REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok TSUE podstawą wznowienia postępowania przez sądem administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wyrok TSUE podstawą wznowienia postępowania przez sądem administracyjnym
Wyrok TSUE podstawą wznowienia postępowania przez sądem administracyjnym

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który przegrał sprawę w polskim sądzie administracyjnym, może po orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ubiegać się o wznowienie swojego postępowania, nawet jeśli nie był stroną w sprawie przed TSUE. Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 16 października 2017 r., podjętej w składzie 7 sędziów.

Uzasadniając tą uchwałę, sędzia Roman Wiatrowski wyjaśnił, że w tym przypadku mamy do czynienia z odstępstwem od zasady powagi rzeczy osądzonej. Podkreślił, że prawo unijne ma prymat nad prawem krajowym. – Pozwoli to ograniczyć ewentualną odpowiedzialność odszkodowawczą państwa za wyroki niezgodne z prawem UE – dodał.

REKLAMA

Dla każdego podatnika

REKLAMA

– Gdyby uchwała była inna, podatnicy, którzy zdążyli przegrać swoje sprawy w sądach administracyjnych, nie mogliby żądać uchylenia niekorzystnych dla siebie wyroków, mimo że byłyby one niezgodne z prawem UE – zwraca uwagę Mateusz Grosicki, adwokat w Kancelarii Prawnej Kijewski Graś.

Dodaje, że byłaby to jawna niesprawiedliwość, bo w lepszej sytuacji znaleźliby się podatnicy, którzy nie zaskarżyliby decyzji fiskusa do sądu. – Mogliby, powołując się na wyrok TSUE, wznawiać postępowania zakończone ostatecznymi decyzjami organów (na podstawie art. 240 par. 1 pkt 11 ordynacji podatkowej) i liczyć na ich uchylenie. Natomiast prawomocny wyrok sądu mógłby wzruszyć tylko ten, kogo wyrok TSUE bezpośrednio dotyczył (na podstawie art. 272 par. 3 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) – tłumaczy ekspert. Dlatego, w jego przekonaniu, literalna wykładnia art. 272 par. 3 p.p.s.a. doprowadziłaby do uniemożliwienia dochodzenia swoich praw wielu podatnikom. – Jedyną możliwością dla nich byłoby wniesienie indywidualnej skargi do TSUE – tłumaczy Mateusz Grosicki.

Polecamy: Biuletyn VAT

We własnej sprawie

REKLAMA

Uchwała zapadła na tle sprawy konkretnego podatnika – sprzedawcy oleju opałowego, który przegrał przed NSA w kwietniu 2015 r. (sygn. akt I FSK 2165/13). Chciał jednak doprowadzić do uchylenia tego niekorzystnego rozstrzygnięcia, powołując się na wyrok TSUE z 2 czerwca 2016 r. w sprawie Roz-Świt (sygn. akt C-418/14). Trybunał orzekł, że sprzedawca, który nie uzyskał w ustawowym terminie oświadczenia nabywcy oleju napędowego o przeznaczeniu go na cele opałowe, może mimo tego korzystać z preferencyjnej stawki akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik był przekonany, że może powołać się na ten wyrok TSUE i żądać wznowienia zakończonego już postępowania sądowego w swojej sprawie, na podstawie art. 272 par. 3 p.p.s.a. Wniosek o to złożył do Naczelnego Sądu Administracyjnego w ciągu trzech tygodni od publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym UE (zasadniczo p.p.s.a. przewiduje na to trzy miesiące od daty publikacji sentencji orzeczenia TSUE).

Rozwiane wątpliwości

Zwykły skład NSA miał jednak wątpliwości co do możliwości wznowienia postępowania sądowego zakończonego prawomocnym wyrokiem, w sytuacji gdy podatnik nie był stroną postępowania przed TSUE.

Zwrócił uwagę na rozbieżność stanowisk wśród sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Niektóre wcześniejsze wyroki wskazywały na stanowisko korzystne dla podatników – pozwalały im występować o wznowienie postępowania sądowego w ciągu trzech miesięcy od publikacji sentencji orzeczenia TSUE (np. sygn. akt II GSK 2031/13, II GSK 1282/16).

Inne składy sędziowskie orzekały jednak, że wznowić postępowanie sądowe może tylko ten, kogo wyrok TSUE bezpośrednio dotyczył ( np. sygn. akt I FSK 1465/16, I GSK 1117/16).

Siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego opowiedziało się wczoraj za pierwszym poglądem, korzystnym dla podatników. ⒸⓅ

Uchwała ograniczy odpowiedzialność państwa za wyroki niezgodne z prawem UE

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

  Uchwała siedmiu sędziów NSA z dnia 16 października 2017 r. sygn. akt I FPS 1/17

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA