REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abolicja uchroni przed karą powracających do kraju

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Abolicja podatkowa wyrównuje obciążenia podatkowe Polaków pracujących za granicą. Pozwala również uniknąć negatywnych skutków nierozliczenia zagranicznych zarobków w kraju.

Rozmawiamy z TOMASZEM SOKOLNICKIM, dyrektorem Izby Skarbowej w Krakowie

REKLAMA

REKLAMA

 

Zainteresowanie podatników abolicją podatkową za 2002 rok było niewielkie. Trochę lepiej wygląda sprawa dla rozliczeń za lata 2003-2007. Dlaczego podatnicy nie chcą korzystać z abolicji?

- Początkowe niewielkie zainteresowanie może wynikać z faktu, że ustawa jest nowością w polskim systemie prawnym i jeszcze nie wszyscy podatnicy, do których jest kierowana, zapoznali się z jej założeniami. Nie bez znaczenia pozostaje też to, że wielu Polaków wciąż przebywa za granicą i pewnie zainteresują się możliwościami, jakie daje ustawa dopiero po powrocie do kraju. Można również podejrzewać, że niektórzy podatnicy nie decydują się na skorzystanie z proponowanych rozwiązań z obawy, że ujawnienie dochodów pozbawi ich prawa do świadczeń socjalnych lub spowoduje konieczność zwrotu pobranych już zasiłków.

REKLAMA

Ale małe zainteresowanie abolicją dotyczy 2002 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Trzeba pamiętać, że podejmowanie legalnej pracy za granicą na dużą skalę rozpoczęło się dopiero po przystąpieniu Polski do UE, czyli od 2004 roku.

Czy warto zachęcać podatników do korzystania z tych rozwiązań abolicyjnych?

- Na pewno warto, choćby ze względu na korzyści, które może osiągnąć podatnik. Ustawa abolicyjna spełnia wcześniejsze liczne postulaty wyrównania obciążeń podatkowych dla osób osiągających dochody za granicą, niezależnie od państwa, z jakiego dochody te pochodzą. Daje szansę na uporządkowanie ewentualnych nieprawidłowości w rozliczeniach z urzędem skarbowym. Pozwoli tym samym na legalne wykorzystanie zdobytych środków z pracy za granicą. Nie bez znaczenia jest również i to, że omawiane przepisy pozwalają ujawnić przychody osiągnięte w minionych latach, tj. 2002-2007 bez dotkliwych sankcji.

Kto szczególnie powinien zainteresować się abolicją?

- Szczególnie warto promować omawiane rozwiązania wśród tych podatników, którzy zamierzają wrócić do Polski i nie chcą podejmować ryzyka związanego z nieuregulowaniem swoich spraw podatkowych.

Co grozi podatnikom, którzy z abolicji nie skorzystają, a urząd skarbowy podczas kontroli stwierdzi, że podatnik powinien a nie rozliczył zagranicznych zarobków w Polsce?

- Podatnicy, którzy nie skorzystają z szansy, jaką daje ustawa abolicyjna, podlegają wszelkim konsekwencjom podatkowym wynikającym z nierozliczenia uzyskanych dochodów. Jeżeli podatnik w ogóle nie dopełnił obowiązku rozliczenia się przed polskim urzędem skarbowym czy też ujawnił jedynie część dochodów, będzie zobowiązany do zapłaty odpowiedniej kwoty podatku wraz z należnymi odsetkami za zwłokę oraz narazi się na konsekwencje przewidziane w ustawie karnej skarbowej.

Czy urzędy skarbowe mogą sprawdzić polskich podatników pracujących poza krajem?

- Tak. Polskie urzędy skarbowe regularnie otrzymują informacje na temat dochodów uzyskiwanych przez naszych obywateli za granicą.

Dodatkowo podatnik podejmuje także ryzyko związane z ewentualnym postępowaniem z tytułu nieujawnionych źródeł przychodu, jeżeli okaże się, że dokonywane przez niego wydatki nie znajdują pokrycia w zgromadzonym mieniu, pochodzącym z oficjalnie zgłoszonych i opodatkowanych przychodów.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Tomasz Sokolnicki, dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA