REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz wyższe kwoty zwrotu VAT na materiały budowlane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

W 2007 roku zwrot VAT na materiały budowlane otrzymało ponad 419 tys. indywidualnych inwestorów. Przy malejącej liczbie wnioskujących rośnie łączna kwota zwracana przez organy podatkowe. Na wyższy zwrot wpływa rosnąca cena 1 mkw. mieszkania i cena materiałów budowlanych.

Przy mniejszej liczbie indywidualnych inwestorów uzyskujących zwrot części VAT na materiały budowlane wzrasta łączna kwota zwrotu wypłacana przez fiskusa. W 2007 roku rekompensata wydatków osobom realizującym inwestycje mieszkaniowe systemem gospodarczym kosztowała budżet państwa 600 659 418 zł, a zwrot uzyskało 419 734 inwestorów. Rok wcześniej zwrot na łączną kwotę 527 166 487 zł trafił do rąk 553 413 osób. W ciągu dwóch pierwszych kwartałów 2008 r. zwrot uzyskało 205 389 osób, a kwota zwróconego podatku wyniosła aż 437 027 802 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak wskazuje Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, z przedstawionych danych wynika, że liczba osób otrzymujących zwrot systematycznie maleje od początku wprowadzenia możliwości ubiegania się o rekompensatę.

- Mimo spadku liczby wnioskujących zwiększa się jednak kwota zwrotu - mówi Piotr Liss.

Ekspert dodaje, że średnia kwota zwrotu w roku 2006 wynosiła ok. 953 zł na jednego wnioskującego, by na początku tego roku wzrosnąć ponaddwukrotnie - do 2128 zł.

REKLAMA

- Przyczyn tego stanu rzeczy upatrywać należy głównie we wzroście cen materiałów budowlanych, a także ceny metra kwadratowego mieszkania, służącej ustaleniu limitu zwrotu, który w okresie I kwartał 2006 - II kwartał 2008 wzrósł o ponad 20 proc. - ocenia Piotr Liss.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również Tomasz Grunwald, partner w firmie Doradztwo Podatkowe KPMG, zauważa, że porównując liczbę osób i kwotę zwróconą przez organy podatkowe z tytułu częściowego zwrotu VAT od nabywanych materiałów budowlanych w latach 2006, 2007 oraz w pierwszych dwóch kwartałach 2008 roku, widać, że przy lekko malejącej liczbie osób występujących o zwrot rośnie kwota zwracanego podatku. Zdaniem eksperta tłumaczyć to można także większym udziałem osób, które mogą skorzystać z wyższych limitów zwrotu, a zatem przede wszystkim tych, którzy budują domy.

Zasady zwrotu

Piotr Liss wyjaśnia, że osoby fizyczne budujące lub remontujące mieszkania i domy tzw. systemem gospodarczym mają prawo odzyskać część VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych.

- Jak wskazują statystyki wiele osób korzysta ze swojego prawa. Zanim jednak kolejne rzesze podatników zwrócą się o zwrot, muszą pamiętać o kilku istotnych faktach. Przede wszystkim prawo zwrotu nie przysługuje w odniesieniu do wszystkich materiałów budowlanych - tłumaczy Piotr Liss.

Nasz rozmówca podkreśla, że listę materiałów objętych rekompensatą zawiera obwieszczenie ministra transportu i budownictwa z 30 grudnia 2005 r. (Dz.Urz. MTiB z 2006 r. nr 1, poz. 1). Ekspert zwraca uwagę, że sam zwrot obejmuje wyłącznie różnicę między ceną materiałów budowlanych uwzględniającą 22-proc. podatek a tę zawierającą 7-proc. VAT.

- Kwota zwrotu jest dodatkowo limitowana w okresach pięcioletnich, a wysokość limitu i samej kwoty zwrotu zależy od rodzaju inwestycji, ceny 1 mkw. mieszkania ogłaszanej przez prezesa GUS oraz ewentualnych ulg mieszkaniowych w PIT, z których w latach 2004-2005 skorzystał wnioskujący - mówi Piotr Liss.

Ponadto podatnik powinien posiadać faktury dokumentujące nabycie towarów wystawione na jego nazwisko oraz zawierające bardzo szczegółowy wykaz towarów (najlepiej z przywołaniem PKWiU).

Odnawialny limit zwrotu

Tomasz Grunwald wyjaśnia, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. z 2005 r. nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) zwroty podatku są dokonywane do wysokości przysługującego limitu, przy czym limit ten podlega odnowieniu co pięć lat.

- Według mnie, przy rozstrzyganiu, czego dotyczy ten pięcioletni okres, należy brać pod uwagę kwoty wypłacone w okresach pięcioletnich, a nie np. faktury otrzymane w tych okresach czy złożone w tym czasie wnioski - mówi Tomasz Grunwald.

Ekspert podkreśla, że limit ten jest niższy dla zakupów służących pracom niewymagającym pozwolenia budowlanego i wyższy dla prac wymagających takiego pozwolenia.

 

Warto przypomnieć, że pięcioletnie limity zwrotu zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2008 r. w związku z bezterminowym przedłużeniem stosowania ustawy. Dzięki odnawialnym limitom o zwrot VAT można ubiegać się wielokrotnie, z tytułu wydatków poniesionych w związku z różnymi inwestycjami realizowanymi na przestrzeni wielu lat. Limity pięcioletnie należy liczyć od daty złożenia pierwszego wniosku (wnioski można składać od 1 stycznia 2006 r.).

Dokumentowanie kwoty zwrotu

Katarzyna Płowens, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego Grant Thornton Frąckowiak, zwraca uwagę, że wniosek o zwrot VAT musi być odpowiednio udokumentowany. Należy do niego dołączyć: kserokopie faktur dokumentujących te wydatki (załączane faktury muszą być wystawione po 30 kwietnia 2004 r.) oraz kserokopię tytułu prawnego do nieruchomości (zwrot wydatków na remont) lub kserokopię pozwolenia na budowę (zwrot wydatków na budowę).

- Warto podkreślić, że ustawodawca nie uzależnia prawa do zwrotu wydatków od tego, czy zakup materiałów nastąpił przed czy po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Zaznaczyć również należy, że konieczność przedłożenia fiskusowi oryginałów dokumentów uzasadniających prawo do zwrotu poniesionych wydatków powstanie jedynie w wyniku wezwania wnioskodawcy przez urząd skarbowy - mówi Katarzyna Płowens.

Nasza rozmówczyni wyjaśnia również, że dla wniosków składanych w IV kwartale 2008 r. limity zwrotu wydatków wynoszą: dla podatników, którzy nie korzystali z ulg mieszkaniowych - 27 420 zł (dla inwestycji wymagających pozwolenia na budowę) lub 11 752 zł (dla inwestycji niewymagających pozwolenia). Natomiast w przypadku gdy podatnik odliczał ulgę mieszkaniową - 22 211 zł (dla inwestycji wymagających pozwolenia na budowę) lub 9519 zł (dla inwestycji niewymagających pozwolenia).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwrot VAT na materiały budowlane

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA