REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każdy podatek dla gminy będzie można płacić kartą

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

ZMIANA PRAWA - Podatki stanowiące dochody budżetu jednostek samorządowych będzie można płacić za pomocą kart. Rady urzędów miast, powiatów i gmin w drodze uchwały będą mogły wprowadzić terminale dla kart. Podatki, stanowiące dochody budżetów gmin, ale uiszczane w urzędzie skarbowym, nie będą mogły być płacone kartą.
ANALIZA

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który właśnie znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych, przewiduje możliwość wydania przez radę gminy, radę powiatu oraz sejmik województwa uchwały dopuszczającej zapłatę kartą płatniczą podatków stanowiących dochody budżetu gminy, powiatu lub województwa. Dlaczego tego pomysłu nie rozszerzyć na inne podatki?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Stworzenie dla podatników kolejnej możliwości zapłaty podatków należy uznać za działanie pozytywne. Możliwość płacenia kartą płatniczą nie będzie wymagała od podatników posiadania przy sobie gotówki, tak jak dzieje się w przypadku uiszczania podatku w kasie organu. Nie widzę przeciwwskazań, aby stworzyć taką możliwość w stosunku do pozostałych podatków, choć może być to trudniejsze w implementacji - uważa Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.

Dodaje, że większość podatników dokonuje zapłaty w drodze przelewu bankowego, gdyż jest to najmniej czasochłonna forma. Tym samym praktyczne zastosowanie tego rozwiązania ograniczone będzie do tych podatników, którzy dotychczas dokonywali zapłaty podatku w kasie organu podatkowego.

- Proponowany przepis wskazuje na kompetencję, a nie obowiązek dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego do wprowadzenia możliwości zapłaty podatku kartą płatniczą. Czy poszczególne rady gmin, powiatów oraz sejmiki województw będą skłonne dopuścić tę dodatkową formę zapłaty podatku - pyta Wojciech Pietrasiewicz.

REKLAMA

Również Michał Grzybowski, starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young twierdzi, że każda forma ułatwiająca podatnikom zapłatę podatków zasługuje na poparcie. Może być to szczególnie przydatny sposób uregulowania zobowiązań podatkowych dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby te nie są zobowiązane do dokonywania rozliczeń przy użyciu przelewów bankowych, a karty zarówno debetowe, jak i kredytowe stają się coraz popularniejszym instrumentem płatniczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczekiwania samorządów

Przepis o płaceniu podatków kartą wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowisk samorządowych.

- Wydaje się, że główną przeszkodą dla wprowadzenia możliwości płacenia wszystkich podatków za pomocą karty płatniczej byłaby konieczność poniesienia dużych nakładów na przygotowanie odpowiedniej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych - podkreśla Tomasz Rysiak, prawnik z Kancelarii Magnusson.

Według niego, jednostki samorządu terytorialnego mogą łatwiej dostosować sposoby płatności podatków do możliwości technicznych danej jednostki oraz potrzeb i oczekiwań podatników w tym zakresie.

- Możliwość płacenia podatków za pomocą karty płatniczej może być istotnym udogodnieniem jedynie dla mniejszych podatników, którzy nie stosują przelewów elektronicznych - argumentuje Tomasz Rysiak.

Gotowość do działania

W uzasadnieniu projektu Ordynacji podatkowej wskazano, że niektóre jednostki samorządu terytorialnego są już przygotowane do przyjmowania zapłaty w tej formie.

Zdaniem Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, projektodawca miał na myśli nie tyle płacenie kartą podatków stanowiących m.in. dochody gmin, lecz raczej podatków faktycznie pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego (podatki lokalne, podatek rolny i leśny).

- Te dwie kategorie nie są tożsame. Przykładowo, podatek od spadków i darowizn jest wprawdzie, zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochodem gminnym, ale jest pobierany przez urzędy skarbowe. Podobnie (w odpowiedniej części) jest choćby z podatkami dochodowymi - wylicza Hanna Filipczyk.

Zwraca też uwagę, że przepis ten upoważnia rady gmin do wydania uchwał w omawianej sprawie. To dopiero po ich podjęciu i na ich podstawie podatnicy będą mogli płacić za pomocą karty. Trzeba też zaznaczyć, że zgodnie z projektem, zapłata będzie uznana za dokonaną z dniem obciążenia rachunku bankowego podatnika.

Doprecyzowanie terminów

Michał Grzybowski wskazuje, że z technicznego punktu widzenia należałoby doprecyzować, jaki moment należy uznać za dokonanie zapłaty podatku przy użyciu karty płatniczej. Z punktu widzenia podatnika powinien być to moment użycia karty dla zapłaty podatku. Rozpatrując natomiast sytuację Skarbu Państwa lub gminy, istotne pozostają kwestie rozliczeń pomiędzy tymi podmiotami a bankami czy operatorami kart, tak jak to ma miejsce obecnie w przypadku operacji dokonywanych w komercyjnych punktach, akceptujących tę formę płatności.

- Warto byłoby pomyśleć nad wprowadzeniem możliwości zapłaty kartą płatniczą również podatków uiszczanych w urzędach skarbowych, w szczególności podatku dochodowego od osób fizycznych - podpowiada Michał Grzybowski.

Podatki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 stycznia 2009 r. mają wejść w życie zmiany w Ordynacji podatkowej, które umożliwią płacenie za pomocą kart podatków stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów w dalszych pracach nad zmianami w Ordynacji podatkowej powinno stworzyć możliwość zapłaty podatków kartą także w urzędach skarbowych.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA