REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od grudnia nowe rozliczenia VAT dla kas

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 grudnia 2008 r. mają wejść w życie zmiany w ustawie o VAT. Zgodnie z nimi podatnik przy zakupie kasy fiskalnej będzie mógł pomniejszyć podatek lub wnioskować o zwrot w wysokości stanowiącej 90 proc. ceny zakupu, nie więcej niż 700 zł. Dziś jest to 50 proc., nie więcej niż 2,5 tys. zł.

Zmiana prawa

REKLAMA

Rozmawiamy z ROMANEM NAMYSŁOWSKIM, doradcą podatkowym w Ernst & Young

 Sejm 15 października uchwalił nowelizację ustawy o VAT. Co zmieni się w zakresie kas fiskalnych?

- Jest kilka zmian w tym zakresie. Po pierwsze zmodyfikowane zostały przepisy dotyczące ulgi związanej z zakupem kas rejestrujących.

Na czym polega ta ulga?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dziś w przypadku rozpoczęcia ewidencjonowania transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przepisy przyznają prawo do pomniejszenia podatku lub do jego zwrotu w kwocie stanowiącej 50 proc. kosztów zakupu netto, nie więcej niż 2,5 tys. zł.

Jak będzie od 1 grudnia 2008 r.?

- Wysokość ulgi będzie wyższa procentowo, bo 90 proc. ceny zakupu. Zmniejszy się natomiast limit kwotowy i wyniesie 700 zł.

Czy to dobra zmiana?

- Ministerstwo Finansów proponując te przepisy uznało, że ulga powinna pokrywać jedynie koszt zakupu takiego urządzenia, które spełnia swą podstawową, z fiskalnego punktu widzenia, funkcję, tj. ewidencjonowanie obrotu, a nie wysoce wyspecjalizowane urządzenia, które realizują dodatkowe zadania, np. zarządzanie zapasami.

Jakie skutki zmiana w uldze będzie miała dla podatników?

- Dla zdecydowanej większości drobnych przedsiębiorców, którzy objęci są obowiązkiem posiadania kas fiskalnych, uchwalona zmiana oznacza zwiększenie kwoty refundacji zakupu kas rejestrujących.

Druga zmiana dotyczy sankcji za brak ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kas rejestrujących. Co się zmieni w tym zakresie?

- Tak. Pomimo likwidacji tzw. dużej 30-proc. sankcji MF nie zdecydowało się na uchylenie przepisów sankcyjnych w zakresie kas. Podstawowym argumentem, trochę chybionym, była konieczność dyscyplinowania podatników, na których brak sankcji mógłby wpłynąć demotywująco. 30-proc. sankcja ma w dalszym ciągu motywować podatników do prowadzenia ewidencji za pomocą kas fiskalnych. Z tym że znaczna liczba nieprawidłowości dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, którzy i tak są wyłączeni spod działania tych przepisów.

Ale o niekonstytucyjności sankcji wypowiedział się już Trybunał Konstytucyjny?

- To prawda. Osoba fizyczna nie może być karana dwukrotnie za to samo przestępstwo - raz 30-proc. sankcją i drugi raz na podstawie kodeksu karnego skarbowego. Brak możliwości podwójnego karania będzie wynikał wprost z ustawy o VAT, a nie tylko z rozstrzygnięcia TK.

Zmianie uległo samo brzmienie przepisu nakładającego 30-proc. sankcję?

- Obecnie zgodnie z ustawą o VAT, w przypadku braku prowadzenia ewidencji, podatnik traci prawo do odliczenia 30-proc. kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów niezaewidencjonowanych za pomocą kas rejestrujących. Takie rozwiązanie naruszało przepisy prawa wspólnotowego, które nie przyznawało państwom członkowskim prawa do odbierania prawa do odliczenia podatku naliczonego. Z tego względu nowa sankcja będzie dodatkowym zobowiązaniem wynikającym z decyzji naczelnika urzędu skarbowego lub organu kontroli skarbowej. W tym kontekście ciekawe będzie rozstrzygnięcie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczące dużej sankcji, która jest właśnie zdefiniowana jako dodatkowe zobowiązanie podatkowe, a sądy krajowe miały wątpliwość, czy taka konstrukcja nie narusza prawa wspólnotowego.

Jak pan ocenia tę zmianę?

- Pomijając dopuszczalność 30-proc. sankcji, zmiana brzmienia tych przepisów wydaje się być korzystna. Dzisiaj podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego od momentu braku rozpoczęcia ewidencjonowania do momentu usunięcia tego uchybienia. Identyfikując tę nieprawidłowość z opóźnieniem, narażamy się nie tylko na sankcję, ale również na odsetki karne.

Po zmianie sankcja będzie wynikała z decyzji ustalającej dodatkowe zobowiązanie podatkowe, czyli odpadnie konieczność zapłaty odsetek.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Roman Namysłowski, doradca podatkowy w Ernst & Young

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA