REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus wezwie podatnika do zapłaty za wniosek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Górczak

REKLAMA

Siedem dni będzie miał podatnik na wpłacenie zaległej opłaty za wydanie interpretacji podatkowej.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli podatnik nie zapłaci za wydanie interpretacji podatkowej, organ podatkowy będzie musiał wezwać go do jej uiszczenia. Taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu.

Obecnie jeśli podatnik nie uiści opłaty w terminie, wniosek w sprawie interpretacji pozostawia się bez rozpatrzenia. Dzieje się tak bez uprzedniego wezwania do uiszczenia opłaty. I to właśnie ma się zmienić.

Przepisy nowelizacji Ordynacji podatkowej, którymi Sejm zajmie się po parlamentarnych wakacjach (najwcześniej we wrześniu), przewidują skreślenie tej reguły. W związku z tym nowelizacja zakłada uchylenie art. 14g par. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordy- nacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), a zatem przepisu, który formułuje opisaną wcześniej regułę o pozostawieniu pisma bez rozpoznania. Równocześnie w przepisie art. 14h wprowadzono by obowiązek stosowania - w przypadku gdy opłata nie została uiszczona lub uiszczona w wysokości niższej niż należna - art. 169 par. 2 Ordynacji podatkowej. A zatem organ podatkowy w każdym przypadku nieuiszczenia opłaty za wydanie interpretacji zobowiązany będzie wezwać wnoszącego wniosek o jej wydanie do dokonania wpłaty w terminie siedmiu dni, licząc od momentu skutecznego doręczenia mu wezwania. Co więcej, wezwanie będzie musiało zawierać pouczenie, że niedokonanie wpłaty w tym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

REKLAMA

Dopiero po upływie siedmiu dni, gdy wnioskodawca wpłaty nie dokona, organ podatkowy będzie mógł pozostawić wniosek bez rozpoznania. W sprawie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia nadal wydać trzeba będzie postanowienie, na które służyło będzie zażalenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisane zasady będą miały zastosowanie nie tylko wówczas, gdy wnioskodawca nie uiścił w ogóle opłaty za wydanie interpretacji. Przepisy Ordynacji podatkowej nie precyzują dziś, czy organ może wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia opłaty, gdy ten wpłaci opłatę w wysokości niższej od należnej, czyli mniej niż 75 zł. Opłata może być też niższa od należnej, gdy zapłacimy 75 zł, a pytamy o dwa różne stany faktyczne (zadajemy dwa pytania). Wówczas opłata taka powinna być dwukrotnie wyższa i wyniesie 150 zł.

Nowe przepisy miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.

Opłata ta wkrótce zostanie zmniejszona do 40 zł w związku z wejściem w życie ustawy nowelizującej ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.

Ważne!

Interpretacje podatkowe wydaje minister finansów. W jego imieniu wydawane jednak one są przez upoważnionych dyrektorów izb skarbowych w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Bydgoszczy

KRYSTYNA GÓRCZAK

gp@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA