REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek "denny" nie powinien obciążyć zwykłych użytkowników wód

Podatek
Podatek "denny" nie powinien obciążyć zwykłych użytkowników wód

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty związane z tzw. podatkiem dennym nie są wygórowane i nie powinny stanowić realnego obciążenia dla przedsiębiorców i zwykłych użytkowników wód - zapewnił 18 kwietnia 2018 r. w Giżycku na Mazurach prezes Wód Polskich Przemysław Daca.

Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie odniósł się podczas konferencji w Giżycku do - jak mówił - nieprawdziwych informacji medialnych sugerujących, że z powodu opłat za użytkowanie gruntów pokrytych wodami należącymi do Skarbu Państwa, ceny na Mazurach wzrosną dwukrotnie i będzie to najdroższy sezon w historii. Jego zdaniem takie doniesienia mogą doprowadzić do samospełniającej się przepowiedni, bo jeżeli ludzie usłyszą, że ma być tak drogo, to rzeczywiście przestaną przyjeżdżać.

REKLAMA

REKLAMA

Jak mówił, opłaty za tzw. podatek denny są ponoszone raz w roku i ich wysokość nie powinna stanowić realnego obciążenia dla przedsiębiorców, ani spowodować wzrostu cen dla zwykłych użytkowników przystani, pomostów i marin, czyli osób rekreacyjnie korzystających z jezior. Poinformował, że z szacunków Polskich Wód wynika, że realna wysokość tych opłat będzie stanowiła jedynie 1-2 proc. wszystkich przychodów rocznych przedsiębiorców działających w branży turystyki wodnej.

Prezes zaznaczył, że opłaty ponosi się jedynie za realnie zajmowany akwen, czyli obszar bezpośrednio powiązany z urządzeniem wodnym. Użytkownicy wnoszą je za okres, w którym zajmują ten obszar, czyli często jedynie od maja do września. Stawki są wyliczane na podstawie wniosków przedsiębiorców, którzy sami określają, jaki rodzaj działalności będą prowadzić.

Daca powiedział, że audyt w zakresie naliczania opłat wykazał, że jednostki organizacyjne Wód Polskich na Mazurach działają poprawnie, a wśród losowo wybranych umów zawartych przez RZGW w Białymstoku tylko jedna wymaga korekty.

REKLAMA

Poinformował, że po rozmowach z burmistrzami mazurskich miast zdecydował o zorganizowaniu kolejnych spotkań i otwartych szkoleń dla przedsiębiorców, samorządowców i innych zainteresowanych osób z zakresu przepisów Prawa Wodnego, zwłaszcza stawek za grunty pokryte wodami. Pierwsze takie szkolenie ma odbyć się w przyszłym tygodniu w Giżycku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes powiedział również, że ze względu na przypadki uchylania się od ponoszonych opłat, zalecił kontrolę faktycznego wykorzystania majątku Skarbu Państwa, którym zarządzają Wody Polskie. Przypomniał, że na Mazurach głośne były przypadki stawiania pomostów i prowadzenia działalności bez pozwoleń wodno-prawnych czy innych nadużyć. Zaapelował do takich osób o niezwłoczne zalegalizowanie urządzeń wodnych i przestrzeganie obowiązującego prawa.

W środowej konferencji w Giżycku uczestniczyli przedstawiciele mazurskich samorządów i zarządcy portów. Mówili oni o swoich obawach związanych z opłacalnością dalszej działalności, powołując się na własne wyliczenia i szacunki kosztów, które będą mieli ponosić.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Podkreślali oni, że grunty wykorzystywane do "przedsięwzięć związanych z uprawianiem na wodach śródlądowych rekreacji, turystyki, sportów wodnych oraz amatorskiego połowu ryb" były dotychczas zwolnione z opłat. Mówili, też, że opłaty są wyższe niż początkowo obiecywano tzw. stronie społecznej podczas prac w komisjach sejmowych nad nowymi przepisami.

W przypadku pozostałej działalności opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami nie są nowym obciążeniem dla użytkowników wód. Do końca 2017 r., czyli do wejścia w życie nowego Prawa wodnego i nowych stawek wprowadzonych w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, korzystający z wód wnosili je na konta innych podmiotów publicznych. Obecnie pobierają je Wody Polskie, które są odpowiedzialne za gospodarkę wodną w Polsce.

Według Wód Polskich w niektórych przypadkach obecne stawki są niższe. Np. w przypadku gruntu przeznaczonego pod ogólnie dostępne darmowe kąpieliska i stałe tory wodne służące do uprawiania sportów wodnych stawka za 1 m kw. wynosi 1 grosz. Najwyższa stawka wynosi 8,90 zł i dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca czerpie zysk ze względu na prowadzenie działalności nad wodą, która jest własnością Skarbu Państwa.

Po środowej konferencji w Giżycku prezes Daca powiedział dziennikarzom, że w jego ocenie obawy mazurskich użytkowników wód wynikają często z ich wyobrażeń, a nie konkretnych zapisów ustawy czy rozporządzenia. "Upewniłem się na tym spotkaniu, że rzeczywiście jest dużo wątpliwości i niewiedzy użytkowników wód i przedsiębiorców. Stąd staraliśmy się wytłumaczyć wszystkie nieścisłości i zgłaszane do nas problemy" - mówił.

(PAP)

autor: Marcin Boguszewski

edytor: Sonia Sobczyk

mbo/ son/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA