REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1 września można uprościć ewidencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Limit dla prowadzenia ksiąg rachunkowych wzrósł do 1,2 mln zł. Można powrócić do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Aby zmienić zasady rozliczeń, należy zamknąć księgi rachunkowe 31 sierpnia.

Spółki, których przychody netto w 2007 roku nie przekroczyły 4,533 mln zł, od września będą mogły powrócić do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Taką możliwość przewiduje obowiązująca od dziś nowelizacja ustawy o rachunkowości z 10 lipca 2008 r. Zakłada ona podwyższenie limitu przychodów z 800 tys. do 1,2 mln euro, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Możliwość rezygnacji z ksiąg dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich.

Firmy, które zdecydują się na ten krok, muszą zamknąć księgi na 31 sierpnia. Natomiast od 1 września powinny zacząć prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Mniejsze koszty

REKLAMA

Powstaje pytanie, czy powrót do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w trakcie roku jest opłacalny. Według Ewy Sobińskiej, biegłego rewidenta, prezes zarządu ABES Audyt, dla małych przedsiębiorców na pewno tak. Pozwoli to na ograniczenie kosztów prowadzenia księgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewidencja obejmuje rejestrację wyłącznie przychodów i kosztów z działalności gospodarczej, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok obrotowy - tłumaczy nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia również, że w praktyce nie wymaga to specjalistycznej wiedzy i skomplikowanego oprogramowania w przeciwieństwie do prowadzenia ksiąg handlowych. Jeżeli przedsiębiorcy nie współpracują z dużą liczbą kontrahentów, nie powinni mieć problemów z samodzielnym rozliczaniem rozrachunków w księdze przychodów i rozchodów.

Korzyści podatkowe

Jak twierdzi Ewa Sobińska, dodatkowym argumentem za wyborem księgi przychodów i rozchodów jest przesunięcie w czasie obciążeń podatkowych. Wszystkie zakupy są kosztem uzyskania w momencie zakupu (dwie metody ewidencji kosztów - kasowa i memoriałowa), co obniża wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Podatnik jest zobowiązany do sporządzenia oraz wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów obowiązkowo na koniec każdego roku podatkowego.

- Powoduje to dodatnią lub ujemną korektę dochodu (straty) z działalności w zależności od różnicy pomiędzy remanentem końcowym a początkowym - podkreśla ekspert.

Dodaje, że podatek dochodowy za pozostałe w magazynie materiały i towary będzie zapłacony 30 kwietnia roku następnego.

Spadek kursu euro

Warto jednak pamiętać, że nie dla każdej firmy przejście na podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie opłacalne. Dlatego też Marcin Pieńkowski, starszy konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit, radzi, aby przedsiębiorcy przeanalizowali, czy od nowego roku firma nie będzie ponownie miała obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Może wynikać to z dwóch czynników: wzrostu przychodów wyrażonych w złotych i zmiany kursu euro. Kurs euro wyrażony w złotych na 30 września 2007 r. wynosił 3,7775 zł.

- Zakładając, że do 30 września 2008 r. nie zmieniłby się znacznie i wynosiłby ok. 3,23 zł, mielibyśmy spadek kursu euro o 14,5 proc. W tej samej proporcji obniżyłby się także limit - przekonuje nasz rozmówca. Rezygnując z ksiąg rachunkowych, fakt ten warto brać pod uwagę.

 

Dwie ewidencje

Marcin Pieńkowski zwraca również uwagę, że firma mimo rezygnacji w trakcie roku z prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie zobligowana do sporządzenia sprawozdania finansowego. Co więcej, jednostka za 2008 rok będzie mieć za część roku ewidencji prowadzoną według ustawy o rachunkowości, a drugą część według wymogów rozporządzenia o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.

- Dla celów obliczenia zobowiązań podatkowych, jak również analizy wyników firmy, praktycznym rozwiązaniem może być pozostawienie jednej spójnej ewidencji za cały rok obrotowy - twierdzi nasz rozmówca.

Potrzebne sprawozdanie

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na rezygnację z ksiąg rachunkowych, jeszcze w tym roku muszą dokonać ich zamknięcia z końcem sierpnia. Anna Stawowy, kierownik w departamencie audytu Europejskiego Centrum Audytu, przypomina, że na ten proces składa się kilka etapów. Po pierwsze, należy przystąpić do czynności przygotowujących, obejmujących m.in. weryfikację zakładowego planu kont, systemu przetwarzania oraz ochrony danych, a także metod wyceny aktywów i pasywów oraz metodę ustalania wyniku finansowego. Trzeba również zweryfikować bilans otwarcia.

- Następnie przedsiębiorca powinien przejść do kolejnego etapu, czyli do tzw. czynności przedbilansowych - mówi nasza rozmówczyni.

Zalicza się do nich: wtórną kontrolę poprawności już dokonanych zapisów ewidencyjnych, przeprowadzenie inwentaryzacji i rozliczenie jej wyników w księgach. Trzecim krokiem - według eksperta - są tzw. czynności bilansowe, czyli sporządzenie zestawienia obrotów i sald na dzień zamknięcia, dokonanie wyceny składników majątku jednostki oraz sporządzenie sprawozdania finansowego. Ostatnim etapem są czynności pobilansowe, czyli zatwierdzenie sprawozdania finansowego, zapewnienie właściwej ochrony danych oraz przechowywanie ksiąg rachunkowych przez okresy wymagane art. 74 ustawy o rachunkowości.

Anna Stawowy podkreśla, że salda wprowadzane w kolejnym miesiącu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowić powinny wyłącznie przychody i koszty ustalone dla celów podatkowych w poprzednich okresach, a wynikające z dotychczas prowadzonych ksiąg rachunkowych. Tak ustalone salda powiększać należy w kolejnych okresach o przychody i koszty ustalone według zasad ogólnych wynikających z rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz innych przepisów wydanych na podstawie ustawy o PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przejście na księgi podatkowe w 2008 roku

1,2 mln euro limit przychodów, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA