zobowiązany do działania zgodnego z Międzynarodowymi Standardami oraz obowiązującymi krajowymi przepisami i regulacjami. Zgodnie ze Standardem 1300, każda działalność audytu wewnętrznego – niezależnie od branży, sektora, skali działania – musi mieć wdrożony program zapewnienia i poprawy jakości (QAIP), który zawiera bieżące oceny wewnętrzne oraz ocenę zewnętrzną przeprowadzaną co najmniej raz na pięć lat. Należy podkreślić, że IIA Polska posiada, jako jedyny podmiot na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, licencje do korzystania z praw autorskich materiałów IIA Global w zakresie oceny jakości audytu wewnętrznego. Wobec tego oferujemy usługi obejmujące ocenę prowadzoną według tej metodologii. Dysponujemy specjalistyczną wiedzą oraz zasobami, które pozwalają nam wykonywać usługi oceny jakości audytu wewnętrznego na najwyższym poziomie. Nasi eksperci mają wieloletnie doświadczenie w wykonywaniu zewnętrznych ocen jakości oraz wysokie kwalifikacje potwierdzone uznanymi, międzynarodowymi kwalifikacjami; Certified Internal Auditor (CIA) oraz Quality Assessment Validator (QV). Należy pamiętać, że zewnętrzna ocena jakości audytu wewnętrznego nie jest audytem audytorów, lecz przeglądem procesów i praktyk w ramach funkcji audytu wewnętrznego. W związku z tym jest to idealna okazja, aby skorzystać ze sformalizowanej i wiarygodnej partnerskiej oceny przeprowadzonej przez podmiot normalizujący.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę.

Polecamy serwis: Obrót gospodarczy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA