REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każdy podatek dla gminy będzie można płacić kartą

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

ZMIANA PRAWA - Podatki stanowiące dochody budżetu jednostek samorządowych będzie można płacić za pomocą kart. Rady urzędów miast, powiatów i gmin w drodze uchwały będą mogły wprowadzić terminale dla kart. Podatki, stanowiące dochody budżetów gmin, ale uiszczane w urzędzie skarbowym, nie będą mogły być płacone kartą.
ANALIZA

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który właśnie znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych, przewiduje możliwość wydania przez radę gminy, radę powiatu oraz sejmik województwa uchwały dopuszczającej zapłatę kartą płatniczą podatków stanowiących dochody budżetu gminy, powiatu lub województwa. Dlaczego tego pomysłu nie rozszerzyć na inne podatki?

Autopromocja

- Stworzenie dla podatników kolejnej możliwości zapłaty podatków należy uznać za działanie pozytywne. Możliwość płacenia kartą płatniczą nie będzie wymagała od podatników posiadania przy sobie gotówki, tak jak dzieje się w przypadku uiszczania podatku w kasie organu. Nie widzę przeciwwskazań, aby stworzyć taką możliwość w stosunku do pozostałych podatków, choć może być to trudniejsze w implementacji - uważa Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.

Dodaje, że większość podatników dokonuje zapłaty w drodze przelewu bankowego, gdyż jest to najmniej czasochłonna forma. Tym samym praktyczne zastosowanie tego rozwiązania ograniczone będzie do tych podatników, którzy dotychczas dokonywali zapłaty podatku w kasie organu podatkowego.

- Proponowany przepis wskazuje na kompetencję, a nie obowiązek dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego do wprowadzenia możliwości zapłaty podatku kartą płatniczą. Czy poszczególne rady gmin, powiatów oraz sejmiki województw będą skłonne dopuścić tę dodatkową formę zapłaty podatku - pyta Wojciech Pietrasiewicz.

Również Michał Grzybowski, starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young twierdzi, że każda forma ułatwiająca podatnikom zapłatę podatków zasługuje na poparcie. Może być to szczególnie przydatny sposób uregulowania zobowiązań podatkowych dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby te nie są zobowiązane do dokonywania rozliczeń przy użyciu przelewów bankowych, a karty zarówno debetowe, jak i kredytowe stają się coraz popularniejszym instrumentem płatniczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczekiwania samorządów

Przepis o płaceniu podatków kartą wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowisk samorządowych.

- Wydaje się, że główną przeszkodą dla wprowadzenia możliwości płacenia wszystkich podatków za pomocą karty płatniczej byłaby konieczność poniesienia dużych nakładów na przygotowanie odpowiedniej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych - podkreśla Tomasz Rysiak, prawnik z Kancelarii Magnusson.

Według niego, jednostki samorządu terytorialnego mogą łatwiej dostosować sposoby płatności podatków do możliwości technicznych danej jednostki oraz potrzeb i oczekiwań podatników w tym zakresie.

- Możliwość płacenia podatków za pomocą karty płatniczej może być istotnym udogodnieniem jedynie dla mniejszych podatników, którzy nie stosują przelewów elektronicznych - argumentuje Tomasz Rysiak.

Gotowość do działania

W uzasadnieniu projektu Ordynacji podatkowej wskazano, że niektóre jednostki samorządu terytorialnego są już przygotowane do przyjmowania zapłaty w tej formie.

Zdaniem Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, projektodawca miał na myśli nie tyle płacenie kartą podatków stanowiących m.in. dochody gmin, lecz raczej podatków faktycznie pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego (podatki lokalne, podatek rolny i leśny).

- Te dwie kategorie nie są tożsame. Przykładowo, podatek od spadków i darowizn jest wprawdzie, zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochodem gminnym, ale jest pobierany przez urzędy skarbowe. Podobnie (w odpowiedniej części) jest choćby z podatkami dochodowymi - wylicza Hanna Filipczyk.

Zwraca też uwagę, że przepis ten upoważnia rady gmin do wydania uchwał w omawianej sprawie. To dopiero po ich podjęciu i na ich podstawie podatnicy będą mogli płacić za pomocą karty. Trzeba też zaznaczyć, że zgodnie z projektem, zapłata będzie uznana za dokonaną z dniem obciążenia rachunku bankowego podatnika.

Autopromocja

Doprecyzowanie terminów

Michał Grzybowski wskazuje, że z technicznego punktu widzenia należałoby doprecyzować, jaki moment należy uznać za dokonanie zapłaty podatku przy użyciu karty płatniczej. Z punktu widzenia podatnika powinien być to moment użycia karty dla zapłaty podatku. Rozpatrując natomiast sytuację Skarbu Państwa lub gminy, istotne pozostają kwestie rozliczeń pomiędzy tymi podmiotami a bankami czy operatorami kart, tak jak to ma miejsce obecnie w przypadku operacji dokonywanych w komercyjnych punktach, akceptujących tę formę płatności.

- Warto byłoby pomyśleć nad wprowadzeniem możliwości zapłaty kartą płatniczą również podatków uiszczanych w urzędach skarbowych, w szczególności podatku dochodowego od osób fizycznych - podpowiada Michał Grzybowski.

Podatki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 stycznia 2009 r. mają wejść w życie zmiany w Ordynacji podatkowej, które umożliwią płacenie za pomocą kart podatków stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów w dalszych pracach nad zmianami w Ordynacji podatkowej powinno stworzyć możliwość zapłaty podatków kartą także w urzędach skarbowych.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka na ubezpieczenie wypadkowe w 2024 roku. Będzie obniżenie stopy procentowej składki dla 32 grup od składek za kwiecień

    Opublikowany 23 lutego 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków przewiduje zmianę  kategorii ryzyka dla 32 grup działalności, dzięki czemu nastąpi obniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. Tylko w przypadku jednej grupy działalności nastąpi wzrost kategorii ryzyka i tym samym wzrost stopy procentowej składki wypadkowej. Zmiany będą obowiązywać od składek należnych za kwiecień 2024 r.

    Projekt ustawy o kryptoaktywach. Będzie nadzór nad rynkiem i ochrona inwestorów

    Projekt ustawy o kryptoaktywach przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację prawa unijnego, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru nad tym rynkiem i ochrony inwestorów. Ustawa, z pewnymi wyjątkami, ma wejść w życie z dniem 30 czerwca 2024 roku.

    Rada Ministrów zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości

    Nowe przepisy mają wprowadzić do polskiego porządku prawnego unijne przepisy, które nakładają na duże firmy obowiązek publikacji danych o zapłaconych podatkach.

    MF ujawniło plany dotyczące podatku Belki - nie zostanie zniesiony, a jedynie zmodyfikowany

    Nie będzie całkowitego zniesienia podatku Belki, a jedynie modyfikacja obowiązujących przepisów. Tak wynika z wypowiedzi Jarosława Nenemana, wiceministra finansów. Co czeka inwestorów i oszczędzających?

    VAT 2024: czy ujemny podatek należny zwiększa podatek naliczony?

    Należy wprowadzić przepis prawa o charakterze uściślającym, który w art. 29a ustawy o VAT dotyczącego podstawy opodatkowania, oraz w art. 86 ustawy o VAT wprowadzi uprawnienie do rozliczania w czasie ujemnego podatku należnego oraz nakaz takiego rozliczania ujemnego podatku naliczonego – postuluje prof. dr hab. Witold Modzelewski

    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Ile wynosi obecnie stopa bezrobocia? Co pokazują dane GUS?

    Stopa bezrobocia wynosząc w końcu stycznia 5,4% była o 0,3 pkt proc. wyższa niż miesiąc wcześniej - tak wynika z danych GUS. Na przełomie lutego i marca stopa bezrobocia może sięgać 5,4% - 5,5% przy liczbie bezrobotnych na poziomie 840 – 850 tys. osób.

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    REKLAMA