REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd wskaże w ustawach źródła finansowania zadań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Zmiany w ustawach dotyczące samorządów nie będą obciążały ich finansowo. Nadanie nowego zadania samorządom będzie wymagało wskazania źródeł finansowania. Wymóg ten nie dotyczy jednak poselskich projektów ustaw.

Projekt nowej ustawy o finansach publicznych zakłada konieczność wskazywania w uzasadnieniu do ustaw źródeł finansowania zmian, powodujących zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów samorządów. Obecnie ani rząd, ani posłowie, wprowadzając w ustawach zmiany, nie muszą przejmować się ich kosztami. Dla samorządów często oznacza to albo utratę wpływów, albo nowe zadania, na które nie przekazano dodatkowych środków. Najlepszym przykładem są zmiany w ustawie o PIT wprowadzające ulgę na dzieci i nowe stawki. Obniżą one wpływy do kas samorządów o ok. 7-8 mld zł rocznie. Takie zmiany - zdaniem samorządowców - mogą załamać system finansowy jednostek samorządowych. Ryszard Grobelny, prezydent Poznania i przewodniczący Związku Miast Polskich, zauważa jednak, że obowiązek wskazania źródeł finansowania nie będzie dotyczył projektów poselskich.

REKLAMA

REKLAMA

Istotna zmiana

Prezydent Poznania tłumaczy, że projekt nowej ustawy o finansach publicznych nakłada na Radę Ministrów obowiązek wyliczenia skutków proponowanych aktów prawnych, wskazania źródeł ich sfinansowania oraz opisu celów nowych zadań i mierników ich wykonania. Dotyczyć to ma zarówno aktów prawnych zmieniających zadania samorządów, jak i poziom ich dochodów. Ta regulacja zdecydowanie odpowiada na postulaty samorządów. Jednak ich zdaniem powinna iść dalej i dotyczyć wszystkich projektów aktów prawnych, nie tylko tych przygotowywanych przez rząd, ale także tych przyjmowanych z inicjatywy poselskiej.

Projekt nakłada też na rząd obowiązek załączenia opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

REKLAMA

Wyrównanie szans

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie Gazety Prawnej wyjaśniło, że nowy obowiązek określony w projekcie ustawy o finansach wynika z konieczności równego traktowania jednostek samorządu terytorialnego z innymi jednostkami sektora finansów publicznych.

- Projektowana treść ustawy o finansach publicznych zmierza w kierunku wzmocnienia realizacji konstytucyjnej zasady gwarancji adekwatności środków finansowych do zakresu realizowanych zadań, o przestrzeganie której niejednokrotnie postulowali przedstawiciele samorządu terytorialnego - czytamy w stanowisku resortu finansów, co potwierdza również strona samorządowa. Ryszard Grobelny, współprzewodniczący Zespołu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, zwraca uwagę, że konstytucja jednoznacznie stanowi, że nałożenie nowego zadania powinno wiązać się z przekazaniem dodatkowych środków finansowych, i to w odpowiedniej wysokości.

Oczekiwania samorządów

Jak wskazuje Jarosław Kapsa z Urzędu Miasta Częstochowa, samorządy od dawna oczekiwały na zmianę, która znalazła się w projekcie nowej ustawy o finansach publicznych. Oczekiwania te jeszcze wzrosły, gdy posłowie uchwalili zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych, których ciężar ekonomiczny poniosą w połowie samorządy.

- Złą tradycją stała się metoda reformowania kraju przerzucająca koszty z budżetu centralnego na budżet samorządowy. Wprowadzenie ulg prorodzinnych, niewątpliwie słuszne rozwiązanie w obliczu problemów demograficznych, spowodować może w budżetach samorządowych uszczerbek wielkości 2,7 mld zł. Najwięcej stracą miasta na prawach powiatu, bo tu udział w PIT jest największy - twierdzi Jarosław Kapsa.

Ryszard Grobelny dodaje, że kolejny spadek dochodów spowoduje wprowadzenie w 2009 roku nowych progów PIT (ubytek ten szacowany jest na ok. 5 mld zł rocznie).

 

Jarosław Kapsa zwraca uwagę także na wiele innych, mniejszych zmian, które oznaczały straty dochodów jednostek. Chodzi przykładowo o straty wynikające z przepisu w ustawie o krajowym funduszu drogowym, który nie pozwala finansować ze środków funduszu dróg krajowych w miastach na prawach powiatu. Zdaniem Jarosława Kapsy oznacza to przerzucenie na barki miast ciężaru finansowania modernizacji odcinków dróg kluczowych dla spójności komunikacyjnej kraju.

Jak dodaje nasz rozmówca, samorządy z obawą oczekują także zapowiadanych zmian w systemie oświaty. Dotychczas gminy ze swoich budżetów dokładały do subwencji oświatowej średnio ok. 20 proc., przy czym środki te przeznaczane są niemal wyłącznie na pokrywanie płac nauczycieli.

- Kolejna reforma oświaty może więc doprowadzić do załamania finansów samorządowych - stwierdza nasz rozmówca.

Każde zadanie kosztuje

Konieczność opisu celów nowych zadań i mierników ich wykonania, o których mowa w omawianym projekcie, to elementy budżetowania zadaniowego. Oznacza to konieczność określenia, ile dane zadanie będzie kosztowało oraz jaki efekt ma zostać osiągnięty poprzez jego realizację. Wymóg taki jest również zgodny z oczekiwaniami strony samorządowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie obowiązki będzie miał podmiot wnoszący projekt ustawy

7-8 mld zł

to koszt wprowadzenia zmian w PIT (ulga na dzieci i zmian stawek) po stronie samorządów

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA