REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz wyższe kwoty zwrotu VAT na materiały budowlane

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

W 2007 roku zwrot VAT na materiały budowlane otrzymało ponad 419 tys. indywidualnych inwestorów. Przy malejącej liczbie wnioskujących rośnie łączna kwota zwracana przez organy podatkowe. Na wyższy zwrot wpływa rosnąca cena 1 mkw. mieszkania i cena materiałów budowlanych.

Przy mniejszej liczbie indywidualnych inwestorów uzyskujących zwrot części VAT na materiały budowlane wzrasta łączna kwota zwrotu wypłacana przez fiskusa. W 2007 roku rekompensata wydatków osobom realizującym inwestycje mieszkaniowe systemem gospodarczym kosztowała budżet państwa 600 659 418 zł, a zwrot uzyskało 419 734 inwestorów. Rok wcześniej zwrot na łączną kwotę 527 166 487 zł trafił do rąk 553 413 osób. W ciągu dwóch pierwszych kwartałów 2008 r. zwrot uzyskało 205 389 osób, a kwota zwróconego podatku wyniosła aż 437 027 802 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wskazuje Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, z przedstawionych danych wynika, że liczba osób otrzymujących zwrot systematycznie maleje od początku wprowadzenia możliwości ubiegania się o rekompensatę.

- Mimo spadku liczby wnioskujących zwiększa się jednak kwota zwrotu - mówi Piotr Liss.

Ekspert dodaje, że średnia kwota zwrotu w roku 2006 wynosiła ok. 953 zł na jednego wnioskującego, by na początku tego roku wzrosnąć ponaddwukrotnie - do 2128 zł.

REKLAMA

- Przyczyn tego stanu rzeczy upatrywać należy głównie we wzroście cen materiałów budowlanych, a także ceny metra kwadratowego mieszkania, służącej ustaleniu limitu zwrotu, który w okresie I kwartał 2006 - II kwartał 2008 wzrósł o ponad 20 proc. - ocenia Piotr Liss.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również Tomasz Grunwald, partner w firmie Doradztwo Podatkowe KPMG, zauważa, że porównując liczbę osób i kwotę zwróconą przez organy podatkowe z tytułu częściowego zwrotu VAT od nabywanych materiałów budowlanych w latach 2006, 2007 oraz w pierwszych dwóch kwartałach 2008 roku, widać, że przy lekko malejącej liczbie osób występujących o zwrot rośnie kwota zwracanego podatku. Zdaniem eksperta tłumaczyć to można także większym udziałem osób, które mogą skorzystać z wyższych limitów zwrotu, a zatem przede wszystkim tych, którzy budują domy.

Zasady zwrotu

Piotr Liss wyjaśnia, że osoby fizyczne budujące lub remontujące mieszkania i domy tzw. systemem gospodarczym mają prawo odzyskać część VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych.

- Jak wskazują statystyki wiele osób korzysta ze swojego prawa. Zanim jednak kolejne rzesze podatników zwrócą się o zwrot, muszą pamiętać o kilku istotnych faktach. Przede wszystkim prawo zwrotu nie przysługuje w odniesieniu do wszystkich materiałów budowlanych - tłumaczy Piotr Liss.

Nasz rozmówca podkreśla, że listę materiałów objętych rekompensatą zawiera obwieszczenie ministra transportu i budownictwa z 30 grudnia 2005 r. (Dz.Urz. MTiB z 2006 r. nr 1, poz. 1). Ekspert zwraca uwagę, że sam zwrot obejmuje wyłącznie różnicę między ceną materiałów budowlanych uwzględniającą 22-proc. podatek a tę zawierającą 7-proc. VAT.

- Kwota zwrotu jest dodatkowo limitowana w okresach pięcioletnich, a wysokość limitu i samej kwoty zwrotu zależy od rodzaju inwestycji, ceny 1 mkw. mieszkania ogłaszanej przez prezesa GUS oraz ewentualnych ulg mieszkaniowych w PIT, z których w latach 2004-2005 skorzystał wnioskujący - mówi Piotr Liss.

Ponadto podatnik powinien posiadać faktury dokumentujące nabycie towarów wystawione na jego nazwisko oraz zawierające bardzo szczegółowy wykaz towarów (najlepiej z przywołaniem PKWiU).

Odnawialny limit zwrotu

Tomasz Grunwald wyjaśnia, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. z 2005 r. nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) zwroty podatku są dokonywane do wysokości przysługującego limitu, przy czym limit ten podlega odnowieniu co pięć lat.

- Według mnie, przy rozstrzyganiu, czego dotyczy ten pięcioletni okres, należy brać pod uwagę kwoty wypłacone w okresach pięcioletnich, a nie np. faktury otrzymane w tych okresach czy złożone w tym czasie wnioski - mówi Tomasz Grunwald.

Ekspert podkreśla, że limit ten jest niższy dla zakupów służących pracom niewymagającym pozwolenia budowlanego i wyższy dla prac wymagających takiego pozwolenia.

 

Warto przypomnieć, że pięcioletnie limity zwrotu zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2008 r. w związku z bezterminowym przedłużeniem stosowania ustawy. Dzięki odnawialnym limitom o zwrot VAT można ubiegać się wielokrotnie, z tytułu wydatków poniesionych w związku z różnymi inwestycjami realizowanymi na przestrzeni wielu lat. Limity pięcioletnie należy liczyć od daty złożenia pierwszego wniosku (wnioski można składać od 1 stycznia 2006 r.).

Dokumentowanie kwoty zwrotu

Katarzyna Płowens, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego Grant Thornton Frąckowiak, zwraca uwagę, że wniosek o zwrot VAT musi być odpowiednio udokumentowany. Należy do niego dołączyć: kserokopie faktur dokumentujących te wydatki (załączane faktury muszą być wystawione po 30 kwietnia 2004 r.) oraz kserokopię tytułu prawnego do nieruchomości (zwrot wydatków na remont) lub kserokopię pozwolenia na budowę (zwrot wydatków na budowę).

- Warto podkreślić, że ustawodawca nie uzależnia prawa do zwrotu wydatków od tego, czy zakup materiałów nastąpił przed czy po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Zaznaczyć również należy, że konieczność przedłożenia fiskusowi oryginałów dokumentów uzasadniających prawo do zwrotu poniesionych wydatków powstanie jedynie w wyniku wezwania wnioskodawcy przez urząd skarbowy - mówi Katarzyna Płowens.

Nasza rozmówczyni wyjaśnia również, że dla wniosków składanych w IV kwartale 2008 r. limity zwrotu wydatków wynoszą: dla podatników, którzy nie korzystali z ulg mieszkaniowych - 27 420 zł (dla inwestycji wymagających pozwolenia na budowę) lub 11 752 zł (dla inwestycji niewymagających pozwolenia). Natomiast w przypadku gdy podatnik odliczał ulgę mieszkaniową - 22 211 zł (dla inwestycji wymagających pozwolenia na budowę) lub 9519 zł (dla inwestycji niewymagających pozwolenia).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwrot VAT na materiały budowlane

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA