REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie uczymy się na własnych błędach

REKLAMA

Znaczny odsetek zeznań rocznych składanych za 2004 r. zawiera te same błędy i omyłki co w poprzednich latach. Błędy te zdaniem izb skarbowych utrudniają pracę urzędów skarbowych, a w rezultacie sprawną obsługę podatnika. Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez "GP" w wybranych izbach skarbowych, co roku najczęściej powtarzają się m.in. błędy rachunkowe, brak podpisu czy deklarowanych w zeznaniu załączników.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zeznanie podatkowe należy złożyć do 30 kwietnia. Jednak w tym roku dzień ten przypada w sobotę, w związku z tym termin składania zeznań upływa w poniedziałek 2 maja. Jednak, jak pokazuje praktyka, samo dostarczenie zeznania fiskusowi nie zawsze kończy wizyty w urzędzie. Często zdarza się, że podatnicy w wyniku przeoczenia, a czasem również niewiedzy popełniają błędy przy wypełnianiu formularza zeznania rocznego. W takim przypadku muszą liczyć się z koniecznością wizyty w urzędzie po to, by dokonać korekty deklaracji (zeznania).

REKLAMA

Autopromocja

Z sondy „GP” przeprowadzonej w wybranych izbach skarbowych wynika, że najczęstszymi błędami przy wypełnianiu zeznań rocznych są pomyłki rachunkowe, brak podpisu, jak również brak deklarowanych załączników do zeznania.

– Pracownicy urzędów skarbowych proszą o upewnienie się przed złożeniem zeznania, czy wypełnione są wszystkie obowiązkowe pola, czy wypełniony formularz jest aktualny, tj. czy dotyczy rozliczenia za rok 2004 r., czy widnieje na nim podpis podatnika, a także, czy zastosowano właściwą dla roku 2004 skalę podatkową – powiedziała Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku.

O czym trzeba pamiętać, aby błędów nie popełniać

• O tym, że podstawę opodatkowania zaokrągla się w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 50 gr pomija się, a kwoty wynoszące 50 i więcej gr podwyższa się do pełnych złotych. Kwoty podatku zaokrągla się w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 5 gr pomija się, a kwoty wynoszące 5 i więcej gr podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.
• O tym, że w zeznaniu należy wpisywać swój NIP, a nie NIP płatnika.
• O tym, żeby nie mylić adresu zamieszkania z adresem zameldowania.
• O tym, że kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.
• O prawidłowym przeniesieniu kwoty odliczeń wydatków mieszkaniowych pozostałej do odliczenia z lat poprzednich oraz zaznaczeniu w PIT-D pozycji określającej, czego dotyczył remont budynku bądź lokalu mieszkalnego.

Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku zwrócił uwagę na fakt, że zdarzają się błędy typu brak podpisu czy brak zaznaczonej kratki, ale są również błędy formalne. – Błędy powtarzają się co roku i są mniej więcej takie same. Od pewnego czasu w naszym województwie przeprowadzamy akcje informacyjne i mamy sygnały, że przynajmniej liczba popełnianych błędów spada. Nadal są one tego samego rodzaju, ale przynajmniej jest ich mniej – dodał Radosław Hancewicz.

– Najczęściej pojawiają się błędy rachunkowe, zły numer NIP, brak podpisu, brak załączników, wpisywanie w PIT-D błędnych kwot wykorzystanych w latach ubiegłych ulg, kwota składki zdrowotnej odliczona w kwocie wyższej niż podatek, a także brak podpisu małżonka przy wspólnym rozliczeniu, a tym samym brak wniosku o wspólne rozliczenie. Jednak porównując z latami ubiegłymi, błędów jest mniej – stwierdziła Renata Borkowska, rzecznik Izby Skarbowej w Łodzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jest w urzędach skarbowych w województwie pomorskim, wielkopolskim czy w Zielonej Górze. – Dodatkowo zdarza się, że podatnicy przekraczają limity odliczeń z tytułu darowizn. Zapominają o ograniczeniu do 350 zł. Poza tym podatnicy często nie mają świadomości, że nowe formularze podatkowe dotyczą właśnie ich, np. odnoszące się do rozliczania dochodów kapitałowych – wyjaśnił Andrzej Pieczko, rzecznik Izby Skarbowej w Zielonej Górze.

Małgorzata Spychała, rzecznik Izby Skarbowej w Poznaniu, podkreśliła, że w tym roku podatnicy mają dużo problemów z prawidłowym wypełnieniem PIT-38 dotyczącym rozliczenia zysków giełdowych.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA