REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawę o CIT trzeba napisać od nowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ustawę o CIT trzeba napisać od nowa /shutterstock.com
Ustawę o CIT trzeba napisać od nowa /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma możliwości naprawy ustawy o CIT poprzez kolejne nowelizacje, musimy napisać ją od nowa – powiedział Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Poinformował także o planach powołania instytucji Rzecznika Praw Podatnika oraz kolejnych zmianach uszczelniających VAT.

W dniach 16-17 kwietnia br. odbył się II Kongres Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. W czasie dwudniowych obrad omawiane były m.in. kwestie uszczelnienia VAT, nowej ordynacji podatkowej, reformy podatku dochodowego, prawa podatkowego w kontekście innowacyjności firm. Natomiast w ramach warsztatów podatkowych zostały omówione zmiany w CIT i VAT, a także ustawie o wspieraniu nowych inwestycji. W Kongresie uczestniczyli doradcy podatkowi, przedsiębiorcy, prawnicy, przedstawiciele administracji.

REKLAMA

Autopromocja

Powołanie Rzecznika Praw Podatnika

REKLAMA

Podczas pierwszego dnia Kongresu, Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, powiedział, że trwają obecnie prace nad nową ordynacją podatkową, która zostanie zaprezentowana prawdopodobnie pod koniec tego roku. W ramach tych prac resort finansów zaproponował utworzenie instytucji Rzecznika Praw Podatnika.

Uzasadniając pomysł wprowadzenia instytucji Rzecznika Praw Podatnika do nowej ordynacji podatkowej, Gruza wskazał, że „hermetyczność przepisów podatkowych jest tak daleko idąca, że instytucje ogóle takie jak Rzecznik Praw Obywatelskich, czy inne tego typu podmioty nie są w stanie odpowiedzieć na wyzwania bardzo skomplikowanego prawa podatkowego. Uważamy, że Rzecznik Praw Podatnika będzie takim „łożyskiem” pomiędzy wspaniałomyślnym i dobroczynnym sercem Ministra Finansów a bezwzględnością biurokratyczną Szefa Krajowej Administracji Skarbowej”.

„Rzecznik Prawa Podatnika ma realizować również drugie ważne, a może nawet ważniejsze zadanie. Chcemy bowiem wprowadzić pętlę uczenia się systemu, tj. jeżeli na końcu ścieżki decyzyjnej czy wyroku sądu administracyjnego dojdzie do błędu po stronie administracji, to chcemy, żeby Rzecznik przyjmował wszystkie te negatywne wyniki działania administracji i sporządzał odpowiednią ocenę tych właśnie niepożądanych zdarzeń, ścieżek decyzyjnych. Tak, aby móc Ministrowi Finansów przedłożyć raport zawierający zidentyfikowane przyczyny złych decyzji: czy to na poziomie niejasnego przepisu, czy to na poziomie złej interpretacji dobrego przepisu, czy to na poziomie źle zebranego materiału dowodowego, czy np. pomyłki sędziego. Tego typu raport miałby na celu wyłapywanie ognisk problemów, które dają negatywne rezultaty” – wyjaśnił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa ustawa o CIT

Przechodząc do tematyki związanej z podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) powiedział, że „podatek ten, zwłaszcza od korporacji międzynarodowych, ma bardzo wiele elementów ocennych, wiele subtelności transgranicznych. To wszystko powoduje istotny ciężar położony na warstwę ludzką po stronie administracji. Z kolei wynagrodzenia w administracji często nie odpowiadają kwalifikacjom, które są konieczne, by o tych sprawach, jak równy z równym, urzędnik rozmawiał z korporacją. To powoduje, że niestety jest dosyć duża łatwość w przesuwaniu ciężaru rozpoznawania dochodów z takich jurysdykcji jak Polska, do jurysdykcji o atrakcyjnych systemach podatkowych”.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

„W zakresie nowej legislacji dotyczącej tego podatku, przyznaliśmy wewnętrznie, ale też już publicznie, że nie ma możliwości naprawy ustawy o CIT poprzez kolejne nowelizacje, musimy usiąść i napisać ją od nowa. Jest kilka koncepcji na stole, przyglądamy się różnym rozwiązaniom, jeździmy także po Europie i sprawdzamy, co inne państwa planują w najbliższym czasie, jak podchodzą do spraw w podatku dochodowym. Na pewno będziemy chcieli iść w kierunku uproszczenia, w kierunku jednej księgowości, a nie księgowości rachunkowych i podatkowych. Na pewno będziemy też pracować nad dalszym rozwojem elementu innowacyjności w tym podatku” – zaznaczył.


Dalsze uszczelnienie VAT

Omawiając kwestie dotyczące podatku VAT zaznaczył, że Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad dwoma typami rozwiązań. Powiedział, że „po uszczelnieniu systemu VAT, które raczej się udało, co widać w statystykach, teraz będziemy koncentrować się na punktowych ogniskach zapalnych nieszczelności, czyli nie będą to już rozwiązania systemowe, ale punktowe, nakierowane na likwidowanie niepożądanych zjawisk w różnych dziedzinach. Pozostały bowiem jeszcze dziury, które rozwiązaniami systemowymi trudno zakleić, są to m.in. hurtownie budowlane, części samochodowe, e-commerce. Czyli specyficzne obszary, które będą wymagały takiego trochę ręcznego sterowania”.

„Drugi kierunek to działania nakierowane na uproszczenie, zracjonalizowanie systemu VAT. Chcemy zidentyfikować przepisy, które nie służą ani fiskusowi, ani przedsiębiorcom, ani społeczeństwu, będące biurokratycznym narzutem, które można wyciąć bez żadnej szkody dla systemu. Pierwszym takim generalnym obszarem są stawki VAT. Mamy obecnie zidentyfikowanych 240 kategorii, które mają przywilej stawki obniżonej, co chcemy zredukować czterokrotnie, do mniej więcej 60. Będziemy wprowadzali m.in. lepszy mechanizm potwierdzania stawek VAT” – poinformował Gruza.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA