REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ustawę o CIT trzeba napisać od nowa /shutterstock.com
Ustawę o CIT trzeba napisać od nowa /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma możliwości naprawy ustawy o CIT poprzez kolejne nowelizacje, musimy napisać ją od nowa – powiedział Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Poinformował także o planach powołania instytucji Rzecznika Praw Podatnika oraz kolejnych zmianach uszczelniających VAT.

W dniach 16-17 kwietnia br. odbył się II Kongres Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. W czasie dwudniowych obrad omawiane były m.in. kwestie uszczelnienia VAT, nowej ordynacji podatkowej, reformy podatku dochodowego, prawa podatkowego w kontekście innowacyjności firm. Natomiast w ramach warsztatów podatkowych zostały omówione zmiany w CIT i VAT, a także ustawie o wspieraniu nowych inwestycji. W Kongresie uczestniczyli doradcy podatkowi, przedsiębiorcy, prawnicy, przedstawiciele administracji.

REKLAMA

Autopromocja

Powołanie Rzecznika Praw Podatnika

Podczas pierwszego dnia Kongresu, Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, powiedział, że trwają obecnie prace nad nową ordynacją podatkową, która zostanie zaprezentowana prawdopodobnie pod koniec tego roku. W ramach tych prac resort finansów zaproponował utworzenie instytucji Rzecznika Praw Podatnika.

Uzasadniając pomysł wprowadzenia instytucji Rzecznika Praw Podatnika do nowej ordynacji podatkowej, Gruza wskazał, że „hermetyczność przepisów podatkowych jest tak daleko idąca, że instytucje ogóle takie jak Rzecznik Praw Obywatelskich, czy inne tego typu podmioty nie są w stanie odpowiedzieć na wyzwania bardzo skomplikowanego prawa podatkowego. Uważamy, że Rzecznik Praw Podatnika będzie takim „łożyskiem” pomiędzy wspaniałomyślnym i dobroczynnym sercem Ministra Finansów a bezwzględnością biurokratyczną Szefa Krajowej Administracji Skarbowej”.

„Rzecznik Prawa Podatnika ma realizować również drugie ważne, a może nawet ważniejsze zadanie. Chcemy bowiem wprowadzić pętlę uczenia się systemu, tj. jeżeli na końcu ścieżki decyzyjnej czy wyroku sądu administracyjnego dojdzie do błędu po stronie administracji, to chcemy, żeby Rzecznik przyjmował wszystkie te negatywne wyniki działania administracji i sporządzał odpowiednią ocenę tych właśnie niepożądanych zdarzeń, ścieżek decyzyjnych. Tak, aby móc Ministrowi Finansów przedłożyć raport zawierający zidentyfikowane przyczyny złych decyzji: czy to na poziomie niejasnego przepisu, czy to na poziomie złej interpretacji dobrego przepisu, czy to na poziomie źle zebranego materiału dowodowego, czy np. pomyłki sędziego. Tego typu raport miałby na celu wyłapywanie ognisk problemów, które dają negatywne rezultaty” – wyjaśnił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa ustawa o CIT

Przechodząc do tematyki związanej z podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) powiedział, że „podatek ten, zwłaszcza od korporacji międzynarodowych, ma bardzo wiele elementów ocennych, wiele subtelności transgranicznych. To wszystko powoduje istotny ciężar położony na warstwę ludzką po stronie administracji. Z kolei wynagrodzenia w administracji często nie odpowiadają kwalifikacjom, które są konieczne, by o tych sprawach, jak równy z równym, urzędnik rozmawiał z korporacją. To powoduje, że niestety jest dosyć duża łatwość w przesuwaniu ciężaru rozpoznawania dochodów z takich jurysdykcji jak Polska, do jurysdykcji o atrakcyjnych systemach podatkowych”.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

„W zakresie nowej legislacji dotyczącej tego podatku, przyznaliśmy wewnętrznie, ale też już publicznie, że nie ma możliwości naprawy ustawy o CIT poprzez kolejne nowelizacje, musimy usiąść i napisać ją od nowa. Jest kilka koncepcji na stole, przyglądamy się różnym rozwiązaniom, jeździmy także po Europie i sprawdzamy, co inne państwa planują w najbliższym czasie, jak podchodzą do spraw w podatku dochodowym. Na pewno będziemy chcieli iść w kierunku uproszczenia, w kierunku jednej księgowości, a nie księgowości rachunkowych i podatkowych. Na pewno będziemy też pracować nad dalszym rozwojem elementu innowacyjności w tym podatku” – zaznaczył.


Dalsze uszczelnienie VAT

Omawiając kwestie dotyczące podatku VAT zaznaczył, że Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad dwoma typami rozwiązań. Powiedział, że „po uszczelnieniu systemu VAT, które raczej się udało, co widać w statystykach, teraz będziemy koncentrować się na punktowych ogniskach zapalnych nieszczelności, czyli nie będą to już rozwiązania systemowe, ale punktowe, nakierowane na likwidowanie niepożądanych zjawisk w różnych dziedzinach. Pozostały bowiem jeszcze dziury, które rozwiązaniami systemowymi trudno zakleić, są to m.in. hurtownie budowlane, części samochodowe, e-commerce. Czyli specyficzne obszary, które będą wymagały takiego trochę ręcznego sterowania”.

„Drugi kierunek to działania nakierowane na uproszczenie, zracjonalizowanie systemu VAT. Chcemy zidentyfikować przepisy, które nie służą ani fiskusowi, ani przedsiębiorcom, ani społeczeństwu, będące biurokratycznym narzutem, które można wyciąć bez żadnej szkody dla systemu. Pierwszym takim generalnym obszarem są stawki VAT. Mamy obecnie zidentyfikowanych 240 kategorii, które mają przywilej stawki obniżonej, co chcemy zredukować czterokrotnie, do mniej więcej 60. Będziemy wprowadzali m.in. lepszy mechanizm potwierdzania stawek VAT” – poinformował Gruza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

REKLAMA

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

REKLAMA