REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1 września można uprościć ewidencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Limit dla prowadzenia ksiąg rachunkowych wzrósł do 1,2 mln zł. Można powrócić do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Aby zmienić zasady rozliczeń, należy zamknąć księgi rachunkowe 31 sierpnia.

Spółki, których przychody netto w 2007 roku nie przekroczyły 4,533 mln zł, od września będą mogły powrócić do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Taką możliwość przewiduje obowiązująca od dziś nowelizacja ustawy o rachunkowości z 10 lipca 2008 r. Zakłada ona podwyższenie limitu przychodów z 800 tys. do 1,2 mln euro, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg.

REKLAMA

Autopromocja

Możliwość rezygnacji z ksiąg dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich.

Firmy, które zdecydują się na ten krok, muszą zamknąć księgi na 31 sierpnia. Natomiast od 1 września powinny zacząć prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Mniejsze koszty

Powstaje pytanie, czy powrót do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w trakcie roku jest opłacalny. Według Ewy Sobińskiej, biegłego rewidenta, prezes zarządu ABES Audyt, dla małych przedsiębiorców na pewno tak. Pozwoli to na ograniczenie kosztów prowadzenia księgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewidencja obejmuje rejestrację wyłącznie przychodów i kosztów z działalności gospodarczej, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok obrotowy - tłumaczy nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia również, że w praktyce nie wymaga to specjalistycznej wiedzy i skomplikowanego oprogramowania w przeciwieństwie do prowadzenia ksiąg handlowych. Jeżeli przedsiębiorcy nie współpracują z dużą liczbą kontrahentów, nie powinni mieć problemów z samodzielnym rozliczaniem rozrachunków w księdze przychodów i rozchodów.

Korzyści podatkowe

Jak twierdzi Ewa Sobińska, dodatkowym argumentem za wyborem księgi przychodów i rozchodów jest przesunięcie w czasie obciążeń podatkowych. Wszystkie zakupy są kosztem uzyskania w momencie zakupu (dwie metody ewidencji kosztów - kasowa i memoriałowa), co obniża wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Podatnik jest zobowiązany do sporządzenia oraz wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów obowiązkowo na koniec każdego roku podatkowego.

- Powoduje to dodatnią lub ujemną korektę dochodu (straty) z działalności w zależności od różnicy pomiędzy remanentem końcowym a początkowym - podkreśla ekspert.

Dodaje, że podatek dochodowy za pozostałe w magazynie materiały i towary będzie zapłacony 30 kwietnia roku następnego.

Spadek kursu euro

Warto jednak pamiętać, że nie dla każdej firmy przejście na podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie opłacalne. Dlatego też Marcin Pieńkowski, starszy konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit, radzi, aby przedsiębiorcy przeanalizowali, czy od nowego roku firma nie będzie ponownie miała obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Może wynikać to z dwóch czynników: wzrostu przychodów wyrażonych w złotych i zmiany kursu euro. Kurs euro wyrażony w złotych na 30 września 2007 r. wynosił 3,7775 zł.

- Zakładając, że do 30 września 2008 r. nie zmieniłby się znacznie i wynosiłby ok. 3,23 zł, mielibyśmy spadek kursu euro o 14,5 proc. W tej samej proporcji obniżyłby się także limit - przekonuje nasz rozmówca. Rezygnując z ksiąg rachunkowych, fakt ten warto brać pod uwagę.

 

Dwie ewidencje

Marcin Pieńkowski zwraca również uwagę, że firma mimo rezygnacji w trakcie roku z prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie zobligowana do sporządzenia sprawozdania finansowego. Co więcej, jednostka za 2008 rok będzie mieć za część roku ewidencji prowadzoną według ustawy o rachunkowości, a drugą część według wymogów rozporządzenia o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.

- Dla celów obliczenia zobowiązań podatkowych, jak również analizy wyników firmy, praktycznym rozwiązaniem może być pozostawienie jednej spójnej ewidencji za cały rok obrotowy - twierdzi nasz rozmówca.

Potrzebne sprawozdanie

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na rezygnację z ksiąg rachunkowych, jeszcze w tym roku muszą dokonać ich zamknięcia z końcem sierpnia. Anna Stawowy, kierownik w departamencie audytu Europejskiego Centrum Audytu, przypomina, że na ten proces składa się kilka etapów. Po pierwsze, należy przystąpić do czynności przygotowujących, obejmujących m.in. weryfikację zakładowego planu kont, systemu przetwarzania oraz ochrony danych, a także metod wyceny aktywów i pasywów oraz metodę ustalania wyniku finansowego. Trzeba również zweryfikować bilans otwarcia.

- Następnie przedsiębiorca powinien przejść do kolejnego etapu, czyli do tzw. czynności przedbilansowych - mówi nasza rozmówczyni.

Zalicza się do nich: wtórną kontrolę poprawności już dokonanych zapisów ewidencyjnych, przeprowadzenie inwentaryzacji i rozliczenie jej wyników w księgach. Trzecim krokiem - według eksperta - są tzw. czynności bilansowe, czyli sporządzenie zestawienia obrotów i sald na dzień zamknięcia, dokonanie wyceny składników majątku jednostki oraz sporządzenie sprawozdania finansowego. Ostatnim etapem są czynności pobilansowe, czyli zatwierdzenie sprawozdania finansowego, zapewnienie właściwej ochrony danych oraz przechowywanie ksiąg rachunkowych przez okresy wymagane art. 74 ustawy o rachunkowości.

Anna Stawowy podkreśla, że salda wprowadzane w kolejnym miesiącu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowić powinny wyłącznie przychody i koszty ustalone dla celów podatkowych w poprzednich okresach, a wynikające z dotychczas prowadzonych ksiąg rachunkowych. Tak ustalone salda powiększać należy w kolejnych okresach o przychody i koszty ustalone według zasad ogólnych wynikających z rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz innych przepisów wydanych na podstawie ustawy o PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przejście na księgi podatkowe w 2008 roku

1,2 mln euro limit przychodów, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA