REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki publiczne będą badane bardziej rygorystycznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Nowa ustawa o biegłych nakazuje zmianę audytora po siedmiu latach. Rotacja audytorów ma zapewnić niezależność podczas badania sprawozdania finansowego. Konieczność wprowadzenia nowych wymogów dla spółek publicznych wynika z 43 Dyrektywy.

Kluczowy biegły rewident nie będzie mógł wykonywać badania w jednostce zainteresowania publicznego (np. banku, spółce giełdowej, zakładzie ubezpieczeń) dłużej niż siedem lat. Do badania takiego podmiotu będzie mógł powrócić dopiero po dwuletniej przerwie. Wprowadzenie takiego wymogu przewiduje projekt ustawy o biegłych rewidentach, który stanowi próbę implementacji 43 Dyrektywy do polskiego prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Rotacja kluczowego biegłego to jeden z elementów reformy odbudowania zaufania do sprawozdawczości finansowej założonych zmianami w prawie unijnym. Tym samym Unia chciała zapobiec podobnym zdarzeniom, jakie miały miejsce w USA w związku z firmą Enron. Przypomnijmy, że rada dyrektorów tego giganta energetycznego ukrywała długi firmy, fałszując sprawozdania finansowe, w czym pomagała jej nieistniejąca już firma audytorska Arthur Andersen. Upadek Enronu w 2001 roku spowodował falę bankructw związanych z oszustwami księgowymi, której efektem była m.in. upadłość korporacji Tyco i WordCom.

Zmiana kluczowego biegłego

Projektując przepisy o rotacji biegłych, polski ustawodawca skorzystał z rozwiązań zaproponowanych w 43 Dyrektywie. Nie zdecydował się natomiast na wprowadzenie ostrzejszych wymogów w tym zakresie, jak to jest w przypadku Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. Dokument ten zaleca bowiem zmianę firmy audytorskiej raz na siedem lat.

REKLAMA

Według Bogdana Dębickiego, partnera KPMG, siedem lat to na tyle długo, że biegły rewident może popaść w rutynę. Niektórzy wyrażają przy tym obawy, że zbyt długa współpraca biegłego z tym samym klientem może rodzić zażyłości, które mogą niekorzystne wpłynąć na obiektywizm biegłego. Dlatego też dobrym rozwiązaniem jest przyjęta przez Parlament Europejski 43 Dyrektywą obowiązkowa rotacja co siedem lat tzw. kluczowych biegłych rewidentów, czyli osób fizycznych, badających jednostki zainteresowania publicznego. Siedem lat to okres wystarczający do zdobycia przez biegłego dogłębnej wiedzy na temat podmiotu badanego. Ma ona fundamentalne znaczenie dla jakości przeprowadzonego badania i w konsekwencji na wysoką jakość zbadanego sprawozdania finansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wyniki badań przeprowadzonych we Włoszech wykazały, że ilość uwag i zastrzeżeń wyrażonych przez biegłych znacząco rośnie dopiero w trzecim roku badania, a więc po zdobyciu odpowiedniego zasobu wiedzy na temat podmiotu badanego - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje również, że wiedza zgromadzona na temat klienta pozostaje do dyspozycji firmy audytorskiej, niezależnie od zmiany kluczowego biegłego rewidenta. Zapobiega to obniżeniu jakości badania po zmianie oraz nie wpływa na wzrost kosztów związanych z badaniem.

Jak podkreśla ekspert, rotacja kluczowego biegłego spełnia przy tym wszystkie oczekiwania związane z rotacją firmy audytorskiej (świeże spojrzenie, niezależność, brak zażyłości). Z tym jednym warunkiem że rotacja kluczowego biegłego nie niesie za sobą negatywnych skutków, wynikających ze zmiany firmy audytorskiej, w tym przede wszystkim w postaci obniżenia jakości badania.

Beata Kożuchowska ze spółki audytorskiej Pol-Tax przyznaje, że głównym założeniem wprowadzenia rotacji biegłych ma być zapewnienie gwarancji utrzymania niezależności i równocześnie zapewnienie wysokiej jakości usług.

- Indywidualne doświadczenie biegłych pozwala każdorazowo wnikać w nowe obszary działalności spółek i wnosić nowe spostrzeżenia z analizy, co może mieć pozytywne skutki - twierdzi nasza rozmówczyni. Dodaje również, że zbyt częsta zmiana może jednak pogorszyć jakość świadczonych usług.

Jak twierdzi Beata Kożuchowska, wobec częstych zmian kadry zarządzającej w firmach to właśnie audytor dysponuje wiarygodną, potwierdzoną sporządzonymi raportami kompleksową wiedzą o sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostek. Stanowi zatem najlepszą ochronę i pomoc w decyzjach strategiczno-rozwojowych.

Zaostrzone wymogi

Według Joanny Tylińskiej, doradcy prezesa Związku Banków Polskich, proponowane w projekcie ustawy rozwiązanie (rotacja co najmniej raz na siedem lat kluczowego biegłego) należy uznać za pozytywne. Nie powinno stanowić dużego obciążenia dla sektora bankowego, pod warunkiem jednak że nie będzie wiązało się to z obowiązkiem zmian firmy dokonującej badania, a jedynie osób fizycznych będących kluczowymi biegłymi rewidentami - jak stanowi przepis.

 

- Ze względu bowiem na specyfikę działania banków zdobycie przez badającego wiedzy na temat badanego podmiotu wymaga czasu. Zbyt częsta więc rotacja audytora nie byłaby korzystna ze względu na potrzebę utrzymania wysokiej jakości badania - twierdzi nasza rozmówczyni.

Kodeks Dobrych Praktyk

Joanna Tylińska podkreśla również, że przepisy projektu ustawy nie stoją w sprzeczności w zakresie obowiązku rotacji biegłych rewidentów z Kodeksem Dobrych Praktyk Spółek Notowanych, ponieważ ustawa nigdzie nie zabrania zmiany co najmniej raz na siedem lat spółki audytorskiej.

- Uznać więc należy, że banki notowane na GPW, stosując powyższe rekomendacje, będą działały zgodnie również z wymogami ustawy. Należy zwrócić uwagę, że ustawa ma bardziej uniwersalny charakter niż dobre praktyki, bowiem odnosi się również do podmiotów nienotowanych na GPW - wyjaśnia ekspert.

Z kolei Bogdan Dębicki wyjaśnia, że dobre praktyki stosowane przez spółki publiczne to nawet dzisiaj tylko zalecenie, a nie obowiązek. Ich stosowanie odbywa się na zasadzie - stosuj albo uzasadnij, dlaczego nie stosujesz. Ustawa natomiast będzie aktem powszechnie obowiązującym.

- Treść projektu w tym zakresie jest zgodna z 43 Dyrektywą. Oczekiwałbym zmiany dobrych praktyk w zakresie rotacji. Ich postanowienia nie są zgodne z duchem rozwiązań rekomendowanych przez UE - twierdzi nasz rozmówca. Ekspert zwraca również uwagę, że kwestie rotacji biegłych w jednostkach zainteresowania publicznego w odmienny sposób reguluje również ustawa z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej. Nakłada ona obowiązek rotacji podmiotu przynajmniej raz na pięć lat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nowe wymogi dla jednostek publicznych

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA