REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd wskaże w ustawach źródła finansowania zadań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Zmiany w ustawach dotyczące samorządów nie będą obciążały ich finansowo. Nadanie nowego zadania samorządom będzie wymagało wskazania źródeł finansowania. Wymóg ten nie dotyczy jednak poselskich projektów ustaw.

Projekt nowej ustawy o finansach publicznych zakłada konieczność wskazywania w uzasadnieniu do ustaw źródeł finansowania zmian, powodujących zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów samorządów. Obecnie ani rząd, ani posłowie, wprowadzając w ustawach zmiany, nie muszą przejmować się ich kosztami. Dla samorządów często oznacza to albo utratę wpływów, albo nowe zadania, na które nie przekazano dodatkowych środków. Najlepszym przykładem są zmiany w ustawie o PIT wprowadzające ulgę na dzieci i nowe stawki. Obniżą one wpływy do kas samorządów o ok. 7-8 mld zł rocznie. Takie zmiany - zdaniem samorządowców - mogą załamać system finansowy jednostek samorządowych. Ryszard Grobelny, prezydent Poznania i przewodniczący Związku Miast Polskich, zauważa jednak, że obowiązek wskazania źródeł finansowania nie będzie dotyczył projektów poselskich.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Istotna zmiana

Prezydent Poznania tłumaczy, że projekt nowej ustawy o finansach publicznych nakłada na Radę Ministrów obowiązek wyliczenia skutków proponowanych aktów prawnych, wskazania źródeł ich sfinansowania oraz opisu celów nowych zadań i mierników ich wykonania. Dotyczyć to ma zarówno aktów prawnych zmieniających zadania samorządów, jak i poziom ich dochodów. Ta regulacja zdecydowanie odpowiada na postulaty samorządów. Jednak ich zdaniem powinna iść dalej i dotyczyć wszystkich projektów aktów prawnych, nie tylko tych przygotowywanych przez rząd, ale także tych przyjmowanych z inicjatywy poselskiej.

Projekt nakłada też na rząd obowiązek załączenia opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

REKLAMA

Wyrównanie szans

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie Gazety Prawnej wyjaśniło, że nowy obowiązek określony w projekcie ustawy o finansach wynika z konieczności równego traktowania jednostek samorządu terytorialnego z innymi jednostkami sektora finansów publicznych.

- Projektowana treść ustawy o finansach publicznych zmierza w kierunku wzmocnienia realizacji konstytucyjnej zasady gwarancji adekwatności środków finansowych do zakresu realizowanych zadań, o przestrzeganie której niejednokrotnie postulowali przedstawiciele samorządu terytorialnego - czytamy w stanowisku resortu finansów, co potwierdza również strona samorządowa. Ryszard Grobelny, współprzewodniczący Zespołu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, zwraca uwagę, że konstytucja jednoznacznie stanowi, że nałożenie nowego zadania powinno wiązać się z przekazaniem dodatkowych środków finansowych, i to w odpowiedniej wysokości.

Oczekiwania samorządów

Jak wskazuje Jarosław Kapsa z Urzędu Miasta Częstochowa, samorządy od dawna oczekiwały na zmianę, która znalazła się w projekcie nowej ustawy o finansach publicznych. Oczekiwania te jeszcze wzrosły, gdy posłowie uchwalili zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych, których ciężar ekonomiczny poniosą w połowie samorządy.

- Złą tradycją stała się metoda reformowania kraju przerzucająca koszty z budżetu centralnego na budżet samorządowy. Wprowadzenie ulg prorodzinnych, niewątpliwie słuszne rozwiązanie w obliczu problemów demograficznych, spowodować może w budżetach samorządowych uszczerbek wielkości 2,7 mld zł. Najwięcej stracą miasta na prawach powiatu, bo tu udział w PIT jest największy - twierdzi Jarosław Kapsa.

Ryszard Grobelny dodaje, że kolejny spadek dochodów spowoduje wprowadzenie w 2009 roku nowych progów PIT (ubytek ten szacowany jest na ok. 5 mld zł rocznie).

 

Jarosław Kapsa zwraca uwagę także na wiele innych, mniejszych zmian, które oznaczały straty dochodów jednostek. Chodzi przykładowo o straty wynikające z przepisu w ustawie o krajowym funduszu drogowym, który nie pozwala finansować ze środków funduszu dróg krajowych w miastach na prawach powiatu. Zdaniem Jarosława Kapsy oznacza to przerzucenie na barki miast ciężaru finansowania modernizacji odcinków dróg kluczowych dla spójności komunikacyjnej kraju.

Jak dodaje nasz rozmówca, samorządy z obawą oczekują także zapowiadanych zmian w systemie oświaty. Dotychczas gminy ze swoich budżetów dokładały do subwencji oświatowej średnio ok. 20 proc., przy czym środki te przeznaczane są niemal wyłącznie na pokrywanie płac nauczycieli.

- Kolejna reforma oświaty może więc doprowadzić do załamania finansów samorządowych - stwierdza nasz rozmówca.

Każde zadanie kosztuje

Konieczność opisu celów nowych zadań i mierników ich wykonania, o których mowa w omawianym projekcie, to elementy budżetowania zadaniowego. Oznacza to konieczność określenia, ile dane zadanie będzie kosztowało oraz jaki efekt ma zostać osiągnięty poprzez jego realizację. Wymóg taki jest również zgodny z oczekiwaniami strony samorządowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie obowiązki będzie miał podmiot wnoszący projekt ustawy

7-8 mld zł

to koszt wprowadzenia zmian w PIT (ulga na dzieci i zmian stawek) po stronie samorządów

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy ominie Cię obowiązkowy KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

REKLAMA

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA