REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każdy podatek dla gminy będzie można płacić kartą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

ZMIANA PRAWA - Podatki stanowiące dochody budżetu jednostek samorządowych będzie można płacić za pomocą kart. Rady urzędów miast, powiatów i gmin w drodze uchwały będą mogły wprowadzić terminale dla kart. Podatki, stanowiące dochody budżetów gmin, ale uiszczane w urzędzie skarbowym, nie będą mogły być płacone kartą.
ANALIZA

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który właśnie znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych, przewiduje możliwość wydania przez radę gminy, radę powiatu oraz sejmik województwa uchwały dopuszczającej zapłatę kartą płatniczą podatków stanowiących dochody budżetu gminy, powiatu lub województwa. Dlaczego tego pomysłu nie rozszerzyć na inne podatki?

REKLAMA

REKLAMA

- Stworzenie dla podatników kolejnej możliwości zapłaty podatków należy uznać za działanie pozytywne. Możliwość płacenia kartą płatniczą nie będzie wymagała od podatników posiadania przy sobie gotówki, tak jak dzieje się w przypadku uiszczania podatku w kasie organu. Nie widzę przeciwwskazań, aby stworzyć taką możliwość w stosunku do pozostałych podatków, choć może być to trudniejsze w implementacji - uważa Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.

Dodaje, że większość podatników dokonuje zapłaty w drodze przelewu bankowego, gdyż jest to najmniej czasochłonna forma. Tym samym praktyczne zastosowanie tego rozwiązania ograniczone będzie do tych podatników, którzy dotychczas dokonywali zapłaty podatku w kasie organu podatkowego.

- Proponowany przepis wskazuje na kompetencję, a nie obowiązek dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego do wprowadzenia możliwości zapłaty podatku kartą płatniczą. Czy poszczególne rady gmin, powiatów oraz sejmiki województw będą skłonne dopuścić tę dodatkową formę zapłaty podatku - pyta Wojciech Pietrasiewicz.

Również Michał Grzybowski, starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young twierdzi, że każda forma ułatwiająca podatnikom zapłatę podatków zasługuje na poparcie. Może być to szczególnie przydatny sposób uregulowania zobowiązań podatkowych dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby te nie są zobowiązane do dokonywania rozliczeń przy użyciu przelewów bankowych, a karty zarówno debetowe, jak i kredytowe stają się coraz popularniejszym instrumentem płatniczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczekiwania samorządów

Przepis o płaceniu podatków kartą wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowisk samorządowych.

REKLAMA

- Wydaje się, że główną przeszkodą dla wprowadzenia możliwości płacenia wszystkich podatków za pomocą karty płatniczej byłaby konieczność poniesienia dużych nakładów na przygotowanie odpowiedniej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych - podkreśla Tomasz Rysiak, prawnik z Kancelarii Magnusson.

Według niego, jednostki samorządu terytorialnego mogą łatwiej dostosować sposoby płatności podatków do możliwości technicznych danej jednostki oraz potrzeb i oczekiwań podatników w tym zakresie.

- Możliwość płacenia podatków za pomocą karty płatniczej może być istotnym udogodnieniem jedynie dla mniejszych podatników, którzy nie stosują przelewów elektronicznych - argumentuje Tomasz Rysiak.

Gotowość do działania

W uzasadnieniu projektu Ordynacji podatkowej wskazano, że niektóre jednostki samorządu terytorialnego są już przygotowane do przyjmowania zapłaty w tej formie.

Zdaniem Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, projektodawca miał na myśli nie tyle płacenie kartą podatków stanowiących m.in. dochody gmin, lecz raczej podatków faktycznie pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego (podatki lokalne, podatek rolny i leśny).

- Te dwie kategorie nie są tożsame. Przykładowo, podatek od spadków i darowizn jest wprawdzie, zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochodem gminnym, ale jest pobierany przez urzędy skarbowe. Podobnie (w odpowiedniej części) jest choćby z podatkami dochodowymi - wylicza Hanna Filipczyk.

Zwraca też uwagę, że przepis ten upoważnia rady gmin do wydania uchwał w omawianej sprawie. To dopiero po ich podjęciu i na ich podstawie podatnicy będą mogli płacić za pomocą karty. Trzeba też zaznaczyć, że zgodnie z projektem, zapłata będzie uznana za dokonaną z dniem obciążenia rachunku bankowego podatnika.

Doprecyzowanie terminów

Michał Grzybowski wskazuje, że z technicznego punktu widzenia należałoby doprecyzować, jaki moment należy uznać za dokonanie zapłaty podatku przy użyciu karty płatniczej. Z punktu widzenia podatnika powinien być to moment użycia karty dla zapłaty podatku. Rozpatrując natomiast sytuację Skarbu Państwa lub gminy, istotne pozostają kwestie rozliczeń pomiędzy tymi podmiotami a bankami czy operatorami kart, tak jak to ma miejsce obecnie w przypadku operacji dokonywanych w komercyjnych punktach, akceptujących tę formę płatności.

- Warto byłoby pomyśleć nad wprowadzeniem możliwości zapłaty kartą płatniczą również podatków uiszczanych w urzędach skarbowych, w szczególności podatku dochodowego od osób fizycznych - podpowiada Michał Grzybowski.

Podatki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 stycznia 2009 r. mają wejść w życie zmiany w Ordynacji podatkowej, które umożliwią płacenie za pomocą kart podatków stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów w dalszych pracach nad zmianami w Ordynacji podatkowej powinno stworzyć możliwość zapłaty podatków kartą także w urzędach skarbowych.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA