REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla Polski korzystny byłby liniowy podatek z ulgami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Polska to jeden z nielicznych krajów w naszej części Europy, w którym nie ma podatku liniowego. Wprowadzenie podatku liniowego nie powinno ograniczać możliwości odliczania składek ZUS. W Polsce najlepszym rozwiązaniem byłby liniowy PIT z zachowaniem pewnych ulg.

Polska jest jednym z ostatnich państw w naszym regionie, w którym obowiązuje progresywna skala PIT. Zarówno Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Słowacja, jak również Rumunia i Bułgaria wprowadziły podatek liniowy.

REKLAMA

W wywiadzie dla GP wiceminister finansów Elżbieta Chojna-Duch powiedziała, że resort pracuje nad analizami w zakresie wprowadzenia podatku liniowego. Jednak jeszcze za wcześnie, aby mówić o szczegółach. Nie wiadomo nawet, jaką formę polski podatek liniowy miałby przyjąć - czy byłaby to jedna stawka PIT bez ulg i zwolnień, czy raczej jedna stawka z pewnymi ulgami.

Większość ekspertów uważa, że zwiększeniu atrakcyjności inwestycyjnej naszego kraju z pewnością pomogłoby wprowadzenie podatku liniowego.

Uproszczenie systemu

W Polsce najlepszym rozwiązaniem byłoby uproszczenie systemu podatkowego oraz wprowadzenie podatku liniowego z kwotą wolną - uważają specjaliści PricewaterhouseCoopers.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski system podatkowy jest podobny do systemów podatkowych obowiązujących w zdecydowanej większości krajów Europy Zachodniej. Na ten aspekt zwraca uwagę Jadwiga Chorązka, doradca podatkowy, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, która tłumaczy, że stawki polskiego podatku dochodowego od osób fizycznych nie należą przy tym do najwyższych w Europie, ale również daleko im do atrakcyjnych 10-proc., przewidzianych np. w ustawodawstwie bułgarskim. Łatwo również zauważyć, że na tle innych krajów z naszego regionu polskie stawki podatkowe są zdecydowanie najwyższe.

- Nie tylko sama stawka podatku dochodowego ma wpływ na to, ile pieniędzy w rzeczywistości zostaje w kieszeni podatnika. Na dochód netto podatnika wpływają bowiem różnego rodzaju ulgi i odliczenia, jak również wysokość kwoty wolnej od podatku. Bardzo istotne znaczenie mają również stawki składek na ubezpieczenia społeczne - dodaje Jadwiga Chorązka.

Według naszej rozmówczyni, jak pokazuje przykład Czech, które w ostatnim roku wprowadziły podatek liniowy ze stosunkowo niską stawką podatku, samo obniżenie stawek może nie tylko nie doprowadzić do wzrostu wynagrodzenia netto podatnika, ale w niektórych sytuacjach nawet go obniżać (jak to ma miejsce w Czechach ze względu na sposób ustalania podstawy opodatkowania).

Zalety stawki liniowej

Podstawową zaletą wprowadzenia liniowej skali podatkowej jest stymulacja przedsiębiorczości. Zdaniem Łukasza Bączyka, konsultanta w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, z reguły stawka podatku liniowego jest niższa od marginalnej stawki podatkowej obowiązującej w skali progresywnej, w związku z czym podatnikom o stosunkowo wysokich zarobkach pozostaje więcej pieniędzy w portfelu. To z kolei pozwala im na inwestowanie na szerszą skalę. Czy można więc powiedzieć, że liniowy system podatkowy jest systemem przyjaznym podatnikowi?

- W dużej mierze zależy to od tego, czy wprowadzenie liniowej skali podatkowej pociągnie za sobą likwidację kwoty dochodów wolnych od opodatkowania oraz ulg i zwolnień podatkowych. W praktyce, jeżeli kwota wolna oraz ulgi i zwolnienia zostaną zlikwidowane, to osoby o stosunkowo niskich dochodach odczują większe obciążenie niż w przypadku skali progresywnej, w której ulgi i zwolnienia obowiązują - analizuje Łukasz Bączyk.

Wskazuje jednocześnie, że wprowadzenie podatku liniowego będzie korzystne dla wszystkich podatników wtedy, gdy określone ulgi, takie jak kwota wolna od opodatkowania, zostaną zachowane - tak, aby całkowite obciążenia podatkowe były de facto niższe niż w progresywnym systemie podatkowym.

System dla Polski

Podatek liniowy, inaczej proporcjonalny, w klasycznej postaci nie zawiera ulg i odliczeń. Poziom obciążeń podatkowych wynika wprost z zastosowania stawki podatkowej do dochodu uzyskanego przez podatnika i w zasadzie sprawia, że efektywna stawka powinna być równa nominalnej (pomijam kwestie zaokrągleń), bez względu na wysokość dochodu.

 

Marek Gadacz, doradca podatkowy w Pricewaterhouse-Coopers podkreśla, że wprowadzenie np. kwoty wolnej od podatku powoduje, że efektywna stawka podatkowa zależy od dochodu i w skrajnych przypadkach może być znacząco niższa od nominalnej. Odpowiedź na pytanie, który system byłby lepszy, zależy od stawki podatku.

- Przykładowo 18-proc. stawka bez kwoty wolnej powodowałaby zwiększenie efektywnego opodatkowania osób o najniższych dochodach. Z kolei drastyczne zmniejszenie stawki spowodowałoby bardzo duże uszczuplenie dochodów budżetowych, dlatego podatek z jedną stawką i kwotą wolną wydaje mi się lepszym rozwiązaniem - podsumowuje Marek Gadacz.

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno pracować nad wprowadzeniem podatku liniowego w Polsce. Pozwoliłoby to zwiększyć konkurencyjność Polski wobec innych państw Unii Europejskiej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatek liniowy w Unii Europejskiej

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA