REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

9% CIT i "mały ZUS" poprawią rentowność MSP

Subskrybuj nas na Youtube
9% CIT i
9% CIT i "mały ZUS" poprawią rentowność MSP
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno obniżony CIT dla MSP, jak i mały ZUS są rozwiązaniami inwestycyjnymi. Pozytywne konsekwencje w budżecie firm będą niemal natychmiastowe. Dzięki tym rozwiązaniom w Polsce będzie zakładanych jeszcze więcej firm, i będą się one szybciej rozwijać - powiedziała PAP szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz.

PAP: Co oznaczają zapowiedziane w sobotę na Konwencji PiS zmiany dla przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

Jadwiga Emilewicz: Zapowiedzi z tzw. piątki Morawieckiego dotyczące ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców dotyczą przede wszystkim małych i średnich firm. Projekt, nad którym pracowałam przez ostatnie miesiące, czyli tzw. mała działalność gospodarcza, jest skierowany do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy uzyskują przeciętne miesięczne przychody nieprzekraczające 2,5 krotności minimalnego wynagrodzenia (w 2018 r. to 5250 zł).

Szacujemy, że z tego rozwiązania, które zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2019 r, skorzysta prawie 200 tys. małych firm. Co bardzo istotne, mała działalność gospodarcza to propozycja, która odegra ogromną rolę przy ograniczeniu szarej strefy i przedłużaniu żywotności małych firm, szczególnie po drugim roku działalności, kiedy wyczerpują limit preferencyjnego ZUS-u dla nowych działalności. Według naszych wyliczeń, prawie 60 tys. przedsiębiorców rocznie wypada z systemu zabezpieczenia społecznego właśnie z powodu nieosiągnięcia odpowiedniej skali lub rentowności biznesu. Nie wiemy, co się z nimi dalej dzieje, mogą na przykład rejestrować działalność na innego członka rodziny lub przenieść ją za granicę.

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

PAP: A jak dużej liczby firm dotyczy obniżony CIT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

J.E.: Mówimy o sytuacji, w której zmiana z 15 proc. do 9 proc., czyli o 6 pkt. proc. będzie dotyczyła ok. 90 proc. osób rozliczających się z tego podatku, czyli ok. 400 tys. firm. To, jaki będzie tego skutek dla dochodów sektora finansów publicznych, czyli dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, zależy od tego, jaki ostatecznie wariant realizacji tego postanowienia zarekomenduje rządowi Ministerstwo Finansów. Wiem, że prace obliczeniowe trwają, a ich wyniki powinny się pojawić w ciągu miesiąca.

PAP: Ekonomiści uważają, że jest to rozwiązanie dla niewielu.

J.E.: Jest to rozwiązanie dla najbardziej potrzebujących. I obniżony do 9 proc. CIT, i mała działalność gospodarcza, mają poprawić rentowność małych przedsiębiorstw. Wbrew pozorom, firm, które jednak rozliczają się CIT-em nie jest bardzo mało. Jak weźmiemy pod uwagę, że mówimy o tego typu firmach działających w małych ośrodkach miejskich, małych powiatach, gdzie poziom bezrobocia wciąż jest wielokrotnie wyższy niż średnia krajowa, to wprowadzenie tych rozwiązań, które poprawiają rentowność nawet kilkunastu firm w takiej gminie czy powiecie może mieć realny wpływ na poprawę życia takiego obszaru. To jest naprawdę program dla tych, którzy przez wiele lat płacili nieproporcjonalne do swoich przychodów obciążenia.

PAP: W jakim okresie te nowe rozwiązania przyniosą zyski przedsiębiorcom, gospodarce?

J.E.: Zyski dla firm pojawiają się już w pierwszym miesiącu rozliczenia. "Oszczędności" przedsiębiorcy oczywiście będą zależeć od jego rocznych przychodów. Przykładowo, osoba osiągająca w 2017 r. przychody miesięczne równe minimalnemu wynagrodzeniu, zapłaciłaby do ZUS-u niecałe 660 zł, a nie ponad 1230 zł. A zatem połowa kwoty, którą mały przedsiębiorca dzisiaj płaci do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zostanie w jego portfelu. Pozytywne konsekwencje w budżecie firm będą więc niemal natychmiastowe. Jeśli chodzi natomiast o zyski dla gospodarki, to liczymy na nie w skali roku. Według szczegółowych wyliczeń przeprowadzonych we współpracy z Ministerstwem Finansów, roczny koszt dla budżetu to maksymalnie 500 mln zł. Z drugiej jednak strony korzyści dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych szacujemy na ok. 1,5 mld zł. Przy czym są to konserwatywne wyliczenia, które uwzględniają wyłącznie mierzalne skutki, jak stymulacja popytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego. Nie bierzemy pod uwagę przede wszystkim korzyści dla budżetu i gospodarki wynikających z tego, że wiele osób zacznie wychodzić z szarej strefy.

PAP: Dlaczego te zmiany są oczekiwane?

J.E.: Dlatego, że w pierwszej kolejności dotyczą tych firm i obszarów, które dotknięte są strukturalnym bezrobociem; w których znalezienie dobrze płatnej pracy jest trudne. To także wyjście naprzeciw tym wszystkim, którzy mogą łączyć swoją inną aktywność życiową – np. zajmowanie się dziećmi w domu z prowadzeniem działalności gospodarczej w niewielkim zakresie, która jest dodatkowym zastrzykiem w budżecie rodzinnym.

To rozwiązania skierowane do najbardziej potrzebujących. To jest tak naprawdę dyskusja o adekwatności obciążeń składkowych do możliwości przedsiębiorców. Brak takiego modelu w Polsce, który uzależniał wysokość składek od wyników finansowych jest dotkliwie odczuwany przez przedsiębiorców, zwłaszcza tych najmniejszych.

Niższy CIT jest adresowany do podatników rozpoczynających działalność i małych podatników, czyli tych których przychody obecnie nie przekraczają 1,2 mln euro. Chcemy podnieść ten limit do 2 mln euro, co jest elementem aktualnie procedowanego przez rząd projektu ustawy uproszczeniowej. To są małe firmy z dużym potencjałem rozwojowym. To takie firmy, których przychody w perspektywie 5-6 lat, mogą dynamicznie wzrosnąć. Dla nich obniżanie tego podatku może być dodatkowym paliwem, który przyspieszy ich rozwój.

PAP: Z czego finansować te ułatwienia?

J.E.: To nie są projekty, wbrew temu co mówią krytycy, które powstały na potrzeby sobotniej konwencji. To są projekty, tak jak np. mała działalność gospodarcza, o których rozmawiamy od roku i robimy szczegółowe wyliczenia - wspólnie z Ministerstwem Rodziny, Pracy, Polityki Społecznej, Ministerstwem Finansów, ZUS, związkami zawodowymi, Radą Dialogu Społecznego. To samo dotyczy obniżonego CIT.

Zarówno obniżony CIT dla MSP jak i mały ZUS są rozwiązaniami inwestycyjnymi. W pierwszym okresie odczujemy ubytek w budżecie państwa, ale szacujemy, że dzięki tym rozwiązaniom w Polsce będzie zakładanych jeszcze więcej firm, i że będą one szybciej się rozwijać. A to spowoduje dalsze „rozkręcanie” gospodarki. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

edytor: Bożena Dymkowska

maja/ dym/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA