REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie uczymy się na własnych błędach

REKLAMA

Znaczny odsetek zeznań rocznych składanych za 2004 r. zawiera te same błędy i omyłki co w poprzednich latach. Błędy te zdaniem izb skarbowych utrudniają pracę urzędów skarbowych, a w rezultacie sprawną obsługę podatnika. Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez "GP" w wybranych izbach skarbowych, co roku najczęściej powtarzają się m.in. błędy rachunkowe, brak podpisu czy deklarowanych w zeznaniu załączników.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zeznanie podatkowe należy złożyć do 30 kwietnia. Jednak w tym roku dzień ten przypada w sobotę, w związku z tym termin składania zeznań upływa w poniedziałek 2 maja. Jednak, jak pokazuje praktyka, samo dostarczenie zeznania fiskusowi nie zawsze kończy wizyty w urzędzie. Często zdarza się, że podatnicy w wyniku przeoczenia, a czasem również niewiedzy popełniają błędy przy wypełnianiu formularza zeznania rocznego. W takim przypadku muszą liczyć się z koniecznością wizyty w urzędzie po to, by dokonać korekty deklaracji (zeznania).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z sondy „GP” przeprowadzonej w wybranych izbach skarbowych wynika, że najczęstszymi błędami przy wypełnianiu zeznań rocznych są pomyłki rachunkowe, brak podpisu, jak również brak deklarowanych załączników do zeznania.

– Pracownicy urzędów skarbowych proszą o upewnienie się przed złożeniem zeznania, czy wypełnione są wszystkie obowiązkowe pola, czy wypełniony formularz jest aktualny, tj. czy dotyczy rozliczenia za rok 2004 r., czy widnieje na nim podpis podatnika, a także, czy zastosowano właściwą dla roku 2004 skalę podatkową – powiedziała Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku.

O czym trzeba pamiętać, aby błędów nie popełniać

• O tym, że podstawę opodatkowania zaokrągla się w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 50 gr pomija się, a kwoty wynoszące 50 i więcej gr podwyższa się do pełnych złotych. Kwoty podatku zaokrągla się w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 5 gr pomija się, a kwoty wynoszące 5 i więcej gr podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.
• O tym, że w zeznaniu należy wpisywać swój NIP, a nie NIP płatnika.
• O tym, żeby nie mylić adresu zamieszkania z adresem zameldowania.
• O tym, że kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.
• O prawidłowym przeniesieniu kwoty odliczeń wydatków mieszkaniowych pozostałej do odliczenia z lat poprzednich oraz zaznaczeniu w PIT-D pozycji określającej, czego dotyczył remont budynku bądź lokalu mieszkalnego.

Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku zwrócił uwagę na fakt, że zdarzają się błędy typu brak podpisu czy brak zaznaczonej kratki, ale są również błędy formalne. – Błędy powtarzają się co roku i są mniej więcej takie same. Od pewnego czasu w naszym województwie przeprowadzamy akcje informacyjne i mamy sygnały, że przynajmniej liczba popełnianych błędów spada. Nadal są one tego samego rodzaju, ale przynajmniej jest ich mniej – dodał Radosław Hancewicz.

REKLAMA

– Najczęściej pojawiają się błędy rachunkowe, zły numer NIP, brak podpisu, brak załączników, wpisywanie w PIT-D błędnych kwot wykorzystanych w latach ubiegłych ulg, kwota składki zdrowotnej odliczona w kwocie wyższej niż podatek, a także brak podpisu małżonka przy wspólnym rozliczeniu, a tym samym brak wniosku o wspólne rozliczenie. Jednak porównując z latami ubiegłymi, błędów jest mniej – stwierdziła Renata Borkowska, rzecznik Izby Skarbowej w Łodzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jest w urzędach skarbowych w województwie pomorskim, wielkopolskim czy w Zielonej Górze. – Dodatkowo zdarza się, że podatnicy przekraczają limity odliczeń z tytułu darowizn. Zapominają o ograniczeniu do 350 zł. Poza tym podatnicy często nie mają świadomości, że nowe formularze podatkowe dotyczą właśnie ich, np. odnoszące się do rozliczania dochodów kapitałowych – wyjaśnił Andrzej Pieczko, rzecznik Izby Skarbowej w Zielonej Górze.

Małgorzata Spychała, rzecznik Izby Skarbowej w Poznaniu, podkreśliła, że w tym roku podatnicy mają dużo problemów z prawidłowym wypełnieniem PIT-38 dotyczącym rozliczenia zysków giełdowych.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA