REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów delegacji zależy od wyników kontroli

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Celnik otrzyma zwrot kosztów delegacji, gdy kontrola u podatnika wykaże nieprawidłowości. Taka instrukcja została wydana przez dyrektora Izby Celnej w Szczecinie. To naruszenie praw celników i przykład na traktowanie przedsiębiorców jak przestępców.

Funkcjonariusz celny otrzyma zwrot kosztów za przejazd służbowy z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania pracy, jeśli podróż miała związek z ujawnieniem i dostarczeniem zatrzymanych rzeczy z miejsca kontroli u podatnika. Takie zalecenia zawiera decyzja nr 21 dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, do której dotarła Gazeta Prawna. Instrukcja dotyczy pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

- Celniku, ukarzesz przedsiębiorcę, dokonasz zaboru jego mienia, otrzymasz zwrot kosztów delegacji. W przeciwnym razie zwrot kosztów podróży ci się nie należy - wynika wprost z kuriozalnego par. 13 ust. 2 załącznika do regulaminu Izby Celnej w Szczecinie - stwierdza Artur Ciesielski, wiceprzewodniczący Rady Sekcji Krajowej NSZZ Solidarność Pracowników Skarbowych, poproszony przez nas o skomentowanie sprawy.

Dodaje jednocześnie, że to niegodziwe nakłanianie celnika, aby każdego przedsiębiorcę traktował z góry jako potencjalnego przestępcę.

- Zwrot kosztu podróży służbowej wynika z przepisów, nie z cudacznych regulaminów wprowadzanych przez niektórych dyrektorów izb celnych, prowadzących do obchodzenia prawa tak, aby nie wypłacać należnych prawem kosztów podróży służbowych - argumentuje Artur Ciesielski.

REKLAMA

Ministerstwo się nie zgadza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Całą sprawę inaczej ocenia Ministerstwo Finansów. Witold Lisicki z MF wyjaśnił nam, że spór dotyczy rozliczania delegacji służbowych w Służbie Celnej w ramach szczególnego nadzoru podatkowego, i to też nie wszystkich pracowników zajmujących się takim nadzorem. Nie chodzi zatem o wszystkich celników.

- Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Gdańsku z 14 marca 2006 r. (sygn. akt VII Pa 65/06), dojazd i powrót pracownika urzędu celnego do stałego miejsca pełnienia czynności służbowych powinien być traktowany jak dojazd i powrót z pracy, jeżeli tak stanowi regulamin izby celnej - tłumaczy Witold Lisicki.

Zdaniem związków zawodowych Służby Celnej zwrot kosztów delegacji służbowej należy się wszystkim pracownikom.

Prawo po stronie celników

Zgodnie z art. 56 ustawy o Służbie Celnej z tytułu podróży służbowej funkcjonariuszowi celnemu przysługują należności na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej, wydanych na podstawie kodeksu pracy. Na ten aspekt zwraca uwagę Andrzej Ossowski, radca prawny w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych P. J. Sowisło, który stwierdza, że to odesłanie oznacza, że zastosowanie znajduje rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

- Zaakcentować należy, że żaden przepis powołanego rozporządzenia nie uzależnia prawa do otrzymania zwrotu kosztów przejazdu przez funkcjonariusza celnego od efektów jego podróży, tj. wykazania u przedsiębiorcy jakichkolwiek uchybień - tłumaczy Andrzej Ossowski.

 

W związku z tym dokonywanie przez dyrektorów izb celnych w drodze aktów wewnętrznych jakichkolwiek modyfikacji przepisów prawa powszechnie obowiązującego pozbawione jest mocy prawnej - ocenia dalej ekspert. Od razu radzi też, że w przypadku odmowy zwrotu kosztów podróży celnicy powinni skierować pozew do właściwego sądu pracy o zapłatę należności.

Te same zasady są stosowane wobec pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Służbie Celnej.

Podatnik to nie przestępca

Eksperci podkreślają: naganne jest uzależnianie zwrotu kosztów przejazdu do kontrolowanego przedsiębiorcy od tego, czy funkcjonariusz celny znajdzie u niego błędy i ukarze go. Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, ten swoisty sposób motywowania pracowników oparty jest na przekonaniu, że dobra kontrola to kontrola owocna - taka, w wyniku której wzbogaci się budżet. Instrukcja nie przewiduje wynagradzania funkcjonariusza w podobny sposób w przypadku, gdy nieprawidłowości nie stwierdzono, mimo przeprowadzenia z całą starannością czynności kontrolnych.

- Zakłada to, że nie ma przedsiębiorców niewinnych, są tylko źle skontrolowani. Jest to teza głęboko niezgodna z zasadami naszego porządku prawnego. Ten sposób wynagradzania może skłaniać funkcjonariuszy celnych do wynajdowania u przedsiębiorców urojonych błędów dla osobistej korzyści finansowej, wbrew przepisom obowiązującego prawa. To dla pracowników Służby Celnej demoralizujące, a dla przedsiębiorców groźne - ostrzega Hanna Filipczyk.

Dodaje, że niezależnie treść instrukcji należałoby rozważyć z punktu widzenia prawa pracy. Trzeba przypomnieć, że w wielu przypadkach pracownikom z mocy samego prawa przysługuje zwrot kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem, np. kosztów podróży służbowej, w razie wykonywania zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.

Potrzebna jest motywacja

System wynagradzania pracowników organów administracji skarbowej powinien uwzględniać czynnik motywacyjny. Marcin Baran, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego Ernst & Young, wskazuje, że wysokość wynagrodzenia należy zawsze wiązać z jakością pracy i zaangażowaniem pracownika. Organy administracji skarbowej nie są w tym zakresie wyjątkiem. Jednak miernikiem tych cech nie może być wyłącznie wysokość należności podatkowych lub celnych określonych w decyzji lub wyegzekwowanych od podatnika.

- Nadmierne uproszczenie kryteriów oceny może doprowadzić do utraty bezstronności pracowników. Tym bardziej niewłaściwa wydaje się dyskryminacja pracowników, którzy (kierując się odpowiednimi procedurami, wiedzą, fachowością i doświadczeniem) nie znajdują podstaw do sformułowania zarzutów wobec uczciwego podatnika. Pozbawianie ich części wynagrodzenia byłoby niezrozumiałe - podsumowuje Marcin Baran.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Delegacje służbowe celników

SZCZEGÓLNY NADZÓR PODATKOWY

Szczególnym nadzorem podatkowym objęte są wyroby akcyzowe, do których zastosowanie ma zawieszenie poboru podatku akcyzowego. Są to m.in. alkohol etylowy, piwo, wino, cygara, produkty rafinancji ropy naftowej (np. benzyna silnikowa).

Czynności w ramach szczególnego nadzoru podatkowego wykonują pracownicy lub funkcjonariusze celni.

ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA