REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1 września można uprościć ewidencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Limit dla prowadzenia ksiąg rachunkowych wzrósł do 1,2 mln zł. Można powrócić do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Aby zmienić zasady rozliczeń, należy zamknąć księgi rachunkowe 31 sierpnia.

Spółki, których przychody netto w 2007 roku nie przekroczyły 4,533 mln zł, od września będą mogły powrócić do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Taką możliwość przewiduje obowiązująca od dziś nowelizacja ustawy o rachunkowości z 10 lipca 2008 r. Zakłada ona podwyższenie limitu przychodów z 800 tys. do 1,2 mln euro, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg.

REKLAMA

Możliwość rezygnacji z ksiąg dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich.

Firmy, które zdecydują się na ten krok, muszą zamknąć księgi na 31 sierpnia. Natomiast od 1 września powinny zacząć prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Mniejsze koszty

REKLAMA

Powstaje pytanie, czy powrót do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w trakcie roku jest opłacalny. Według Ewy Sobińskiej, biegłego rewidenta, prezes zarządu ABES Audyt, dla małych przedsiębiorców na pewno tak. Pozwoli to na ograniczenie kosztów prowadzenia księgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewidencja obejmuje rejestrację wyłącznie przychodów i kosztów z działalności gospodarczej, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok obrotowy - tłumaczy nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia również, że w praktyce nie wymaga to specjalistycznej wiedzy i skomplikowanego oprogramowania w przeciwieństwie do prowadzenia ksiąg handlowych. Jeżeli przedsiębiorcy nie współpracują z dużą liczbą kontrahentów, nie powinni mieć problemów z samodzielnym rozliczaniem rozrachunków w księdze przychodów i rozchodów.

Korzyści podatkowe

Jak twierdzi Ewa Sobińska, dodatkowym argumentem za wyborem księgi przychodów i rozchodów jest przesunięcie w czasie obciążeń podatkowych. Wszystkie zakupy są kosztem uzyskania w momencie zakupu (dwie metody ewidencji kosztów - kasowa i memoriałowa), co obniża wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Podatnik jest zobowiązany do sporządzenia oraz wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów obowiązkowo na koniec każdego roku podatkowego.

- Powoduje to dodatnią lub ujemną korektę dochodu (straty) z działalności w zależności od różnicy pomiędzy remanentem końcowym a początkowym - podkreśla ekspert.

Dodaje, że podatek dochodowy za pozostałe w magazynie materiały i towary będzie zapłacony 30 kwietnia roku następnego.

Spadek kursu euro

REKLAMA

Warto jednak pamiętać, że nie dla każdej firmy przejście na podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie opłacalne. Dlatego też Marcin Pieńkowski, starszy konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit, radzi, aby przedsiębiorcy przeanalizowali, czy od nowego roku firma nie będzie ponownie miała obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Może wynikać to z dwóch czynników: wzrostu przychodów wyrażonych w złotych i zmiany kursu euro. Kurs euro wyrażony w złotych na 30 września 2007 r. wynosił 3,7775 zł.

- Zakładając, że do 30 września 2008 r. nie zmieniłby się znacznie i wynosiłby ok. 3,23 zł, mielibyśmy spadek kursu euro o 14,5 proc. W tej samej proporcji obniżyłby się także limit - przekonuje nasz rozmówca. Rezygnując z ksiąg rachunkowych, fakt ten warto brać pod uwagę.

 

Dwie ewidencje

Marcin Pieńkowski zwraca również uwagę, że firma mimo rezygnacji w trakcie roku z prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie zobligowana do sporządzenia sprawozdania finansowego. Co więcej, jednostka za 2008 rok będzie mieć za część roku ewidencji prowadzoną według ustawy o rachunkowości, a drugą część według wymogów rozporządzenia o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.

- Dla celów obliczenia zobowiązań podatkowych, jak również analizy wyników firmy, praktycznym rozwiązaniem może być pozostawienie jednej spójnej ewidencji za cały rok obrotowy - twierdzi nasz rozmówca.

Potrzebne sprawozdanie

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na rezygnację z ksiąg rachunkowych, jeszcze w tym roku muszą dokonać ich zamknięcia z końcem sierpnia. Anna Stawowy, kierownik w departamencie audytu Europejskiego Centrum Audytu, przypomina, że na ten proces składa się kilka etapów. Po pierwsze, należy przystąpić do czynności przygotowujących, obejmujących m.in. weryfikację zakładowego planu kont, systemu przetwarzania oraz ochrony danych, a także metod wyceny aktywów i pasywów oraz metodę ustalania wyniku finansowego. Trzeba również zweryfikować bilans otwarcia.

- Następnie przedsiębiorca powinien przejść do kolejnego etapu, czyli do tzw. czynności przedbilansowych - mówi nasza rozmówczyni.

Zalicza się do nich: wtórną kontrolę poprawności już dokonanych zapisów ewidencyjnych, przeprowadzenie inwentaryzacji i rozliczenie jej wyników w księgach. Trzecim krokiem - według eksperta - są tzw. czynności bilansowe, czyli sporządzenie zestawienia obrotów i sald na dzień zamknięcia, dokonanie wyceny składników majątku jednostki oraz sporządzenie sprawozdania finansowego. Ostatnim etapem są czynności pobilansowe, czyli zatwierdzenie sprawozdania finansowego, zapewnienie właściwej ochrony danych oraz przechowywanie ksiąg rachunkowych przez okresy wymagane art. 74 ustawy o rachunkowości.

Anna Stawowy podkreśla, że salda wprowadzane w kolejnym miesiącu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowić powinny wyłącznie przychody i koszty ustalone dla celów podatkowych w poprzednich okresach, a wynikające z dotychczas prowadzonych ksiąg rachunkowych. Tak ustalone salda powiększać należy w kolejnych okresach o przychody i koszty ustalone według zasad ogólnych wynikających z rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz innych przepisów wydanych na podstawie ustawy o PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przejście na księgi podatkowe w 2008 roku

1,2 mln euro limit przychodów, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA