REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

15 lat Instytutu Audytorów Wewnętrznych – Oczekiwania interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego w organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
15 lat IIA – Oczekiwania interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego w organizacji /shutterstock.com
15 lat IIA – Oczekiwania interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego w organizacji /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku obchodzimy jubileusz 15-lecia działalności Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska. To czas podsumowań, refleksji, ale również identyfikacji nowych kierunków działania w ciągle zmieniającym się otoczeniu organizacyjnym, przy uwzględnieniu aspektów m.in. prawnych, ekonomicznych i zarządczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Termin audyt wewnętrzny wywodzi się z języka łacińskiego, gdzie audire oznacza: słyszeć, słuchać, przesłuchiwać, badać. Jeszcze do niedawna niewinnie brzmiące słowo audyt wewnętrzny stało się ciężkim od oczekiwań wyzwaniem menagerów współczesnych organizacji w Polsce. Z drugiej strony oczekiwania interesariuszy wobec audytu wewnętrznego także niejednokrotnie stanowią nie lada wyzwanie. A zatem mamy do czynienia z gamą oczekiwań zarówno po stronie dostawcy usług (audyt), jak również odbiorcy (interesariusze), który musi nieustająco brać pod uwagę zmienność warunków, w jakich funkcjonuje organizacja.

Należy także podkreślić, przy tak skierowanych wektorach oczekiwań, że ma miejsce swego rodzaju paradoks, otóż turbulentne otoczenie, znacznie bardziej niż immobilizm, stwarza audytowi nadzwyczajną szansę na udowodnienie swojej wartości w organizacji.

Audyt jest doskonałym narzędziem wspierającym zarządzanie organizacją, o ile z jego funkcji, w sposób efektywny korzysta najwyższe kierownictwo. Ponadto wartym podkreślenia jest fakt, że audyt pełni wyjątkową, a jednocześnie kluczową rolę w strukturze ładu organizacyjnego. W znaczeniu instytucjonalnym jest rozumiany jako narzędzie gwarantujące wysoką sprawność poprzez identyfikację i eliminowanie ryzyka zagrażającego osiągnięciu celów organizacji i racjonalne zapewnienie. Szeroko ujęte „usprawnienie działań organizacji” jest bardziej wyzwaniem dla audytu wewnętrznego, niż zadaniem sensu stricto wynikającym z definicji, czy przepisów prawa. Zarówno praktycy, jak również teoretycy zajmujący się zagadnieniem audytu wewnętrznego zgodnie twierdzą, że żadne narzędzie zarządzania nie zostało obciążone taką odpowiedzialnością. Tym bardziej, że systemowe i zdyscyplinowane podejście w audycie polegające na identyfikacji i ocenie procesów, oraz selektywnym testowaniu systemu kontroli służącemu wspomaganiu zarządzania w organizacji, wymaga nowoczesnej metodologii oraz odpowiedniego przygotowania audytora wewnętrznego.

REKLAMA

Konieczne są umiejętności diagnostyczne oraz wnioskowanie ukierunkowane na przyszłość, przy uwzględnieniu misji prewencyjnego działania audytu wewnętrznego. By audyt wewnętrzny spełnił swoje zdania i został zaakceptowany, jako ważny i niealternatywny instrument przez kierownictwo na wszystkich poziomach organizacji, musi funkcjonować w adekwatnym zakresie, w ramach stosownych upoważnień, być niezależnym i dysponować odpowiednimi i wystarczającymi zasobami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wyposażony audyt wewnętrzny umożliwia osobom zarządzającym organizacją lepsze opanowanie ryzyka, a różnym kategoriom akcjonariuszy, którzy skupiają się przede wszystkim na sukcesie organizacji w realizacji jej misji udowodnienie, że działania przynoszące szkodę organizacji, zostaną wykryte i odpowiednio potraktowane.

Audyt wewnętrzny na świecie, jak również w Polsce ma długą tradycję dostarczania interesariuszom zapewnienia, że ryzyka odnoszące się do celów finansowych, operacyjnych i zgodności są odpowiednio zarządzane. Przez lata swojej działalności audyt ewaluował z tradycyjnej roli zapewniającej, na inne doradcze i konsultacyjne role. Poziom działalności doradczej i zapotrzebowanie na takiego rodzaju usługi zależy od organizacji. W ocenie interesariuszy, którzy dostrzegli i zidentyfikowali szereg czynników, które powodują te różnice, konieczna jest ich dyferencjacja na dwa istotne rodzaje. Pierwszym jest dojrzałość organizacji. Poziom działalności doradczej zależy zarówno od dojrzałości organizacji. jak również kraju (w którym) prowadzona jest działalność. Organizacje mniej dojrzałe oraz te działające w krajach rozwijających się mogą mieć większe zapotrzebowanie na usługi zapewniające wykraczające ponad podstawowe aspekty działalności organizacji.

Drugim są kompetencje funkcji audytu wewnętrznego. Audyt wewnętrzny powinien być postrzegany, jako będący w stanie dostarczyć wiedzę i wartość poprzez działalność doradczą lub konsultacyjną. Pomiędzy interesariuszami są także sceptycy, co do tego, czy audyt wewnętrzny ma takie kompetencje.

Audyt wewnętrzny istnieje, po to, aby służyć swojej organizacji i interesariuszom. Zrozumienie potrzeb i poglądów interesariuszy pomoże audytorom wewnętrznym lepiej wypełniać ich rolę. Każda komórka audytu wewnętrznego powinna uwzględnić swoją indywidualną sytuację i swoją specyficzną grupę interesariuszy, a także ocenić jakich zmian potrzebuje, aby być bardziej wartościową dla swojej organizacji.

Między innymi o oczekiwaniach interesariuszy wobec funkcji audytu wewnętrznego (ale nie tylko) będziemy debatować z ekspertami z kraju i zagranicy w kontekście teorii i praktyki roli i znaczenia audytu wewnętrznego w Polsce podczas najbliższego, jubileuszowego wydarzenia, organizowanego przez IIA Polska.

Konferencja organizowana z okazji 15-lecia działalności IIA Polska to doskonała okazja do podsumowania kolejnego okresu działalności audytu wewnętrznego w Polsce i spojrzenia w nadchodzącą przyszłość naszego zawodu. To także nieoceniona możliwość wymiany doświadczeń i poglądów podczas paneli dyskusyjnych i sesji plenarnych.

Na konferencję zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby włączyć się w dyskusję o funkcji audytu wewnętrznego w organizacji i oczekiwań interesariuszy. Przy założeniu, że, głównie od audytorów wewnętrznych zależy, jak funkcja audytu wewnętrznego wniesie wartość dodaną do organizacji.

W imieniu Zarządu oraz Biura IIA Polska, serdecznie zapraszam do udziału w Konferencji.

Do zobaczenia w Józefowie!

Iwona Bogucka

Członek Zarządu IIA Polska

Więcej: Jubileuszowa Konferencja IIA Polska

Iwona Bogucka, Członek Zarządu IIA Polska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA