REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz wyższe kwoty zwrotu VAT na materiały budowlane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

W 2007 roku zwrot VAT na materiały budowlane otrzymało ponad 419 tys. indywidualnych inwestorów. Przy malejącej liczbie wnioskujących rośnie łączna kwota zwracana przez organy podatkowe. Na wyższy zwrot wpływa rosnąca cena 1 mkw. mieszkania i cena materiałów budowlanych.

Przy mniejszej liczbie indywidualnych inwestorów uzyskujących zwrot części VAT na materiały budowlane wzrasta łączna kwota zwrotu wypłacana przez fiskusa. W 2007 roku rekompensata wydatków osobom realizującym inwestycje mieszkaniowe systemem gospodarczym kosztowała budżet państwa 600 659 418 zł, a zwrot uzyskało 419 734 inwestorów. Rok wcześniej zwrot na łączną kwotę 527 166 487 zł trafił do rąk 553 413 osób. W ciągu dwóch pierwszych kwartałów 2008 r. zwrot uzyskało 205 389 osób, a kwota zwróconego podatku wyniosła aż 437 027 802 zł.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wskazuje Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego, z przedstawionych danych wynika, że liczba osób otrzymujących zwrot systematycznie maleje od początku wprowadzenia możliwości ubiegania się o rekompensatę.

- Mimo spadku liczby wnioskujących zwiększa się jednak kwota zwrotu - mówi Piotr Liss.

Ekspert dodaje, że średnia kwota zwrotu w roku 2006 wynosiła ok. 953 zł na jednego wnioskującego, by na początku tego roku wzrosnąć ponaddwukrotnie - do 2128 zł.

- Przyczyn tego stanu rzeczy upatrywać należy głównie we wzroście cen materiałów budowlanych, a także ceny metra kwadratowego mieszkania, służącej ustaleniu limitu zwrotu, który w okresie I kwartał 2006 - II kwartał 2008 wzrósł o ponad 20 proc. - ocenia Piotr Liss.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również Tomasz Grunwald, partner w firmie Doradztwo Podatkowe KPMG, zauważa, że porównując liczbę osób i kwotę zwróconą przez organy podatkowe z tytułu częściowego zwrotu VAT od nabywanych materiałów budowlanych w latach 2006, 2007 oraz w pierwszych dwóch kwartałach 2008 roku, widać, że przy lekko malejącej liczbie osób występujących o zwrot rośnie kwota zwracanego podatku. Zdaniem eksperta tłumaczyć to można także większym udziałem osób, które mogą skorzystać z wyższych limitów zwrotu, a zatem przede wszystkim tych, którzy budują domy.

Zasady zwrotu

Piotr Liss wyjaśnia, że osoby fizyczne budujące lub remontujące mieszkania i domy tzw. systemem gospodarczym mają prawo odzyskać część VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych.

- Jak wskazują statystyki wiele osób korzysta ze swojego prawa. Zanim jednak kolejne rzesze podatników zwrócą się o zwrot, muszą pamiętać o kilku istotnych faktach. Przede wszystkim prawo zwrotu nie przysługuje w odniesieniu do wszystkich materiałów budowlanych - tłumaczy Piotr Liss.

Nasz rozmówca podkreśla, że listę materiałów objętych rekompensatą zawiera obwieszczenie ministra transportu i budownictwa z 30 grudnia 2005 r. (Dz.Urz. MTiB z 2006 r. nr 1, poz. 1). Ekspert zwraca uwagę, że sam zwrot obejmuje wyłącznie różnicę między ceną materiałów budowlanych uwzględniającą 22-proc. podatek a tę zawierającą 7-proc. VAT.

- Kwota zwrotu jest dodatkowo limitowana w okresach pięcioletnich, a wysokość limitu i samej kwoty zwrotu zależy od rodzaju inwestycji, ceny 1 mkw. mieszkania ogłaszanej przez prezesa GUS oraz ewentualnych ulg mieszkaniowych w PIT, z których w latach 2004-2005 skorzystał wnioskujący - mówi Piotr Liss.

Ponadto podatnik powinien posiadać faktury dokumentujące nabycie towarów wystawione na jego nazwisko oraz zawierające bardzo szczegółowy wykaz towarów (najlepiej z przywołaniem PKWiU).

Odnawialny limit zwrotu

Tomasz Grunwald wyjaśnia, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. z 2005 r. nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) zwroty podatku są dokonywane do wysokości przysługującego limitu, przy czym limit ten podlega odnowieniu co pięć lat.

- Według mnie, przy rozstrzyganiu, czego dotyczy ten pięcioletni okres, należy brać pod uwagę kwoty wypłacone w okresach pięcioletnich, a nie np. faktury otrzymane w tych okresach czy złożone w tym czasie wnioski - mówi Tomasz Grunwald.

Ekspert podkreśla, że limit ten jest niższy dla zakupów służących pracom niewymagającym pozwolenia budowlanego i wyższy dla prac wymagających takiego pozwolenia.

 

Warto przypomnieć, że pięcioletnie limity zwrotu zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2008 r. w związku z bezterminowym przedłużeniem stosowania ustawy. Dzięki odnawialnym limitom o zwrot VAT można ubiegać się wielokrotnie, z tytułu wydatków poniesionych w związku z różnymi inwestycjami realizowanymi na przestrzeni wielu lat. Limity pięcioletnie należy liczyć od daty złożenia pierwszego wniosku (wnioski można składać od 1 stycznia 2006 r.).

Dokumentowanie kwoty zwrotu

Katarzyna Płowens, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego Grant Thornton Frąckowiak, zwraca uwagę, że wniosek o zwrot VAT musi być odpowiednio udokumentowany. Należy do niego dołączyć: kserokopie faktur dokumentujących te wydatki (załączane faktury muszą być wystawione po 30 kwietnia 2004 r.) oraz kserokopię tytułu prawnego do nieruchomości (zwrot wydatków na remont) lub kserokopię pozwolenia na budowę (zwrot wydatków na budowę).

- Warto podkreślić, że ustawodawca nie uzależnia prawa do zwrotu wydatków od tego, czy zakup materiałów nastąpił przed czy po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Zaznaczyć również należy, że konieczność przedłożenia fiskusowi oryginałów dokumentów uzasadniających prawo do zwrotu poniesionych wydatków powstanie jedynie w wyniku wezwania wnioskodawcy przez urząd skarbowy - mówi Katarzyna Płowens.

Nasza rozmówczyni wyjaśnia również, że dla wniosków składanych w IV kwartale 2008 r. limity zwrotu wydatków wynoszą: dla podatników, którzy nie korzystali z ulg mieszkaniowych - 27 420 zł (dla inwestycji wymagających pozwolenia na budowę) lub 11 752 zł (dla inwestycji niewymagających pozwolenia). Natomiast w przypadku gdy podatnik odliczał ulgę mieszkaniową - 22 211 zł (dla inwestycji wymagających pozwolenia na budowę) lub 9519 zł (dla inwestycji niewymagających pozwolenia).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwrot VAT na materiały budowlane

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA