REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów delegacji zależy od wyników kontroli

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Celnik otrzyma zwrot kosztów delegacji, gdy kontrola u podatnika wykaże nieprawidłowości. Taka instrukcja została wydana przez dyrektora Izby Celnej w Szczecinie. To naruszenie praw celników i przykład na traktowanie przedsiębiorców jak przestępców.

Funkcjonariusz celny otrzyma zwrot kosztów za przejazd służbowy z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania pracy, jeśli podróż miała związek z ujawnieniem i dostarczeniem zatrzymanych rzeczy z miejsca kontroli u podatnika. Takie zalecenia zawiera decyzja nr 21 dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, do której dotarła Gazeta Prawna. Instrukcja dotyczy pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

- Celniku, ukarzesz przedsiębiorcę, dokonasz zaboru jego mienia, otrzymasz zwrot kosztów delegacji. W przeciwnym razie zwrot kosztów podróży ci się nie należy - wynika wprost z kuriozalnego par. 13 ust. 2 załącznika do regulaminu Izby Celnej w Szczecinie - stwierdza Artur Ciesielski, wiceprzewodniczący Rady Sekcji Krajowej NSZZ Solidarność Pracowników Skarbowych, poproszony przez nas o skomentowanie sprawy.

Dodaje jednocześnie, że to niegodziwe nakłanianie celnika, aby każdego przedsiębiorcę traktował z góry jako potencjalnego przestępcę.

- Zwrot kosztu podróży służbowej wynika z przepisów, nie z cudacznych regulaminów wprowadzanych przez niektórych dyrektorów izb celnych, prowadzących do obchodzenia prawa tak, aby nie wypłacać należnych prawem kosztów podróży służbowych - argumentuje Artur Ciesielski.

REKLAMA

Ministerstwo się nie zgadza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Całą sprawę inaczej ocenia Ministerstwo Finansów. Witold Lisicki z MF wyjaśnił nam, że spór dotyczy rozliczania delegacji służbowych w Służbie Celnej w ramach szczególnego nadzoru podatkowego, i to też nie wszystkich pracowników zajmujących się takim nadzorem. Nie chodzi zatem o wszystkich celników.

- Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Gdańsku z 14 marca 2006 r. (sygn. akt VII Pa 65/06), dojazd i powrót pracownika urzędu celnego do stałego miejsca pełnienia czynności służbowych powinien być traktowany jak dojazd i powrót z pracy, jeżeli tak stanowi regulamin izby celnej - tłumaczy Witold Lisicki.

Zdaniem związków zawodowych Służby Celnej zwrot kosztów delegacji służbowej należy się wszystkim pracownikom.

Prawo po stronie celników

Zgodnie z art. 56 ustawy o Służbie Celnej z tytułu podróży służbowej funkcjonariuszowi celnemu przysługują należności na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej, wydanych na podstawie kodeksu pracy. Na ten aspekt zwraca uwagę Andrzej Ossowski, radca prawny w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych P. J. Sowisło, który stwierdza, że to odesłanie oznacza, że zastosowanie znajduje rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

- Zaakcentować należy, że żaden przepis powołanego rozporządzenia nie uzależnia prawa do otrzymania zwrotu kosztów przejazdu przez funkcjonariusza celnego od efektów jego podróży, tj. wykazania u przedsiębiorcy jakichkolwiek uchybień - tłumaczy Andrzej Ossowski.

 

W związku z tym dokonywanie przez dyrektorów izb celnych w drodze aktów wewnętrznych jakichkolwiek modyfikacji przepisów prawa powszechnie obowiązującego pozbawione jest mocy prawnej - ocenia dalej ekspert. Od razu radzi też, że w przypadku odmowy zwrotu kosztów podróży celnicy powinni skierować pozew do właściwego sądu pracy o zapłatę należności.

Te same zasady są stosowane wobec pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Służbie Celnej.

Podatnik to nie przestępca

Eksperci podkreślają: naganne jest uzależnianie zwrotu kosztów przejazdu do kontrolowanego przedsiębiorcy od tego, czy funkcjonariusz celny znajdzie u niego błędy i ukarze go. Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, ten swoisty sposób motywowania pracowników oparty jest na przekonaniu, że dobra kontrola to kontrola owocna - taka, w wyniku której wzbogaci się budżet. Instrukcja nie przewiduje wynagradzania funkcjonariusza w podobny sposób w przypadku, gdy nieprawidłowości nie stwierdzono, mimo przeprowadzenia z całą starannością czynności kontrolnych.

- Zakłada to, że nie ma przedsiębiorców niewinnych, są tylko źle skontrolowani. Jest to teza głęboko niezgodna z zasadami naszego porządku prawnego. Ten sposób wynagradzania może skłaniać funkcjonariuszy celnych do wynajdowania u przedsiębiorców urojonych błędów dla osobistej korzyści finansowej, wbrew przepisom obowiązującego prawa. To dla pracowników Służby Celnej demoralizujące, a dla przedsiębiorców groźne - ostrzega Hanna Filipczyk.

Dodaje, że niezależnie treść instrukcji należałoby rozważyć z punktu widzenia prawa pracy. Trzeba przypomnieć, że w wielu przypadkach pracownikom z mocy samego prawa przysługuje zwrot kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem, np. kosztów podróży służbowej, w razie wykonywania zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.

Potrzebna jest motywacja

System wynagradzania pracowników organów administracji skarbowej powinien uwzględniać czynnik motywacyjny. Marcin Baran, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego Ernst & Young, wskazuje, że wysokość wynagrodzenia należy zawsze wiązać z jakością pracy i zaangażowaniem pracownika. Organy administracji skarbowej nie są w tym zakresie wyjątkiem. Jednak miernikiem tych cech nie może być wyłącznie wysokość należności podatkowych lub celnych określonych w decyzji lub wyegzekwowanych od podatnika.

- Nadmierne uproszczenie kryteriów oceny może doprowadzić do utraty bezstronności pracowników. Tym bardziej niewłaściwa wydaje się dyskryminacja pracowników, którzy (kierując się odpowiednimi procedurami, wiedzą, fachowością i doświadczeniem) nie znajdują podstaw do sformułowania zarzutów wobec uczciwego podatnika. Pozbawianie ich części wynagrodzenia byłoby niezrozumiałe - podsumowuje Marcin Baran.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Delegacje służbowe celników

SZCZEGÓLNY NADZÓR PODATKOWY

Szczególnym nadzorem podatkowym objęte są wyroby akcyzowe, do których zastosowanie ma zawieszenie poboru podatku akcyzowego. Są to m.in. alkohol etylowy, piwo, wino, cygara, produkty rafinancji ropy naftowej (np. benzyna silnikowa).

Czynności w ramach szczególnego nadzoru podatkowego wykonują pracownicy lub funkcjonariusze celni.

ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA