REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karuzela podatkowa z udziałem "znikających podatników"

Karuzela podatkowa z udziałem
Karuzela podatkowa z udziałem "znikających podatników"
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Prokuratura Krajowa poinformowała 19 kwietnia 2018 r. o zatrzymaniu 13 osób podejrzanych o udział międzynarodowej grupie przestępczej osiągającej korzyści z przestępstw związanych z importem folii stretch. Wśród zatrzymanych jest m.in. właściciel biura rachunkowego, biegły sądowy i policjant. Ujawnione przestępstwa polegały na wprowadzaniu do obrotu w Polsce folii stretch bez uiszczenia VAT, co następowało za pośrednictwem zorganizowanej sieci spółek, tzw. „znikających podatników”.

Wydział II do Spraw Przestępczości Finansowo – Skarbowej Prokuratury Regionalnej w Warszawie nadzoruje śledztwo prowadzone z Delegaturą Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Lublinie, Mazowieckim Urzędem Celno – Skarbowym w Warszawie oraz Biurem Spraw Wewnętrznych Komendy Głównej Policji Wydział w Gdańsku, które dotyczy działania międzynarodowej grupy przestępczej, osiągającej korzyści majątkowe z przestępstw karnych oraz karnych skarbowych związanych z importem folii stretch. Ujawnione przestępstwa polegały na wprowadzaniu do obrotu na terenie kraju folii stretch bez zapłacenia należnego podatku VAT w stawce 23%, co następowało za pośrednictwem zorganizowanej sieci spółek, tzw. „znikających podatników”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sieć spółek wykorzystywana do przestępstwa

Zatrzymania nastąpiły na polecenie Prokuratury Regionalnej w Warszawie przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz przy udziale funkcjonariuszy Mazowieckiego Urzędu Celno – Skarbowego w Warszawie. Czynności te przeprowadzono w różnych miejscach w Polsce – w tym w Warszawie, Mińsku Mazowieckim, Pruszkowie, Gdańsku i Pruszczu Gdańskim.

Prokuratura zarzuca zatrzymanym między innymi organizowanie na terenie Polski sieci spółek wykorzystywanych w ramach ujawnionego procederu jako podmioty pozorujące udział w obrocie gospodarczym, rekrutowanie osób, nadzorowanie ich pracy i zaopatrywanie w sprzęt komputerowy, koordynowanie i kontrolowanie transportu towarów na terenie Polski, organizowanie zaplecza biurowo - magazynowego dla składowania towaru a także nawiązywanie kontaktów handlowych z odbiorcami folii.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród zatrzymanych właściciel biura rachunkowego i biegły sądowy, a także policjant

Wśród zatrzymanych jest między innymi właściciel biura rachunkowego, który był odpowiedzialny za finansowo – podatkowe rozliczenia podmiotów gospodarczych wykorzystywanych przez grupę; mężczyzna odpowiedzialny za obsługę informatyczną grupy; pracownik biura rachunkowego, sprawujący nadzór nad płatnościami, kontaktami z firmami logistycznymi i urzędami skarbowymi, a także osoby, które zajmowały się transportem i magazynowaniem towarów, pracownicy biurowi i handlowcy.

Jednym z zatrzymanych jest biegły z listy dwóch Sądów Okręgowych w Warszawie, tj. Sądu Okręgowego w Warszawie i Sądu Okręgowego dla Warszawy - Pragi w Warszawie w zakresie finansów, badania planów przekształceń podmiotów gospodarczych, a także rachunkowości – w tym spółek prawa handlowego, będący zarazem biegłym rewidentem.

Wśród podejrzanych jest także funkcjonariusz Policji, któremu zarzucono przekroczenie uprawnień służbowych, polegające na bezpodstawnym przeszukaniu zasobów bazy danych PESEL, w zakresie danych określonych osób, które przekazał osobie nieuprawnionej do ich uzyskania.

Skarb Państwa mógł stracić ponad 18 milionów złotych

Podejrzanym przedstawiono zarzuty podania nieprawdy w deklaracjach VAT-7k i VAT-7, a także w korektach tych deklaracji złożonych przez ustalone podmioty gospodarcze w Urzędach Skarbowych, w których ujęto kwoty podatku naliczonego, wynikającego z kilkuset nierzetelnych faktur VAT, wystawionych między innymi przez podmioty pełniące rolę tzw. „znikającego podatnika”. W wyniku tych działań narażono na uszczuplenie podatek VAT w wielkiej wartości, tj. w łącznej kwocie ponad 18 mln zł.

Mechanizm działania międzynarodowej grupy

Grupa działała w okresie od kwietnia 2014 roku do końca lutego 2016 roku w Warszawie, Gdańsku, Pruszczu Gdańskim, Wrześni, a także w innych miejscach na terenie Polski jak też Łotwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Arabii Saudyjskiej. Kontrolowała sieć powiązanych ze sobą podmiotów zajmujących się importem i obrotem na terytorium Polski folii stretch, które wykorzystano w procederze tzw. „karuzeli podatkowej”.

Folia była kupowana od podmiotów z Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a następnie wprowadzana do obrotu w Polsce, co następowało przy wykorzystaniu mechanizmu fikcyjnych transakcji, do których miało dochodzić pomiędzy podmiotami pełniącymi rolę tzw. „znikających podatników”.

Folię transportowano do Europy drogą morską, gdzie była przedmiotem odprawy celnej w Niemczech i w Holandii z zastosowaniem procedury, która pozwala na przywóz towaru spoza Unii Europejskiej oraz jego dostarczenie do innego państwa członkowskiego Unii w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, zwalniającej z zapłaty podatku VAT w momencie odprawy celnej. Podmioty nabywające towar w postaci folii stretch zobowiązane były do rozliczenia zakupów w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, jednak pomimo tego obowiązku, pierwsi nabywcy folii, którzy pełnili funkcję tzw. „znikających podatników”, spółek „słupów”, nie ujawniali transakcji wewnątrzwspólnotowych, co powodowało wprowadzenie na terytorium kraju towaru bez zapłacenia podatku VAT.

Bezpośrednio po odprawie celnej, folię transportowano do magazynów w Pruszczu Gdańskim oraz Gdyni, skąd trafiała do finalnych odbiorców krajowych będących kontrahentami ustalonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającej siedzibę w Warszawie, która odgrywała kluczową rolę w badanym procederze.

Śledztwo wykazało, że towar sprowadzany z krajów arabskich był w rzeczywistości nabywany przez jedną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością działającą na terenie Polski, która sprzedawała go krajowym odbiorcom, natomiast łańcuch powstałych podmiotów gospodarczych kontrolowanych przez grupę przestępczą oraz wytworzona nierzetelna dokumentacja, służyła wykazaniu, że w transakcjach brały udział inne spółki. Nabycie towaru następowało bez uiszczenia należnego podatku VAT oraz z wykorzystaniem sieci spółek pełniących rolę „znikających podatników”. Inkryminowane działania służyły wprowadzeniu w błąd organów skarbowych dla ukrycia rzeczywistego pochodzenia przedmiotu transakcji w postaci folii stretch oraz wykazaniu, że zapłacenie należnego podatku VAT nastąpiło na wcześniejszym etapie obrotu.


Obywatelka Łotwy i obywatel Turcji kierownikami grupy

Na podstawie obszernego materiału dowodowego ustalono hierarchiczną strukturę grupy, głównych jej organizatorów oraz członków, a także istniejący w niej podział ról i zadań. Osobami kierującymi grupą na terenie Polski i zarazem jej głównymi organizatorami była obywatelka Łotwy oraz obywatel Tunezji, którzy wydawali polecenia innym członkom grupy, zajmującym hierarchicznie niższe miejsce w jej strukturze. Zgromadzone dowody pozwoliły na ustalenie, że kierujący grupą kontrolowali między innymi płatności, cenę i dostawy towaru z zagranicznych źródeł oraz jego dystrybucję na terenie Polski.

Członkami grupy byli obywatele Łotwy, Egiptu, Ukrainy, Tunezji oraz Polski, spośród których część posługiwała się nieprawdziwymi danymi osobowymi. Osoby te były odpowiedzialne za realizację poleceń wydawanych przez kierujących grupą, tj. powoływanie nowych podmiotów gospodarczych, organizowanie magazynów, sprzedaż towaru, rekrutację pracowników oraz utrzymywanie kontaktów z centrami logistycznymi i kontrahentami.

11 podejrzanych tymczasowo aresztowanych

Wobec 11 podejrzanych prokuratura wystąpiła do Sądu o zastosowanie tymczasowego aresztowania, natomiast w stosunku do dwóch podejrzanych zastosowano środki zapobiegawcze o charakterze wolnościowym w postaci zakazu opuszczania kraju, dozoru Policji i zakazu kontaktowania się między sobą.

Wnioski Prokuratury o zastosowanie tymczasowego aresztowania wobec 11 podejrzanych zostały uwzględnione przez Sąd Rejonowy dla Warszawy – Śródmieścia w Warszawie na posiedzeniach w dniach 13 i 18 kwietnia 2018 roku, przy czym wobec 4 osób Sąd orzekł tzw. areszt warunkowy, który ulegnie zmianie na środek zapobiegawczy o charakterze wolnościowym w przypadku wpłacenia określonych kwot pieniędzy z tytułu poręczenia majątkowego.

Wobec jednej z podejrzanych prokurator odstąpił od czynności zatrzymania oraz przesłuchania z uwagi na stan zdrowia.

Przestępstwa zarzucane podejrzanym zagrożone są karą pozbawienia wolności od roku do lat 10 oraz karą grzywny.

Śledztwo ma rozwojowy charakter, nadal uzyskiwane są dowody, które pozwolą na ustalanie kolejnych osób i podmiotów gospodarczych związanych z badanymi przestępstwami.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ zjt/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA